Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door matthyssie » 18 jun 2025, 09:51

Panelen zijn besteld. 32x 450 it is dus icm een 10kw hybride omvormer.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jun 2025, 11:01

matthyssie schreef: 18 jun 2025, 09:51 Panelen zijn besteld. 32x 450 it is dus icm een 10kw hybride omvormer.
:thumbup:

JP

Bericht door JP » 15 aug 2025, 11:06

Netbeheerders gaan consumenten dwingen om oude draaischijfmeter te vervangen, waarmee je nog kan salderen

Netbeheerders gaan vanaf januari ruim een half miljoen consumenten dwingen om de oude draaischijfmeter in de meterkast te laten vervangen door een digitaal exemplaar. De verwachting is dat die megaoperatie moeizaam zal verlopen, want wie nog zo’n oude meter heeft, kan opgewekte zonnestroom blijven salderen. „Dit is de groep notoire weigeraars.’’
(...)
Tot nu toe was het weigeren van een digitale meter of een slimme meter – die hetzelfde is, maar zelfstandig meterstanden kan doorgeven – toegestaan. Die mogelijkheid bestond, omdat er bij de grootschalige introductie van de slimme meter veel vragen waren over de privacy als de netbeheerder het verbruik live kan zien.
Weigeraars waren vaak bezitters van zonnepanelen, die het einde van de salderingsregeling voorzagen en beseften dat salderen met de oude meter altijd mogelijk blijft. De overheid dreigt nu dwangsommen op te leggen aan degenen die blijven weigeren.

Maar ook Bakker zal eraan moeten geloven, want weigeren van de slimme meter is niet meer toegestaan als op 1 januari 2026 de nieuwe Energiewet van kracht wordt. Daarin staat dat alle analoge energiemeters eruit moeten. Digitale energiemeters kunnen continu het stroomverbruik en de teruglevering registreren.

Netbeheerders willen in één keer de oude meters in straten, wijken of dorpen vervangen, zodat er op een dag zo veel mogelijk adressen afgevinkt kunnen worden en de kosten zo laag mogelijk blijven. Scholte van Netbeheer Nederland: „Mensen krijgen twee keer een aanbod. Wanneer de woningeigenaar blijft weigeren, voldoet hij niet aan de nieuwe Energiewet en zal de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur hierop handhaven middels een dwangsom.’’

„Dan kan ik dus nog één keer weigeren zonder dat het consequenties heeft’’, reageert Bakker droog. „Dat ga ik zeker doen.’’
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) kan nog niet zeggen hoe hoog de dwangsom wordt. De grote vervangingsoperatie gaat drie jaar duren. Uiteindelijk moet op 31 december 2029 de laatste draaischijfmeter zijn verwijderd.
https://archive.ph/s9xq0

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 15 aug 2025, 12:38

Mooie timing. Stond op het punt een setje stekkerpanelen aan te schaffen voor op het tuinhuis icm met mijn ferrarismeter.
Dat parkeren we dan maar even.

Ik zie al wat chinese zelfbouw thuisaccu's voorbij komen a $1200 voor een 16kwh systeem.
Kwestie van tijd voordat off grid erg interessant gaat worden.

Fabian

Bericht door Fabian » 15 aug 2025, 14:56

Nou Knot, daar ga je :whistle:

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 15 aug 2025, 15:07

smiley schreef: 15 aug 2025, 12:38 Ik zie al wat chinese zelfbouw thuisaccu's voorbij komen a $1200 voor een 16kwh systeem.
Kwestie van tijd voordat off grid erg interessant gaat worden.
Dat klinkt wel interessant, heb je linkjes?

Kan wellicht ook wel interessant zijn bij een dynamisch contract, waarbij je bij negatieve stroomprijs je accu vol drukt vanuit het net.
Het terugleveraspect is niet zo rendabel meer verwacht ik.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 15 aug 2025, 15:42

Sabberjoch schreef: 15 aug 2025, 15:07 Dat klinkt wel interessant, heb je linkjes?
Letterlijk diy dozen he. Vermoedelijk niet voor onze markt bestemd.

