Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 22 aug 2025, 20:22

Zolang je iets anders moet kopen in een zelfde markt, maakt het niet uit of alles x100 is of alles onder water staat.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 22 aug 2025, 21:46

Dat dus inderdaad en als je een stap omhoog/groter wil dan kun je ook nog eens de pech hebben dat dat huis ook verdubbeld is in waarde waardoor in absolute Euro's het verschil alleen maar groter is geworden.

Hier in 2017 gekocht en inmiddels verdubbeld in waarde. Da's destijds een goede keuze geweest want ik had dit nu nooit kunnen kopen als loonslaaf.

ErikS

Bericht door ErikS » 23 aug 2025, 08:08

Martijn_bmw schreef: 22 aug 2025, 20:21 Wow das wel echt bizar veel. Hier 5jr geleden huis gekocht dat is +/- 40% gestegen sindsdien.
7,5 jaar gekocht voor 317.500 VON.
Uiteraard moet er dan nog wel een 100K tegenaan voor je woont.

Nu boven de 800K.

Helemaal gestoord.

ErikS

Bericht door ErikS » 23 aug 2025, 08:09

MParallel schreef: 22 aug 2025, 20:22 Zolang je iets anders moet kopen in een zelfde markt, maakt het niet uit of alles x100 is of alles onder water staat.
Niet per definitie.
Als ik nu wil doorgroeien naar de wijk waar wij tzt heen willen, dan kost een klus huis tussen de 800 en 900K.
Vrijstaand op een pluk grond.
Wij zitten in de 'populaire' wijk in een tweekapper.
Dan moet je wel willen, en kunnen klussen. (of nog een zak op tafel leggen)

Bovenkant van de markt heeft het veel moeilijker.

Elise

Bericht door Elise » 23 aug 2025, 08:36

ErikS schreef: 23 aug 2025, 08:09 Bovenkant van de markt heeft het veel moeilijker.
:lol:
luxeprobleem Erik.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 aug 2025, 08:42

Mdv appte me zojuist deze:
https://www.facebook.com/share/r/19h8sM ... tid=wwXIfr

Nu weet ik wel dat we in NL onze basis hebben en dat we hier ons geld verdienen, maar dit kost hetzelfde als die 2 onder 1 kap van ErikS of minder

Edit omgerekend 535k euros

Als ik echt zwaar ga investeren in een ander huis( heb geen hypotheek meer en heb winkelpand en appartement ) dan echt niet hier, maar lekker aan de kust ergens in een warmer oord
Laatst gewijzigd door Robin op 23 aug 2025, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 23 aug 2025, 09:36

Elise schreef: 23 aug 2025, 08:36
ErikS schreef: 23 aug 2025, 08:09 Bovenkant van de markt heeft het veel moeilijker.
luxeprobleem Erik.
Zeker.

Ik kan makkelijk verhuizen, als ik dat zou willen.
Ik heb alleen echt geen zin om de hele tijd te 'moeten' werken, om de tuinman, schilder etc etc te kunnen blijven betalen.
Ooit, tzt ga ik wel die hoek in, in Putten. Maar dan moet ik nagenoeg hypotheek vrij die kant op gaan. Anders heb ik er gewoon geen zin in. Ik snap ook niet dat de huidige generatie, kosten wat het kost, een hypotheek van 7 ton aangaan voor zoiets waar ik woon.
Of de rente weer idioot laag, dan ga ik ook verhuizen. :tooth:
Laatst gewijzigd door ErikS op 23 aug 2025, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 23 aug 2025, 09:37

Robin schreef: 23 aug 2025, 08:42 Mdv appte me zojuist deze:
https://www.facebook.com/share/r/19h8sM ... tid=wwXIfr

Nu weet ik wel dat we in NL onze basis hebben en dat we hier ons geld verdienen, maar dit kost hetzelfde als die 2 onder 1 kap van ErikS of minder

Als ik echt zwaar ga investeren in een ander huis( heb geen hypotheek meer en heb winkelpand en appartement ) dan echt niet hier, maar lekker aan de kust ergens in een warmer oord
Volledig begrijpelijk.
Het is idioot.

