Meer dan 6 heb je niet nodig met de PHEV ondersteuning. Zelfs niet in mijn zwaaaaare Kodiaq.JP schreef: 04 aug 2025, 21:56 Nee, een e-hybrid
https://www.autohoogenboom.nl/volkswage ... ease-actie
https://www.volkswagen.nl/nl/configurat ... =buildable
DSG-6..... dat is karig, net als de rest......![]()
Audi A3 Sportback 30TFSI S edition -> Golf eHybrid?
- Fabian
Re: Audi A3 Sportback 30TFSI S edition -> Golf eHybrid?
- Knot
GTE mooi maar stukken duurder en feitelijk zelfde 1.5tsi. Die 204pk is mij prima. Zelfs de duurdere style hoeft niet, die iq led lampen en verlichting in logo etc. Ik kan leven met de life en wat opties.
Idd aan de stekker thuis en in nachtje is die 20kwh weer vol.
Idd aan de stekker thuis en in nachtje is die 20kwh weer vol.
-
Zou niet mijn keuze zijn qua uitvoering, maar als ji er prima mee kan leven dan is het toch helemaal goed.
Zie je na 2 jaar wel weer verder. Wellicht dan volledig elektrisch?
Zie je na 2 jaar wel weer verder. Wellicht dan volledig elektrisch?
- Knot
GTE is fraai maar stuk prijziger en zit geen goede deal op. Geen idee wat te kopen dus dan maar degelijk zuinig vervoer en nieuw uit de showroom was mijn gedachte.
Het heeft iig dubbele vermogen van de Audi
GTE is meteen 685 ipv 488 en geen trekhaak vaak.
Het heeft iig dubbele vermogen van de Audi
GTE is meteen 685 ipv 488 en geen trekhaak vaak.
-
Wellicht heb ik iets gemist maar ik snap het niet helemaal? Je had een keurige A3 Sportback met de juiste opties. Die is verkocht voor een prijs waar je niet mega happy van werd om er een Golf e-Hybrid voor terug te nemen? Buiten de wens om iets nieuws te rijden om, was het dan niet beter om met de A3 door te knorren?
- Knot
Na 2,5jr weer eens wat anders, dure beurt kwam eraan en lekker 23k extra op de bank. Na 40.000km is het nieuwe er wel vanaf.
Normaal rij ik maximaal 1 a 1,5jr
Wel zin om de dagobert duck zuinigheid op phev toe te passen, kijken hoe je daar het extreme kunt bereiken.
Normaal rij ik maximaal 1 a 1,5jr
Wel zin om de dagobert duck zuinigheid op phev toe te passen, kijken hoe je daar het extreme kunt bereiken.
- Martijn_bmw
Met mijn CLA 250e die slechts 45km EV kon rijden en ik 30k op jaarbasis reed deed ik al 1 op 35 benzine over de looptijd van het contract. Dus met nu een ruim dubbele EV range zoals in de phev Golf en fors minder jaarkm (is veelal dus kleinere afstanden) moet je nog veeeeel beter uit kunnen komen dan mijn 1 op 35 destijds gemiddeld 

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik zou een auto nemen die ik mooi zou vinden en graag zou willen hebben ipv rommelen in de marge en wat extra euro's op de bank. Yolo 

- Martijn M
Dit topic is echt het schoolvoorbeeld waarom iedereen Nederlanders zuinige knieperts noemt.
- Knot
Tsja, wat ik mooi vind ik bijvoorbeeld een nieuwe 330i full options, of een CLE300 oid maar ik ga daar geen 100.000 euro aan betalen en na 2 jaar 40.000 euro verloren hebben. Doe mij dan die 8400 verlies maar in een 204pk Golfje.
De tijd van leuk auto's kopen en rijden is wat mij betreft geweest. Dan maar lol halen uit stekkeren, zuinig rijden, de beste auto/opties/prijs/lease verhouding uitzoeken, en klopt het allemaal niet dan gewoon weer lekker op het fietsje door het dorp, met de motorscooter naar werk en de cuore voor als het regent voorlopig.