Ik zie het vooral als indicatie dat de overhead op hardware voor ons factor 5 is, en dat we als het goed is afstevenen op dezelfde oorlog als waarmee de zonnepanelen van 250 euro het stuk naar 45 euro gingen.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 15 aug 2025, 16:45

Ik ga maar eens winkelen voor een thuisaccu. Accu vol, panelen uit. Niet meer terugleveren. Ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Als de panelen 45€ worden leg ik er weer 18 nieuwe op, deze op de woning zijn ook al weer 10 jaar oud. Hebben allebei een verduurzaamingsbudget van de werkgever, zonde om dat niet te benutten.

Gr Ron

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2025, 16:56

Fabian schreef: 15 aug 2025, 14:56 Nou Knot, daar ga je :whistle:
Dus feitelijk heb je nog drie jaar de tijd tot 31 december 2029.

Ik zie het als een sport met 1 joker nog te gaan als weigering…

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 15 aug 2025, 17:18

M’n vader staat af en toe een accu vol te stampen om het weer te verkopen als de energieprijs hoog is. Nou heb je denk ik wel even nodig voor de investering er weer uit is. Zonnepanelen kunnen het ook wel vullen heeft hij ook meer dan eigen gebruik overdag. Maar als de stroomprijs gratis is dan gaat dat wel sneller.
Die accu’s zijn modulair, dus dan hoef je niet in 1x alles te plaatsen en zou je aanschaf kunnen spreiden lijkt mij.
Maar zoek ook maar een stevig stukje vloer, er staat een paar honderd kilo accu.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 15 aug 2025, 17:48

Eric Z schreef: 15 aug 2025, 17:18 M’n vader staat af en toe een accu vol te stampen om het weer te verkopen als de energieprijs hoog is. Nou heb je denk ik wel even nodig voor de investering er weer uit is. Zonnepanelen kunnen het ook wel vullen heeft hij ook meer dan eigen gebruik overdag. Maar als de stroomprijs gratis is dan gaat dat wel sneller.
Die accu’s zijn modulair, dus dan hoef je niet in 1x alles te plaatsen en zou je aanschaf kunnen spreiden lijkt mij.
Maar zoek ook maar een stevig stukje vloer, er staat een paar honderd kilo accu.
Klopt, heb bijna naast de meterkast wel wat ruimte. Das ook het enige gedeelte waar ik een betonnen vloer heb. Ik wil de EV er ook mee opladen dus ik gebruik wat meer dan gemiddeld. Ik wek op dagen zoals vandaag + 40kw/u op. Ben er niet het hele jaar mee uit de brand, maar zo’n beetje wel van maart t/m oktober. De investering in de zonnepanelen heb ik er al lang en breed uit, een thuisaccu zal ook wel ff duren. Alhoewel het met terugleverboetes van 700€ per jaar wel rap gaat het terugverdienen. Ik zit te denken aan zoiets als dit:

https://sunnergie.nl/product/pylontech ... gKzfPD_BwE

Of zoiets:

https://etronixcenter.com/nl/8178041-s ... k100_30kwh

Dat lijkt me voldoende om in het voorjaar en najaar op wat minder zonnige dagen toch wat overcapaciteit te hebben op wat donkere dagen. Ik. Heb de installateur van de zonnepanelen gevraagd eens langs te komen, heb nog nooit een storing gehad in 10 jaar, heb geen zin in zo’n accu cowboy.

Gr Ron

Knot

Bericht door Knot » 15 aug 2025, 18:13

Die teruglevering boetes moet je wel in perspectief plaatsen toch je krijgt in principe dezelfde boete als wat je als stroomprijs krijgt dus je geeft het gratis weg maar de leverancier verkoopt wel voor de hoofdprijs aan de buurman. Ik ga proberen zoveel mogelijk in de auto te stoppen of in de jacuzzi om het niet weg te geven Maar de prijs van een thuis accu kan gewoon nog niet uit dan kun je het beter voor € 0,25 per kilo kilowatt uur kopen als dat nodig is.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 15 aug 2025, 18:27

