Leon Cupra gereden en Hemmes bijna 't maaiem in!!!!

Dit is ons algemene autoforum.
RVV

Bericht door RVV » 04 nov 2007, 23:52

Sander Spoolder schreef:No sweat.

Iedere rijder die zich ook maar een beetje bezig houdt met het autorijden heeft het snel door wanneer er een paar wielmoeren los zitten.
Ja ik wel, maar mijn vrouw met 2 kindertjes op de achterbank :roll: En het is juist haar auto.

Andre

Bericht door Andre » 05 nov 2007, 00:01

linkervoorwiel zat helemaal los incl de slot bout. Je kon de bouten met de handen los draaien.

Rechter voorwiel zat ook alle bouten los incl de slotbout. Alleen net niet los genoeg dat het wiel ging rammelen.

Achterwiel bouten kon ik nog iets aandraaien maar die waren goed.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 00:03

Inclusief slotbout dus ..

behoorlijk slordig .. gelukkig op tijd achter gekomen

Andre

Bericht door Andre » 05 nov 2007, 00:19

slordig weet ik niet anders hadden ze na 50km er al af gelegen.

tis een week geleden. Ze zijn gewoon los gerateld doordat ze misschien net niet vast genoeg zaten of zo.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 00:21

wel extreem hoor

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 05 nov 2007, 00:25

Momentsleutels opnieuw calibreren en de monteur aanspreken. Meer kan ik ook niet doen.

Nogmaals, niet vast zetten is geen ritje Zoetermeer - Friesland/Groningen en een week rijden zonder dat de wielen eraf vallen.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 00:26

Klopt Edwin.

Als ze echt niet goed vast gemaakt waren dan had het probleem zich veel sneller voorgedaan

achjah

Hoe staat het met die witte demo ??

Al zwarte wielen/spiegels en dak gegeven ?? :P

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 05 nov 2007, 00:28

heheh

Zwarte wielen zitten eronder! MATzwart hè! 19" BBS CH 8)

Sander S.

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 00:31

Nice 8)

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2007, 00:52

TIP!

Ik laat mijn wielen altijd na een rit even natrekken door de bandenman, of dat doe ikzelf als ik mijn eigen banden verwissel.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 01:26

koop gewoon een momentsleutel en pleur die bij je reserve wiel, klaar is kees

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 05 nov 2007, 08:37

Ik draai ze gewoon zo dat ik ze niet verder krijg.
Nooit trammelant.

Probleem is als de banden vervangen moeten worden ze bij de banden boer haast niet los krijgen :P

Hielke

Bericht door Hielke » 05 nov 2007, 09:44

Ik blijf erbij dat in de openingspost conclusies worden getrokken die niet op harde feiten gebaseerd kunnen zijn.

Kans dat het loslopen van de wielen een oorzaak van het niet goed vastdraaien van de bouten is geweest, is redelijk groot. Niet iedere week zit er een of andere mongool bij je woonhuis of op een parkeerplaats aan je wielbouten te draaien. Maar aan dit scenario voorbij gaan kun je ook niet. Niemand weet dit immers! En als je van de 5 bouten er 4 een halve of hele slag losdraait dan gaat die slotbout na verloop van tijd ook wel lostrillen hoor. 100% zeker.

Tristan

Bericht door Tristan » 05 nov 2007, 10:03

Ik heb een keer gehad dat de centrale moer van de wielnaaf loszat. Wiel ging steeds meer trillen en toen de auto op de brug stond, kon je het wiel ook bewegen. Stond toen al 10K op de klok. Dus verklaar dit maar.....

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 nov 2007, 10:10

Hielke schreef:Ik blijf erbij dat in de openingspost conclusies worden getrokken die niet op harde feiten gebaseerd kunnen zijn.

Kans dat het loslopen van de wielen een oorzaak van het niet goed vastdraaien van de bouten is geweest, is redelijk groot. Niet iedere week zit er een of andere mongool bij je woonhuis of op een parkeerplaats aan je wielbouten te draaien. Maar aan dit scenario voorbij gaan kun je ook niet. Niemand weet dit immers! En als je van de 5 bouten er 4 een halve of hele slag losdraait dan gaat die slotbout na verloop van tijd ook wel lostrillen hoor. 100% zeker.
En ik blijf erbij dat jij niet aanwezig was bij Andre. Hoe hard wil je de feiten hebben? Het linker voorwiel zat bijna helemaal los.

Robin

Bericht door Robin » 05 nov 2007, 10:18

Wat ik niet begrijp is het verhaal van een dief die die wielen wil jatten. Het lukt 'm niet door de slotbout en laat de rest losgedraaid zitten. Nou dan moet je wel erg onnadenkend zijn over de gevolgen(eventueel dood door schuld oid, hoe zit dat Ilija?), of zijn die dieven zo onbekommerd om de wereld dat ze dan de boel niet meer vastdraaien onder 't mom, weer 1 minder op deze aardbol?

Ik snap dat niet. Een wielendief is geen mafioso vermoed ik....

Robin

Bericht door Robin » 05 nov 2007, 10:22

Ik herrinner me ergens 13/14 jaar terug, ik werkte in Harlingen bij de Suzuki dealer, een Swift GTI van een jaartje oud met klant(zoon) en z'n vader erin groeten me bij'het pompstation. 10 min later op de 'dodenweg'daar vlakbij komt junior in de berm en batst op een vrachtwagen tegenligger, zij dood, en een achterligger ook beide dood(alle 4 klanten van ons...toevallig)

Politie is bezig geweest een verklaring te zoeken in de banden/wielophanging/loszittende wielen want hij was een paar dagen daarvoor voor een beurt geweest, maar in de wrakstukken kon men er niet uitkomen wat de feitelijke oorzaak was: Macht over 't stuur kwijt(maar waardoor, rechte 80 weg...) of iets anders...

