E46 M43 Budget-Bimmer: OS Giken, M43B20, VinceBar

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door Eeuwe » 22 jul 2025, 09:35

Lekker bezig weer Jesse!

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 11 aug 2025, 12:25

Was erg gezellig bij de ring laatst Jesse! Wat voelt het ding heerlijk strak en wat een verschil met het lichte vliegwiel en de nokkenas.
Qua vermogen misschien niet gigantisch maar het blokje had er echt zin in. Leuk!

jessedehaan
Auto: BMW E46 318i M43

Bericht door jessedehaan » 12 aug 2025, 21:33

Ha Jan dat was zeker leuk elkaar weer te ontmoeten! Een mooi huis, en een gave racewagen heb je daar. Dat is nog wel andere koek met dik 250pk, woeste remmen en Cup2's. Hoe soepel die banden rijden was ook een hele openbaring.

--
Ook wel een mooi toeval dat we op momenteel precies hetzelfde sper rijden en met beide wagens lekker konden vegen:) Over die OS Giken wilde ik net een update schrijven:

Na weer een paar maanden met een sperkitje van RacingDiffs te hebben gereden wilde ik weer een echt platensper. Ook met het sperkitje kun je wel op het gas 180 graden draaien en leuk spelen, maar bij een donut is je draaicirkel wel groter en je hebt veel meer gas nodig.

Daarom maar eens de bekende OS Giken Superlock gekocht, en Hardeman heeft gelijk, het is een soort no-brainer: 1000 euro goedkoper dan een Drexler en machtig sperren.
Afbeelding

Het concept is wat anders dan bij een traditioneel ZF type platensper. Je krijgt geen 2 of 4 sperplaten, maar tot wel wel 14! In de meest geleverde Spec-S zijn daarvan aan beide zijden dan 4 sperplaten geactiveerd, 8 sperplaatparen totaal. De foto hieronder is van eenzelfde maar iets groter uitgevoerde sperklok voor o.a. M3.
Afbeelding

Het aparte is dat het staal op staal is, het slijt nauwelijks (heb ook een goed gebruikte klok gezien en getest). Ook worden de drukstukken door een 12-tal veren stevig naar elkaar toe geklemd: waardoor je bij normaal rijden weinig sperwerking hebt. Duw je door die negatieve voorspanning heen, dan is het opeens heel hard sperren. Dat duwt de wagen altijd recht, bij een supercharged M3 was ik daar behoorlijk van onder de indruk.

--
De eerste 1000km rijdt het wat roppig, daarna is de voorspanning ook meetbaar lager en rijd het ook wel als een normaal diff bij normaal rijden. Toch, als je bij een verkeerslicht afslaat en dus optrekt in de 1 en ook wat verschil in draaisnelheid van de wielen hebt, dan tokt die wel een een beetje wanneer de sperkracht bij het schakelen naar 2 opeens verdwijnt. Maargoed, m'n vrouw merkt dat bijv. niet.

Voor die M3 heb ik dit 'aan/uit' karakter wat meer lineair willen maken door de negatieve voorspanning iets te verlagen.. Maar dat had ik niet moeten doen, dan spert ie altijd en overal zo hard dat de steekassen er van lieve lust op los knappen en takken. Deze steekassen hadden allemaal ook veel speling en dat verergert dit altijd. Maar met alle negatieve voorspanningsveertjes er weer in, was dat tak-geluid nog maar moeilijk te forceren: Dus hou hem gewoon Spec-S.

Die 4 en 6 plaats Drexler reden duidelijk meer verfijnd, en hebben ook minder voorspanning en ook minder onderstuur (bij aanremmen spert de OSG ook behoorlijk, ondanks de 1,5way setup). Maar zo'n OSG is wel een aanrader, ik blijf er nog even vrolijk mee rijden en spelen.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 12 aug 2025, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

jessedehaan

Bericht door jessedehaan » 12 aug 2025, 22:04

Verder kan ik wel wat hulp gebruiken bij het volgende project:
De M43B19, 1895cc, heeft inmiddels een mooie 444.444 kilometer gelopen!
Afbeelding

333.333 heb ik ook meegemaakt, en 222.222 ook (bijna, met 240.000 gekocht). En na de drijfstanglagers en gereviseerde kop zat ik nu eens te denken aan de ketting, of gewoon een fris onderblok:) Het donorblok is inmiddels geheel ontleed:
Afbeelding

Dit M43 blok deelt vrijwel geheel het onderblok met de M40 en M42/M44. M44 en M43 hebben ook oliejets/sproeiers voor onder de zuiger en een grotere oliepomp. De zuigerdiameter is van 84 naar 85 gegroeid bij de M44/M43. De ruimte tussen de cilinders zoals op deze foto is 6mm.

