Van FK8 Type R naar Cayman S naar Carrera S naar Carrera T

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Martijn_bmw » 25 jul 2025, 13:43

Tom schreef: 25 jul 2025, 13:10 Mooi zo'n T!
Benieuwd hoe die gaat bevallen.
Martijn_bmw schreef: 25 jul 2025, 12:54 Zeker heel mooi! Wat is nu de verbetering van S naar T? Ben al die 911 series kwijt eerlijk gezegd en ook nooit in verdiept verder :)
Zoiets:

Reguliere modellen
- Carrera is het basismodel, altijd PDK en RWD, ook beschikbaar als cabrio
- Carrera S is meer vermogen, altijd PDK, ook als 4S beschikbaar met AWD, ook beschikbaar als cabrio
- Carrera T is gebaseerd op de normale Carrera maar dan wat lichter (minder isolatie, dunnere ruiten, etc.) en leverbaar met handbak (992.2 enkel met handbak), altijd coupe
- Carrera GTS zit tussen de Carrera S en GT3 in, maar nog steeds op comfort/straatgebruik gericht, RWD of AWD, ook beschikbaar als cabrio of als Targa
- Turbo is AWD en een pak meer vermogen, ook beschikbaar als cabrio
- Turbo S is hetzelfde maar met nog meer vermogen, ook beschikbaar als cabrio

GT-afdeling
- GT3 is het echte werk, hoogtoerig blok, altijd RWD, PDK of handbak, ook beschikbaar als Touring (zonder spoiler)
- GT3 RS is meer circuit focussed, altijd PDK
- GT2 RS is een GT3 RS maar dan met turbo (en dus meer vermogen), altijd RWD

Specials (gelimiteerde oplagen)
- Sport Classic, gebaseerd op Turbo, altijd RWD en handbak (en diverse andere aanpassingen)
- Dakar, gebaseerd op Carrera 4 GTS, AWD, PDK (en diverse andere aanpassingen)
- ST, gebaseerd op GT3 Touring, altijd handbak (en diverse andere aanpassingen)
Ah thanks voor de opsomming! Leuk om te lezen :)

Tom
Berichten: 22367
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Tom » 25 jul 2025, 13:56

Martijn_bmw schreef: 25 jul 2025, 13:43 Ah thanks voor de opsomming! Leuk om te lezen :)
Dat is dan 5 euro

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Martijn_bmw » 25 jul 2025, 14:05

Tom schreef: 25 jul 2025, 13:56
Martijn_bmw schreef: 25 jul 2025, 13:43 Ah thanks voor de opsomming! Leuk om te lezen :)
Dat is dan 5 euro
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2353
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Will F. » 25 jul 2025, 14:55

Gewicht hangt ook sterk van de opties af, vroeg mij af of dat een glazendak is op die T, kan dat op een T? Dat weegt bijv behoorlijk. De S had in ieder geval pccb, dus ik schat een nihil verschil.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2301
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Godspeed » 25 jul 2025, 15:33

Wauw! Ding ziet er gelikt uit zeg! Meer foto’s zijn zeer welkom :D

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3883
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 25 jul 2025, 16:37

Will F. schreef: 25 jul 2025, 14:55 Gewicht hangt ook sterk van de opties af, vroeg mij af of dat een glazendak is op die T, kan dat op een T? Dat weegt bijv behoorlijk. De S had in ieder geval pccb, dus ik schat een nihil verschil.
Idd, verschil bij de RDW was 10kg maar wie weet op basis van welke opties. PCCB schijnt 40kg voordeel te geven, en die zaten op de S.

Glazen dak was een optie op de T.

Zelf ging ik er van uit dat het verschil 18kg zou zijn.
IMG_9956.jpeg
IMG_9956.jpeg (115.38 KiB) 867 keer bekeken

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43504
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Arthur » 25 jul 2025, 19:31

Maar waarom ben je nu geswitched? Voor het gewicht van 10kg, of 18kg? Een keer flink poepen en je bent er ook ;)

Online
Wimo
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Wimo » 26 jul 2025, 02:47

Die lichtgewicht ramen en accu zijn ook een optie op de andere trims. De usp van een t is de handbak.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28839
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Martijn_bmw » 26 jul 2025, 06:20

Arthur schreef: 25 jul 2025, 19:31 Maar waarom ben je nu geswitched? Voor het gewicht van 10kg, of 18kg? Een keer flink poepen en je bent er ook ;)
Haha dat dacht ik ook, neem aan dat de switch niet vanwege het gewicht was maar meer vanwege de algeheel sportievere afstemming van een T tov een S?

