Gezocht F31, F11, G21 of G31 diesel 6cyl
-
Gezocht F31, F11, G21 of G31 diesel 6cyl
Al een paar jaar rij ik electrisch, allemaal soepel en goed maar ik merk dat ik nog 1 keer de kans wil hebben om een dikke diesel te rijden. Een diesel in verband met ca. 30.000 km per jaar die ik afleg.
Natuurlijk struin ik zelf marktplaats af maar wellicht dat jullie iets hebben gezien of in jullie netwerk hebben dat aansluit bij mijn criteria:
Dus:
- Een 6 in lijn
- Station
- Bij voorkeur Euro 6
- Max 30-35k Euro
- M Pakket
- Aantoonbaar onderhouden
- Aantoonbare km stand
- BMW of Alpina
Mag eventueel ook een X3 of XD3 zijn.
Bij voorkeur:
- Beetje apart kleurtje (geen alpin wit, safier zwart of een grijs tint)
- In NL of max 300km over de grens
Ik realiseer me dat je ook aanbod hebt van bijv. F11 530d's vanaf 16-17k en dat zou ook prima zijn als dat op mijn pad zou komen, alsin: ik móet niet per se 30k uitgeven.
Dank alvast voor eventuele medewerking!
Natuurlijk struin ik zelf marktplaats af maar wellicht dat jullie iets hebben gezien of in jullie netwerk hebben dat aansluit bij mijn criteria:
Dus:
- Een 6 in lijn
- Station
- Bij voorkeur Euro 6
- Max 30-35k Euro
- M Pakket
- Aantoonbaar onderhouden
- Aantoonbare km stand
- BMW of Alpina
Mag eventueel ook een X3 of XD3 zijn.
Bij voorkeur:
- Beetje apart kleurtje (geen alpin wit, safier zwart of een grijs tint)
- In NL of max 300km over de grens
Ik realiseer me dat je ook aanbod hebt van bijv. F11 530d's vanaf 16-17k en dat zou ook prima zijn als dat op mijn pad zou komen, alsin: ik móet niet per se 30k uitgeven.
Dank alvast voor eventuele medewerking!
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Gezocht F31, F11, G21 of G31 diesel 6cyl
Je zoekt dus een wat oudere auto? Met 30kkm kun je gerust benzine rijden, zelfs een 6 cilinder. Wellicht dat die oudere 6 cilinders meer verbruiken, maar de B58 is best zuinig te noemen, daar hoef je geen 6 cilinder diesel voor te nemen.
-
OnlineMartijn_bmw
Idd met een 30k km kan benzine ook wel maar goed misschien wil je gewoon eens een dikke diesel dan kan dat natuurlijk ook prima met die jaar kilometers.
Klinkt ook lekker dik zo’n 6 pitter diesel en koppelgolf voelt ook heerlijk.
Klinkt ook lekker dik zo’n 6 pitter diesel en koppelgolf voelt ook heerlijk.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Ik zit op redelijk gelijke km’s. Het tanken iedere week was ik wel een beetje zat, vooral omdat het meestal moet op een moment dat je weg wil.
Maar ik kwam van een oude 6pitter, moderne 6pitter zal al wel een stuk zuiniger zijn.
In de zoektocht was het nu vooral mazzel dat ik een mooie dieselstoker uit de familie kon overnemen. Aanschaf van een benzine bmw die leuk in de opties zit was bijna de prijs x 2. Dus mazzel gehad daarmee.
Van wa naar allrisk maakte het bij mij vooral duurder. De rest lag allemaal bij elkaar in de buurt qua kosten. Maandelijks dan, onderhoud/afschrijving laat ik altijd buiten beschouwing.
Maar ik kwam van een oude 6pitter, moderne 6pitter zal al wel een stuk zuiniger zijn.
In de zoektocht was het nu vooral mazzel dat ik een mooie dieselstoker uit de familie kon overnemen. Aanschaf van een benzine bmw die leuk in de opties zit was bijna de prijs x 2. Dus mazzel gehad daarmee.
Van wa naar allrisk maakte het bij mij vooral duurder. De rest lag allemaal bij elkaar in de buurt qua kosten. Maandelijks dan, onderhoud/afschrijving laat ik altijd buiten beschouwing.
-
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
ik zit ongeveer op hetzelfde aantal km/j en ben toch wel dik tevreden met de E90, 3L 6cyl is.
Wilde ook nog een keer een dikke daily diesel rijden, nu het nog kan.
Zeker met de 10x km/u op de snelweg, is het een keer in de 1200 km tanken wel erg fijn.
Wat me laatst behoorlijk tegenviel bij een wissel van verzekering: een diesel is ~E200,- duurder.
Bij een invulfoutje (benzine ipv diesel rest vd gegevens hetzelfde) kwam ik daar toevallig achter.
Ik vind het nog steeds een heel vreemde invloed-factor.
Wilde ook nog een keer een dikke daily diesel rijden, nu het nog kan.
Zeker met de 10x km/u op de snelweg, is het een keer in de 1200 km tanken wel erg fijn.
Wat me laatst behoorlijk tegenviel bij een wissel van verzekering: een diesel is ~E200,- duurder.
Bij een invulfoutje (benzine ipv diesel rest vd gegevens hetzelfde) kwam ik daar toevallig achter.
Ik vind het nog steeds een heel vreemde invloed-factor.
-
OnlineMartijn_bmw
^^ diesel rijdt gemiddeld veel meer kilometers dan benzine dus gemiddeld gezien ook meer schades per jaar. Dat zal de drijfveer zijn in premie verschil denk ik 