Ik heb S50B32 zuigers kunnen testen en die zijn 86,4mm, 60cc meer. Dat kan volgens een Duitse bouwer ook nog met de standaard 86mm koppakking (bovenkant van de 86,4 zuiger is bijv. 85,7mm, en er is geen bovenstand). Dit is m'n optie A. 60cc is 3% meer slagvolume, 1955cc, een flink omhoog afgeronde 2.0. Maargoed, alles is leuk bij deze oldskool atmosferische tuning.

De 87mm S54 zuigers is nog interessanter! Optie B. Dat geeft 100cc meer. Die zal bovenaan wel 86,3mm meten, maar niet tegen de pakking aankomen. Althans, zodra de zuigers iets gevlakt zijn en de 140mm drijfstangen vervangen zijn door Honda B18 138mm drijfstangen.

We hebben de dikte van de cilinderwand gemeten en die is echt dik, rond de 6mm, daar kan gerust die 0,5 tot 1mm opgeboord worden. Ook heeft de Metric Mechanic enorm veel ervaring en mooie info rond 87mm motoren. Die 4mm tussen de cilinders is iig. genoeg. S54 heeft ook zo'n dun stukje ertussen.
https://www.dropbox.com/scl/fi/5owlmru1 ... o&e=1&dl=0

Zou ik atmosferisch kunnen rijden met een normale 86mm koppakking denk je? Ik wil liever geen MLS koppakking. Die zijn er alleen voor M42, en ik wil die nog weleens goed met M43 koppakking vergelijken als ik hiermee toch die 87mm mogelijk kan maken.
https://fcp-engineering.de/bmw/638-bmw- ... 5-2mm.html

Hoe realistisch is 87mm?
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 12 aug 2025, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

jessedehaan

Bericht door jessedehaan » 12 aug 2025, 22:26

En dan de krukas... Ik heb al enige tijd een prachtige M47D20 diesel krukas liggen.
Toevallig zo eentje als in het blok dat ook in de zilveren E46 sedan 320d 136pk op de 1e pagina lag.
Dit is de M47 met 'lange neus' en een serieuze 88mm slag, 4,5mm meer dan de 83,5mm die een M43/44 standaard heeft.
Latere diesels hebben ook 90mm slag, maar een korte neus die moeilijk te verlengen is. Rover 75 heeft ook 88mm, maar korte neus.
Maargoed!
Afbeelding

Hier staat een prachtig recent draadje van iemand die de ultieme ombouw doet omdat hij dé krukas erin legt.
Sowieso dé tip voor elke oldskool ombouw: google op E30 Talk forum, trefwoord in het duits, en dan de naam van de legendarische Vohikula erbij, die heeft denk ik wel tientallen M4x motoren opgebouwd. Hij reageert ook veel in dit draadje.

De neus van de krukas iets afdraaien (of het tandwiel ruimen) gaat lukken. De grotere slag zorgt voor bovenstand, maar met 138mm drijfstangen en/of gevlakte zuigers komt dat in orde.

Echter, ik zou dan een M42 telwiel voorop moeten zetten voor de krukassensor. Momenteel zit die achterop het blok zoals je wel ziet aan het telwiel achterop de krukas. M42 sensor kan, die komt met 86cm lange kabel eraan, mét een connector... En bij de M44 in het draadje is dat uitwisselbaar.
Maar dat is hem juist. Bij de latere M43 motor zit er geen connector maar verdwijnen de draadjes van de krukassensor gewoon in de kabelboom. Ten eerste wil ik eigenlijk de OEM look houden en GEEN telwiel voorop de krukaspoelie. En al zou ik het willen voor de dikke krukas (100cc extra!) dan durf ik die M42 kabel niet te verknippen en ergens in de kabelboom te solderen..

Er is een oplossing (ook van Vohikula):
Om het telwiel van een M54 krukas op de M47 krukas te laten zetten...
Afbeelding
Dit telwiel is kleiner in diameter maar wel symmetisch (die van M43 niet, wat de M47 krukas uit balans zou brengen, en sowieso moeilijker monteert). En als je de krukassensor dieper in het blok steekt het je op dezelfde locatie je krukassignaal.

Ik denk dat dit allemaal te ingewikkeld en duur wordt. Maar met 2055 of 1995cc voor ogen..:
Wie denk dat ie (wel iemand kent die) het M54 telwiel op mijn M47 krukas kan zetten?

Lang verhaal, maar wel dé basis van M4x tuning, dus vast velen die hier ooit wat aan hebben.

bartje325i

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: OS Giken, en .. M43B20?