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3883
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 26 jul 2025, 07:16

Daar komt natuurlijk een video van. 😉

Maar de oplettende lezer heeft al wat clues gehad. De PCCB was een van de aanleidingen, niet per see voor een T, maar om tijdig af te zijn van de S.

Zal wat extra foto’s maken zodra ik er tijd voor hem om naar een leuke locatie te gaan.

Kadett
Berichten: 5221
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Kadett » 26 jul 2025, 07:33

Enrico schreef: 26 jul 2025, 07:16 Daar komt natuurlijk een video van. 😉

Maar de oplettende lezer heeft al wat clues gehad. De PCCB was een van de aanleidingen, niet per see voor een T, maar om tijdig af te zijn van de S.

Zal wat extra foto’s maken zodra ik er tijd voor hem om naar een leuke locatie te gaan.
De remmen waren niet goed? Of bang voor te hoge kostenpost?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16654
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Bram » 26 jul 2025, 08:08

Lijkt me het laatste. Denk dat je een rolberoerte krijgt als je daar kosten aan hebt.

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3883
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 26 jul 2025, 08:26

Klopt, in Frankrijk rij ik 3km op een weg met gravignions, kleine steentjes die ze gebruiken na het leggen van nieuw asfalt. Binnen die 3km waren beide velgen beschadigd door stenen tussen de klauw en velg. Dat is op zich niet zo erg, maar als een steen zou breken en stukjes de klauw in gaan en de schijf beschadigd kun je makkelijk 15k schade hebben. En die risico werd mij veels te groot. Bij de PC zeiden ze dat er niets aan te doen is en ik wegen met grint of stenen moet mijden. Dat was voor mij geen optie. Ik ben geen poetser nog garage queen en wil overall in Europe kunnen rijden waar ik wil, ongeacht het wegdek kwaliteit.

Dat was een van de redenen. Maar er waren meer. 🙂

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55738
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Robin » 26 jul 2025, 10:02

Ik snap 100% je irritatie betr steentjes en zooi in de PCCBs en $$$, maar als je ziet wat die standaard stelen remmen +40kg weer doen vóór(of liever tégen) het onafgeveerde gewicht....ik weet 't is altijd een compromis, maar doet ie beter sturen of minder goed dan die zwarte?

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3883
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 26 jul 2025, 10:17

Robin schreef: 26 jul 2025, 10:02 Ik snap 100% je irritatie betr steentjes en zooi in de PCCBs en $$$, maar als je ziet wat die standaard stelen remmen +40kg weer doen vóór(of liever tégen) het onafgeveerde gewicht....ik weet 't is altijd een compromis, maar doet ie beter sturen of minder goed dan die zwarte?
Klopt, allen geloof ik nu de 40kg niet. Dat is waarschijnlijk een vergelijking tussen PCCB en Staal op een Turbo S of GTS waar de stalen versies enorm zijn. Nu heb ik smurf schijfjes en klauwtjes.

De S woog 1600kg met volle tank!
De T woog 1560kg op een weegbrug van 10kg stappen. Dat betekend minimaal 32kg lichter of 48kg lichter. Exact zullen we het nooit weten.

Maar vanaf de eerste 500 meter van de proefrit voelde ik dat de T lichter was. 40kg is in de meeste auto’s het verschil tussen een volle tank en en 1/4 1/5 tank. Dat voel ik zeker met spirited driving.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55738
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Robin » 26 jul 2025, 10:51

Dat snap ik en vooral met die tank nog steeds voorin(toch ook bij 992) merk je met een vollere tank minder onderstuur dan wanneer die leeg is(iig bij de rwd minder jonge Elfers) maar onafgeveerd remmerij/wielen etc zou je echt moeten voelen in die kg verschillen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43504
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Arthur » 26 jul 2025, 11:09

Wimo schreef: 26 jul 2025, 02:47 Die lichtgewicht ramen en accu zijn ook een optie op de andere trims. De usp van een t is de handbak.
Enrico schreef: 25 jul 2025, 12:02
Dit is hem geworden!