De tijd van leuk auto's kopen en rijden is wat mij betreft geweest. Dan maar lol halen uit stekkeren, zuinig rijden, de beste auto/opties/prijs/lease verhouding uitzoeken, en klopt het allemaal niet dan gewoon weer lekker op het fietsje door het dorp, met de motorscooter naar werk en de cuore voor als het regent voorlopig.
Laatst gewijzigd door Knot op 05 aug 2025, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
Dat is ook wat ik dacht in eerste instantie, die A3 zal echt niet meer die €500 per maand afschrijven, en onderhoud zal op wat olie ook toch wel meevallen ? Benieuwd naar welke 'grote' beurt er aan zou moeten komen? Beetje olie zal niet mer kosten dan de gemiddelde Knot-beurt, en je hoeft niet te douchen ervoor en erna....HSR schreef: 04 aug 2025, 23:06 Wellicht heb ik iets gemist maar ik snap het niet helemaal? Je had een keurige A3 Sportback met de juiste opties. Die is verkocht voor een prijs waar je niet mega happy van werd om er een Golf e-Hybrid voor terug te nemen? Buiten de wens om iets nieuws te rijden om, was het dan niet beter om met de A3 door te knorren?

- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Vanuit technisch oogpunt is een elektrische range van dik 130 km echt wel heel erg knap gedaan. Dan kun je in de praktijk ook zonder moeite 1 op 30 rijden. Ik vind overigens de 204 pk versie wel wat vlak en emotieloos. Dan vind ik het driepittertje uit de A3 nog wel iets meer karakter hebben. Maar qua verbruik en prestaties ga je er natuurlijk enorm op vooruit. En de Golf (welke dan ook) is sws een hele prettige auto. De 8.5 is weer een stapje vooruit tov de 8. Das ook fijn.
- Knot
De beurt wil je het liefst bij de dealer en dan was het meer dan € 1000 voor olie/remvloeistof/interieurfilter/bougies. En wat ik zei na 2,5jr is het nieuwe er wel vanaf, ding liep op papier gemiddeld 1 op 19 ofzo, doorrijden is het voordeligste maar een keer wat anders is ook wel leuk. Een VAG plug-in (GTE, TFSIe oid) buiten garantie was niet zo een goed plan dus waarom dan niet nieuw in de lease?
Vind het wel heerlijk stil in de auto als ie electrisch rijdt, niet die brommende/knorrende motor maar gewoon stilte.
Denk dat ik die 130km zelfs nog wel op kan rekken met mijn eco rijstijl, in ieder geval leuk om uit te zoeken, maar wel met de ergoactive stoeltjes en wat minimale opties anders is het niks waard als kale kip op 17inch.
Heb 3 jaar lang een Golf 7 TDI edition40 gereden dat was ook een prima auto, kleine 100.000km mee gemaakt.
Dit soort auto's bieden geen sensatie als een 330i met sper of M240i oid maar in feite doen ze ook niks fout.
Zo lekker een paar uurtjes sturen met de F900R, daar haal ik meer lol uit dan een auto in de zomer.
Vind het wel heerlijk stil in de auto als ie electrisch rijdt, niet die brommende/knorrende motor maar gewoon stilte.
Denk dat ik die 130km zelfs nog wel op kan rekken met mijn eco rijstijl, in ieder geval leuk om uit te zoeken, maar wel met de ergoactive stoeltjes en wat minimale opties anders is het niks waard als kale kip op 17inch.
Heb 3 jaar lang een Golf 7 TDI edition40 gereden dat was ook een prima auto, kleine 100.000km mee gemaakt.
Dit soort auto's bieden geen sensatie als een 330i met sper of M240i oid maar in feite doen ze ook niks fout.
Zo lekker een paar uurtjes sturen met de F900R, daar haal ik meer lol uit dan een auto in de zomer.
- Arthur
Lol halen uit stekkeren? Nu ben ik geen ervaringsdeskundige, en wil het ook nog niet zijn, maar steeds die stekker erin en eruit/snoertje uit- en oprollen noem ik geen lol.
Zuinig rijden kan ik met elke auto, maar die 140km range van die nieuwe VAG auto's is wel lekker natuurlijk. Geen idee of het voordeliger is in de praktijk, voorlopig zal het mij jeuken. Voor mij iig weer een benzinestoker als volgende.