Bericht door bartje325i » 13 aug 2025, 11:12

Voor je M54 telwiel op M47 krukas zou je Jan v Gent eens kunnen proberen. Die kerel is heel handig (doet heel veel in trekker trek, vrachtwagenpulling) en zou dat waarschijnlijk wel voor elkaar krijgen. Heeft o.a. een 5 assige draaibank.
https://jvginnovatie.nl/

jessedehaan

Bericht door jessedehaan » 14 aug 2025, 13:53

Dankjewel Bart dat biedt perspectief. Heb ook nog een optie dichterbij en alles zal een tijdje duren. tzt update ik het wel.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 aug 2025, 13:58

Blijft gaaf hoe je de auto nog steeds verder weet te upgraden en perfectioneren. Heel leuk om steeds mee te lezen :)

Bimmer M
Auto: Een paar BMW's

Bericht door Bimmer M » 14 aug 2025, 14:00

Geweldig dit!

jessedehaan

Bericht door jessedehaan » 17 aug 2025, 16:35

Thanks mannen, en door het forum kon ik al zoveel leuke wegen inslaan. Ik heb alleen weinig ruimte om elders te reageren, maar lees graag eea mee! En het motorblok zal ik in kleine updates delen. Hopelijk volgende zomer erin.

In 2018 heb ik de Touring bewust in Orientblau gekocht, nog steeds blij met deze stijlvolle kleur. Carrosserie is behoorlijk slecht, maar met 1x polijsten per jaar blijft het allemaal toonbaar. Bumperstrips heb ik al eens in kleur meegespoten, dat deed ook wat. En in de ondergaande zomerzon kleurt het wel heel mooi. Het blijf genieten om ernaar te kijken.

Afbeelding

Je ziet ze alleen wel steeds minder op de weg. Onderling daardoor wel steeds vaker een duimpje. En bij de Ring begrijpen de mensen elkaar tenminste: Een zwarte Touring met non-M replica bumper. Ter vervanging van de huidig bumper vol butsen wil ik die er ook nog eens op zetten.
Afbeelding

En de toekomst in beeld. Als de kinderen groter worden ooit een E61 voor alle ruimte achterin. Het zal alleen niet de big M5 daddy worden.
Afbeelding

jessedehaan

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler / Dyno / Meppen

Bericht door jessedehaan » 23 aug 2025, 23:03

jessedehaan schreef: 31 jan 2025, 21:08 ..

En nog iets gaafs: de VinceBar! Ik heb al jaren de inzetstukken van PowerFlex die de speling tussen subframe(bussen) en chassis wegnemen, dat was echt een heel goede zet. Maar toch denk je: heb of krijg ik niet de bekende scheurtjes rond de ophangpunten van het subframe? Iedereen last platen aan de onderkant om de scheurtjes te repareren of te voorkomen, maar de werkelijke oplossing ligt niet beneden, maar boven.

Want het E46 subframe is smal en zit vast aan een soort bodemplaat die erg zwak is. De E90 etc. hebben een breder subframe dat wel stevig aan de chassisrails zit en geen kuren heeft. De oplossing ligt dus in het verbinden van de E46 bodemplaat áán de chassisbalken. SME heeft een mooi inlas stuk, maar de VinceBar is met epoxy en popnagels te bevestigen, wat met m'n huidige las-skills een mooie optie is.
Het toeval wou ik na wat jaren van wel/niet nét met m'n neus in de boter val omdat hij een Touring variant heeft gemaakt die ruimte geeft aan de brackets die je wilt behouden voor je kofferbak bodem.

Afbeelding

Ik ga eerst alleen de achterkant doen, om dat die vrij makkelijk te doen is zonder het subframe te laten zakken. De cups voor de voorste 2 bevestigingspunten/subframe bussen komen later wel een keer, als ik de auto wat langer stil kan laten staan. Over een poosje hopelijk de montage ervaring.
Want het grote pluspunt is dat ik onze familie/sportwagen dagelijks kan rijden,
maar het nadeel is dat ie niet te te lang stil kan blijven staan.
430.000km .. en door!
Even een update van bovenstaande!
Daar hoort dit filmpje nog bij, waar je bij veel scheurtjes ziet hoe enorm dat kan gaan verbuigen.
https://youtu.be/jm6szwEOb6M?si=YYcA2-m7OBT1XGT7&t=117 Volgens mij hebben alleen zwaar gemotoriseerde en zwaar bereden E46's dit. De auto in de video was trouwens ver heen en had een hele nieuwe vloer/RCAP nodig.

Je ziet dat de geïnstalleerde VinceBar een oud model is, en lijkt op het SME model. https://www.s-m-eng.com/product-page/E46-Weld-in-Brace. Maar bij SME is het een dun rond buisje gebruikt, dat is veel minder sterk is dan een rechthoekige balk.

