2014 Race Red Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9534
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door smiley » 29 jun 2025, 19:31

Je doet nu in elk geval hetzelfde wat veel circuit rijders doen, maar das meestal met een dedicated raceauto.
Leuk :headbang:

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2281
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Godspeed » 29 jun 2025, 22:08

Afbeelding

Tadaa! Nog wel even spuiten in onopvallend zijdeglans zwart.

Meteen even proefgereden. Met moeite de auto naar 105gr gekregen, laatste stukje van mijn rit van een uur in de warmte eventjes een kleine uitschieter naar 107gr in een bebost gebied. Dit was op wat lagere snelheid.

Vorige keer was het minder warm buiten, zeg even een graad of 10 koeler en toen had ik 'm makkelijker op 108/109gr. Ik wil dan ook voorzichtig de conclusie trekken dat er wat verbetering is. Maar evengoed nog geen reden om zorgeloos de Nürburgring op te knallen, dus we sleutelen nog even verder.

SlowCo
Berichten: 4319
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door SlowCo » 29 jun 2025, 23:15

Goed bezig. Nog een oliekoeler erop en zorgen dat je de fan zelf aan kan zetten voor je het circuit op gaat.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 614
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 30 jun 2025, 09:21

Nice! Dat was ook wel een niet te missen gat. Misschien ook doortrekken naar de bovenkant, zodat de lucht er niet overheen gaat (zie foto van Luco). Nu liijkt open boven de radiateur, maar kan niet beoordelen of dit over de hele breedte open is.

Het feit dat je hm nog naar 105 graden kan rijden zou mij nog niet tevreden stellen en toch die oliekoeler overwegen.
Het dichtmaken van de ventilatorbehuizing maakt dat de fan veel beter zijn werk doet, maar je zou toch denken dat je op snelheid aan rijwind genoeg moet hebben?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4951
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Philipoo » 30 jun 2025, 13:45

Ik zou toch ook eens met een infrarood thermometer gaan meten wat er welke temperatuur wordt. Als een stuk van je radiateur minder warm wordt, of een stuk van het motorblok, zou er best nog eens wat lucht in kunnen zitten

Hsp
Berichten: 160
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Hsp » 30 jun 2025, 14:00

Rolf205 schreef: 30 jun 2025, 09:21 Het feit dat je hm nog naar 105 graden kan rijden zou mij nog niet tevreden stellen en toch die oliekoeler overwegen.
Het dichtmaken van de ventilatorbehuizing maakt dat de fan veel beter zijn werk doet, maar je zou toch denken dat je op snelheid aan rijwind genoeg moet hebben?
Er staat me iets van bij dat de originele thermostaat rond de 100 graden open gaat, dus wat dat betreft klinkt 105 nog niet eens zo gek, als ie bij 100 graden opengaat heeft ie wel wat meer nodig om echt volledig open te zijn.

Hoe warm wordt de koelvloeistof bij gewoon rustig rijden?

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 614
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 30 jun 2025, 14:10

Hsp schreef: 30 jun 2025, 14:00
Er staat me iets van bij dat de originele thermostaat rond de 100 graden open gaat, dus wat dat betreft klinkt 105 nog niet eens zo gek, als ie bij 100 graden opengaat heeft ie wel wat meer nodig om echt volledig open te zijn.
Ooow, dan klinkt het wel plausibel! Meeste van wat ik rij heeft thermostaten van rond de 90 graden, dus dan lijkt het veel heter dan normaal...

SlowCo
Berichten: 4319
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door SlowCo » 30 jun 2025, 15:15

Rolf205 schreef: 30 jun 2025, 14:10
Hsp schreef: 30 jun 2025, 14:00
Er staat me iets van bij dat de originele thermostaat rond de 100 graden open gaat, dus wat dat betreft klinkt 105 nog niet eens zo gek, als ie bij 100 graden opengaat heeft ie wel wat meer nodig om echt volledig open te zijn.
Ooow, dan klinkt het wel plausibel! Meeste van wat ik rij heeft thermostaten van rond de 90 graden, dus dan lijkt het veel heter dan normaal...
Hier een discussie over een terugroepactie en een lagere temperatuur (180 graden Fahrenheit = 82 gr. Celcius) thermostaat voor de latere Fiesta ST modellen :https://www.fiestastforum.com/threads/t ... ecs.16911/

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29321
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Luco » 30 jun 2025, 19:10

100 graden pas open zou ik te laat vinden, ik zou een andere thermostaat monteren.
Mijn fan slaat alleen maar aan in de file, zodra ik ga rijden komt die niet boven de 90 graden uit, zelfs niet met 30+ graden.
Ik moet dus zelfs nog meer af gaan dekken.

