
Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Mooi aan de improviseer weer 

- Jan Terwolde
- Berichten: 2923
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Altijd fijn als voor niet te veel gewoon origineel en nieuw mogelijk is. Netjes opgelost ook met de stuuruitslag!
- jessedehaan
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Nette custom oplossingen, wat is er mooier dan dat? Llekker bezig zeg.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1169
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ik zal dit topic ook weer eens afstoffen, al is er niet heel veel gebeurd sinds de laatste update.
Al bijna 10 jaar geleden had ik een setje Recaro stoelen uit een Scorpio mk2 op de kop getikt. Het idee was altijd om deze in de Sierra te zetten, maar toen hij (of eigenlijk de vorige versie) in 2015 van de weg ging is dat er nooit meer van gekomen. Dus vorig jaar eindelijk eens de stoelen van zolder gehaald om er alsnog mee aan de slag te gaan.

De Scorpio stoelen zijn echter half leer/half stof, en dat in een erg donkere kleur, terwijl het interieur van de Sierra juist grijze stof is. Misschien minder chique, maar ik vind stof veel fijner dan leer en de lichtere kleur zorgt er voor dat het veel minder warm wordt in de auto.

Een extra reden om wat aan de stoelen te doen was het feit dat de bestuurdersstoel een gat door slijtage had in de bekleding op de wang van de rugleuning.
Uiteindelijk heb ik de Scorpio stoelen opnieuw laten bekleden in de originele stof van de Sierra. Het middelste gedeelte van de zitting en rugleuning is zo goed als hetzelfde voor beide stoelen, dus die kon gewoon overgezet worden.

En vervolgens de nieuwe stoelen in de auto. De foto is een beetje matige kwaliteit, maar zo in de winter in de garage valt het (voor mij) niet mee een fatsoenlijke foto te maken...

Verder afgelopen jaar nog naar de Ford Family Day en het European Ford Event geweest met de auto. Vervolgens heb ik de foto's gejat van mensen die wel goed foto's kunnen maken.


Al bijna 10 jaar geleden had ik een setje Recaro stoelen uit een Scorpio mk2 op de kop getikt. Het idee was altijd om deze in de Sierra te zetten, maar toen hij (of eigenlijk de vorige versie) in 2015 van de weg ging is dat er nooit meer van gekomen. Dus vorig jaar eindelijk eens de stoelen van zolder gehaald om er alsnog mee aan de slag te gaan.

De Scorpio stoelen zijn echter half leer/half stof, en dat in een erg donkere kleur, terwijl het interieur van de Sierra juist grijze stof is. Misschien minder chique, maar ik vind stof veel fijner dan leer en de lichtere kleur zorgt er voor dat het veel minder warm wordt in de auto.

Een extra reden om wat aan de stoelen te doen was het feit dat de bestuurdersstoel een gat door slijtage had in de bekleding op de wang van de rugleuning.
Uiteindelijk heb ik de Scorpio stoelen opnieuw laten bekleden in de originele stof van de Sierra. Het middelste gedeelte van de zitting en rugleuning is zo goed als hetzelfde voor beide stoelen, dus die kon gewoon overgezet worden.

En vervolgens de nieuwe stoelen in de auto. De foto is een beetje matige kwaliteit, maar zo in de winter in de garage valt het (voor mij) niet mee een fatsoenlijke foto te maken...

Verder afgelopen jaar nog naar de Ford Family Day en het European Ford Event geweest met de auto. Vervolgens heb ik de foto's gejat van mensen die wel goed foto's kunnen maken.



- Jan Terwolde
- Berichten: 2923
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Erg gaaf zo'n origineel interieur in goede staat. Wat een plaatje van een auto!
Ook gewoon 10 jaar hebben liggen haha.
Ook gewoon 10 jaar hebben liggen haha.
- Eeuwe
- Berichten: 4974
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Gaaf Marc, mooi gemaakt. Sierra staat er super mooi bij zo!
- 2226cc
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Blijft een vet ding!
- Martijn M
- Berichten: 3633
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Mooi geworden het interieur zo! Mooie OEM upgrade.
Ben erg fan van de Sierra Cosworth
Ben erg fan van de Sierra Cosworth

-
- Berichten: 3062
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Alsof het altijd al in heeft gezeten 

-
OnlineRogerb
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: Bmw Z3 Coupe
-
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Erg gaaf. En voorkeur voor stof begrijp ik volkomen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29330
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Erg mooi zeg
- Godspeed
- Berichten: 2289
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Wat een gave bak zo!!

