JAAH DAAR IS IE DAN !! de AWD/FWD/RWD poll
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
JAAH DAAR IS IE DAN !! de AWD/FWD/RWD poll
Sommige zullen zeggen is al tot in den treure besproken en van velen ken ik de mening ook wel, maar aangezien hier ook een boel nieuwe mensen posten en in van hun nog geen mening heb gelezen over het aandrijfconcept wat ze preferen, een polletje voor een goede samenvatting.
Welk aandrijf concept geniet je voorkeur en dan gebasseerd op persoonlijke ervaring en niet op na praterij van anderen.
Welk aandrijf concept geniet je voorkeur en dan gebasseerd op persoonlijke ervaring en niet op na praterij van anderen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
In de regel: RWD.
Voel ik me het lekkerste bij. Gewoon omdat het bij mijn rijstijl past. Een rijstijl die is ontstaan omdat ik al vrij snel (op 19 jarige leeftijd) een RWD kocht. Daarnaast vind ik FWD minder qua rijden, maar er zijn altijd wel een paar hele leuke FWD's die ik op een shortlist zou zetten.
AWD vind ik bij veel auto's eerder een na- dan een voordeel, maar sommigen zijn extreem goed en zouden niet zonder dit aandrijfconcept kunnen. Sommigen daarvan staan bovenaan mijn shortlists.
Voel ik me het lekkerste bij. Gewoon omdat het bij mijn rijstijl past. Een rijstijl die is ontstaan omdat ik al vrij snel (op 19 jarige leeftijd) een RWD kocht. Daarnaast vind ik FWD minder qua rijden, maar er zijn altijd wel een paar hele leuke FWD's die ik op een shortlist zou zetten.
AWD vind ik bij veel auto's eerder een na- dan een voordeel, maar sommigen zijn extreem goed en zouden niet zonder dit aandrijfconcept kunnen. Sommigen daarvan staan bovenaan mijn shortlists.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Niet bepaald een voorkeur. Hangt ook wat af van de auto die je in gedachten hebt. Zo zou ik een Audi bijv. nooit zonder quattro willen. Een Mercedes nooit met fwd (Mercedes? Bleh...), ga zo maar door.
Alfa's vind ik kwa vorm onzettend mooi en die hebben tegenwoordig helaas geen rwd meer. Dan houdt de keuze snel op.
Tot nu heb ik echter altijd wat meer gevoel voor een bmw gehad vandaar dat ik rwd heb gekozen.
Punt is alleen dat ik een auto voor een groot deel op uiterlijk beoordeel. Ik kan niet in een wagen rijden waar ik niet naar kan kijken. Het aandrijfconcept hangt dus toch een beetje af van de looks.
Rwd Lada of fwd 997, zeg maar
Alfa's vind ik kwa vorm onzettend mooi en die hebben tegenwoordig helaas geen rwd meer. Dan houdt de keuze snel op.
Tot nu heb ik echter altijd wat meer gevoel voor een bmw gehad vandaar dat ik rwd heb gekozen.
Punt is alleen dat ik een auto voor een groot deel op uiterlijk beoordeel. Ik kan niet in een wagen rijden waar ik niet naar kan kijken. Het aandrijfconcept hangt dus toch een beetje af van de looks.
Rwd Lada of fwd 997, zeg maar

- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
RWD, dat is gewoon DE enige juiste vorm.
Al moet ik zeggen dat ik met een FWD makkelijker op de grens rij, maar voor wie geldt dan niet denk ik dan
De rust in het stuur bij een RWD spreekt mij zeker aan, het enige wat je in het stuur voelt zijn dingen die je behoort te voelen, ipv al dat gezeik in het stuur wat je bij een FWD hebt. En met het gas de kont controleren is natuurlijk een heerlijk gevoel. Ja, een FWD kun je ook zetten voor de bocht, maar dat is toch net even wat anders!
AWD heb ik niet al te veel ervaring mee, maar het trekt mij niet. Het voelt me een beetje wringerig aan onder het rijden. Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Het onderstuurde karakter trekt me ook helemaal niet. Heb ook altijd het gevoel dat je er overmatig banden mee verslijt, terwijl het navernand niks oplevert
Je kunt er wel ontzettend hard mee een bocht om, maar tot nu toe heeft het me nog niet de sensatie gegeven die een RWD me gaf.
En de sensatie en beleving, daar gaat het mij om. Maar daar hebben we al es een topic over gehad volgens mij
Al moet ik zeggen dat ik met een FWD makkelijker op de grens rij, maar voor wie geldt dan niet denk ik dan

