Kilometerregistratie
- Oof
- Auto: M2 Competition H6
Kilometerregistratie
Niet het meest spannende onderwerp, maar het moet toch geregeld worden. Ik ga uitsluitend zakelijk rijden met mijn auto en wil de kilometers netjes bijhouden. Vroeger deed je dat simpelweg in Excel, maar ik zoek nu een makkelijkere oplossing.
Bij mijn vorige XC60 werden alle ritten automatisch vastgelegd en kon ik eenvoudig een export maken. Dit heeft de huidige BMW niet.
Tegenwoordig zie ik systemen die werken via apps op de telefoon en schakelen met bluetooth. Op zich prima, want voor zakelijke ritten heb ik toch altijd mijn zakelijke telefoon bij me. Nog mooier lijkt me een unit in de OBD-poort.
Waar ik vooral naar op zoek ben: 100% nauwkeurigheid en gebruiksgemak. Aan het eind van de maand snel controleren, aanvinken wat privé is en klaar.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Bij mijn vorige XC60 werden alle ritten automatisch vastgelegd en kon ik eenvoudig een export maken. Dit heeft de huidige BMW niet.
Tegenwoordig zie ik systemen die werken via apps op de telefoon en schakelen met bluetooth. Op zich prima, want voor zakelijke ritten heb ik toch altijd mijn zakelijke telefoon bij me. Nog mooier lijkt me een unit in de OBD-poort.
Waar ik vooral naar op zoek ben: 100% nauwkeurigheid en gebruiksgemak. Aan het eind van de maand snel controleren, aanvinken wat privé is en klaar.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Kilometerregistratie
Geen ervaring mee maar moet zo’n systeem ook goedgekeurd zijn voor/door de belastingdienst? Of geloven ze je op je zelf ingediende spullen?
- Oof
Voor zover ik weet accepteert de Belastingdienst een Excel-bestand waarin alles wordt bijgehouden.
- Martijn_bmw
Ze accepteren het wel maar kunnen altijd in twijfel trekken en extra bewijs eisen. Kan overigens ook bij de apps die 100% fiscus proof zijn.
- Oof
In combinatie met een sluitende agenda heb ik er wel vertrouwen in. Maar wat is nu de makkelijkste manier om die registratie rond te krijgen
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
M’n vader heeft controle gehad. Document was niet op orde, uitdraai van een gps-pakket.Martijn_bmw schreef: 19 aug 2025, 10:11 Ze accepteren het wel maar kunnen altijd in twijfel trekken en extra bewijs eisen. Kan overigens ook bij de apps die 100% fiscus proof zijn.
Bericht daarover gehad, alles gecorrigeerd. Avonden lang werk in excel. Vervolgens bericht dat dat ook weer niet nodig was.
Als de data klopt, en jouw locaties maar kloppen met waar ze je ooit geregistreerd hebben op een of andere manier dan zal het wel goed zijn.
Maar als je nu nog kan kiezen dan zeker opletten dat wat er uit het pakket komt rollen wel de velden heeft die de fiscus verwacht.
-
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Verklaring geen privé gebruik en klaar!
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Daar gaat het hier om, dat moet je aan kunnen tonen.
- Leen
routevision.com
- Knot
Ik heb gereden met Webfleet in het wagenpark, OBD stekkers in de auto's en je kunt alles bij laten houden en alles zien, ook hard accelereren enz, scherpe bochten.
- Martijn_bmw
Daar begint het mee ja haha maar dan heb je dus sluitend bewijs nodig om die verklaring te onderbouwen.
Als de belastingdienst jou bewijs (is ritten registratie) niet voldoende vind is de verklaring ongegrond
- Oof
Dankjewel voor deze tip! Zo kwam ik op https://keurmerkritregistratiesystemen. ... rksystemen
Deze systemen voldoen aan alle eisen van de Belastingdienst. Ik heb een leverancier in de buurt gevonden die een kastje gaat inbouwen. Aansluiten via de OBD-stekker is helaas niet goedgekeurd door de fiscus.
-
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Bij bedrijfswagens kan dit wel, maargoed die kunnen het ook onderbouwen.Martijn_bmw schreef: 19 aug 2025, 13:49Daar begint het mee ja haha maar dan heb je dus sluitend bewijs nodig om die verklaring te onderbouwen.
Als de belastingdienst jou bewijs (is ritten registratie) niet voldoende vind is de verklaring ongegrond
-
Behalve als je de 500km prive ook niet maakt.Martijn_bmw schreef: 19 aug 2025, 13:49Daar begint het mee ja haha maar dan heb je dus sluitend bewijs nodig om die verklaring te onderbouwen.
Mijn zakelijke busje rijdt ik 100% zakelijk, en géén 99,9% zeg maar.
Dan is het, voor zo ver ik weet, niet nodig.
Daar is de verklaring dan ook voor.
Kies je voor max 500km privé, dan moet je sluitende administratie hebben.
- Martijn_bmw
Dat verschil bestaat niet, het is of wel of niet bijtellen en bij niet bijtellen is het altijd max 500km eigenlijk bedoeld om afrondingen op te lossen of in nood situaties bijvoorbeeld wel naar het ziekenhuis te kunnen gaan.
Als je kiest voor niet bijtellen moet je als bestuurder aantonen met sluitent bewijs dat je privé geen gebruik maakt. Bij personenauto’s sowieso met kilometerstaat eventueel aangevuld met agenda’s etc. Bij bedrijfswagens kan het makkelijker zijn als aannemelijk is dat privé gebruik onmogelijk is door bijvoorbeeld alleen een bestuurdersstoel in de auto of door uitdrukkelijk verbod vanuit de werkgever voor privé gebruik.
Als je kiest voor niet bijtellen moet je als bestuurder aantonen met sluitent bewijs dat je privé geen gebruik maakt. Bij personenauto’s sowieso met kilometerstaat eventueel aangevuld met agenda’s etc. Bij bedrijfswagens kan het makkelijker zijn als aannemelijk is dat privé gebruik onmogelijk is door bijvoorbeeld alleen een bestuurdersstoel in de auto of door uitdrukkelijk verbod vanuit de werkgever voor privé gebruik.
- Luco
Ik heb deze
https://tdsl.nl/
krijg maandelijks een overzicht en moet je vinkje zetten bij je priveritten en klaar.
https://tdsl.nl/
krijg maandelijks een overzicht en moet je vinkje zetten bij je priveritten en klaar.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Geldt die verklaring geen privé gebruik niet alleen voor busjes?ErikS schreef: 19 aug 2025, 16:20Behalve als je de 500km prive ook niet maakt.Martijn_bmw schreef: 19 aug 2025, 13:49Daar begint het mee ja haha maar dan heb je dus sluitend bewijs nodig om die verklaring te onderbouwen.
-
Dat zou wel eens kunnen!Joël D. schreef: 01 sep 2025, 13:00Geldt die verklaring geen privé gebruik niet alleen voor busjes?ErikS schreef: 19 aug 2025, 16:20Behalve als je de 500km prive ook niet maakt.Martijn_bmw schreef: 19 aug 2025, 13:49
Daar begint het mee ja haha maar dan heb je dus sluitend bewijs nodig om die verklaring te onderbouwen.
-