Martijn - Megane RS Trophy - Clio 3 - Mondeo [13-7 Touristenfahrten]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
MartijnGizmo

Re: Martijn - Megane RS Trophy - Clio 3 - Mondeo [31-1 Make grey great again]

Bericht door MartijnGizmo » 02 feb 2025, 12:48

Remstofgrijs, begrijpelijke keuze voor de wielen! :)

Philipoo

Bericht door Philipoo » 04 feb 2025, 09:22

Saaie kleur. Geel was veel cooler!

Martijn M

Bericht door Martijn M » 04 feb 2025, 12:00

Nivek schreef: 01 feb 2025, 14:02 Ergens klinkt het me nog wat ver gezocht, maar gelijktijdig kan ik me ook wel voorstellen dat dat het probleem is. Het oppervlak van de schijf word aan de chassis-kant gekoeld, maar aan de wiel-kant niet.

ventilatie gebeurt van binnen uit. De schijf "slingert" lucht naar buiten. Dus eigenlijk wil je het hart voorzien van frisse lucht
Kwam dit tegen:

https://www.essexparts.com/news-blog/do ... -track-car
When you dump a substantial amount of cooling air directly onto the inner disc face, you are promoting disc cracking
Best wel interessante materie en kan me wel vinden in de theorieën. Ga die ducts er eens aftrekken voor de volgende circuitdag.

Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Bericht door Nivek » 04 feb 2025, 20:40

Komt dus aardig overheen met m'n vermoeden. Zoals de laatste foto (die hieronder) is eigenlijk hoe je het hebben wilt. Maar dat had je inmiddels gelezen denk ik :mrgreen:

Afbeelding

Martijn M

Bericht door Martijn M » 05 feb 2025, 08:19

Nivek schreef: 04 feb 2025, 20:40 Komt dus aardig overheen met m'n vermoeden. Zoals de laatste foto (die hieronder) is eigenlijk hoe je het hebben wilt. Maar dat had je inmiddels gelezen denk ik :mrgreen:

-knip-
Ja dat zou mooi zijn, maar zoiets gaat gezien de bouw van de fusee's niet passen bij een Megane.

Afbeelding

Klauw zit aan de voorkant van de auto, en 1 draait ten opzichte van 2. De aandrijfas loopt door de fusee.
Als het zou passen had er vast een bedrijf iets voor gemaakt, maar dat is er niet :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 05 feb 2025, 15:27

Dan kan dit wel
voorkant1.JPG
voorkant1.JPG (310.78 KiB) 3915 keer bekeken
remkoeling2.JPG
remkoeling2.JPG (208.63 KiB) 3915 keer bekeken

Martijn M

Bericht door Martijn M » 12 feb 2025, 16:43

Afbeelding

Schijven zijn ondertussen afgedraaid. Auto remt weer zoals het hoort, zonder trilling.
De remkoeling ga ik veranderen, ga de slang links in de wielkuip laten uitkomen, dan komt er koelere lucht in de wielkuip maar niet direct op de het oppervlakte van de schijf, zal vast ook wel een beetje helpen.

Ohja, en zoals je ziet is alles lekker smerig. Dat krijg je er van als je een auto gewoon gebruikt :tooth: Binnenkort als de temperaturen wat hoger zijn eens wat reinigen.

Martijn M

Re: Martijn - Megane RS Trophy - Clio 3 - Mondeo [3-3 Trackday Prep]

Bericht door Martijn M » 03 mar 2025, 10:32

Niet zoveel bijzonders te melden. 1 April een trackday op Spa en moesten nog wat dingen gebeuren.

Afbeelding

4x Yokohama A052 om de Compomotives laten drukken. Dus qua banden en remmen zitten we wel goed.

