Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
mark123

Re: Nu een huis kopen

Bericht door mark123 » 05 aug 2025, 14:55

Waarom bel je niet gewoon de verkopende makelaar dat je pa verkoop overweegt en dat je benieuwd bent wat het op kan brengen met als ref het huis van de buurman. De makelaar weet ook wel dat de info openbaar wordt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 aug 2025, 15:06

mark123 schreef: 05 aug 2025, 14:55 Waarom bel je niet gewoon de verkopende makelaar dat je pa verkoop overweegt en dat je benieuwd bent wat het op kan brengen met als ref het huis van de buurman. De makelaar weet ook wel dat de info openbaar wordt.
Wel 'n idee idd

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 aug 2025, 20:07

Experts willen ’totale reset’ van woningmarkt in strijd tegen huizentekort: ’Ook de hypotheekrenteaftrek moet eraan geloven’

https://archive.ph/HYqU4

Benieuwd naar de ontwikkelingen.

Joy

Bericht door Joy » 05 aug 2025, 20:11

Lijkt me uiteindelijk onontkoombaar. Zoals het nu gaat is ook niet vol te houden.

Emiel

Bericht door Emiel » 05 aug 2025, 20:22

Teveel mitsen en maren, aftrek stoppen kan maar moet geïnvesteerd worden in woningbouw/infrastructuur. Kans dat ze er andere gaten mee vullen is te groot.

Idem met migratie verminderen, leuk onderwerp.

De politiek heeft last van het zelfde waar bedrijfsleven last van heeft: iedereen wil de titel maar niemand wil de verantwoordelijkheid die erbij hoort. Keuzes maken, knopen doorhakken, ergens voor gaan, gas erop.. nul… niks.. nada.. noppes…

JP

Bericht door JP » 05 aug 2025, 20:24

In het artikel lees ik nergens het woord stikstof, en ook leuk die aantallen te bouwen huizen. Hebben we daar genoeg vaklui voor nog?

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2025, 20:48

nee

Joop

Bericht door Joop » 05 aug 2025, 21:22

Inderdaad… Veel te weinig personeel.

Plannen zijn kort door de bocht best aardig, maar veel gaat op korte termijn niet gewijzigd worden. Zeker niet als het hele toeslagen en belastingsysteem hiervoor op de schop moet, kun je dat voorlopig wel vergeten.

Daarnaast ook nog teveel wet- en regelgeving wat niet vandaag op morgen aangepast is (of wordt) op alle niveau’s (van gemeentelijk tot europees-niveau).

Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Bericht door Andry » 05 aug 2025, 21:51

veejay schreef: 03 aug 2025, 15:32 Dillemma ook hier, bijna hypotheek vrij en verder weinig maandlasten. Nog net geen 50, misschien toch maar de droomhuis weg uit de drukke randstad kopen. Wel weer een grote hypotheekschuld nemen, met die belachelijke prijzen van nu. Soms moeilijk als je de keuze hebt, geen keuze hebben is soms makkelijker :)
1,5 jaar geleden dezelfde situatie. In de randstad een koophuis, na 12 jaar nagenoeg vrij van hypotheek en 200k overwaarde. Een nieuwe hypotheekschuld nemen was even een drempel, maar het is het echt wel waard geweest. Nu in een gehucht met 195 inwoners, echt rust en stukken gemoedelijker. Vanuit de achtertuin vrij uitzicht over weilanden en akkers en het gefluit van vogels wekken je in het weekend. 850m2 perceel, woonhuis van 116m2 en een mooie garage voor in Randstad begrippen weinig geld.

Met jaarlijks extra aflossen wil ik met een jaar of 12 weer nagenoeg hypotheek vrij zijn. Dan ben ik halverwege de 50 en dat is prima.

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2025, 22:17

Joop schreef: 05 aug 2025, 21:22 Inderdaad… Veel te weinig personeel.

Plannen zijn kort door de bocht best aardig, maar veel gaat op korte termijn niet gewijzigd worden. Zeker niet als het hele toeslagen en belastingsysteem hiervoor op de schop moet, kun je dat voorlopig wel vergeten.

Daarnaast ook nog teveel wet- en regelgeving wat niet vandaag op morgen aangepast is (of wordt) op alle niveau’s (van gemeentelijk tot europees-niveau).
En het eenvoudiger maken van het vergunningsstelsel helpt ook niet echt mee als ik dat zo van de zijlijn hoor.
Ook weer zon fijne beslissing vanuit den haag.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 05 aug 2025, 22:23

@ANDRY: Fijn om te lezen dat je de knoop hebt doorgehakt en geen spijt hebt. Inderdaad ieder jaar extra aflossen (minder box 3 betalen en soort van in eigen vastgoed investeren). Wellicht binnen 10 jaar alles weer hypotheekvrij. Tegen de 65/68 ofzo de boel verkopen en kleiner wonen of huren EN de overwaarde als aanvulling op pensioen en AOW, zonde om alles in steen te laten denk ik. Ik zou heel graag een garage willen voor een fun auto en gewoon abn Nederlands kunnen praten met buren.