- MartijnGizmo
- Berichten: 12992
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Gaaf geworden, die stoelen!
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Ben ik de enigste die de originele recaro's van model wel mooier vond...
- Philipoo
- Berichten: 4961
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Wat een tof ding zo zeg!
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6215
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Neehoor, die flaporen van die nieuwe stoelen hebben mijn voorkeur ook niet.Arstey schreef: 18 jan 2024, 10:55 Ben ik de enigste die de originele recaro's van model wel mooier vond...
-
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Erg stoer zo, zowel exterieur als interieur!
-
- Berichten: 1077
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Netjes Marc ! 

-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1169
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Iedereen nog bedankt voor de enthousiaste reacties!
Iets dat dit jaar toch echt eens opgelost moet worden is het feit dat de motor niet 100% lekker loopt. Bij de APK vlak na de opbouw was dat al een beetje een probleem, het CO was toen rond de 0.6 a 0.7%, waar het max 0.59% mag zijn. Toen het eventjes wat lager was is hij snel afgetekend en daarmee goedgekeurd. Afgelopen jaar was het weer exact hetzelfde, maar daarnaast viel me nu ook op dat de motor stationair onregelmatig loopt. Bij het bekijken van de bougies zag ik dat de electrode van de bougie van cilinder 1 een klein beetje krom was. Daarna had ik even de hoop dat het met een goede bougie opgelost zou zijn, maar helaas. Het CO was wel ietsje lager, maar het onregelmatig lopen deed hij nog steeds.
Daarna heb ik alle bougies vervangen en de bobines gewisseld met een reserve. Ook heb ik de bougiekabels doorgemeten met een multimeter en daarnaast nog een waterspray test gedaan om te zien of er vonk overslag was. Maar dit alles gaf geen verbetering of probleem aan.
Later in 2023(?) ging de koelvloeistoftemperatuursensor voor het metertje op het dashboard kapot, wat op zich niet gerelateerd is aan het slecht lopen. Maar bij het vervangen van de sensor verwachtte ik dat er koelvloeistof uit het gaatje zou lopen waar de sensor in zat, maar dat was niet het geval. Ook had ik het idee dat het niveau van de koelvloeistof in het reservoir heel langzaam daalt terwijl de auto al een paar maanden stil stond in de garage. Onder de auto is alleen helemaal geen koelvloeistof te vinden en ook is het in de auto voor zo ver ik kan merken niet nat, dus een lekke kachel heb ik volgens mij ook niet.
Het enige dat ik kon bedenken is dat een koppakking een klein beetje zou lekken en er langzaam koelvloeistof een cilinder in zou lopen. Maar na het verwijderen van alle bougies heb ik nergens koelvloeistof in een cilinder kunnen vinden. Het is me dus een raadsel waar de koelvloeistof blijft. Toch heb ik mijn twijfels of er een koppakking een beetje zou lekken, ik kan namelijk geen andere reden bedenken waarom er lucht achter de sensor voor de koelvloeistoftemperatuur zat. Dus daarom eens geinvesteerd in cilinderlektest gereedschap. Helaas gaf dat ook geen uitsluitsel, ik meette wel verschil tussen de cilinders, maar het idee was dat er bij een lekke koppakking lucht in het koelsysteem zou blazen, wat dus niet het geval was.
Iets dat dit jaar toch echt eens opgelost moet worden is het feit dat de motor niet 100% lekker loopt. Bij de APK vlak na de opbouw was dat al een beetje een probleem, het CO was toen rond de 0.6 a 0.7%, waar het max 0.59% mag zijn. Toen het eventjes wat lager was is hij snel afgetekend en daarmee goedgekeurd. Afgelopen jaar was het weer exact hetzelfde, maar daarnaast viel me nu ook op dat de motor stationair onregelmatig loopt. Bij het bekijken van de bougies zag ik dat de electrode van de bougie van cilinder 1 een klein beetje krom was. Daarna had ik even de hoop dat het met een goede bougie opgelost zou zijn, maar helaas. Het CO was wel ietsje lager, maar het onregelmatig lopen deed hij nog steeds.
Daarna heb ik alle bougies vervangen en de bobines gewisseld met een reserve. Ook heb ik de bougiekabels doorgemeten met een multimeter en daarnaast nog een waterspray test gedaan om te zien of er vonk overslag was. Maar dit alles gaf geen verbetering of probleem aan.