Verder had ik opeens constant een oliedruk van 8 bar volgens de meter op het dashboard, warm, koud en bij elk toerental. Dat klopt niet helemaal natuurlijk. Bleek een draad op de sensor te zijn afgebroken, dus nieuw oogje er aan gemaakt en klaar is kees. Gezien het een volgebouwde motorruimte is en je er anders niet bij kan, moet daarvoor het halve front uit elkaar. Was gelukkig lekker weer dus prima sleutelweer op de oprit.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heeft RS Dynamics nog een oliebeurtje uitgevoerd en is de aircopomp vervangen voor een tweedehands exemplaar, lijkt er op dat de airco het nu weer doet. Pomp nummer 4 dus versleten in 6 jaar... Maargoed. Was ook nog een raamschakelaar stuk, dus de arko is ook weer gefixt :tooth:

Afbeelding

Zomerbanden weer gemonteerd en achter 0,5 cm omlaag geschroefd. Sinds de achterbank er uit is toch wat minder gewicht achterin, dus nu staat ie weer mooi gelijk rondom.

Zaterdag naar de Ring, lekker paar rondjes doen op het gemakje.

Estoque

Bericht door Estoque » 03 mar 2025, 13:42

Toch blijft het een mooie auto.

Toen ze uitkwamen vond ik het echt een lelijk hok met die ronde erker aan de achterkant. Maar gaanderweg ben ik ze mooi gaan vinden.
Zeker als ze er zo netjes bij staan als deze.

Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Bericht door Yannik Schmidt » 06 mar 2025, 08:29

Helemaal goed die Compomotives met A052, je gaat geen spijt krijgen van die band - er is echt zo enorm veel grip.
Veel plezier op de 'Ring!

Martijn M

Re: Martijn - Megane RS Trophy - Clio 3 - Mondeo [11-3 Ringtripje]]

Bericht door Martijn M » 11 mar 2025, 10:38

Plan was om op 8 maart 's ochtends wat rondjes TF mee te pakken met de seizoensopener. Auto was helemaal in orde dus hoefde vrijdagavond alleen nog even wat benzine in de tank te gooien zodat ik zaterdagochtend 10 minuten langer in m'n bed kon blijven liggen.

Ben goed aangekomen bij het tankstation, maar daar hield 't wel mee op :tooth: Na het volgooien van de tank wilde ik weer naar huis rijden maar de auto deed niks. Na het indrukken van de startknop een tik en daarna een hele disco van koplampen, dashboardverlichting en ruitenwissers die spontaan aan gingen. Typische Renault accu leeg/kapot kwaaltje. Dus de auto paar meter naar voren geduwd zodat ik de pomp niet meer blokkeerde en m'n buurman gevraagd of ie ff langs kon komen met startkabels. Maar helaas, geen oplossing. Auto stond op stuurslot, dus kon em ook niet naar huis slepen.
Dan toch maar de ANWB gebeld, die gooiden hun startkabels eraan en voila, auto startte. Met een omweg naar huis gereden, zodat de accu ver genoeg vol geladen moest zijn. Maar toen ik thuis de auto uitzette begon de hele disco weer opnieuw. Conclusie, accu toch echt wel kapot.

Ringtripje dagje uitgesteld, zaterdagochtend een nieuwe accu er in gedrukt en toen was het weer smooth sailing. Dus zondagochtend Daan2D opgehaald en door naar de Ring. Lekker op de Braids met PS5 want wilde de yoko's nog even sparen voor Spa. Het was tenslotte toch nog koud s ochtends dus de PS5 zouden wel voldoen. 3 rondjes gedaan, was heerlijk rustig op de baan dus lekker kunnen rijden. Ook maar weer een foto gekocht.

Afbeelding

Nu op naar Spa, auto nog eens nakijken en de 2 voorvelgen van de Braids laten richten en dan ist wel goed!

Estoque

Bericht door Estoque » 11 mar 2025, 10:42

stance is echt goed zo <3

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 mar 2025, 12:32

Ding smoelt echt heerlijk!

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 11 mar 2025, 22:00

Wat ze hierboven zeggen, ding staat echt goed op z’n wielen.

Volgende keer eens samen rondje doen, 100x over geluld, nooit gedaan.