De latere VinceBar is in veel grotere maten uitgevoerd in 3mm dik staal. Het lockt de bussen waar de achterste subframe bouten in vastdraaien muurvast tussen de chassisbalken. En eindelijk had ik alle materiaal bij elkaar en de tijd gevonden om hem erin te zetten:
Afbeeldingupload pic

Bij mij zag je trouwens niet dit soort scheurtjes, er was helemaal niets te zien, leek als nieuw.
Afbeelding
Ik denk eerlijk gezegd dat licht gemotoriseerde E46's nergens last van hebben. En dat zijwaartse krachten minder impact hebben dan voorwaartse krachten (cluthdrop en overschakelen). In elk geval kan ik met veel peace of mind door, en hoef ik ook bij alle dwarskrachten nergens bang voor te zijn.

Ergens was het een beetje teleurstellend: Heb ik die dure VinceBar voor niets gedaan? Aan de andere kant ben ik vooral blij dat de vloer nog goed was, dat die subframerubber-inserts (enorme tip) al jaren de klappen op het subframe dempen zodat het niet tegen het chassis kantelt. En: ik denk echt te voelen dat het chassis nu stijver is, bij het afrijden van de oprit en andere hoogteverschillen waar je normaal weleens wat hoorde of voelde wringen. Het kan ook placebo zijn, dat ligt op de loer na zo'n grote klus :D maar aan de andere kant heeft elke E46 koets z'n eigens torsiewaarde (heeft iemand dat overzicht nog?) en ik weet zeker dat ik heel wat Newtons omhoog ben geklommen in de ranking.

--

Nog een paar plaatjes:

Kofferbakbekleding weggehaald.., alleen de PDC module alleen nog losschroeven:
Afbeelding

Goed uittekenen en de filmpjes een nakijken. En dan rammen! Met een groter schijf de zijkanten langs de chassisbalk, twee sneetjes met een Dremel, en het meeste met een gewoon 125mm schijfje.
Afbeelding

alles met de lamellenschijf schoongeslepen en in de aluzinc. Op blank metaal zou het misschien wel wat lekkerder lassen (minder stank) maar ik wilde het metaal wel beschermd hebben.
Afbeelding

VinceBar erin. Rustig vastdraaien. En lassen maar. Daarna alles ruim in de Brunox gespoten en nog een dun laagje Orientblau. Er schijn ook een originele groene lak/coating te zijn. Wie weet ooit nog netjes afwerken met nadenkit en dat spul. Maar misschien vergeet ik het ook wel, want het is weer volkomen onzichtbaar verdwenen onder alle kofferbakbekleding.
Afbeelding

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 23 aug 2025, 23:17

323i, (weliswaar een hele vroege) is nu niet bepaald de sterkste variant.
Is al wel eens aan gelast bij een vorige eigenaar. Zelf versteviging nog in laten lassen aan de onderzijde.

Dit is ook een mooie oplossing, maar dit pakt toch niet alle punten aan maar alleen de achterste ophang punten?

Weet niet van welk jaar deze is, maar late modellen schijnen minder vatbaar te zijn, maar “fabel of feit?” heb ik daar altijd een beetje bij. Want niemand roept een specifieke productie maand/jaar o.i.d.

jessedehaan

Re: E46 M43 Budget-Bimmer: OS Giken, M43B20, VinceBar

Bericht door jessedehaan » 24 aug 2025, 21:22

Ik weet niet of het plaatwerk rond het subframe ooit verbeterd is. Onze Touring is van februari 2001.

De VinceBar kit verstevigt ook de voorste ophangpunten met zogenaamde gussets. Alleen die kun je niet plaatsen zonder het subframe eronder uit te halen (daar zit geen bout doorheen, maar een stud, die er eerst uit moet..). Ik heb de gussets er wel bij besteld voor als ik ooit iets met zo'n lange klus kan combineren.
Afbeelding
Tegen die tijd ben ik ook wel benieuwd hoe de onderkant eruit ziet. Momenteel ben ik nergens bang meer voor, en lijkt me het oplassen van platen ook niet nodig, maar wie weet of ik het tzt voor de hobby en volledigheid wel doe.

Eerst wilde ik de VinceBar trouwens met popnagels en epoxy vastzetten. Maar later bedacht ik me dat dit een ideale onzichtbare plek was om een mooi las-uur te maken. Ook weet ik hoe vervelend (veel!) stalen popnagels kunnen zijn...

Wie de E46 als hobby heeft kan ook een x-brace tussen deze subframebouten en de schokdempertorens monteren. Dat verbindt en verstevigt ook heel goed, staat sportief, maar kost wel ruimte.

Ik heb nog een volledige set liggen van VinceBar+gussets voor een andere liefhebber. Wie interesse heeft in bar en/of gussets kan een bericht sturen.

Plaats reactie