Later in 2023(?) ging de koelvloeistoftemperatuursensor voor het metertje op het dashboard kapot, wat op zich niet gerelateerd is aan het slecht lopen. Maar bij het vervangen van de sensor verwachtte ik dat er koelvloeistof uit het gaatje zou lopen waar de sensor in zat, maar dat was niet het geval. Ook had ik het idee dat het niveau van de koelvloeistof in het reservoir heel langzaam daalt terwijl de auto al een paar maanden stil stond in de garage. Onder de auto is alleen helemaal geen koelvloeistof te vinden en ook is het in de auto voor zo ver ik kan merken niet nat, dus een lekke kachel heb ik volgens mij ook niet.
Het enige dat ik kon bedenken is dat een koppakking een klein beetje zou lekken en er langzaam koelvloeistof een cilinder in zou lopen. Maar na het verwijderen van alle bougies heb ik nergens koelvloeistof in een cilinder kunnen vinden. Het is me dus een raadsel waar de koelvloeistof blijft. Toch heb ik mijn twijfels of er een koppakking een beetje zou lekken, ik kan namelijk geen andere reden bedenken waarom er lucht achter de sensor voor de koelvloeistoftemperatuur zat. Dus daarom eens geinvesteerd in cilinderlektest gereedschap. Helaas gaf dat ook geen uitsluitsel, ik meette wel verschil tussen de cilinders, maar het idee was dat er bij een lekke koppakking lucht in het koelsysteem zou blazen, wat dus niet het geval was.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1169
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Vorig jaar was ik opnieuw met de auto naar het European Ford Event geweest. Op de heenweg kwam ik er achter dat mijn aanjager er volledig mee gestopt was. En in de file naar het terrein van het EFE kwam er ineens stoom onder de motorkap vandaan. Blijkbaar waren de koelfans niet aangeslagen en blies de dop van het koelvloeistofreservoir de te hoge druk af, inclusief een paar liter koelvloeistof die over de straat stroomde.
Op de terugweg bij een tankstation snel wat koelvloeistof bijgevuld en daarna samen richting huis gereden. Halverwege kwam ik nog even wat file tegen en toen begon de temperatuur meteen weer op te lopen. Dus snel de auto op de vluchtstrook gezet en de motor afgezet. Gelukkig was de file vrij snel opgelost, waarna ik zonder problemen verder naar huis heb kunnen rijden.
Dus waren er weer 2 nieuwe klusjes aan de auto bij. Het oververhitten van de motor was snel gevonden, de temperatuurschakelaar voor de koelfans was overleden, dus die vervangen en toen was het probleem opgelost. Wat de aanjager betreft hoopte ik nog dat het het schakelaartje in het dashboard zou zijn die kapot was, maar dat was helaas niet het geval. Dus daar moest uiteindelijk toch de aanjager zelf vervangen worden.
Verder ben ik ook opnieuw aan het zoeken geweest waar het probleem zit dat de motor niet 100% lekker loopt. Het was me ook opgevallen dat als de auto eventjes staat het lijkt alsof de benzinedruk wegzakt. Je moet dan even doorstarten voordat hij aan wil slaan. Dat samen met het slechte lopen bracht me op het idee dat er een injector misschien een beetje zou lekken. Toen ik de motor een paar jaar geleden opnieuw opgebouwd heb zijn er injectoren van een Opel Vectra V6 in gegaan. De reden daarvoor was dat er op Engelse fora altijd gesproken werd dat het een upgrade zou zijn vanwege een iets hogere flow opbrengst en ook een beter sproeipatroom. Voordat ze er in gegaan zijn waren de injectoren schoongemaakt en getest, maar dat is natuurlijk geen 100% garantie dat er niets mis zou zijn. Later herinnerde ik me dat ik al eerder ditzelfde vermoeden had, en zelfs al de injector van cilinder 1 vervangen had (als je zo weinig met de auto rijdt/bezig bent begin je dingen te vergeten
). Een kennis wilde de injectoren wel voor me testen om uit te sluiten of dit het probleem veroorzaakte.
De injectoren zijn op alle settings van de tester gedaan, maar dit zijn de resultaten van de hoogste setting:
Cilinder 1 (nieuwe injector): 130 ml
Cilinder 2: 126 ml
Cilinder 3: 126 ml
Cilinder 4: 120 ml
Cilinder 5: 132 ml
Cilinder 6: 120 ml
Cilinder 1 (oude injector): 120 ml
