Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Rolf205

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Rolf205 » 08 jul 2025, 10:46

Ik had ooit een vergelijkbare speld in de Volvo (wel veel minder lekkage) en bij mij was het een temperatuursafhankelijk lek in de radiateur. Die lekte op de aansluiting tussen de core en eindkap, maar alleen als de auto goed op temperatuur was.
Dus misschien een keer met warme motor afpersen als dit niks oplevert.

Marc Sierra

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 08 jul 2025, 12:44

Bedankt voor de leuke reacties mannen! Altijd goed om de moed er een beetje in te houden.
timoty schreef: 08 jul 2025, 07:13 Sierra's zijn leuk.

Wat betreft je injectoren, ik vind het maar vreemd dat je zomaar tussen die injectoren kunt wisselen zonder dat de motor daar nu echt slechter van gaat lopen. Zoveel opbrengst verschil kan zo'n oude ECU maar moeilijk regelen. Vraag me überhaupt af of hij zover van z'n kenveld af kan wijken.

Hoe is de brandstofdruk van de auto? En welke kleur zijn de bougies?
Aan de hand van de feedback van de lambdasensoren kan de computer de long term fuel trim bij regelen, waardoor hij kan corrigeren voor enige verschillen. Daarmee zou het verschil tussen de fabrieksopgave voor de injectoren (214 vs. 229 cc/min) wel op te vangen moeten zijn. Maar waarom er op de testbank zulke grote verschillen uitkomen is me een raadsel. De 229 cc/min injectoren werden o.a. gebruikt in de Opel Vectra 2.5 V6, die een vermogen van 170 pk had. Het lijkt me dan eigenlijk ook onmogelijk dat die injectoren zoveel meer zouden flowen dan de mijn originele. Misschien dat er met het testen iets verkeerd gegaan is, dat de testbank een andere tijdsduur heeft ingespoten, of dat de druk van de testbank in het ene geval hoger was dan het andere geval. Degene die de test gedaan heeft is er zeker van dat dat allemaal hetzelfde is, maar ik kan toch geen andere verklaring bedenken.

De brandstofdruk heb ik nog niet gecontroleerd. Maar tot het omwisselen naar de orginele injectoren liep de motor op zich best goed. Alleen bij stationair merkte je dat hij niet helemaal lekker liep, vandaar ook het CO van 0.7% (zonder katalysator, dus eigenlijk best netjes nog). Dus ik ging er vanuit dat er met de brandstofdruk niets mis is. Wat de bougies betreft vind ik het wel vreemd. Sinds die vervangen zijn (500? km geleden ofzo) zien ze nog steeds spierwit, alsof ze zo uit het doosje komen. Ik had toch verwacht dat het bijkleuren ondertussen wel gedaan zou zijn. Maar spierwit zou te arm kunnen betekenen, alleen in combinatie met injectoren die eigenlijk te groot zouden zijn is dat helemaal bijzonder.
Rolf205 schreef: 08 jul 2025, 10:46 Ik had ooit een vergelijkbare speld in de Volvo (wel veel minder lekkage) en bij mij was het een temperatuursafhankelijk lek in de radiateur. Die lekte op de aansluiting tussen de core en eindkap, maar alleen als de auto goed op temperatuur was.
Dus misschien een keer met warme motor afpersen als dit niks oplevert.
Ik heb de auto met warme motor in de garage gezet en daarna ook geen koelvloeistof eronder kunnen vinden. Dus ik ga er niet vanuit dat dat het probleem zou zijn. In hoeverre een koppakking zou kunnen gaan lekken als de motor warm is weet ik niet. Maar ik zou verwachten dat de aluminium cilinderkop harder uitzet dan de stalen kopbouten, dus dat er bij een warme motor alleen maar meer spanning op de koppakking zou staan.

Plaats reactie