AWD heb ik niet al te veel ervaring mee, maar het trekt mij niet. Het voelt me een beetje wringerig aan onder het rijden. Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Het onderstuurde karakter trekt me ook helemaal niet. Heb ook altijd het gevoel dat je er overmatig banden mee verslijt, terwijl het navernand niks oplevert

En de sensatie en beleving, daar gaat het mij om. Maar daar hebben we al es een topic over gehad volgens mij

- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
En ik maar steeds denken dat die gele Solex van jou FWD had?! 
Er zijn drie situaties waarin ik AWD wat vind hebben:
- Sneeuw;
- Harde regen (wolkbreuken idee);
- B-wegen, liefst op strategische plaatsen gedecoreerd met modder en zand (en daar zijn er hier veel van).
Voor de rest graag RWD voor de fun; als het even kan zou ik in de toekomst graag zowel een RWD als een AWD blijven rijden.

Er zijn drie situaties waarin ik AWD wat vind hebben:
- Sneeuw;
- Harde regen (wolkbreuken idee);
- B-wegen, liefst op strategische plaatsen gedecoreerd met modder en zand (en daar zijn er hier veel van).
Voor de rest graag RWD voor de fun; als het even kan zou ik in de toekomst graag zowel een RWD als een AWD blijven rijden.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Al moet ik zeggen dat ik met een FWD makkelijker op de grens rij, maar voor wie geldt dan niet denk ik dan
Nou voor mij denk ik. Ik vind RWD veel natuurlijker aanvoelen, waardoor ik er sneller (mee op de grens) rijd. Ook het corrigeren van een RWD als je over die grens gaat, vind ik makkelijker dan bij het corrigeren van een FWD.
FWD is voor mij redelijk onnatuurlijk qua rijden, omdat ik er echt bij moet nadenken. En ik vind onderstuur in een FWD linke soep. Je laat namelijk automatisch je gas los en daardoor komt je auto alsnog in overstuur. Die overgang is in sommige FWD's heel scherp en onvoorspelbaar, zeker in stugge FWD's met korte wielbasis en weinig gewicht achterin.
Dat heb ik bij de meeste RWD's niet. Stuur met een willekeurige BMW te vroeg en te hard in... je hebt dan ook onderstuur, maar gaslos en een tikkie op de rem zorgen ervoor dat je heel makkelijk van onderstuur overgaat in overstuur. De extra stuuruitslag van een RWD én de vaak wat langere wielbasis maken de auto's makkelijker voor mij.
Denk dat veel hiervan ook tussen de oren zit, maar zo denk ik er nou eenmaal al jaren over.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Jongens, Jullie weten allemaal dat de beste en bovendien veiligste manier AWD is.
Alleen jullie eigen mening is, omdat BMW dit gebruikt en dit de lekkerste aandrijving is om te kunnen driften, RWD.
Ik snap dat ook wel hoor maar als je logisch nadenkt is het voor die 90% van de autorijders veel beter dat ze AWD zouden hebben simpelweg omdat het veiliger is.
Die overige 10% die WEL met een auto om kunnen gaan zouden het wel af kunnen met RWD of FWD.
Natuurlijk heb ik het kostenplaatje niet meegenomen in mijn afweging.
Alleen jullie eigen mening is, omdat BMW dit gebruikt en dit de lekkerste aandrijving is om te kunnen driften, RWD.
Ik snap dat ook wel hoor maar als je logisch nadenkt is het voor die 90% van de autorijders veel beter dat ze AWD zouden hebben simpelweg omdat het veiliger is.
Die overige 10% die WEL met een auto om kunnen gaan zouden het wel af kunnen met RWD of FWD.
Natuurlijk heb ik het kostenplaatje niet meegenomen in mijn afweging.
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 20 feb 2006, 16:40
- Locatie: Rotterdam
Dat schijnt de reden te zijn, dat Alfa het onderstel zo afstelt dat er geen liftoff overstuur is. Als je op droog al een snufje liftoff overstuur hebt, gaan je op nat serieus dwars. Leuk voor de echte coureurs, maar daar zijn er zo weinig van.Dennis Cavallino schreef:FWD is voor mij redelijk onnatuurlijk qua rijden, omdat ik er echt bij moet nadenken. En ik vind onderstuur in een FWD linke soep. Je laat namelijk automatisch je gas los en daardoor komt je auto alsnog in overstuur. Die overgang is in sommige FWD's heel scherp en onvoorspelbaar
Overigens begin ik steeds meer te genieten van rwd in het boodschappenwagentje van het vrouwtje.
- Ruud Hulsegge
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
- Locatie: Doesburg
Nee hoor helemaal niet onzinnig met sprintjes en sprintjes met nat wegdek. Als de meeste auto's nog staan te spinnen ben je met AWD al aan de 100. En het regent toch regelmatig hier?Hielke schreef:Tot 150 pk: wat de meeste ruimte geeft, dus FWD
Boven 150 pk: RWD
In nederland onzinnig: AWD

