EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 07 aug 2025, 15:18

Als 'referentie' neem ik de Nordschleife filmpjes (van bij Misha) er vaak bij en buiten iets als 'n RIMAC ofzo zie ik geen énkele vlotte sportieve EV dingen doen die buitenaards zijn tov een vergelijkbare ICE. Integendeel. Na 'n halve lap de helft van 't vermogen of na 'n lap of twee weer laden. Helaas. We zijn er nog lang niet.

Robin

Bericht door Robin » 07 aug 2025, 15:49

BYD Seagull/Dolphin plussen en minnen van deze miniloempia(vs de R5 en MG4, die in de UK in de lease p/m voordeliger zijn)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 07 aug 2025, 16:13

Robin schreef: 07 aug 2025, 15:18 Als 'referentie' neem ik de Nordschleife filmpjes (van bij Misha) er vaak bij en buiten iets als 'n RIMAC ofzo zie ik geen énkele vlotte sportieve EV dingen doen die buitenaards zijn tov een vergelijkbare ICE. Integendeel. Na 'n halve lap de helft van 't vermogen of na 'n lap of twee weer laden. Helaas. We zijn er nog lang niet.
Ongetwijfeld ga jij erg vaak racen en circuitrijden met je M2 en je aanstaande 488 Pista maar de vraag is meer voor alledaags even sportief straatrijden/scheuren. Niks te maken dus met range of verlies aan vermogen wegens oververhitting. Valt er echt leuk en sportief te sturen met bepaalde EV's op straat? Of blijft ook dan een ICE altijd leuker?

Robin

Bericht door Robin » 07 aug 2025, 16:30

Buiten jouw (terecht) sarcasme @SlowCo: wat vind jij zelf? Welke EVs heb jij gereden en/of wat maak jij zelf op uit de footage/info?
Ik ken alleen de Mini Electric en i3 en die sturen fijn

Luco

Bericht door Luco » 07 aug 2025, 17:13

met de mustang mach e is het makkelijker driften dan met de Alpine.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 07 aug 2025, 17:22

Ik heb enkel een keer in een Tesla model 3 awd gereden en vond dat qua acceleratie best indrukwekkend voor een auto. Maar vond 'm ook vrij zwaar aanvoelen in het bochtenwerk.
Ik vraag me af waarmee je sneller zou zijn op de openbare weg. Op een bepaald niveau qua auto's is enkel je eigen rijvaardigheid en tot hoever/hard je durft of wil gaan wat de grens bepaalt op straat.
Ik vermoed dat ik dan meer rijplezier zal (blijven) halen uit een ICE, liefst met handbak.

Robin

Bericht door Robin » 07 aug 2025, 17:45

Tja 'sneller op de openbare weg'; bij 'n verkeerslicht wint any 'Tesla' het zo ongeveer naar de 100 in rechte lijn, maar met rem stuur bochtenwerk ligt 't inderdaad tóch grotendeels aan de (kunde/heldhaftigheid/combo daarvan van de) bestuurder en die moet meer massa meuzeulen.

Tom

Bericht door Tom » 07 aug 2025, 18:26

Ik ben niet tegen EV's, als dagelijkse auto lijkt het mij prima. Maar even gelijk als disclaimer :)

Als funauto zie ik mijzelf niet in een EV rijden. Mijn liefde voor auto's zit 'm in beleving (motorgeluid vind ik belangrijk), stukje karakter of iets wat een bepaalde auto bijzonder maakt (Duits, Italiaans, Japans, motor voor, motor midden, motor achter, wel of geen turbo, aandrijving etc.), vormgeving, merkhistorie, fascinatie voor techniek. En op al die punten (minus vormgeving) doen EV's het slecht naar mijn idee. Ik vind EV's gewoon niet begeerlijk, het is geen spaardoel of kado aan jezelf omdat je hard gewerkt hebt. Het is gewoon een auto.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 07 aug 2025, 18:40

Leuke vraag of wij als enthousiaste stuurmannen/vrouwen blij van een EV worden. Ook een lastige vraag, want ieder heeft zijn eigen voorkeuren. De ene houdt van vooral lichtvoetigheid, anderen zweren bij een dikke motor of juist weer acceleratie en natuurlijk heb je de eeuwige FWD vs RWD discussie en etc etc etc. Kortom, ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Voor mij: ik heb zelf best een aantal FWD, 4WD en RWD hot hatches gehad, wat snelle Dreiers en nu een M2. En ik heb met mijn blog vele tientallen EV's gereden. Qua niveau op een bochtige weg schat ik mezelf in als gemiddeld. Er zijn op dit forum zeker betere bestuurders te vinden. Niet dat dit uitmaakt verder, want we genieten allemaal op onze eigen manier van onze hobby. Maar het helpt mss wel om mijn mening te interpreteren.

