Nu een huis kopen
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: Nu een huis kopen
Nibud 'overdrijft' misschien wel wat, maar met een goede reden imho: liever een wat grotere buffer dan 'net niet'. Er is meer 'koopkracht-armoe'dan we denken/willen in dit land, kijk naar de huurprijzen of extreme hypotheken waar Arthur 't hierboven ook over had. Wat hou je dan nog over voor 'de leuk' en 'jezelf'? Wij gaan vaak even uit eten omdat dat kan. En als 't niet kan dan niet(nooit gebeurd hoor), maar dan zorg ik wel weer dat 't dan vlot wél weer kan:)
-
Hier eind van de straat centrum 300m verderop, nieuwe appartementjes gebouwd paar jaar terug 55m2, woont 'n stel van 21(runner/bediening bij restaurant hier) en d'r vriend, ze willen uit elkaar helaas. Maar zei ze, dat kan financieel niet(dus blijven ze 'samen'wonen) want 1400€ p/m huur....
- JP
Dat betaal ik nog (net) niet voor mijn 110m2 vloerverwarmde mansion incl. parkeergarage, 500m van centrum M'tricht.
700 de 'man' met 21 vind ik al knap. Dat je uit elkaar wil, maar niet kan, dan hou je toch nog wel iets van elkaar.
Qua buffer zou ik tegenwoordig ook het verlies van een baan rekenen, paar maanden huur/hypo dus, maar misschien komt het bij mij meer omdat ik in de chemie zit (Walter White-ish) en daar ook de klappen vallen.
700 de 'man' met 21 vind ik al knap. Dat je uit elkaar wil, maar niet kan, dan hou je toch nog wel iets van elkaar.
Qua buffer zou ik tegenwoordig ook het verlies van een baan rekenen, paar maanden huur/hypo dus, maar misschien komt het bij mij meer omdat ik in de chemie zit (Walter White-ish) en daar ook de klappen vallen.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Precies dit Erik.ErikS schreef: 23 aug 2025, 09:36Zeker.
Ik kan makkelijk verhuizen, als ik dat zou willen.
Ik heb alleen echt geen zin om de hele tijd te 'moeten' werken, om de tuinman, schilder etc etc te kunnen blijven betalen.
Ooit, tzt ga ik wel die hoek in, in Putten. Maar dan moet ik nagenoeg hypotheek vrij die kant op gaan. Anders heb ik er gewoon geen zin in. Ik snap ook niet dat de huidige generatie, kosten wat het kost, een hypotheek van 7 ton aangaan voor zoiets waar ik woon.
Of de rente weer idioot laag, dan ga ik ook verhuizen.![]()
Iedereen moet het doen op zijn of haar manier maar ik heb daar ook geen zin in. We hebben anderhalve week terug ons huis verkocht en overgedragen aan een jong stel. Uiteraard hebben wij er een erg leuke winst op gemaakt maar als ik uitreken wat dat jonge stel straks kwijt is aan woonlasten, dan wordt ik er persoonlijk bijna misselijk van. Maximaal de ratrace in. Werken, werken, werken en maar hopen dat niemand ziek wordt of dat ze uit elkaar gaan. En ons huis was een groot huis, op een grote kavel. Met veel onderhoud aan de tuin en veel klusjes in en rond het huis. Ook dat kost allemaal geld (als je het laat doen) of veel tijd (als je het zelf doet).
We wonen nu momenteel op Curaçao, we zijn hier gekomen met een paar koffers met spullen. Pas dan besef je weer dat je uiteindelijk niet zoveel nodig hebt.
Maar inderdaad, met een permanente inflatie wordt een hoge schuld ook minder waard. Maar dan moet je inkomen wel meestijgen met de inflatie uiteraard.
Dit, en een beetje bitcoin.