Het zijn toch best flinke verschillen en ik begon me ook af te vragen of deze injectoren nou wel echt een upgrade zijn. Daarom heb ik besloten terug te gaan naar de originele injectoren. Omdat deze 5 jaar in een stilstaande motor gezeten hebben en daarna nog 5 jaar op de plank lagen leek het me wel een goed idee om deze ook te testen en indien nodig schoon te maken. Gelukkig wilde de kennis nog wel een keertje een setje door zijn tester en ultrasoonreiniger halen. De opbrengsten, weer op de hoogste setting, verbaasden mij alleen heel erg, er kwam namelijk (maar) 76-78 ml uit. De injectoren van de 24v zijn hetzelfde als die van de 2.0i DOHC en de kennis heeft de opbrengsten dan ook vergeleken met injectoren van zijn eigen motor en dat kwam goed overeen. Hoe het dan kan dat de Vectra injectoren zo extreem veel meer doen is een raadsel. Beide injectoren zijn van Bosch, de specificatie van de 24v injectoren (0280150770) is 214 cc/min en die van de Vectra (0280155712) zouden 229 cc/min moeten zijn.
Na het vervangen van de injectoren had ik goede hoop dat de motor eindelijk weer goed zou lopen. Op 22 juni was er een Cosworth meeting bij Spruyt Motorsport, dus dat leek me een mooie gelegenheid om weer eens een ritje met de auto te maken. Twee dagen van tevoren de auto eens aangeslingerd, maar daar werd ik niet direct enthousiast van. De eerste halve minuut leek de motor niet op alle cilinders te lopen. Ik begon me al af te vragen of de stekkers van één of meerdere injectoren niet goed ingeklikt zaten, maar helaas zitten die onder het inlaatspruitstuk dus die kan je niet zo maar controleren. Even later begon de motor toch beter te lopen en aangezien het een drukke tijd was had ik helaas geen tijd meer om nog dingen te testen of controleren. Op 22 juni met wat zenuwen toch in de auto gestapt naar de Cosworth meeting. Het zou weer een erg warme dag worden, dus toen ik even onderweg was ben ik nog even gestopt om te controleren of de koelfans nu wel aan zouden slaan. Dat was gelukkig wel het geval.
De Cosworth meeting was verder een super geslaagde dag. Er waren rond de 33 Cosworths vanuit België en Nederland.
Voordat ik daar vertrok viel me op dat het koelvloeistof niveau gezakt was. Op zich niet heel vreemd, ik had alle koelvloeistof eruit gehad en het zou goed kunnen dat er nog de nodige hoeveelheid lucht in het systeem gezeten heeft. Om die reden had ik al koelvloeistof meegenomen, dus heb ik hem weer netjes tot 'Max' bijgevuld voor ik vertrok. Toen ik hem startte was het weer net als eerder, hij liep niet op alle cilinders. Dat duurde toch iets van een minuut of misschien wel twee. Ook reed hij schokkerig bij lage toeren (onder de 2000 ongeveer denk ik, wat hij op de heenweg ook al deed). Toen ik de injectoren gewisseld heb moest het inlaatspruitstuk er af, maar ik had geen nieuwe pakkingen dus heb ik de oude hergebruikt. Dus ik vermoed dat hij last heeft van een (of meerdere) vacuumlekken. Vanwege de vacuum lekken gaat de computer het stationair toerental verhogen en vervolgens krijg je het probleem dat je met lage toeren en weinig gas gaat voelen wat de stationairregelaar precies aan het doen is.
Al met al was de rit dus geen succes. Ondertussen heb ik nieuwe pakkingen voor de inlaat in huis. Maar toen ik thuis was zag ik dat het niveau van de koelvloeistof opnieuw gedaald was. Toch weer een luchtbel die nog ergens gezeten heeft of iets anders? Ondertussen staat de auto in de garage en heb ik wat oude kranten onder de auto gelegd om te zien of hij ergens lekt, maar onder de auto is niets te zien. Ook heb ik de bekleding aan beide kanten naast de kachel los gehad om te zien of de kachel misschien lekt, maar dat is ook niet het geval. Het inlaatspruitstuk heb ik er ook af gehaald om te checken of er misschien koelvloeistof aan de achterkant van het thermostaathuis lekt, dat vervolgens in de V van de motor blijft staan, maar ook daar is het helemaal droog. Om toch helemaal uit te sluiten of er koelvloeistof lekt heb ik op een beun-de-haas manier 1 bar overdruk op het koelsysteem gezet. Nu lijkt het of binnen een dag het niveau in het tankje een millimeter ofzo zakt, maar dat is niet erg goed te zien. Dus ik laat de 1 bar overdruk maar de hele week op het systeem laat staan om te kijken of er dan wel duidelijk koelvloeistof verdwenen is. Ik vermoedde namelijk al eerder dat een koppakking misschien een miniscuul lek zou hebben en daar twijfel ik toch nog steeds aan. Het begint ondertussen wel echt frustrerend te worden, iets als een speld in een hooiberg.