HJ2

Bericht door HJ2 » 12 mar 2025, 22:57

Easy fix gelukkig!
En eens met de rest, wat ziet dat ding er gaaf uit

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 13 mar 2025, 16:20

Lekker man, je rijdt zo onbewust nog wat rondjes weg.
Geluk bij een ongeluk dat je zondag ging. Zaterdag was het gekkenhuis.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 17 mar 2025, 08:13

Goede gier Martijn!
Jaloers, ik wil ook weer. :df:

Martijn M

Re: Martijn - Megane RS Trophy - Clio 3 - Mondeo [01-04 Trackday Spa-Francorchamps]

Bericht door Martijn M » 08 apr 2025, 14:45

Nee jullie hebben geen déjà vu, er is gewoon nog iemand met een Megane 2 RS Trophy naar dezelfde trackday geweest op Spa. :tooth:

Afbeelding

Bij gebrek aan een trek auto en een trailer, is het tetrissen voor zo'n trackday best een uitdaging. Sleept toch aardig wat mee, banden, gereedschap, krik etc. Maargoed, het past.

Afbeelding

Ook voor het eerst dat de vers gecoate Compomotive wielen onder de Megane zitten. Dit is wat minder opvallend dan geel, maar smoelt wel stukken beter. Compo's hebben een ET waarde van 66, tov 50 van de Braids (straatset) dus ze vallen wat verder naar binnen, staat wat minder mooi, maar loopt in ieder geval nergens aan. Dat is met de Braids wel anders op bijv de Ring.

Afbeelding

We hadden 2 pitboxen met de groep, en die stonden lekker vol.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om 09:00 waren er wat sighting laps gepland. Gezien ik nog nooit op Spa had gereden leek het me verstandig om eens te kijken waar de baan heen gaat. Om 9:30 begon de Trackday. Rustig aan begonnen en tempo steeds wat verder opgebouwd. Auto deed het fantastisch! Olietemperatuur bleef netjes, remmerij hield het super goed zonder de brake ducts dus dat gaf veel vertrouwen. Als het een beetje op temperatuur is, is het net of je een anker uit gooit.

Het ging steeds wat harder, en om 11:10 maar eens de pitstraat ingereden voor een plaspauze. De tank zat nog iets meer dan een kwart in. Dus snel maar weer ingestapt, zodat de tank voor de middagpauze wel leeg was en ik niet in de pauze in de file hoefde te staan maar gewoon rustig een bammetje kon eten :tooth:

Na de lunchpauze merkte ik na een uurtje een vibratie in de auto. Gezien m'n eerdere remproblemen dacht ik dat daar iets mee was. Maar het vibreerde ook op Kemmel Straight, en daar raak je de rem niet aan. Toen ik de auto in de pitbox zette en ik linksvoor in m'n wiel keek wist ik al genoeg.

Afbeelding

Binnenste ashoes aan de bestuurderskant had de geest gegeven, alles onder het vet. Klaar voor vandaag. Als ik zo racechrono terug kijk heb ik 40 rondes gereden, met een snelste ronde van 3:06'85.
Jammer van de as, anders had ik denk ik nog wel 20 rondes gereden.

Al met al een fantastische dag gehad, hele gezellige groep mensen en fantastisch weer!
Nadeel van zo'n dag is dat je ook weer alle verbeterpunten van je straatauto-die-geen-circuit-auto-is op je neus gedrukt worden.
- Zitpositie met helm op niet optimaal. Op de Ring draag ik geen helm, dan draai ik de rugleuning altijd wat rechter op zodat ik perfect zit. Met een helm op kan dat niet, dan breek je je nek. "Dan doe je de stoel toch naar voren" Klopt, maar er zitten geen sliders onder. Dus binnenkort de adapters maar eens aanpassen.
- Toch een Megane 3RS achteras er op duwen? De R26 as kan je niet shimmen, en ben je dus beperkt in het in/uit spoor achteren. Met die as zou de auto beter moeten roteren.
- Meer vermogen... :tooth: Net wat meer oempf zou op sommige delen wel lekker zijn.