Vandaag de T gewogen met een volle tank. Vorige week woog ik de S! Het verschil? Volgens de RDW 10kg tussen de PDK S en PDK T.

Wat denken jullie dat het daadwerkelijk was?
Alleen uit deze post haal ik dat het een PDK is. Maar in beide gevallen een vette bak :thumbup:

mark323ti
Berichten: 1583
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door mark323ti » 26 jul 2025, 11:22

Mooie upgrade.
Ik begrijp de overwegingen totaal. Als je bij elke kiezel moet vrezen voor 15k aan kosten…… Dat gaat in je hoofd zitten.
Een 911 moet je rijden, en niet door het dorp of stad. Jij gebruikt hem waarvoor hij bedoeld is!!!

Ik kan trouwens niet geloven dat je 40kg gewichtsverschil voet. Dat is verschil van ongeveer 2,5%…..
Of je bent heel gevoelige jongen…….😁😜

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34671
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door JP » 26 jul 2025, 11:43

Ik vraag me serieus af hoe gek je moet doen dat kiezel tussen je remschijf/schijfrem kan komen of zelfs je velgen beschadigd, maar misschien rij ik te langzaam en ontwijk de grindbakken ook :kikker: :tooth:

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3883
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 26 jul 2025, 11:56

JP schreef: 26 jul 2025, 11:43 Ik vraag me serieus af hoe gek je moet doen dat kiezel tussen je remschijf/schijfrem kan komen of zelfs je velgen beschadigd, maar misschien rij ik te langzaam en ontwijk de grindbakken ook :kikker: :tooth:
3km op een Franse landweg met 25km per uur. De foto’s van de velg schade staan eerder in dit topic. Zo makkelijk ging het.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Daan » 26 jul 2025, 12:55

Gefeliciteerd Enrico! Mooie spec ook, krijt plus zwarte details. Altijd goed imho.

Ik denk trouwens dat dit de T is die ik ruim een maand geleend had gekregen van PCT (zal geen kenteken noemen).

Online
Wimo
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Wimo » 26 jul 2025, 12:56

Rennlist staat vol met mensen die de pccb schijven vervangen door stalen varianten omdat het kosten besparend is.. gebeurt ook bij veel Ferraris. Nooit overwogen? Schijven leveren je een handige cent op..

Lees er misschien overheen maar welke tankinhoud had je oude en welke heb je nu? Daar kun je echt besparen...

Wat vind je van de turbo spoolup vs de s? Ik vond dat het leukste aan de base.
Laatst gewijzigd door Wimo op 26 jul 2025, 13:04, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55738
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Robin » 26 jul 2025, 12:56

Enrico schreef: 26 jul 2025, 11:56
JP schreef: 26 jul 2025, 11:43 Ik vraag me serieus af hoe gek je moet doen dat kiezel tussen je remschijf/schijfrem kan komen of zelfs je velgen beschadigd, maar misschien rij ik te langzaam en ontwijk de grindbakken ook :kikker: :tooth:
3km op een Franse landweg met 25km per uur. De foto’s van de velg schade staan eerder in dit topic. Zo makkelijk ging het.
De term 'steenrijk' krijgt in dit geval een andere betekenis. :P

Online
SlowCo
Berichten: 4458
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door SlowCo » 26 jul 2025, 13:11

(kiezel)straatarm

Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3883
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Re: Vanaf P10 2020 (992) Carrera S

Bericht door Enrico » 26 jul 2025, 13:17

Daan schreef: 26 jul 2025, 12:55 Gefeliciteerd Enrico! Mooie spec ook, krijt plus zwarte details. Altijd goed imho.

Ik denk trouwens dat dit de T is die ik ruim een maand geleend had gekregen van PCT (zal geen kenteken noemen).
Klopt, anders had ik de S niet voor een T kunnen inruilen. Het is hun Demo / Leen auto geweest. 😉

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Peter-Paul, Sam van der Put, SlowCo, wackywim en 11 gasten