-
Onlinematthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Ik snap het echt niet, met 30dkm pj ben je echt een klap duurder uit met een benzine, zeker een 6 cil. Als je een oudere auto pakt is afschrijving iets minder relevant en dan ligt het omslagpunt al op iets van 15dkm. Absolute nobrainer om dan een diesel te pakken.
30dkm pj met een 6 cil benzine (als je rustig doet 1 op 11) zorgt er gauw voor dat je tanken zat wordt. Dan is 1 op 16 voor een diesel heel wat lekkerder.
30dkm pj met een 6 cil benzine (als je rustig doet 1 op 11) zorgt er gauw voor dat je tanken zat wordt. Dan is 1 op 16 voor een diesel heel wat lekkerder.
- Fabian
Ja dat begrijpen veel mensen niet idd. Diesel is nog prima verkoopbaar, voldoende mensen die nog een dieselbeuker willen om wat te kunnen trekken en het aanbod wordt steeds schaarser.matthyssie schreef: 13 aug 2025, 10:22 Ik snap het echt niet, met 30dkm pj ben je echt een klap duurder uit met een benzine, zeker een 6 cil. Als je een oudere auto pakt is afschrijving iets minder relevant en dan ligt het omslagpunt al op iets van 15dkm. Absolute nobrainer om dan een diesel te pakken.
-
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
Mijn logica zegt juist dat het aantal km/j doorslaggevend is voor de kans op schades. Brandstofsoort heeft daar geen invloed op.Martijn_bmw schreef: 13 aug 2025, 09:15 ^^ diesel rijdt gemiddeld veel meer kilometers dan benzine dus gemiddeld gezien ook meer schades per jaar. Dat zal de drijfveer zijn in premie verschil denk ik![]()
Fabian schreef: 13 aug 2025, 10:31 Ja dat begrijpen veel mensen niet idd. Diesel is nog prima verkoopbaar, voldoende mensen die nog een dieselbeuker willen om wat te kunnen trekken en het aanbod wordt steeds schaarser.

Snelle kostenafschatting https://www.autoweek.nl/kostenberekening/
Dan is mijn oude diesel E0,30/km vs vergelijkbare 330i E0.33/km en dan is het koppel als daily en af- en toe trekauto extra lekker.
Laatst gewijzigd door maurizio op 13 aug 2025, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
Dat diesel prima verkoopbaar is snap ik best. Maar een benzine is niet perse een klap duurder dan een diesel. En dan ligt het eraan wat je een klap duurder vindt. Maar bij 30kkm is een benzine nog prima te overwegen, zeker de moderne auto’s. Bij de oudere auto’s geloof ik wel dat je beter een diesel kunt nemen. Ik weet niet vanaf wanneer de B58 bij BMW erin ligt, maar in mijn M340i is ‘ie gewoon zuinig te noemen. Maar wellicht rijd ik met een 330d ook zo zuinig dat die weer beter uit kan. Met mijn huidige km’s niet uitgerekend.
Voor de volgende auto ben ik wel aan het rekenen geweest (theoretisch) met 30kkm en was het tientjeswerk in het voordeel van de diesel. Wel beide 2.0 4 cilinders. Dan heb ik liever de snellere benzine en betaal daar wat extra voor.
Als tanken het grote issue is dan kun je sowieso beter de diesel nemen, hij is altijd zuiniger dus je komt verder op dezelfde inhoud
Voor de volgende auto ben ik wel aan het rekenen geweest (theoretisch) met 30kkm en was het tientjeswerk in het voordeel van de diesel. Wel beide 2.0 4 cilinders. Dan heb ik liever de snellere benzine en betaal daar wat extra voor.
Als tanken het grote issue is dan kun je sowieso beter de diesel nemen, hij is altijd zuiniger dus je komt verder op dezelfde inhoud