Maar ga naar Amsterdam, en ze lachen je uit.

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2025, 10:08

ErikS schreef: 23 aug 2025, 09:37

Maar ga naar Amsterdam, en ze lachen je uit.
10j terug ofzo lopen MdV en ik op het as usual erg drukke Damrak en zegt ze: Jij bent hier de enige Nederlander in de straat.

Lache inderdaad. :P :hmmm:

Ik heb tijdens Corona even gekeken naar een appartement in aanbouw(flat) Noord achter Eye Museum, Tolhuisweg, Badhuiskade Ceramiquelaan contreien. Vlakbij m'n schoonszusje. 6 ton begon 't mee wat ik wilde. Dingen doen nu 1mio.

:hammer:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 aug 2025, 10:11

Dat is wel een mooi stukje geworden direct achter Eye en Moon.

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2025, 10:14

Martijn_bmw schreef: 23 aug 2025, 10:11 Dat is wel een mooi stukje geworden direct achter Eye en Moon.
Daar parkeerde ik m'n auto altijd, is nu een 'stad' op zich. Noord is extreem verbeterd in 15 jaar ofzo.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 aug 2025, 10:22

Robin schreef: 23 aug 2025, 10:14
Martijn_bmw schreef: 23 aug 2025, 10:11 Dat is wel een mooi stukje geworden direct achter Eye en Moon.
Daar parkeerde ik m'n auto altijd, is nu een 'stad' op zich. Noord is extreem verbeterd in 15 jaar ofzo.
Ja eens deed ik ook en dan pont over. Nu alsnog regelmatig parkeren bij P+R noord en dan noord-zuid metro pakken naar centraal / Damrak.

Maar idd Noord is extreem verbeterd oa door die NZ lijn. Daar 10jr geleden een huis kopen was de beste investering die je kon doen :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 aug 2025, 10:53

Paskal schreef: 22 aug 2025, 21:46 Dat dus inderdaad en als je een stap omhoog/groter wil dan kun je ook nog eens de pech hebben dat dat huis ook verdubbeld is in waarde waardoor in absolute Euro's het verschil alleen maar groter is geworden.

Hier in 2017 gekocht en inmiddels verdubbeld in waarde. Da's destijds een goede keuze geweest want ik had dit nu nooit kunnen kopen als loonslaaf.
Ik zie dat eigenlijk anders, op Funda. Juist de ‘goedkope’ huizen stijgen erg hard en de al duurdere huizen stijgen minder hard. Maar mss heb ik een verkeerd beeld, maar het lijkt wel zo :)

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2025, 10:56

Martijn_bmw schreef: 23 aug 2025, 10:22

Maar idd Noord is extreem verbeterd oa door die NZ lijn. Daar 10jr geleden een huis kopen was de beste investering die je kon doen :)
Dat dus...auto parkeren letterlijk voor de deur van schoonzus, á €9,40(?) per dag. Hup binnen 5 minuutjes Noorderpark metro met bankpas en hup 5/10 min later Rokin/Albert Cuyp etc. Ideaal. En we zitten er wel 2 a 3x per maand in deze maanden...

Arthur

Bericht door Arthur » 23 aug 2025, 10:57

ErikS schreef: 23 aug 2025, 09:36
luxeprobleem Erik.
Zeker.