Mijn mening: een ICE sportieve auto heeft imo altijd mijn voorkeur. De combinatie van motorgeluidmotorkarakter/versnellingsbak etc etc en toch ook minder kilo's wegen op tegen de EV. En je hebt met een ICE ook geen range anxiety en dat soort misere als je echt eens een mooie roadtrip gaat maken. En toch kan een EV ook veel plezier brengen. Bijvoorbeeld Mini Electric en Alpine A290. De Alpine A290 deed me wel een beetje denken qua rijden aan de Twingo RS. Geen spectaculaire dwarsligger maar wel een lekker sturende, vlot reagerende en voelbaar compacte EV. Met heel veel tractie en een goede balans in het onderstel. En snel reagerend stuurhuis en bijterige remmetjes. De Alpine weegt 1470 kg maar voelt veel lichter aan. En qua soundtrack is de EV sound wat minder, maar een Twingo RS is ook niet de ultieme entertainer op dat vlak. En toch is dat gewoon een leuk autootje.

Het gewicht? Ja, dat merk je wel een beetje. Maar echt storend is dat niet. Neem mijn eigen M2. Een zware boot, maar de agressieve vooras zorgt er gevoelsmatig voor dat je met 200 kg minder op pad bent. En als gemiddelde chauffeur is het dan al prima voor mij. En kan ik er gewoon lekker mee sturen en die af en toe ook even voor een hoger hartslagje zorgt. Super. Het is een andere vorm van plezier, maar in een Alpine A110 of Fiesta ST geniet ik wel van de voelbare lichtvoetigheid. En een agressieve FWD hatch kan ik ook zeer waarderen en zelfs een snelle vierwielaandrijver met oneindige grip vind ik erg leuk. Want dan kun je als medior chauffeur gewoon lekker hersenloos knallen.

De Tesla Model 3 vind ik echt niet onaardig. Is geen ultrazware auto, zwaartepunt mooi laag en natuurlijk pissnel (Performance). Jammer alleen dat stuurgevoel vrij ruk is en dat je echt wel moet doseren met je stroompedaal. En het is natuurlijk geen M340i met de goddelijke B58, maar de rijbeleving verschilt niet zo heel veel. En een Tesla M3 stuurt en rijdt echt leuker dan een Passat met R-Line pakket. Of een Mercedes C-klasse.

Dus ja, ICE heeft mijn voorkeur maar er zijn ook gewoon leuke EV's. Nog niet heel erg veel, maar dat worden er steeds meer. Helaas heb ik nog niet in de snelle Hyundai EV's gereden. Die staan hoog op mijn verlanglijstje om eens een keer te testen.

Elise

Bericht door Elise » 07 aug 2025, 19:50

Kadett schreef: 04 aug 2025, 16:47 Of je neemt een dikke camper met een simpele 4 deurs kleine auto op trailer mee ofzo.
Zoiets dus (wel een EV auto'tje mee natuurlijk om on-topic te blijven :) )

Duurste camper van Nederland is chic appartement op wielen

Afbeelding

k33z

Bericht door k33z » 07 aug 2025, 22:02

In mijn Tesla Model 3 vind ik zeker geen driving fun. Ding is lekker vlot, stuurt redelijk scherp maar zonder gevoel. Zodra je boven de 80% komt, dan stort het ding in elkaar. Remmen slecht, overdreven TC, etc. Maar boeit het mij? Nee totaal niet, vind het een heerlijke auto als daily. Veel fijner dan alle vergelijkbare autos voor dat geld, echt op een andere planeet dan de concurrentie (nieuwprijzen in NL).

Maar.... het blijft een centenkwestie. Geeft een BMW 320i of zelfs een 330i veel meer DF dan een Tesla Model 3? Een 330i minimaal (vooral betere remmen, maar een 330i kost ook al 2x een Tesla Model 3), een 320i zeker niet. Die B48 klinkt ook voor geen meter en dat geeft mij ook totaal geen speciaal gevoel.