Luco

Bericht door Luco » 05 aug 2025, 23:05

En waar spreken ze volgens jouw dan abn? en waar niet?

Rogerb
Auto: Bmw Z3 Coupe

Bericht door Rogerb » 05 aug 2025, 23:23

Is normaliter een maand na passeren notaris en dan weer na een bepaalde dag (bijvoorbeeld altijd na de 20e ofzo)

Rnd

Bericht door Rnd » 06 aug 2025, 00:00

Luco schreef: 05 aug 2025, 23:05 En waar spreken ze volgens jouw dan abn? en waar niet?
Daar waar ze jou in plaats van jouw schrijven. :mrgreen:

SlowCo

Bericht door SlowCo » 06 aug 2025, 00:34

ABN = Asociaal Brabants-Nederlands.
https://partyflock.nl/album/1150702/697 ... uitspraken

SlowCo

Bericht door SlowCo » 06 aug 2025, 00:36

Rnd schreef: 06 aug 2025, 00:00
Luco schreef: 05 aug 2025, 23:05 En waar spreken ze volgens jouw dan abn? en waar niet?
Daar waar ze jou in plaats van jouw schrijven. :mrgreen:
Da's trail and error... :tooth:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 aug 2025, 10:09

:mrgreen:

Arthur

Bericht door Arthur » 06 aug 2025, 10:12

veejay schreef: 05 aug 2025, 22:23 @ANDRY: Fijn om te lezen dat je de knoop hebt doorgehakt en geen spijt hebt. Inderdaad ieder jaar extra aflossen (minder box 3 betalen en soort van in eigen vastgoed investeren). Wellicht binnen 10 jaar alles weer hypotheekvrij. Tegen de 65/68 ofzo de boel verkopen en kleiner wonen of huren EN de overwaarde als aanvulling op pensioen en AOW, zonde om alles in steen te laten denk ik. Ik zou heel graag een garage willen voor een fun auto en gewoon abn Nederlands kunnen praten met buren.
Snap de redenatie wel, zit zelf ook zo te denken (ik moet helemaal niet aan Andry z’n keuze denken, niks voor mij). Alleen dat kopen of huren is iets wat ik nog niet zou weten. Want hypotheekvrij en kleiner wonen is, voor het gemak, nul euro per maand. Ga je huren is het al gauw 1000,-/1500,- per maand die je vanuit de overwaarde gaat betalen. Ik weet niet wat nu wijsheid is.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 06 aug 2025, 10:15

Klopt, huren is leeglopen. Misschien toch wat kleins kopen voor de oude dag.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 aug 2025, 10:28

^^ hangt natuurlijk beetje van moment en situatie ook af zeg 1.500EUR * 12mnd = 18k per jaar aan huur in 10jr heb je dus zo'n 200k (overwaarde) verbrand. Zou ik persoonlijk zonde vinden zeker als je kinderen hebt die je anders overwaarde achter kan laten in de erfenis :)

Liever een kleiner huis en hypotheekvrij zou mijn keuze zijn. En als je pensioen voldoende is dat je door 0EUR woonlast veel overhoud elke maand, jaarlijks wat schenken aan je kinderen. Dat is hoe ik er nu over denk maar goed ik ben 42 dus over 30jr pas met pensioen waarschijnlijk dus nog ver van mijn bed show :tooth:

JP

Bericht door JP » 06 aug 2025, 10:39

Ik zit nog niet in mijn oude dag, maar door de situatie wel nu 2 jaar gehuurd. Te weinig aanbod en wat ik wel aan huur mag betalen, mag ik niet in een hypotheek duwen. Huur stijgt ook elk jaar 4-6%. Appartementje kopen, zit je nog aan de kosten VvE elke maand. Daar houdt je hypotheek ook geen rekening mee. Kan zo 30% van je hypotheekkosten extra zijn elke maand. Heb je trouwens overwaarde en je koopt binnen 3 jaar, hoor je die terug d'rin te investeren. Al zal dat ook niet helemaal lukken, want je moet ook leven of opnieuw iets opbouwen

Arthur

Bericht door Arthur » 06 aug 2025, 10:42

Martijn_bmw schreef: 06 aug 2025, 10:28 ^^ hangt natuurlijk beetje van moment en situatie ook af zeg 1.500EUR * 12mnd = 18k per jaar aan huur in 10jr heb je dus zo'n 200k (overwaarde) verbrand. Zou ik persoonlijk zonde vinden zeker als je kinderen hebt die je anders overwaarde achter kan laten in de erfenis :)