Ik heb alleen echt geen zin om de hele tijd te 'moeten' werken, om de tuinman, schilder etc etc te kunnen blijven betalen.
Ooit, tzt ga ik wel die hoek in, in Putten. Maar dan moet ik nagenoeg hypotheek vrij die kant op gaan. Anders heb ik er gewoon geen zin in. Ik snap ook niet dat de huidige generatie, kosten wat het kost, een hypotheek van 7 ton aangaan voor zoiets waar ik woon.
Ook dit zie ik anders; “vroeger”, toen ik m’n eerste huis kocht zei een collega; leen maximaal, je gaat meer verdienen en huizen worden steeds duurder/meer waard, en dat geld komt min of meer weer naar je toe. Toen hadden we het over 2,5 ton in guldens ofzo. Dus ik snap wel dat de huidige generatie voor dat huis gaat met 7 ton hypotheek, al zou ik dat nu ook niet meer doen. Maar zij zijn nog jong en hebben de tijd. Ik heb nu geen zin meer in een nieuwe hoge hypotheek.

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2025, 11:00

Arthur schreef: 23 aug 2025, 10:57 Ik heb nu geen zin meer in een nieuwe hoge hypotheek.
Ik ook niet eigenlijk. Maar Sr is 80 en da's de factor om hier te blijven. Je weet 't nooit.

ErikS

Bericht door ErikS » 23 aug 2025, 11:24

Arthur schreef: 23 aug 2025, 10:57
ErikS schreef: 23 aug 2025, 09:36
luxeprobleem Erik.
Zeker.

Ook dit zie ik anders; “vroeger”, toen ik m’n eerste huis kocht zei een collega; leen maximaal, je gaat meer verdienen en huizen worden steeds duurder/meer waard, en dat geld komt min of meer weer naar je toe. Toen hadden we het over 2,5 ton in guldens ofzo. Dus ik snap wel dat de huidige generatie voor dat huis gaat met 7 ton hypotheek, al zou ik dat nu ook niet meer doen. Maar zij zijn nog jong en hebben de tijd. Ik heb nu geen zin meer in een nieuwe hoge hypotheek.
En dat is dan ook weer waar.
Was in de tijd van 1,6% dat we een hypotheek van heul veul konden krijgen. (zit de over waarde etc allemaal bij in)

Verklaarde ze voor gek; welke idioot gaat voor 3500€ p m/nd aan bruto lasten.
Maar dat is toch 2k per maand verplicht sparen. Gewoon verleggen van de 'lasten'.
Achteraf had ik het gewoon moeten doen.

Wimo

Bericht door Wimo » 23 aug 2025, 12:36

Yep, in mijn omgeving hetzelfde. De rente was laag maar de vraagprijzen fors. Onze ouders verklaarden ons voor gek. Toch gedaan met variable rente, max aflossingsvrij en de rest linear een kast gekocht.

Later vaste rente (1.2) de beste financiële beslissing van mijn leven. Alle vrienden die nu van hun rijtjeswoning "echt" willen upgraden hebben geen schijn van kans.

Arthur

Bericht door Arthur » 23 aug 2025, 12:52

Soms is het ook makkelijk(er) praten, ik heb ook 1,35% tegen 20 jaar. Zijn nu 4 of 5 van om. Hypotheek kan ik mee verhuizen dus zit redelijk safe. Ik betaal nog geen private lease Golf aan bruto hypotheek. Maar ik zit nu niet meer op een hypotheek te wachten van bv een 5 ton tegen 3,5% omdat ik nog groter of luxer wil wonen. Sterker nog, ik denk eerder andersom. Kleiner en tegen minder, of gelijke, lasten. Zoals ik al zei, het ligt er een beetje aan in welke fase van je leven je zit.

JP

Bericht door JP » 23 aug 2025, 13:35

Arthur schreef: 23 aug 2025, 10:57 (...)
Dus ik snap wel dat de huidige generatie voor dat huis gaat met 7 ton hypotheek, al zou ik dat nu ook niet meer doen. Maar zij zijn nog jong en hebben de tijd. Ik heb nu geen zin meer in een nieuwe hoge hypotheek.
Zij zijn jong ja, maar vaak ook onbezonnen. Hoe naief kun je zijn om elke maand samen voor €3000 krom te liggen. Denk je als koppel echt dat je 30 jaar lang volhoudt met 2 fulltime banen, paar kiddo's op de wereld poepen alsof het niks kost en waarvoor je in de opvoeding geen tijd krijgt, of dat de royaalverdiener straks niet eens op straat komt te staan bij de zoveelste reorganisatie. Tuurlijk, banen zat, maar niet die van triple-modaal. Daarnaast nog, tegenwoordig is scheiden (nee niet afval) meer in de mode dan dat het vroeger was.