Dus als we de dikke karren die 2/3x het geld kosten (M340i, BMW M3, M2, M240i, etc) buiten beschouwing laten dan geeft een EV mij niet minder DF dan een ICE auto. Kan je een speciale ICE auto rijden.... dan altijd een ICE.

Mini Electric is trouwens als 2e auto echt wel een leuk ding, gaat prima de bocht om en stuurt en remt goed. Pak die af en toe wel eens voor een rondje hier in de buurt. Maar een Cooper S is dan wel leuker natuurlijk.

BMWDennis

Bericht door BMWDennis » 07 aug 2025, 22:40

In de categorie "normale" auto's wat mij betreft toch de voorkeur voor een EV over een 1.0 met 100 a 125 pk. Rij nu een tijdje een Puma Gen-e en vind het een heerlijk ding. Hiervoor de Puma 1.5 ST gereden en prive een Fiesta ST in de garage, maar doe mij de elektrische maar voor de dagelijkse kilometers.

Vlot zat (soepeler en sneller dan een 1.0), ligt lekker op de weg en zit daarmee gevoelsmatig, op de Nederlandse 60 en 80 wegen, wat mij betreft qua rijden tussen een 1.0 en de 1.5 ST in.

JP

Bericht door JP » 07 aug 2025, 23:59

Laadinfrastructuur: wat verandert er voor ondernemers in 2025?

Vanaf 2025 wordt het voor veel ondernemers verplicht om laadpunten voor elektrische voertuigen aan te leggen. De nieuwe Europese Energieprestatie van Gebouwen Richtlijn (EPBD III) is bedoeld om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Maar wat houdt deze nieuwe regelgeving precies in, en wat betekent het voor jouw bedrijf?

De nieuwe regels op een rijtje

Vanaf 2025 moet je bij nieuwbouw of grote renovaties van niet-woongebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen rekening houden met laadinfrastructuur. Dit betekent dat je minimaal één laadpunt moet installeren en bekabeling moet aanleggen voor toekomstige laadpunten. En heb je een bestaand gebouw met meer dan twintig parkeerplaatsen? Dan geldt ook voor jou een verplichting om laadpunten te installeren.

Dit klinkt misschien als veel werk, maar het is eigenlijk een mooie kans om je bedrijf te verduurzamen en klaar te maken voor de toekomst.

De voordelen voor jouw bedrijf

Investeren in laadinfrastructuur gaat verder dan alleen voldoen aan nieuwe regelgeving. Het kan jouw bedrijf op de kaart zetten als een duurzame en vooruitstrevende organisatie. Bovendien wordt je bedrijf aantrekkelijker voor zowel medewerkers als klanten die elektrisch rijden. En zeg nou zelf, wie wil er nou niet een stapje voor zijn op de concurrentie?

Hoe zit het met de kosten?

Het installeren van laadpalen kan een investering zijn, maar gelukkig zijn er verschillende subsidies en fiscale voordelen die je hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vrije afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).

Milieu-investeringsaftrek (MIA): Hiermee kun je tot 45% van je investering in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals laadpalen, aftrekken van je fiscale winst.

Vrije afschrijving milieu-investeringen (VAMIL): Met de VAMIL mag je 75% van de investeringskosten op een door jou gekozen moment afschrijven. Dit kan je liquiditeit een mooie boost geven.
https://www.eneco.nl/mkb/inspiratie/laa ... ctuur-2025

Elise

Bericht door Elise » 08 aug 2025, 07:50

^^
Ah, dus de drukte op het stroomnet is verleden tijd en er zijn geen wachtrijen voor (verzwaren van de) aansluiting meer?

Luco

Bericht door Luco » 08 aug 2025, 09:22

^^ :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Robin

Bericht door Robin » 08 aug 2025, 11:09

https://www.nu.nl/economie/6364753/mach ... enten.html

Één der comments daaronder zodat ik die hier niet hoef neer te typen:
Doesi
16 minuten geleden

De prijs van Auto's in Nederland/ Denemarken en veel andere lande in Europa bestaat voor de helft aan belastingen ( bijzondere verbruiksbelastig en BTW) . Dan heb je nog peperdure brandstoffen die voor 60% uit belastingen en accijnzen bestaat. Dan heb je tolwegen, opcenten, wegenbelasting, parkeergeld, CJIB boetes.