RS-Ron schreef: 15 aug 2025, 17:48
Eric Z schreef: 15 aug 2025, 17:18 M’n vader staat af en toe een accu vol te stampen om het weer te verkopen als de energieprijs hoog is. Nou heb je denk ik wel even nodig voor de investering er weer uit is. Zonnepanelen kunnen het ook wel vullen heeft hij ook meer dan eigen gebruik overdag. Maar als de stroomprijs gratis is dan gaat dat wel sneller.
Klopt, heb bijna naast de meterkast wel wat ruimte. Das ook het enige gedeelte waar ik een betonnen vloer heb. Ik wil de EV er ook mee opladen dus ik gebruik wat meer dan gemiddeld. Ik wek op dagen zoals vandaag + 40kw/u op. Ben er niet het hele jaar mee uit de brand, maar zo’n beetje wel van maart t/m oktober. De investering in de zonnepanelen heb ik er al lang en breed uit, een thuisaccu zal ook wel ff duren. Alhoewel het met terugleverboetes van 700€ per jaar wel rap gaat het terugverdienen. Ik zit te denken aan zoiets als dit:

https://sunnergie.nl/product/pylontech ... gKzfPD_BwE

Of zoiets:

https://etronixcenter.com/nl/8178041-s ... k100_30kwh

Dat lijkt me voldoende om in het voorjaar en najaar op wat minder zonnige dagen toch wat overcapaciteit te hebben op wat donkere dagen. Ik. Heb de installateur van de zonnepanelen gevraagd eens langs te komen, heb nog nooit een storing gehad in 10 jaar, heb geen zin in zo’n accu cowboy.

Gr Ron
Altilia staat een stapeltje van zag ik, is wel aanzienlijk duurder dan wat in je linkjes langs komt vrees ik. Had nog even gekeken maar gewicht per module staat er niet op.

Knot

Bericht door Knot » 06 sep 2025, 22:16

Dit klinkt aannemelijk echter kun je dan nooit een nieuw contact aangaan en zul je je huidige contract stilzwijgen door moeten laten lopen, toch?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 sep 2025, 23:51

Ga je na je looptijd niet automatisch over naar een variabel contract en dus een ander contract? Of blijven de voorwaarden dan hetzelfde? De prijzen iig niet.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 sep 2025, 07:25

Arthur schreef: 06 sep 2025, 23:51 Ga je na je looptijd niet automatisch over naar een variabel contract en dus een ander contract? Of blijven de voorwaarden dan hetzelfde? De prijzen iig niet.
Idd sowieso ga je van vast naar variabel aan einde looptijd van je vaste tarief. En ze kunnen je natuurlijk vervolgens “wegpesten” door dat tarief skyhigh te maken.

Daarnaast:

Er staat ook in dat de terugleververgoeding 100% van de kale elektriciteitsprijs (zonder energiebelasting) moet zijn

Dus je blijft na 2027 houden dat je kosten hebt voor het niet salderen van de belasting, dat is ongeveer 50% van een kWh prijs momenteel :bag:

Elise

Bericht door Elise » 07 sep 2025, 07:37

Arthur schreef: 06 sep 2025, 23:51 Ga je na je looptijd niet automatisch over naar een variabel contract en dus een ander contract? Of blijven de voorwaarden dan hetzelfde? De prijzen iig niet.
Andere looptijd & andere prijzen, maar wel tegen dezelfde (algemene) voorwaarden.
Zo hoort het wettelijk te zijn volgens mij, maar niet iedere leverancier houdt zicht daar aan.

edit:
Ik lees net even mijn eigen contract door en daarin staat dat je na einde contract overgaat naar een nieuw contract met de dan geldende voorwaarden. Daar kunnen ze dus alle kanten mee op.
Idien u dit contract niet (tijdig) heeft opgezegd en u ook geen nieuw contract voor bepaalde tijd met Greenchoice bent aangegaan, dan geldt na de overeengekomen einddatum een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 30 dagen. De op dat moment geldende contractvoorwaarden voor een contract voor onbepaalde tijd en variabele tarieven voor groene stroom en/of voor bosgecompenseerd gas zijn dan van toepassing

Overigens is deze uitspraak een verstekvonnis (Budgetenergie is niet komen opdagen bij de rechtbank) wat betekent dat een ander zich niet op deze gerechtelijke uitspraak kan beroepen. Feitelijk heb je er dus niks aan.

Knot

Bericht door Knot » 07 sep 2025, 10:41

Maar het zet wel de markt hiermee in beweging. Dit soort acties lijkt me.

Ik heb bewust een nieuw contract genomen van drie jaar vast ook door de gekke gasprijzen met de oorlog en ik kon alleen bij de huidige aanbieder drie jaar krijgen als verlenging omdat er zo’n soort tabel is als je panelen hebt dat je dan maar een een jaarcontract kan nemen bij anderen.

Feb 2027 loopt het af. Ik zal eens kijken wat in de voorwaarden van energie direct staat wanneer het contract afloopt.

Plaats reactie