- Fabian
Er zit wel een heeeel groot verschil tussen een nieuwe diesel of een gebruikte diesel. In dit voorbeeld was het een gebruikte en dan is bij 30.000 per jaar een diesel goedkoper. En als je het gewoon fijn vind rijden (toevallig van de week even weer een 30d gereden, manman wat een genotArthur schreef: 13 aug 2025, 11:51 Dat diesel prima verkoopbaar is snap ik best. Maar een benzine is niet perse een klap duurder dan een diesel. En dan ligt het eraan wat je een klap duurder vindt. Maar bij 30kkm is een benzine nog prima te overwegen, zeker de moderne auto’s. Bij de oudere auto’s geloof ik wel dat je beter een diesel kunt nemen. Ik weet niet vanaf wanneer de B58 bij BMW erin ligt, maar in mijn M340i is ‘ie gewoon zuinig te noemen. Maar wellicht rijd ik met een 330d ook zo zuinig dat die weer beter uit kan. Met mijn huidige km’s niet uitgerekend.
Als tanken het grote issue is dan kun je sowieso beter de diesel nemen, hij is altijd zuiniger dus je komt verder op dezelfde inhoud![]()

- Arthur
Oh, ik reken alleen brandstofkosten en wegenbelasting
Ik vind het verschil dan niet schrikbarend en de 40i rijdt ook best prima 
En op de 1 of andere manier rijd ik liever benzine, zeker bij wat dikkere/potentere motoren.

En op de 1 of andere manier rijd ik liever benzine, zeker bij wat dikkere/potentere motoren.
-
Ik zou ook nog weleens terug willen naar een mooie diesel 6 in lijn. Zeker nu de i5 verkocht is en ik mijn handen vrij heb.
Al iets op het oog Mark? Benieuwd naar linkjes !
Al iets op het oog Mark? Benieuwd naar linkjes !
-
Zeker, het lijstje is nog (te lang). Een kleine greep:
Van relatief goedkoop: https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... rites_list
Tot wat meer km's: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... pk-m-sport
Alpina: https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpin ... rites_list
Alpina 2: https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpin ... rites_list
En de DF budget oprekker: https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpin ... rites_list
Van relatief goedkoop: https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-5 ... rites_list
Tot wat meer km's: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... pk-m-sport
Alpina: https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpin ... rites_list
Alpina 2: https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpin ... rites_list
En de DF budget oprekker: https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpin ... rites_list
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Bij dat soort km standen en verkoopprijzen zou ik aantoonbaar goed onderhoud ook als criterium meenemen.
ALPINA met 200k+ op de teller rijdt ongetwijfeld nog goed, de kans dat je dan met 30k per jaar een keer tegen een stevige factuur aanloopt is aanzienlijk.
ALPINA met 200k+ op de teller rijdt ongetwijfeld nog goed, de kans dat je dan met 30k per jaar een keer tegen een stevige factuur aanloopt is aanzienlijk.
-
Dat is natuurlijk niet onbekend. Ik vraag mezelf alleen altijd af rond welke km stand problemen komen. Is dat rond de 150-200k of pas na de 200k? Altijd moeilijk in te schatten en ook als je een diesel met 150k km koopt kan je ineens tegen een factuur van een maandsalaris aanlopen natuurlijk.
-
OnlineMartijn_bmw
Ik denk veelal vanaf 200k en niet alles tegelijk natuurlijk maar achter elkaar krijg je dan wel zaken die per stuk flink geld kunnen kosten.