Dus waren er weer 2 nieuwe klusjes aan de auto bij. Het oververhitten van de motor was snel gevonden, de temperatuurschakelaar voor de koelfans was overleden, dus die vervangen en toen was het probleem opgelost. Wat de aanjager betreft hoopte ik nog dat het het schakelaartje in het dashboard zou zijn die kapot was, maar dat was helaas niet het geval. Dus daar moest uiteindelijk toch de aanjager zelf vervangen worden.
Verder ben ik ook opnieuw aan het zoeken geweest waar het probleem zit dat de motor niet 100% lekker loopt. Het was me ook opgevallen dat als de auto eventjes staat het lijkt alsof de benzinedruk wegzakt. Je moet dan even doorstarten voordat hij aan wil slaan. Dat samen met het slechte lopen bracht me op het idee dat er een injector misschien een beetje zou lekken. Toen ik de motor een paar jaar geleden opnieuw opgebouwd heb zijn er injectoren van een Opel Vectra V6 in gegaan. De reden daarvoor was dat er op Engelse fora altijd gesproken werd dat het een upgrade zou zijn vanwege een iets hogere flow opbrengst en ook een beter sproeipatroom. Voordat ze er in gegaan zijn waren de injectoren schoongemaakt en getest, maar dat is natuurlijk geen 100% garantie dat er niets mis zou zijn. Later herinnerde ik me dat ik al eerder ditzelfde vermoeden had, en zelfs al de injector van cilinder 1 vervangen had (als je zo weinig met de auto rijdt/bezig bent begin je dingen te vergeten