Je blijft inderdaad gissen, maar toch...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 nov 2007, 10:27

Ik ben ooit een wiel verloren van de V360, dat is best schrikken. Nog niet eens in de auto, maar om het feit dat het wiel rakelings over 2 fietsende meisjes vloog!

Op Spa vorig jaar met de 325 ook een los wiel meegemaakt. Toen dacht mijn racemaatje dat de aandrijfas los was geschoten, dus ik reed naar buiten om te testen wat er was (ik ken de auto wat beter) en ben wonder boven wonder met 4 wielen teruggekeerd naar de pits. Had nog 1 kromme en 1 losse wielbout over.

Scary shit.

Als eigenaar van een auto heb je ook de taak om na een wielwissel de bouten na een rit nog even te controleren, toch? Ik neem aan dat daar in het verleden al wel jurispudentie over zal zijn ontstaan? Macboy???

Hielke

Bericht door Hielke » 05 nov 2007, 10:36

Robin, ik hoef er toch niet bij te zijn geweest om te begrijpen dat het wiel bijna helemaal los van de naaf was? Je kunt er 50 mensen omheen zetten te koekeloeren maar daarmee ben je nog steeds geen centimeter dichter bij het causale verband. Je lijkt m'n moeder van 84 wel. Als ze het in een discussie over de Big WW niet meer kan winnen zegt ze ook altijd "jij kunt het niet weten, je was er niet bij" :lol:

Zonder precies te weten wat er gebeurd is blijft het inderdaad zoals jij het al zei gissen.

Robin

Bericht door Robin » 05 nov 2007, 11:06

we gaan gewoon van dieven uit. prima.

:wink:

Andre

Bericht door Andre » 05 nov 2007, 12:09

ja dieven voor standaard cupra wielen

hahahah.

Voor die 19inch bbs van edwin zelf kan ik dat begrijpen.

Hielke

Bericht door Hielke » 05 nov 2007, 12:18

Kans dat dieven in het spel zijn geweest is inderdaad heel klein.

Kans dat het een frustrado is geweest die het Hemmes niet gunde en eventjes een draai linksom aan die bouten heeft gegeven is dan weer veel groter. Dat of niet goed aangedraaide wielbouten.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 05 nov 2007, 12:40

was het wiel wel correct gebalanceerd? kan niet begrijpen dat een monteur de wielen wel vastdraait maar op een te laag koppel...
Iig is het makkelijk flamen op die monteur, maar als je onder tijdsdruk staat/privé problemen/baaldag is zo'n fout snel gemaakt. Diegenen die hier lopen rondblazen dat zo'n monteur geen monteur is moet zelf maar eens streepjes trekken hoeveel keer hij een klein foutje maakt. 't is idd erg gevaarlijk maar hierdoor iemand als onbekwaam afschrijven vind ik gewoon zo unfair als het maar kan.

Toen ik nog testrijder was heb ik bij 160+ met Fiesta ST een vastlopend wiellager gehad Linksvoor. 'k was er bijna geweest...
Monteur had verkeerde type vet aan het wiellager gedaan vandaar deze heet werd en vastlastte.
Ik ben er gelukkig met de schrik vanaf gekomen en heb hem op een vriendelijke manier op de hoogte gebracht van zijn foutje zonder het management erbij te betrekken. Hij stond bijna met de tranen in de ogen, de beste man zat middenin een echtscheidingsprocedure waarbij zijn vrouw met een rijke tandarts was gaan lopen maar hij vond het zelf no way kunnen dat hij zo'n fout gemaakt had en wou zelf zijn conclusies trekken. Als het management van deze fout lucht zou krijgen kon hij zijn job vergeten, ik heb toen gerapporteerd dat ik eerst een kloppend geluid heb waargenomen en het lager daarna vastliep. Achter de rug van management heb ik het lager laten vv en doen verdwijnen. Later is dit uitgekomen en heb ik op mijn kap gehad, maar dit 100x liever dan dat die man zijn job verloor door een banale vergissing...

Diegenen die hier flamend reageren denken beter 2x na, je kan beter op de man af het gebeuren melden aan de desbetreffende monteur. Maakt veel meer indruk dan lafweg de bazen te informeren.

en idd, een beetje autorijder merkt echt wel op tijd dat er iets mis is. Zelfs mijn moeder...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 nov 2007, 13:56

Iets met een storm en een glas water..... :wink:

Henry Hemmes

Bericht door Henry Hemmes » 05 nov 2007, 18:40

Ja het klopt wel dat dat er iets aan de hand was met de cupra want de vrouw melde geklapper onder de auto.
En omdat de nieuwe miltek er na één dag al geheel scheef onder hing heb ik gedacht dat ze de uitlaat hoorde.
Dus toen ik met Andre belde vroeg die de cupra mee te nemen om even de bilsteins te testen, en ik stond wel heel snel aan de kant om dat ik dacht dat ik een te lage bandenspaning zou hebben.
En bij recht door niets aan de hand en gas los brak de hel los maar was achter de stad groningen dus door gereden.
En bij Heerenveen de bocht uit alarm lampen aan en daar stond ik, sturen wou niet meer zo als ik dacht dat het zou moeten en heel rustig naar Andre gereden.
En de rest is jullie duidelijk, en ja Robbin en ik zijn twee handen op één buik vandaar dat m'n maatje het zo voor me op neemt.
En met Andre zijn inspanning kon ik weer met een glimlag naar huis en is alles weer vergeten.
Uithuizermeeden is geen zoetermeer met je velgen jatten mafkees. :wink:

Plaats reactie