- Arthur
- Auto: Nr.51
Oh, ik vond Nibud wat conservatief juistRobin schreef: 23 aug 2025, 14:18 Nibud 'overdrijft' misschien wel wat, maar met een goede reden imho: liever een wat grotere buffer dan 'net niet'. Er is meer 'koopkracht-armoe'dan we denken/willen in dit land, kijk naar de huurprijzen of extreme hypotheken waar Arthur 't hierboven ook over had. Wat hou je dan nog over voor 'de leuk' en 'jezelf'? Wij gaan vaak even uit eten omdat dat kan. En als 't niet kan dan niet(nooit gebeurd hoor), maar dan zorg ik wel weer dat 't dan vlot wél weer kan:)

-
Je kunt 't van beide kanten bekijken:)
-
Nibud rekent veel dingen die je zelf al snel vergeet te rekenen, bijvoorbeeld de kapper waar ik ondertussen €40 per beurtje mag aftikken.
Verder hier nog een hypotheekje, ongeveer ter grootte van het eigenwoningforfait. Volledig aflossingsvrij en die los ik niet af, ik kan elders een veel beter rendement maken, aflossen zou me geld kosten.
Verder hier nog een hypotheekje, ongeveer ter grootte van het eigenwoningforfait. Volledig aflossingsvrij en die los ik niet af, ik kan elders een veel beter rendement maken, aflossen zou me geld kosten.
- Luco
Wat geeft het nibud aan aan gezonde buffer en wat vinden jullie een gezonde buffer?
- Martijn_bmw
Hoe groot moet je buffer zijn?Luco schreef: 23 aug 2025, 20:22 Wat geeft het nibud aan aan gezonde buffer en wat vinden jullie een gezonde buffer?
Het Nibud adviseert als alleenstaande met een huurwoning een buffer van minimaal 3.750 euro. Voor een gezin met kinderen of mensen met een koophuis kan dit bedrag hoger liggen, afhankelijk van de maandlasten en de hoogte van de hypotheek. Een globale richtlijn is 3 tot 6 maanden aan leefkosten, zoals je maandelijkse netto-inkomen, vermenigvuldigd met 3 of 6
Ik vind persoonlijk die 6mnd een goede buffer.
- Arthur
Ik houd een jaarsalaris aan, als buffer.
- JP
Dat is hier dus toch dat bekende tonnetje..... 

-
Oh, ik dacht dat dat nu (veel) hoger lag? Stel zo'n alleenstaande overlijdt en heeft geen begrafenisverzekering etc.Martijn_bmw schreef: 23 aug 2025, 20:36
Het Nibud adviseert als alleenstaande met een huurwoning een buffer van minimaal 3.750 euro.
-
Dat is m.i. heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie.Luco schreef: 23 aug 2025, 20:22 Wat geeft het nibud aan aan gezonde buffer en wat vinden jullie een gezonde buffer?
Loondienst of ZZP'er maakt een heel groot verschil, daarnaast speelt de gezinssituatie ook een grote rol.
-
Gewoon een technische crematie en je bent voor een paar centen klaarRobin schreef: 24 aug 2025, 05:25Oh, ik dacht dat dat nu (veel) hoger lag? Stel zo'n alleenstaande overlijdt en heeft geen begrafenisverzekering etc.Martijn_bmw schreef: 23 aug 2025, 20:36
Het Nibud adviseert als alleenstaande met een huurwoning een buffer van minimaal 3.750 euro.

- Luco
Als er echt geen nabestaanden zijn komt dat voor rekening van de gemeente.Robin schreef: 24 aug 2025, 05:25Oh, ik dacht dat dat nu (veel) hoger lag? Stel zo'n alleenstaande overlijdt en heeft geen begrafenisverzekering etc.Martijn_bmw schreef: 23 aug 2025, 20:36
- Arthur
Klopt, dat vul je ook in op de site van het Nibud, en dan rolt er een advies uit.Elise schreef: 24 aug 2025, 08:19Dat is m.i. heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie.Luco schreef: 23 aug 2025, 20:22 Wat geeft het nibud aan aan gezonde buffer en wat vinden jullie een gezonde buffer?
Loondienst of ZZP'er maakt een heel groot verschil, daarnaast speelt de gezinssituatie ook een grote rol.
- Arthur
Dat is helemaal niet zo raar hoor. Als je het al in besloten kring wilde doen is dat een goede optie. Ga je, of de nabestaanden (Elise schreef: 24 aug 2025, 08:22Gewoon een technische crematie en je bent voor een paar centen klaarRobin schreef: 24 aug 2025, 05:25Oh, ik dacht dat dat nu (veel) hoger lag? Stel zo'n alleenstaande overlijdt en heeft geen begrafenisverzekering etc.Martijn_bmw schreef: 23 aug 2025, 20:36
Het Nibud adviseert als alleenstaande met een huurwoning een buffer van minimaal 3.750 euro.![]()