Liever een kleiner huis en hypotheekvrij zou mijn keuze zijn. En als je pensioen voldoende is dat je door 0EUR woonlast veel overhoud elke maand, jaarlijks wat schenken aan je kinderen. Dat is hoe ik er nu over denk maar goed ik ben 42 dus over 30jr pas met pensioen waarschijnlijk dus nog ver van mijn bed show :tooth:
Huh? Moet ik het geld achterlaten voor m’n kinderen in een erfenis?
:hmmm:
Ik wil niet hard overkomen en gun m’n kinderen het allerbeste, maar het geld achterlaten in een erfenis is niet mijn doel in het leven. Ik hoop dat mijn kinderen ook goed terecht komen en dat ze niet afhankelijk worden van schenkingen van mij. Uiteraard wil ik ze ondersteunen waar mogelijk maar ik hoop dat ze hun eigen leven kunnen leiden zonder hulp van mij. Als er dan aan het einde, (mijn/ons einde) wat overblijft is dat een bonus voor hen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 aug 2025, 10:44

@JP: Je hoéft de overwaarde er niet in te stoppen. Alleen mag je dan over dat deel wat je van overwaarde niet in de financiering van je nieuwe huis stopt de hypotheekrente niet aftrekken.
Arthur schreef: 06 aug 2025, 10:42
Martijn_bmw schreef: 06 aug 2025, 10:28 ^^ hangt natuurlijk beetje van moment en situatie ook af zeg 1.500EUR * 12mnd = 18k per jaar aan huur in 10jr heb je dus zo'n 200k (overwaarde) verbrand. Zou ik persoonlijk zonde vinden zeker als je kinderen hebt die je anders overwaarde achter kan laten in de erfenis :)

Huh? Moet ik het geld achterlaten voor m’n kinderen in een erfenis?
:hmmm:
Ik wil niet hard overkomen en gun m’n kinderen het allerbeste, maar het geld achterlaten in een erfenis is niet mijn doel in het leven. Ik hoop dat mijn kinderen ook goed terecht komen en dat ze niet afhankelijk worden van schenkingen van mij. Uiteraard wil ik ze ondersteunen waar mogelijk maar ik hoop dat ze hun eigen leven kunnen leiden zonder hulp van mij. Als er dan aan het einde, (mijn/ons einde) wat overblijft is dat een bonus voor hen.

Uiteraard moet je niks Arthur :) Ik gaf alleen aan hoe ik er zelf (nu) over denk en ik geef mijn overwaarde / overgebleven geld liever aan mijn kinderen dan aan een huurbaas als ik de keuze heb :)

Arthur

Bericht door Arthur » 06 aug 2025, 10:46

JP schreef: 06 aug 2025, 10:39 Ik zit nog niet in mijn oude dag, maar door de situatie wel nu 2 jaar gehuurd. Te weinig aanbod en wat ik wel aan huur mag betalen, mag ik niet in een hypotheek duwen. Huur stijgt ook elk jaar 4-6%. Appartementje kopen, zit je nog aan de kosten VvE elke maand. Daar houdt je hypotheek ook geen rekening mee. Kan zo 30% van je hypotheekkosten extra zijn elke maand. Heb je trouwens overwaarde en je koopt binnen 3 jaar, hoor je die terug d'rin te investeren. Al zal dat ook niet helemaal lukken, want je moet ook leven of opnieuw iets opbouwen
Ik snap de opmerking over de vve wel, heb ik zelf ook een beetje. Maar een ‘gewone’ woning heeft ook onderhoud nodig. Mss niet zoveel als begroot in de vve maar, als het goed is, houden die ook rekening met meerdere jaren waarbij hoge kosten kunnen voorkomen (rookgaskanalen, liften?).

JP

Bericht door JP » 06 aug 2025, 10:55

Martijn_bmw schreef: 06 aug 2025, 10:44 @JP: Je hoéft de overwaarde er niet in te stoppen. Alleen mag je dan over dat deel wat je van overwaarde niet in de financiering van je nieuwe huis stopt de hypotheekrente niet aftrekken.

Uiteraard moet je niks Arthur :) Ik gaf alleen aan hoe ik er zelf (nu) over denk en ik geef mijn overwaarde / overgebleven geld liever aan mijn kinderen dan aan een huurbaas als ik de keuze heb :)
Inderdaad, zo werd me destijds ook uitgelegd. Bij een nieuwe hypotheek nu krijg je dan 2 delen, het restdeel van de vorige (gedeeld door 2) wat je aflost hebt, waarvan je al aftrek van genoten. Ook dat is mijn keuze om eerst te huren 3 jaar, om dan met een schone lei te kunnen beginnen. Al zal het eerder maandelijkes tientjeswerk zijn tov de flinkere kosten van huren.
Arthur schreef: 06 aug 2025, 10:46 (...)
Ik snap de opmerking over de vve wel, heb ik zelf ook een beetje. Maar een ‘gewone’ woning heeft ook onderhoud nodig. Mss niet zoveel als begroot in de vve maar, als het goed is, houden die ook rekening met meerdere jaren waarbij hoge kosten kunnen voorkomen (rookgaskanalen, liften?).
Misschien moet een hypotheek rekening gaan houden met de leeftijd van het onroerend goed en de staat ervan? Ideetje om de eisen nog strenger te maken. Vermoed wel dat een VvE meer constructief onderhoud pleegt vanuit hun MJOP, dan een huiseigenaar die toch eerder alleen cosmetisch vernieuwt.

Plaats reactie