Leuk

Er staat me iets van bij dat de originele thermostaat rond de 100 graden open gaat, dus wat dat betreft klinkt 105 nog niet eens zo gek, als ie bij 100 graden opengaat heeft ie wel wat meer nodig om echt volledig open te zijn.Rolf205 schreef: 30 jun 2025, 09:21 Het feit dat je hm nog naar 105 graden kan rijden zou mij nog niet tevreden stellen en toch die oliekoeler overwegen.
Het dichtmaken van de ventilatorbehuizing maakt dat de fan veel beter zijn werk doet, maar je zou toch denken dat je op snelheid aan rijwind genoeg moet hebben?
Ooow, dan klinkt het wel plausibel! Meeste van wat ik rij heeft thermostaten van rond de 90 graden, dus dan lijkt het veel heter dan normaal...Hsp schreef: 30 jun 2025, 14:00
Er staat me iets van bij dat de originele thermostaat rond de 100 graden open gaat, dus wat dat betreft klinkt 105 nog niet eens zo gek, als ie bij 100 graden opengaat heeft ie wel wat meer nodig om echt volledig open te zijn.
Hier een discussie over een terugroepactie en een lagere temperatuur (180 graden Fahrenheit = 82 gr. Celcius) thermostaat voor de latere Fiesta ST modellen :https://www.fiestastforum.com/threads/t ... ecs.16911/Rolf205 schreef: 30 jun 2025, 14:10Ooow, dan klinkt het wel plausibel! Meeste van wat ik rij heeft thermostaten van rond de 90 graden, dus dan lijkt het veel heter dan normaal...Hsp schreef: 30 jun 2025, 14:00
Er staat me iets van bij dat de originele thermostaat rond de 100 graden open gaat, dus wat dat betreft klinkt 105 nog niet eens zo gek, als ie bij 100 graden opengaat heeft ie wel wat meer nodig om echt volledig open te zijn.
De Ring Clio van mijn zoon heeft een thermostaat die bij 75 graden open gaat. Werkt prima.Luco schreef: 30 jun 2025, 19:10 100 graden pas open zou ik te laat vinden, ik zou een andere thermostaat monteren.
Mijn fan slaat alleen maar aan in de file, zodra ik ga rijden komt die niet boven de 90 graden uit, zelfs niet met 30+ graden.
Ik moet dus zelfs nog meer af gaan dekken.
Ik zou eens beginnen met die lagere temperatuur thermostaat. Je hebt nu een groter radiator dan eerst, als je thermostaat pas open gaat bij 100 graden, moet die op dat moment nog beginnen met alle vloeistof uit je radiator erdoorheen werken. Afhankelijk van waar je temperatuursensor zit, kan ik me best voorstellen dat dit te lang duurt en er dus al te veel warmte in je kvs bij de sensor zit waardoor die in noodloop gaat.Godspeed schreef: 30 jun 2025, 20:44 Inderdaad is het plan om toch voor een oliekoeler te gaan (akelig veel geld weer...) en lage temp thermostaat. Maar mogelijk ook een waterpomp met metalen schoepen. Als dan toch de voorbumper weer eraf ligt, meteen even kijken naar de airflow en hoe ik deze meer kan sturen naar de radiator.
Dit inderdaad! Temperatuur omlaag krijgen is een stuk moeilijker dan de temperatuur omhoog.Philipoo schreef: 01 jul 2025, 08:44Ik zou eens beginnen met die lagere temperatuur thermostaat. Je hebt nu een groter radiator dan eerst, als je thermostaat pas open gaat bij 100 graden, moet die op dat moment nog beginnen met alle vloeistof uit je radiator erdoorheen werken. Afhankelijk van waar je temperatuursensor zit, kan ik me best voorstellen dat dit te lang duurt en er dus al te veel warmte in je kvs bij de sensor zit waardoor die in noodloop gaat.Godspeed schreef: 30 jun 2025, 20:44 Inderdaad is het plan om toch voor een oliekoeler te gaan (akelig veel geld weer...) en lage temp thermostaat. Maar mogelijk ook een waterpomp met metalen schoepen. Als dan toch de voorbumper weer eraf ligt, meteen even kijken naar de airflow en hoe ik deze meer kan sturen naar de radiator.
Als Ford zelf de temperatuur omlaag zet, zou ik dat ook doen. Ik had eerst niet door dat jouw ST fabrieks-af op zo'n hoge temperatuur liep. Aangezien er wel eens een koppakking gaat bij de ST's, zou ik zeker die 82gr thermostaat monteren. Niet de circuit-versie van 75 graden, dat is een beetje te koud voor op de weg.SlowCo schreef: 30 jun 2025, 15:15
Hier een discussie over een terugroepactie en een lagere temperatuur (180 graden Fahrenheit = 82 gr. Celcius) thermostaat voor de latere Fiesta ST modellen :https://www.fiestastforum.com/threads/t ... ecs.16911/
Tsja, als je je auto aan gaat passen om er mee op het circuit te rijden dan kost dat knaken, om nog maar te zwijgen over dingen die veeeel harder slijten en als je eens een klein foutje maakt en de vangrail aantikt.Godspeed schreef: 30 jun 2025, 20:44 Inderdaad is het plan om toch voor een oliekoeler te gaan (akelig veel geld weer...)