Youngtimer in de BV?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Enzo

Youngtimer in de BV?

Bericht door Enzo » 18 jul 2025, 22:44

Lieve luitjes,

Ik was even aan het nadenken en kwam er zo 123 niet uit. Stel dat je in de youngtimerregeling (35% van de fiscale waarde is bijtelling) een sportwagen in de BV brengt van ca. 75k €€.

Gaat de BV de 35% bijtelling betalen, of wordt die opgeteld bij mijn uitgekeerde loon?

Ik dank jullie voor de input!

Bjeffindividual
Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep

Re: Youngtimer in de BV?

Bericht door Bjeffindividual » 19 jul 2025, 00:03

De wijze van afdracht is gelijk aan elke andere zakelijke auto. Enkel het percentage voor een youngtimer wijkt af.
Vergeet ook nog de btw bijtelling over de nieuwe cat prijs in jouw geval.

Resume; je verwerkt dit in je loonstrook.

Enzo

Bericht door Enzo » 19 jul 2025, 00:40

Thanks! Duidelijk! En eigenlijk niet meer dan logisch haha. In dit geval zou het trouwens niet om een nieuwe auto gaan, maar een marge-voertuig.

Ah well, food for thought.

Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Bericht door Fedmas » 19 jul 2025, 08:26

één escape die je wel hebt - los van de bijtelling sec -, het is niet persee de fiscale waarde maar de WEV (waarde economisch verkeer) op een youngtimer. Da's ook logisch want je betaald 35% (meer dan 22% dus). Je kan dus wel spelen met een goede taxateur die de auto waardeert op een economisch interessant bedrag en daarop je bijtelling baseert. Maarrrr de basisvraag wíe de bijtelling betaald veranderd inderdaad niet omdat de auto nog steeds wordt gezien als verkapt loon dus je krijgt 'm op je loonstrook voor je fiscaal salaris.

Enzo

Bericht door Enzo » 19 jul 2025, 08:50

Fedmas schreef: 19 jul 2025, 08:26 één escape die je wel hebt - los van de bijtelling sec -, het is niet persee de fiscale waarde maar de WEV (waarde economisch verkeer) op een youngtimer. Da's ook logisch want je betaald 35% (meer dan 22% dus). Je kan dus wel spelen met een goede taxateur die de auto waardeert op een economisch interessant bedrag en daarop je bijtelling baseert. Maarrrr de basisvraag wíe de bijtelling betaald veranderd inderdaad niet omdat de auto nog steeds wordt gezien als verkapt loon dus je krijgt 'm op je loonstrook voor je fiscaal salaris.
Yep, alleen is het ook weer niet helemaal bulletproof, een taxatie voor de verzekering wil je uiteraard zo hoog mogelijk laten uitkomen. Mocht er wat gebeuren, ben je dan beter gedekt.. Is het zo dat de wagen trouwens (merk en type bijvoorbeeld) zichtbaar wordt op je BV jaarcijfers die iedereen kan inzien?

Ik vraag e.e.a. omdat wij nu van een VOF naar een BV constructie gaan per 2026 en mijn fiscalist is met vakantie haha.

Bjeffindividual

Bericht door Bjeffindividual » 19 jul 2025, 17:41

Het merk en type zal je niet zien, wel zal je materiële activa toenemen en bij financiering je schuld. Dan moet je wel een getraind oog hebben om daar soep van te koken.

Wat wel interessant is dat je kunt afschrijven op de waarde waarvoor je hem bijtelt. Stel je waardeert op 50k en schrijft elk jaar 10k af dan zakt ook de bijtelling mee. Dit is wezenlijk anders dan 22% over de catprijs.

Bjeffindividual

Bericht door Bjeffindividual » 19 jul 2025, 17:43

Fedmas schreef: 19 jul 2025, 08:26 één escape die je wel hebt - los van de bijtelling sec -, het is niet persee de fiscale waarde maar de WEV (waarde economisch verkeer) op een youngtimer. Da's ook logisch want je betaald 35% (meer dan 22% dus). Je kan dus wel spelen met een goede taxateur die de auto waardeert op een economisch interessant bedrag en daarop je bijtelling baseert. Maarrrr de basisvraag wíe de bijtelling betaald veranderd inderdaad niet omdat de auto nog steeds wordt gezien als verkapt loon dus je krijgt 'm op je loonstrook voor je fiscaal salaris.
De maag van menig accountant draait om als je met droge ogen wil uitleggen dat je snoepje van 50k aankoop een week later voor 15k WEV op de balans mag… ik zou die niet aandurven richting een inspecteur.

Een beetje afronden binnen de onbekende bandbreedte zal vast wel door de vingers gezien worden. De inruilwaarde van je net aangekochte auto ligt in het geval van youngtimers uiteraard snel een stuk lager.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 19 jul 2025, 17:48

Bjeffindividual schreef: 19 jul 2025, 17:41 Het merk en type zal je niet zien, wel zal je materiële activa toenemen en bij financiering je schuld. Dan moet je wel een getraind oog hebben om daar soep van te koken.