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2025, 13:36

Ik zit in Arthur's 'kamp' ook, vandaar al afgelost, nog wat dingetjes te lopen zakelijk, Coronabeleid lekker 'overleefd', maar als Sr er niet meer is(en dat kan gauw met 80 helaas) heb ik wel andere plannen wat ik vanochtend al zei....maarja plannen maken, het loopt toch vaak anders he....

Arthur

Bericht door Arthur » 23 aug 2025, 13:49

JP schreef: 23 aug 2025, 13:35
Arthur schreef: 23 aug 2025, 10:57 (...)
Dus ik snap wel dat de huidige generatie voor dat huis gaat met 7 ton hypotheek, al zou ik dat nu ook niet meer doen. Maar zij zijn nog jong en hebben de tijd. Ik heb nu geen zin meer in een nieuwe hoge hypotheek.
Zij zijn jong ja, maar vaak ook onbezonnen. Hoe naief kun je zijn om elke maand samen voor €3000 krom te liggen. Denk je als koppel echt dat je 30 jaar lang volhoudt met 2 fulltime banen, paar kiddo's op de wereld poepen alsof het niks kost en waarvoor je in de opvoeding geen tijd krijgt, of dat de royaalverdiener straks niet eens op straat komt te staan bij de zoveelste reorganisatie. Tuurlijk, banen zat, maar niet die van triple-modaal. Daarnaast nog, tegenwoordig is scheiden (nee niet afval) meer in de mode dan dat het vroeger was.
Moet je met al die punten, die jij noemt, rekening houden? Da’s ook geen leven. En gebeuren die dingen niet heb je jezelf ook maar “benadeeld”. Ik heb ook een aantal collega’s van om en nabij de 35, 2 kinderen en een hypotheek (denk ik) van 5 ton+. Je leeft nu, niet met de gedachte van wat later allemaal wel niet kan gebeuren.

JP

Bericht door JP » 23 aug 2025, 13:58

Misschien niet met allemaal, maar ieder huisje heeft zijn kruisje. Als je denkt dat niets je raakt, dat vind ik (imho) je argeloos. Je zult toch iets van buffer moeten hebben. Je (non-24maanden fullservice privatelease) auto kan ook kapot gaan, of kleiner; die wasmachine. Daar zul je bij voorbaat iets van rekening mee moeten houden. Ja ik leef nu, maar was ook nu, en mijn baas verwacht ook dat ik er elke week sta, hoe ik dat regel zal hem worst zijn.

Robin

Bericht door Robin » 23 aug 2025, 14:00

Buffer/stille reserves is idd zéér belangrijk.

Arthur

Bericht door Arthur » 23 aug 2025, 14:06

Uiteraard, die heb ik ook. En ga ervan uit dat die collega’s dat ook hebben, maar dat is een aanname. Wij (mijn vrouw en ik) hebben de luxe dat we dingen doen buiten deze buffer om. We sparen wel maar blijven altijd boven de, door ons gestelde, ondergrens. Maar eens dat je voor tegenvallers wel gewapend dient te zijn. Alleen, hoe ver wil je gaan. Als je leest wat het Nibud als grens stelt, dan denk ik; er hoeft je maar ‘dit’ te overkomen en het komt niet goed. Maar moeten we een ton+ hebben? Ook niet, denk ik. Gewoon een gezonde buffer om die wasmachine, kapotte auto, of welke onverwachte rekening dan ook, te betalen.

Plaats reactie