De injectoren zijn op alle settings van de tester gedaan, maar dit zijn de resultaten van de hoogste setting:
Cilinder 1 (nieuwe injector): 130 ml
Cilinder 2: 126 ml
Cilinder 3: 126 ml
Cilinder 4: 120 ml
Cilinder 5: 132 ml
Cilinder 6: 120 ml
Cilinder 1 (oude injector): 120 ml
Het zijn toch best flinke verschillen en ik begon me ook af te vragen of deze injectoren nou wel echt een upgrade zijn. Daarom heb ik besloten terug te gaan naar de originele injectoren. Omdat deze 5 jaar in een stilstaande motor gezeten hebben en daarna nog 5 jaar op de plank lagen leek het me wel een goed idee om deze ook te testen en indien nodig schoon te maken. Gelukkig wilde de kennis nog wel een keertje een setje door zijn tester en ultrasoonreiniger halen. De opbrengsten, weer op de hoogste setting, verbaasden mij alleen heel erg, er kwam namelijk (maar) 76-78 ml uit. De injectoren van de 24v zijn hetzelfde als die van de 2.0i DOHC en de kennis heeft de opbrengsten dan ook vergeleken met injectoren van zijn eigen motor en dat kwam goed overeen. Hoe het dan kan dat de Vectra injectoren zo extreem veel meer doen is een raadsel. Beide injectoren zijn van Bosch, de specificatie van de 24v injectoren (0280150770) is 214 cc/min en die van de Vectra (0280155712) zouden 229 cc/min moeten zijn.
Na het vervangen van de injectoren had ik goede hoop dat de motor eindelijk weer goed zou lopen. Op 22 juni was er een Cosworth meeting bij Spruyt Motorsport, dus dat leek me een mooie gelegenheid om weer eens een ritje met de auto te maken. Twee dagen van tevoren de auto eens aangeslingerd, maar daar werd ik niet direct enthousiast van. De eerste halve minuut leek de motor niet op alle cilinders te lopen. Ik begon me al af te vragen of de stekkers van één of meerdere injectoren niet goed ingeklikt zaten, maar helaas zitten die onder het inlaatspruitstuk dus die kan je niet zo maar controleren. Even later begon de motor toch beter te lopen en aangezien het een drukke tijd was had ik helaas geen tijd meer om nog dingen te testen of controleren. Op 22 juni met wat zenuwen toch in de auto gestapt naar de Cosworth meeting. Het zou weer een erg warme dag worden, dus toen ik even onderweg was ben ik nog even gestopt om te controleren of de koelfans nu wel aan zouden slaan. Dat was gelukkig wel het geval.
De Cosworth meeting was verder een super geslaagde dag. Er waren rond de 33 Cosworths vanuit België en Nederland.
Voordat ik daar vertrok viel me op dat het koelvloeistof niveau gezakt was. Op zich niet heel vreemd, ik had alle koelvloeistof eruit gehad en het zou goed kunnen dat er nog de nodige hoeveelheid lucht in het systeem gezeten heeft. Om die reden had ik al koelvloeistof meegenomen, dus heb ik hem weer netjes tot 'Max' bijgevuld voor ik vertrok. Toen ik hem startte was het weer net als eerder, hij liep niet op alle cilinders. Dat duurde toch iets van een minuut of misschien wel twee. Ook reed hij schokkerig bij lage toeren (onder de 2000 ongeveer denk ik, wat hij op de heenweg ook al deed). Toen ik de injectoren gewisseld heb moest het inlaatspruitstuk er af, maar ik had geen nieuwe pakkingen dus heb ik de oude hergebruikt. Dus ik vermoed dat hij last heeft van een (of meerdere) vacuumlekken. Vanwege de vacuum lekken gaat de computer het stationair toerental verhogen en vervolgens krijg je het probleem dat je met lage toeren en weinig gas gaat voelen wat de stationairregelaar precies aan het doen is.
Al met al was de rit dus geen succes. Ondertussen heb ik nieuwe pakkingen voor de inlaat in huis. Maar toen ik thuis was zag ik dat het niveau van de koelvloeistof opnieuw gedaald was. Toch weer een luchtbel die nog ergens gezeten heeft of iets anders? Ondertussen staat de auto in de garage en heb ik wat oude kranten onder de auto gelegd om te zien of hij ergens lekt, maar onder de auto is niets te zien. Ook heb ik de bekleding aan beide kanten naast de kachel los gehad om te zien of de kachel misschien lekt, maar dat is ook niet het geval. Het inlaatspruitstuk heb ik er ook af gehaald om te checken of er misschien koelvloeistof aan de achterkant van het thermostaathuis lekt, dat vervolgens in de V van de motor blijft staan, maar ook daar is het helemaal droog. Om toch helemaal uit te sluiten of er koelvloeistof lekt heb ik op een beun-de-haas manier 1 bar overdruk op het koelsysteem gezet. Nu lijkt het of binnen een dag het niveau in het tankje een millimeter ofzo zakt, maar dat is niet erg goed te zien. Dus ik laat de 1 bar overdruk maar de hele week op het systeem laat staan om te kijken of er dan wel duidelijk koelvloeistof verdwenen is. Ik vermoedde namelijk al eerder dat een koppakking misschien een miniscuul lek zou hebben en daar twijfel ik toch nog steeds aan. Het begint ondertussen wel echt frustrerend te worden, iets als een speld in een hooiberg.

-
Online
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Wat gaaf om zo'n nette Sierra voorbij te zien komen en leuk om je uitgebreide verslag te lezen!
- sitechris
- Berichten: 4871
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Mooi verslag en succes met zoeken naar speld in hooiberg!
- timoty
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Sierra's zijn leuk.
Wat betreft je injectoren, ik vind het maar vreemd dat je zomaar tussen die injectoren kunt wisselen zonder dat de motor daar nu echt slechter van gaat lopen. Zoveel opbrengst verschil kan zo'n oude ECU maar moeilijk regelen. Vraag me überhaupt af of hij zover van z'n kenveld af kan wijken.
Hoe is de brandstofdruk van de auto? En welke kleur zijn de bougies?
Wat betreft je injectoren, ik vind het maar vreemd dat je zomaar tussen die injectoren kunt wisselen zonder dat de motor daar nu echt slechter van gaat lopen. Zoveel opbrengst verschil kan zo'n oude ECU maar moeilijk regelen. Vraag me überhaupt af of hij zover van z'n kenveld af kan wijken.
Hoe is de brandstofdruk van de auto? En welke kleur zijn de bougies?
-
- Berichten: 54979
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth
Interessant verhaal Marc. 