Zuinig rijden kan ik met elke auto, maar die 140km range van die nieuwe VAG auto's is wel lekker natuurlijk. Geen idee of het voordeliger is in de praktijk, voorlopig zal het mij jeuken. Voor mij iig weer een benzinestoker als volgende.
- Knot
12.000km per jaar volledig EV kost je € 500 als je thuis laad (15kwh/100km en 28ct stroomkosten), tank je het voordelig en rij je 1 op 20 kost het je € 1140 ongeveer (600 liter x 1,90).
Die 600 zal het verschil niet maken, 50 euro op het maandbedrag waarvan al 20 naar de hogere mrb gaat, dus 30 euro per maand over maar stroom heb ik voldoende, benzine kan ik niet zelf opwekken dus feitelijk kan het je 80 schelen en het is weer eens wat anders.
Beste is natuurlijk een gebruikte auto kopen met kleine benzinemotor en 10 jaar lang doorrijden, of de Audi nog 6 jaar kunnen houden maar dan is er helemaal niks meer te doen en uit te zoeken.
Die 600 zal het verschil niet maken, 50 euro op het maandbedrag waarvan al 20 naar de hogere mrb gaat, dus 30 euro per maand over maar stroom heb ik voldoende, benzine kan ik niet zelf opwekken dus feitelijk kan het je 80 schelen en het is weer eens wat anders.
Beste is natuurlijk een gebruikte auto kopen met kleine benzinemotor en 10 jaar lang doorrijden, of de Audi nog 6 jaar kunnen houden maar dan is er helemaal niks meer te doen en uit te zoeken.
- Arthur
Ik bedoelde letterlijk stekkeren. Elke dag weer, mss 2x per dag, noem ik geen lol. Verder snap ik het shoppen, uitzoeken en om de 1-2 jaar een andere auto natuurlijk wel.
- Estoque
Ik zou cyanide door m'n koffie mixen in de ochtend. Is de goedkoopste oplossing voor dit "probleem".
Wat is dit een intens droevige discussie over potentiële besparingen van auto's die enkel hypothetisch aangeschaft gaat worden.
Wat is dit een intens droevige discussie over potentiële besparingen van auto's die enkel hypothetisch aangeschaft gaat worden.
-
Vroegere phev’s hadden een elektrisch bereik van amper 40 km, en dan sta je soms wel 2x per dag aan de stekker. Deze Golf kan tot 143 elektrisch rijden en dat is echt goed. Knot kennende gaat hij proberen het maximale uit het elektrisch rijden te halen.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Ik heb een week in een 545e gereden. Power is heerlijk. Woonwerk is 78km enkel. Thuis laadmogelijkheid en ding doet ca 30km elektrisch.
Eerste en laatste stuk elektrisch gereden en dan eenmaal op snelheid (ca 100-120cc) op battery control zetten. Verbruik van 5,5L/100 + 4,9 kWh/100km.
Omgerekend qua kosten iets van 1 op 16,5/17. Erg netjes voor 395pk; je moet alleen wel bezig zijn met wanneer je elektrisch rijdt en wanneer niet. Wat ik miste was gewoon een schakelaar waarmee je kunt kiezen. Zet je m op hybrid dan brandt ie gewoon de accu leeg terwijl je 100 op cc rijdt terwijl ik de stad nog door moet en de terugreis omgekeerd. Ding heeft wel battery control modus, maar dan moet je elke keer het gewenste laadpercentage aanpassen, ik wil gewoon een functie met "behoud huidig laadniveau" oid.
Heel eerlijk? Een 30d is qua dagelijks power ook snel zat en doet op dit traject ook 1 op 17 maar dan wel met een fatsoenlijke kofferbak want die is écht lachwekkend klein. Dat tientjewerk in de MRB zal t verschil niet maken; heb ik wel over voor een actieradius van 1000-1100 km.
Eerste en laatste stuk elektrisch gereden en dan eenmaal op snelheid (ca 100-120cc) op battery control zetten. Verbruik van 5,5L/100 + 4,9 kWh/100km.