-
^^
Technische crematie scheelt een hoop hypocriete voordrachten
Technische crematie scheelt een hoop hypocriete voordrachten

-
Handvol keren daar geweest, toeristisch en het leven daar wordt steeds duurder mede door het ( US/ D en rest EU) toerisme dus...
Maar dit is ‘ geen geld ‘
https://www.facebook.com/share/r/14KXsw ... tid=wwXIfr
-
Leuk voor een paar weken vakantie maar absoluut niet om er te wonen, wat mij betreft.Robin schreef: 25 aug 2025, 12:55 Handvol keren daar geweest, toeristisch en het leven daar wordt steeds duurder mede door het ( US/ D en rest EU) toerisme dus...
-
Ze hebben daar ook een Lambo dealer hoor, not kidding.SlowCo schreef: 25 aug 2025, 16:41Leuk voor een paar weken vakantie maar absoluut niet om er te wonen, wat mij betreft.Robin schreef: 25 aug 2025, 12:55 Handvol keren daar geweest, toeristisch en het leven daar wordt steeds duurder mede door het ( US/ D en rest EU) toerisme dus...
- Arthur
Als het Cartagena in Spanje is, dan akkoord 

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Ik was er een paar maanden geleden, Cartagena Colombia. Wat een geweldig mooie stad. Sowieso een geweldig land.
-
Echt wel!Wouter81 schreef: 25 aug 2025, 17:57 Ik was er een paar maanden geleden, Cartagena Colombia. Wat een geweldig mooie stad. Sowieso een geweldig land.
Maar voor business kun je 't best in het prachtige Medellin zitten, al decennia opgeknapt, erg Europees/Spaans en het 'beste' klimaat wat er is: Het ligt in een vallei in de Andes en het wordt wel de Stad van de Eeuwige Lente genoemd, mooi altijd 22-24-26 graden. Altijd. Bogotá ligt op 2500m in de Andes, daar loop je deels van het jaar met lange mouwen/trui/jas. M'n oom (RIP) woonde toendertijd in 'Noord Bogotá', waar de beter geisitueerde wijken zijn: Prima appartement, maar ik vind 't klimaat daar dus te koud met ook om 't vriespunt. En >8 miljoen mensen hutje mutje heel dicht bevolkt, op een relatief klein aantal km2
Spanje trekt mij ook of Portugal. Buurman(rond de 80) van Sr woont in de wintermaanden in Spanje en heweft daar minder tot géén last van z'n COPD wat sr ook heeft...
En hoewel we hier totnutoe een 'prima' zomer hebben wat mij betreft is het vieze k*tweer van binnenkort ook fysiek niet bevorderlijk voor de (oudere) mens.
-
Geen appartement aan zee en geen Lambo voor mij. Liever een ruim huis in een woonwijk en een normale auto.Robin schreef: 25 aug 2025, 16:50Ze hebben daar ook een Lambo dealer hoor, not kidding.SlowCo schreef: 25 aug 2025, 16:41Leuk voor een paar weken vakantie maar absoluut niet om er te wonen, wat mij betreft.Robin schreef: 25 aug 2025, 12:55 Handvol keren daar geweest, toeristisch en het leven daar wordt steeds duurder mede door het ( US/ D en rest EU) toerisme dus...
Zoiets als dit zou ik liever hebben voor dat bedrag:https://www.properstar.nl/advertentie/108646384