Vervolgens komt de EU met absurde regels zoals verbod op brandstofmotoren in 10 jaar.

Als ik autofabrikant was, bouwde ik hier zsm alles af en begon opnieuw in Afrika, Zuid-Amerika en regio Rusland / Centraal Azië.

Daar valt nog een wereld te winnen.

Hier in EU wordt letterlijk alles afgebroken en gereduceerd tot dichtbij 0.

EU Bestuurders zijn onder invloed van CO2 uitstoot en klimaat lobbyisten knettergek geworden .

Misschien worden die lobbykantoren wel betaald door China....

ErikS

Bericht door ErikS » 08 aug 2025, 12:55

Martijn_bmw schreef: 07 aug 2025, 12:32 EV is goedkoper vooral als je veel rijdt omdat een EV veel zuiniger is dan ICE.

1L benzine kom je gemiddeld 15km ver mee
9kwh kom je gemiddeld 45km ver mee
Ik heb op vakantie voor net aan €300,- aan elektra 'verstookt' in ruim 3000km.

Dat was met de 640i minimaal €550,-/€600,- geweest.
Verschil is best wel groot inderdaad. Normaal thuis helemaal een schijntje, want ik zit nog op een contract van 4 jaar geleden......

ErikS

Bericht door ErikS » 08 aug 2025, 12:58

JP schreef: 07 aug 2025, 23:59
Laadinfrastructuur: wat verandert er voor ondernemers in 2025?

Vanaf 2025 wordt het voor veel ondernemers verplicht om laadpunten voor elektrische voertuigen aan te leggen. De nieuwe Europese Energieprestatie van Gebouwen Richtlijn (EPBD III) is bedoeld om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Maar wat houdt deze nieuwe regelgeving precies in, en wat betekent het voor jouw bedrijf?

De nieuwe regels op een rijtje

Vanaf 2025 moet je bij nieuwbouw of grote renovaties van niet-woongebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen rekening houden met laadinfrastructuur. Dit betekent dat je minimaal één laadpunt moet installeren en bekabeling moet aanleggen voor toekomstige laadpunten. En heb je een bestaand gebouw met meer dan twintig parkeerplaatsen? Dan geldt ook voor jou een verplichting om laadpunten te installeren.

Dit klinkt misschien als veel werk, maar het is eigenlijk een mooie kans om je bedrijf te verduurzamen en klaar te maken voor de toekomst.

De voordelen voor jouw bedrijf

Investeren in laadinfrastructuur gaat verder dan alleen voldoen aan nieuwe regelgeving. Het kan jouw bedrijf op de kaart zetten als een duurzame en vooruitstrevende organisatie. Bovendien wordt je bedrijf aantrekkelijker voor zowel medewerkers als klanten die elektrisch rijden. En zeg nou zelf, wie wil er nou niet een stapje voor zijn op de concurrentie?

Hoe zit het met de kosten?

Het installeren van laadpalen kan een investering zijn, maar gelukkig zijn er verschillende subsidies en fiscale voordelen die je hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vrije afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).

Milieu-investeringsaftrek (MIA): Hiermee kun je tot 45% van je investering in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, zoals laadpalen, aftrekken van je fiscale winst.

Vrije afschrijving milieu-investeringen (VAMIL): Met de VAMIL mag je 75% van de investeringskosten op een door jou gekozen moment afschrijven. Dit kan je liquiditeit een mooie boost geven.
https://www.eneco.nl/mkb/inspiratie/laa ... ctuur-2025
Een beetje bedrijf van formaat is gestoord als ze die palen nog niet hebben staan.
Personeel laad goedkoper dan onderweg, of thuis.

En 'gasten' die bijladen kan je automatisch factureren en stroom in rekening brengen.
Is gewoon een verdienmodel.

Ken iemand met een aantal MC Donalds, die heeft een pand naast zijn parkeerplaats gekocht, om méér stroom te hebben.
Per laadpaal bij de MC wordt 20K op jaarbasis verdiend.
Met het nieuwe pand kan hij 6 extra palen aanleggen, 120K waar hij niks voor hoeft te doen, per jaar.

Plaats reactie