En als het onzinnig zou zijn zouden rallyauto's echt geen AWD hebben toch?
En ik weet niet waar jullie hard rijden het leukst vinden, maar bij ons de stad uit heb je heel veel achteraf weggetjes met hier en daar een bult stront of zooi op de weg. Dan zeg ik AWD.
Maar strak asfalt denk ik dat AWD onzinnig is als het om hard gaan gaat. Voordeel is wel dat met AWD iedere idioot hard kan, dus ik ook.

-
- Berichten: 22251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Aandrijfconcept op zich zegt niet zo veel. Gaat meer om het totaalpakket.
Een AWD Evo of Skyline is weer heel iets anders dan een Land Rover. Een Diahatsu Cuore is weer heel andere koek dan een Civic Type R of een Focus RS. Een 120d of een 190D is weer niet te vergelijken met een GT3, nog los van het feit dat die de motor op een heel andere plaats heeft liggen.
Een AWD Evo of Skyline is weer heel iets anders dan een Land Rover. Een Diahatsu Cuore is weer heel andere koek dan een Civic Type R of een Focus RS. Een 120d of een 190D is weer niet te vergelijken met een GT3, nog los van het feit dat die de motor op een heel andere plaats heeft liggen.
-
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:16
Heb het alledrie gehad en maakt me geen reet uit.....zolang ik rechtuit moet rijden! :twisted:
Maar dan de bochten:
Fwd zoals in mijn Alfa 155, de Golf en de A4 is lekker makkelijk en je kan er zelfs driftend mee door de bocht...
Rwd zoals in mijn Alfa 75 3.0 mijn 928 S4 en mijn 944 S2 met transaxle is fijner om te sturen en geeft je zeker een meer dynamisch gevoel tijdens het rijden in bochten als je maar snel genoeg gaat.
En de Awd van mijn Delta Integrale was gewoon in iedere bocht super, maar gaf me tegelijk het gevoel alsof iedereen er hard mee door de bocht kon. Oh ja en mega onderstuur natuurlijk....dat dan weer wel.
Dus stem ik voor Rwd, omdat je daar het meeste plezier mee kunt hebben als je jezelf een beetje inspant om er voor te gaan in een bocht.
PS: Niet alle genoemde auto's zijn nog in mijn bezit uiteraard!
Maar dan de bochten:
Fwd zoals in mijn Alfa 155, de Golf en de A4 is lekker makkelijk en je kan er zelfs driftend mee door de bocht...

Rwd zoals in mijn Alfa 75 3.0 mijn 928 S4 en mijn 944 S2 met transaxle is fijner om te sturen en geeft je zeker een meer dynamisch gevoel tijdens het rijden in bochten als je maar snel genoeg gaat.
En de Awd van mijn Delta Integrale was gewoon in iedere bocht super, maar gaf me tegelijk het gevoel alsof iedereen er hard mee door de bocht kon. Oh ja en mega onderstuur natuurlijk....dat dan weer wel.
Dus stem ik voor Rwd, omdat je daar het meeste plezier mee kunt hebben als je jezelf een beetje inspant om er voor te gaan in een bocht.