Wat wel interessant is dat je kunt afschrijven op de waarde waarvoor je hem bijtelt. Stel je waardeert op 50k en schrijft elk jaar 10k af dan zakt ook de bijtelling mee. Dit is wezenlijk anders dan 22% over de catprijs.
Dat is niet waar, ieder jaar bepaal je opnieuw de waarde in het economische verkeer, de afschrijving heeft enkel invloed op de kosten en de boekwaarde, niet op de prijs die een ander voor die auto bereid is te betalen.

Een youngtimer is eigenlijk alleen leuk als ie een lage waarde heeft, een oude diesel, BMW 540 oid, geen Porsche of alpina, die zijn te veel waard

Luco

Bericht door Luco » 19 jul 2025, 18:48

juist economische waarde 6k 2k bruto bijtelling en alle kosten voor de bv of vof

Bjeffindividual

Bericht door Bjeffindividual » 19 jul 2025, 21:45

De fiscalist schreef: 19 jul 2025, 17:48
Bjeffindividual schreef: 19 jul 2025, 17:41 Het merk en type zal je niet zien, wel zal je materiële activa toenemen en bij financiering je schuld. Dan moet je wel een getraind oog hebben om daar soep van te koken.

Dat is niet waar, ieder jaar bepaal je opnieuw de waarde in het economische verkeer, de afschrijving heeft enkel invloed op de kosten en de boekwaarde, niet op de prijs die een ander voor die auto bereid is te betalen.

Een youngtimer is eigenlijk alleen leuk als ie een lage waarde heeft, een oude diesel, BMW 540 oid, geen Porsche of alpina, die zijn te veel waard
Daar kun je ook voor kiezen als dit voordeel oplevert. Ik zou met een auto die (potentieel) in waarde toeneemt of gelijk blijft het niet aanraden om aan het einde van elk boekjaar een nieuwe taxatie te doen. Ook die taxatie is niet kostenloos.

Afschrijven in 5 jaar (max 20pct per jaar is toegestaan) lijkt me in deze kwestie lucratiever. Als zijn accountant terug is mag hij het narekenen, we weten immers niet over welk voertuig het gaat en hoe de financiële situatie van topicstarter en zijn BV eruit ziet.

Dus wat jij stelt is óók waar ;-).

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 20 jul 2025, 08:31

Ik stel het niet, ik leg alleen maar uit hoe de regeling werkt. Bijtelling youngtimer is over de waarde in het economische verkeer. Afschrijving is toegestaan voor de bepaling van de fiscale winst. Voor de bijtelling speelt dat geen enkele rol, enkel de prijs die de meest biedende gegadigde bereid is te betalen is relevant.

Bjeffindividual

Bericht door Bjeffindividual » 20 jul 2025, 08:49

De fiscalist schreef: 20 jul 2025, 08:31 Ik stel het niet, ik leg alleen maar uit hoe de regeling werkt. Bijtelling youngtimer is over de waarde in het economische verkeer. Afschrijving is toegestaan voor de bepaling van de fiscale winst. Voor de bijtelling speelt dat geen enkele rol, enkel de prijs die de meest biedende gegadigde bereid is te betalen is relevant.
Je bent wel erg zeker van je zaak merk ik. Dat maakt het voor iedere lezer inclusief mijzelf leerzamer.

Dat bijtelling los staat van afschrijving begrijp ik ook wel. Het gaat mij om de afschrijving op de boekwaarde wat in dit geval gelijk kan/mag staan aan de zogenoemde waarde economisch verkeer.

Ik heb dit eerder eens uit laten zoeken en kreeg deze twee mogelijkheden als uitkomst.
Behalve een actieve fiscalist op higherlevel die ook de, naar mijn idee toegestane, vorm inbrengt kom ik weinig tegen online.

Het is nogal slecht vindbaar op publieke websites van de overheid.

Enzo

Bericht door Enzo » 20 jul 2025, 13:24

Over de afschrijving nog niet eens nagedacht; de bijtelling blijf je dus betalen over de waarde in het economische verkeer, maar daar heeft afschrijving dus geen invloed op? Stel dat het zou gaan om een exotische Italiaan of sportieve Duitser, die technisch gezien misschien wat meer waard kan worden in de toekomst, is er dan geen sprake van afschrijving?

Tja, ik wacht inderdaad even af tot mijn fiscalist terug is van vakantie, maar ben wel al dankbaar voor alle input!

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 20 jul 2025, 13:35

Je kunt wel afschrijven, maar bij verkoop heb je dan een boekwinst.

Ik zou inderdaad even je fiscalist jouw specifieke casus op een rijtje laten zetten.

Waar het voordeel bij een youngtimer vooral kán zitten is als je veel km’s maakt en/of veel/duur onderhoud en/of veel/hoog verbruik hebt. Die kosten zitten dan in de BV.

Reken jezelf echter niet rijk tov dezelfde auto privé rijden.

Plaats reactie