Jinx schreef: 14 jul 2025, 06:04
Wimo schreef: 13 jul 2025, 23:13
Er is een reden waarom dit topic vaak maanden stil is. Dan stort het weer 30/40k omlaag en zijn de gurus stil. Op de top is de sky the limit en is er alleen maar bitcoin. Over drie weken kunnen we weer op 80k usd staan.. succes ermee.
Jinx schreef: 28 feb 2025, 14:06
Wat de critici niet begrijpen; voor iemand die geloofd in bitcoin maakt het niet uit wat de prijs vandaag is, of gisteren was, of wat het morgen zal zijn. Dat is niet relevant zoals wat de goudprijs was gisteren, vandaag of morgen.
Bitcoiners zijn geïnteresseerd in wat de prijs in 2035 zal zijn of in 2050. En ik durf wel te garanderen dat het dan veel hoger is dan nu (of gisteren of morgen).
So.. just hodl.
Precies.
Uiteindelijk is het een fundamentele vraag. Waarin heb je meer vertrouwen voor de opslag van je geld en je economische energie? In een door centrale banken centralistisch gestuurd monetair systeem met fake CPI en inflatiecijfers en kunstmatige rentecijfers waarin je koopkracht (bewezen) verdampt en waarin inflatie wordt ingezet als verborgen belasting (kijk eens naar wat M2 money supply grafieken) of in een decentraal wiskundig gegarandeerd revolutionair geldsysteem waarin de spelregels voor iedereen duidelijk zijn en waarbij de spelregels en transacties elke 10 minuten wereldwijd gecontroleerd worden door het meest krachtige computernetwerk ter wereld. Bij mij en een aantal anderen in dit topic is die vraag duidelijk. Ik heb meer vertrouwen in wiskunde dan in politici en centrale bankiers. De feiten spreken ook voor zich. Hodlen in fiat verarmt je, doe dat in bitcoin en het verrijkt je. Misschien niet altijd gelijk van vandaag op morgen maar wel op de langere termijn.
Ik reageer ook wel eens wat fel en ik begrijp ook dat het voor velen een erg abstract iets is. Bitcoin heb je ook niet in 2 uurtjes begrepen. Maar om bitcoin, wat sinds z'n bestaan nu al 16 jaar een enorm succes is nu af te blijven doen als lucht, digitale tulpenbollen etc. getuigt van intellectuele armoede. Dat is wat je bij mainstream journalisten en economen ook vaak ziet, het is niet meer te tellen hoe vaak die bitcoin dood hebben verklaard na wat volatiliteit. Terwijl niemand van de critici ooit een serieus boek over bitcoin heeft gelezen of tenminste z'n best heeft gedaan om er iets van te begrijpen. Of dan blijkbaar maar uitkijken naar het moment dat al die bitcoin hodlers kapot belast gaan worden. Dit blijkbaar onder het mom van: wij niets, dan zij ook niets.
Dat het 'intrinsiek niets waard is', daar ben ik het ook geheel niet mee eens. Bitcoin kent absolute digitale schaarste en wordt zoals gezegd ondersteund door het meest krachtige computernetwerk in de geschiedenis van de mensheid en is een monetair stelsel op zich. Dat heeft enorm veel waarde, wat ook blijkt uit de prijs. De markt vindt het ruim 2400 miljard dollar waard. Instituties beginnen inmiddels massaal bitcoin op te kopen, het aantal bedrijven die het op hun balans willen inzetten explodeert. Steeds meer landen maken plannen bekend voor een strategische bitcoinreserve. Op steeds meer plekken kun je rechtstreeks betalen met bitcoin (zoals recent bijv. Emirates die dit vorige week aankondigde).
Maar ik zie de krantenkoppen alweer voor me, als bitcoin over een tijdje van 0,42 miljoen euro 'keldert' naar 0,34 miljoen dollar. Zie je wel! Maar al die dips deren mij niet, het zijn voor mij mooie extra inkoopmomenten. Als je 'hodled', dan is het niet relevant. Het gaat om de trend op de langere termijn zoals Jinx ook al zegt. We zijn zostraks de $123k gepasseerd zie ik. Weer een ATH. En wat een ander principe van een ATH is: Elke hodler staat op winst. Iedereen. Er zijn nul verliezers onder degenen die niet zijn uitgestapt.
Dat ik en anderen niet meer elke week posten hier is omdat we onszelf herhalen. Er is genoeg inhoudelijke informatie door ons gegeven. Ik post hier bijvoorbeeld al over bitcoin toen we op een paar duizend per stuk stonden. Voor degenen met een open mindset die echt geïnteresseerd zijn sta ik altijd klaar, mijn DM staat ook open. Maar altijd tegen dezelfde afgezaagde 'argumenten' blijven strijden, dat is zonde van mijn/onze tijd.
Maar als iemand wel meer vertrouwen heeft in Christine Lagarde en de ECB: ook dat mag! Ik zou alleen niet afgaan op hun advies over bitcoin, zoals dit blog van hen uit 2022 (bitcoin op 17k):
https://www.ecb.europa.eu/press/blog/da ... 19.en.html