PS: Niet alle genoemde auto's zijn nog in mijn bezit uiteraard!
- Ruud Hulsegge
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
- Locatie: Doesburg
Precies!Stéphane schreef:Aandrijfconcept op zich zegt niet zo veel. Gaat meer om het totaalpakket.
Er zijn van alle aandrijflijnen auto's te noemen die super zijn en auto's die bagger zijn.
M.b.t AWD is dit totaalpakket nog veel belangrijker of hij onderstuur heeft of niet. In mijn geval is mijn AWD zo dusdanig aangepast dat hij weinig onderstuur heeft. En er zijn altijd situaties waarin hij dat weer wel heeft, maar dat schijnt met BMW's ook zo te zijn. Ik noem bijv. de 1 serie.
- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
RWD.
Ik heb 80kkm met FWD gereden, 160kkm met RWD gereden, en nu 20kkm met AWD en RWD geeft het puurste stuurgevoel. AWD is heel fijn omdat het veel grip geeft, veel controle, maar je merkt wel dat de voorwielen aangedreven zijn. Dat merk je aan de stuurprecisie en het stuurgevoel. En als je veel vermogen hebt, dan onderstuurt AWD ook sneller, omdat de voorwielen meer moeten doen dan alleen sturen.
Stuurgevoel is lastig uit te leggen aan mensen die alleen FWD en AWD gewend zijn. Maar in de BMW kon ik precies voelen hoe de voorwielen stonden, of ze nog grip hadden of niet. In de Legacy voel ik dat veel minder.
Kanttekening: Het totaalpakket is uiteindelijk bepalend. Misschien zijn er wel AWD-auto's met precies hetzelfde stuurgevoel als de BMWs die ik heb gereden, maar mijn Legacy en de WRX die ik een dag mee had hebben dat zeker niet.
Ik heb 80kkm met FWD gereden, 160kkm met RWD gereden, en nu 20kkm met AWD en RWD geeft het puurste stuurgevoel. AWD is heel fijn omdat het veel grip geeft, veel controle, maar je merkt wel dat de voorwielen aangedreven zijn. Dat merk je aan de stuurprecisie en het stuurgevoel. En als je veel vermogen hebt, dan onderstuurt AWD ook sneller, omdat de voorwielen meer moeten doen dan alleen sturen.
Stuurgevoel is lastig uit te leggen aan mensen die alleen FWD en AWD gewend zijn. Maar in de BMW kon ik precies voelen hoe de voorwielen stonden, of ze nog grip hadden of niet. In de Legacy voel ik dat veel minder.
Kanttekening: Het totaalpakket is uiteindelijk bepalend. Misschien zijn er wel AWD-auto's met precies hetzelfde stuurgevoel als de BMWs die ik heb gereden, maar mijn Legacy en de WRX die ik een dag mee had hebben dat zeker niet.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ik sluit me aan bij de opmerkingen over het belang van het totaalpakket. Bij de vraagstelling over welk concept beter is heb ik dan ook geen specifieke auto's genoemd. Liever een fijne hoogvermogende AWD dan een slechte RWD.
Panda, heb je deze al gezien? http://www.frieslandkoi.nl/

Panda, heb je deze al gezien? http://www.frieslandkoi.nl/

- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Dat kunnen wij ook, Hielke!

http://www.limburgkoi.nl/
Ik ben het er trouwens mee eens, maar ga voor de beantwoording van zo'n vraag (impliciet) altijd uit van de auto's die ik kan/wil betalen en op mijn shortlist staan.
Vergelijk dus een 147GTA, Fiesta ST of Civic type R met bijv. een E36/E46 M3 en Impreza GTT/EVO VI/VII.
Dat het hele verhaal niet opgaat als je een RWD FSO Polonez met een FWD Focus RS vergelijkt klopt natuurlijk als een zwerende vinger, daarom ook het vergelijk van (in mijn ogen) goede auto's van de verschillende concepten.