Verder weinig te klagen, Yokohama A052 banden bevielen super. Onderstel is op een GP circuit ook top, op de Ring met meer oneffenheden kan de GAZ set het niet altijd bijbenen, maar op Spa geen last van gehad. Remmerij ook perfect, dus dat blijft voorlopig ook zo.

Megane staat ondertussen weer bij RS Dynamics om de as te vervangen. Op naar de volgende circuitdag/touristenfahrten dag en/of Roadtrip :df:

Luco

Re: Martijn - Megane RS Trophy - Clio 3 - Mondeo [01-04 Trackday Spa-Francorchamps]

Bericht door Luco » 08 apr 2025, 14:54

Stiekum toch wel jaloers, steeds meer renault trackdayrijders :thumbup:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 apr 2025, 21:27

Mooi verhaal en topfoto's!

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 09 apr 2025, 07:15

Leuk samengevat, net alsof ik er echt bij was! :tooth:
Zonde van je as, ik denk als we zelf niet aan het rijden waren dat we 'm nog wel hadden vervangen.

Je weet dat een M3RS achteras kan - het enige waar je op moet letten is dat je ET55 met straatbanden en ET60 met semi's (225/40/18) gaat rijden... anders wordt 't simpelweg te krap en een schuurfestijn. Maar die keuze zul je zelf moeten maken! Met je Compo's in principe geen probleem, alleen zonde van je Braid's.

Ook voor het remappen naar meer vermogen is je motor in principe ready... je hebt de bolt ons er al op. Ik snap wel de zorg in verband met de kilometerstand. Misschien is het nu na de trackday gewoon allemaal nog erg fris! :duh:

Het was in ieder geval mooi om te zien dat je zo veel aan het lappen was en de A052 super bevielen. Zonder die aandrijfas had je denk ik de meeste rondjes van de dag gemaakt daar!

Wanneer weer?

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 09 apr 2025, 22:26

Spijtig van de gesneuvelde hoes, aan de andere kant fijn dat het een relatief klein mankement is. Dikke foto’s aan overgehouden wel!

Daan2D

Bericht door Daan2D » 10 apr 2025, 21:55

Mooi verslag van Spa :df:
Goed om te lezen dat de a052's goed bevallen :clap:
Op naar de volgende trackday :angel:

Martijn M

Re: Martijn - Megane RS Trophy - Clio 3 - Mondeo [13-7 Touristenfahrten]

Bericht door Martijn M » 16 jul 2025, 09:00

Zo, zijn we weer. Weinig gebeurd in autoland. Zo'n baby gaat toch wel wat tijd/vrije tijd in zitten, had ik toch maar dat DF Kinderadvies topic beter gelezen.

De kapotte as van de Megane is vervangen, verder is er weer een nieuwe voorruit ingekomen. Op de terugweg van de Spa Trackday een steentje gekopt precies op de rand van de ruit. Dat werd meteen een barst. Na de roadtrip naar Schotland zaten er al een aantal butsen in de ruit dus heel erg was het niet om de ruit weer te vervangen.

Verder weinig updates. De zwarte dakstrips heb ik vervangen door een set van een Phase 2. Die zijn hoogglans zwart in plaats van afbladderend mat zwart.

Afbeelding

Afgelopen zondag nog naar de Ring geweest met Daan en Yannik en een rustig rondje gedaan. De draailagers in de naaf zijn aan vervanging toe, dus het stuur centreert niet helemaal meer uit zichzelf. Die staan op de planning om vervangen te worden voor de trip naar de Pyreneeën in September.

Yannik Schmidt

Re: Martijn - Megane RS Trophy - Clio 3 - Mondeo [13-7 Touristenfahrten]

Bericht door Yannik Schmidt » 16 jul 2025, 09:07

Afgelopen Zondag was echt mega, wat een perfecte dag om te genieten van Touristenfahrten en omgeving.
Dikke foto!

Plaats reactie