Omgerekend qua kosten iets van 1 op 16,5/17. Erg netjes voor 395pk; je moet alleen wel bezig zijn met wanneer je elektrisch rijdt en wanneer niet. Wat ik miste was gewoon een schakelaar waarmee je kunt kiezen. Zet je m op hybrid dan brandt ie gewoon de accu leeg terwijl je 100 op cc rijdt terwijl ik de stad nog door moet en de terugreis omgekeerd. Ding heeft wel battery control modus, maar dan moet je elke keer het gewenste laadpercentage aanpassen, ik wil gewoon een functie met "behoud huidig laadniveau" oid.
Heel eerlijk? Een 30d is qua dagelijks power ook snel zat en doet op dit traject ook 1 op 17 maar dan wel met een fatsoenlijke kofferbak want die is écht lachwekkend klein. Dat tientjewerk in de MRB zal t verschil niet maken; heb ik wel over voor een actieradius van 1000-1100 km.
- Fabian
PHEV bevalt me uitstekend. Wel thuis kunnen laden...dan is het echt geen enkele moeite. Full EV moet ik niet aan denken. De keren dat ik op een bestemming binnen redelijke afstand een laadpaal had kunnen vinden zijn op 1 hand te tellen. Zou er he-le-maal gek van worden als ik daarvan afhankelijk was.
Rij nu bijna alles elektrisch, alleen lange afstanden komt benzine erbij. Nu alweer 2500km niet meer getankt, en er zit nog voor 250km in de brandstoftank. Range van mn Kodiaq is ongeveer 115km, met name in de stad vele malen zuiniger als benzine. (met dit weer 16,5 tot 18,5 kwh/100km. EN de kar kan erachter, zonder dat je elke 200km staat te laden
Zit over dit hele jaar op 3.2liter/100km en 13,3kwh/100km gemiddeld. Voor een 1900kg zware hoge windvanger keurig netjes.
Herken wat Thys zegt ook wel, ik heb gelukkig wel de "behoud huidig laadniveau" of "gebruik accu tot maximaal percentage X". Daarnaast komt het technische autohart ook nog wel voorbij in mn hoofd, dus ik speel afentoe wel een beetje met de instelling omdat ik liever gewoon heb dat de motor echt warm is en blijft draaien ipv constant aan en uit (wat je bij deze aandrijflijn trouwens echt NIET voelt of hoort).
Rij nu bijna alles elektrisch, alleen lange afstanden komt benzine erbij. Nu alweer 2500km niet meer getankt, en er zit nog voor 250km in de brandstoftank. Range van mn Kodiaq is ongeveer 115km, met name in de stad vele malen zuiniger als benzine. (met dit weer 16,5 tot 18,5 kwh/100km. EN de kar kan erachter, zonder dat je elke 200km staat te laden

Herken wat Thys zegt ook wel, ik heb gelukkig wel de "behoud huidig laadniveau" of "gebruik accu tot maximaal percentage X". Daarnaast komt het technische autohart ook nog wel voorbij in mn hoofd, dus ik speel afentoe wel een beetje met de instelling omdat ik liever gewoon heb dat de motor echt warm is en blijft draaien ipv constant aan en uit (wat je bij deze aandrijflijn trouwens echt NIET voelt of hoort).
- bartb
Om exact bovenstaande redenen ben ik gewisseld naar diesel.
Je bent steeds bezig met waar je kan laden en hoever het lopen is. Auto na 3 uur vol. Kun je er weer heen. Ding verplaatsen. En dat 2x per dag. De range van een countryman was te klein om het heen en weer te kunnen halen. Het gaf me zoveel onrust dat ik voor diesel ben gegaan.
Het rijden met elektrisch daarentegen is wel echt goed. Heerlijk comfortabel en je hebt natuurlijk instant vermogen. Het zijn echt de nevenzaken die er voor zorgen dat het niet lekker werkt in de praktijk bij mij. Het vebruik ben ik eigenlijk nooit zo mee bezig geweest. Maar ik stond alsnog elke week aan de pomp. Ik had gehoopt dat dat minder zou worden.
Je bent steeds bezig met waar je kan laden en hoever het lopen is. Auto na 3 uur vol. Kun je er weer heen. Ding verplaatsen. En dat 2x per dag. De range van een countryman was te klein om het heen en weer te kunnen halen. Het gaf me zoveel onrust dat ik voor diesel ben gegaan.
Het rijden met elektrisch daarentegen is wel echt goed. Heerlijk comfortabel en je hebt natuurlijk instant vermogen. Het zijn echt de nevenzaken die er voor zorgen dat het niet lekker werkt in de praktijk bij mij. Het vebruik ben ik eigenlijk nooit zo mee bezig geweest. Maar ik stond alsnog elke week aan de pomp. Ik had gehoopt dat dat minder zou worden.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
De PHEV's waarbij je 80+ kms op een accu kunt rijden maakt natuurlijk wel een groot verschil.
M'n vriendin heeft momenteel tijdelijk een SuperB PHEV (van juni 2025) en geen idee wat daar precies in zit, maar de overgang tussen elektrisch en brandstof is onvoelbaar, stuk beter dan de 545e en doet indd een flink stuk elektrisch.
M'n vriendin heeft momenteel tijdelijk een SuperB PHEV (van juni 2025) en geen idee wat daar precies in zit, maar de overgang tussen elektrisch en brandstof is onvoelbaar, stuk beter dan de 545e en doet indd een flink stuk elektrisch.
- Mark 320iS
Ik heb de X3 nu ook ruim twee maanden en met de kleine 200 elektrische PK's en 90km range heb ik de benzine motor alleen op langere ritten nodig, die ik in de praktijk maar weinig rijd. De omschakeling van elekrisch naar benzine voel je niet.
Je kunt hem zo instellen dat ie de accu als het ware zo efficient mogelijk leegtrekt over de rit. Dus als je op de navigatie rijd en hij weet dat je aan het eind nog een stuk binnendoor rijd houd ie nog voldoende accucapaciteit over voor dat stuk. Je kunt hem ook zo laten staan dat ie eerst de accu helemaal leegtrekt en daarna pas de benzinemotor inschakelt.
Ook bij lege accu heb je altijd voldoende batterijcapaciteit over voor een tussensprintje oid. Nog niet meegemaakt dat ie écht leeg is, dus ik heb altijd de maximale 299pk tot mijn beschikking.
Laden doe ik alleen thuis op de oprit en die kabel even insteken is écht de moeite niet.
Je kunt hem zo instellen dat ie de accu als het ware zo efficient mogelijk leegtrekt over de rit. Dus als je op de navigatie rijd en hij weet dat je aan het eind nog een stuk binnendoor rijd houd ie nog voldoende accucapaciteit over voor dat stuk. Je kunt hem ook zo laten staan dat ie eerst de accu helemaal leegtrekt en daarna pas de benzinemotor inschakelt.
Ook bij lege accu heb je altijd voldoende batterijcapaciteit over voor een tussensprintje oid. Nog niet meegemaakt dat ie écht leeg is, dus ik heb altijd de maximale 299pk tot mijn beschikking.
Laden doe ik alleen thuis op de oprit en die kabel even insteken is écht de moeite niet.
- Fabian
De dezelfde aandrijflijn als de Golf (en de rest van Skoda, Seat bla bla bla). 1.5TSI met 20KW accu. Is idd een erg fijne aandrijflijn, kan er (nog) niets verkeerds over zeggen.matthyssie schreef: 05 aug 2025, 13:45 De PHEV's waarbij je 80+ kms op een accu kunt rijden maakt natuurlijk wel een groot verschil.
- Martijn_bmw
Je spreekt jezelf hier wel een beetje tegenFabian schreef: 05 aug 2025, 12:36 PHEV bevalt me uitstekend. Wel thuis kunnen laden...dan is het echt geen enkele moeite. Full EV moet ik niet aan denken. De keren dat ik op een bestemming binnen redelijke afstand een laadpaal had kunnen vinden zijn op 1 hand te tellen. Zou er he-le-maal gek van worden als ik daarvan afhankelijk was.
Rij nu bijna alles elektrisch, alleen lange afstanden komt benzine erbij. Nu alweer 2500km niet meer getankt, en er zit nog voor 250km in de brandstoftank. Range van mn Kodiaq is ongeveer 115km, met name in de stad vele malen zuiniger als benzine. (met dit weer 16,5 tot 18,5 kwh/100km. EN de kar kan erachter, zonder dat je elke 200km staat te ladenZit over dit hele jaar op 3.2liter/100km en 13,3kwh/100km gemiddeld. Voor een 1900kg zware hoge windvanger keurig netjes.