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2281
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Godspeed » 30 jun 2025, 20:44

Inderdaad is het plan om toch voor een oliekoeler te gaan (akelig veel geld weer...) en lage temp thermostaat. Maar mogelijk ook een waterpomp met metalen schoepen. Als dan toch de voorbumper weer eraf ligt, meteen even kijken naar de airflow en hoe ik deze meer kan sturen naar de radiator.

SlowCo
Berichten: 4319
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door SlowCo » 30 jun 2025, 20:56

Leuke hobby... :tooth: :df:

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2281
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Godspeed » 30 jun 2025, 21:14

Ben nu even aan het googlen naar die oliekoelers, zowel fora voor advies als websites om het ding te kopen. Dat laatste is al een uitdaging in Nederland, ik ga weliswaar van een specifieke voor de Fiesta ST uit. Maar nu valt me ook op dat dit ding weer vóór de intercooler komt te hangen. Dan heb je dus (weliswaar maar een klein oppervlak) de oliekoeler, dan de intercooler, dan ergens nog de airco compensator en dan pas de radiator. Zo schiet het natuurlijk niet op...

Overweging voor een kleinere intercooler zit ook nog steeds in mijn hoofd. Een stage 1 intercooler is weliswaar dikker maar niet hoger dan de originele. Terwijl de stage 2 die ik nu heb praktisch dezelfde grootte als de radiator heeft. Ik zou dus met een kleinere intercooler een groter oppervlak van de radiator vrij krijgen en met mijn vermogen van net over de 200pk moet een stage 1 intercooler het ook prima aankunnen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29321
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Luco » 30 jun 2025, 21:16

of je neemt een intercooler en evt oliekoeler die niet voor je radiator hangen, volgens mij moet er genoeg ruimte zijn bij een fiesta?

theo300pk+
Berichten: 500
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door theo300pk+ » 30 jun 2025, 23:14

Luco schreef: 30 jun 2025, 19:10 100 graden pas open zou ik te laat vinden, ik zou een andere thermostaat monteren.
Mijn fan slaat alleen maar aan in de file, zodra ik ga rijden komt die niet boven de 90 graden uit, zelfs niet met 30+ graden.
Ik moet dus zelfs nog meer af gaan dekken.
De Ring Clio van mijn zoon heeft een thermostaat die bij 75 graden open gaat. Werkt prima.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4951
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Philipoo » 01 jul 2025, 08:44

Godspeed schreef: 30 jun 2025, 20:44 Inderdaad is het plan om toch voor een oliekoeler te gaan (akelig veel geld weer...) en lage temp thermostaat. Maar mogelijk ook een waterpomp met metalen schoepen. Als dan toch de voorbumper weer eraf ligt, meteen even kijken naar de airflow en hoe ik deze meer kan sturen naar de radiator.
Ik zou eens beginnen met die lagere temperatuur thermostaat. Je hebt nu een groter radiator dan eerst, als je thermostaat pas open gaat bij 100 graden, moet die op dat moment nog beginnen met alle vloeistof uit je radiator erdoorheen werken. Afhankelijk van waar je temperatuursensor zit, kan ik me best voorstellen dat dit te lang duurt en er dus al te veel warmte in je kvs bij de sensor zit waardoor die in noodloop gaat.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3090
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Ferdi » 01 jul 2025, 08:59

Waterkoeler met kunststof schoepen zou ik sowieso vervangen door een met metalen schoepen.
Ken teveel verhalen waar bij de schoepen los kwamen en het einde blok was.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3625
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Martijn M » 01 jul 2025, 09:01

Philipoo schreef: 01 jul 2025, 08:44
Godspeed schreef: 30 jun 2025, 20:44 Inderdaad is het plan om toch voor een oliekoeler te gaan (akelig veel geld weer...) en lage temp thermostaat. Maar mogelijk ook een waterpomp met metalen schoepen. Als dan toch de voorbumper weer eraf ligt, meteen even kijken naar de airflow en hoe ik deze meer kan sturen naar de radiator.
Ik zou eens beginnen met die lagere temperatuur thermostaat. Je hebt nu een groter radiator dan eerst, als je thermostaat pas open gaat bij 100 graden, moet die op dat moment nog beginnen met alle vloeistof uit je radiator erdoorheen werken. Afhankelijk van waar je temperatuursensor zit, kan ik me best voorstellen dat dit te lang duurt en er dus al te veel warmte in je kvs bij de sensor zit waardoor die in noodloop gaat.
Dit inderdaad! Temperatuur omlaag krijgen is een stuk moeilijker dan de temperatuur omhoog.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 614
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 01 jul 2025, 10:24

SlowCo schreef: 30 jun 2025, 15:15
Hier een discussie over een terugroepactie en een lagere temperatuur (180 graden Fahrenheit = 82 gr. Celcius) thermostaat voor de latere Fiesta ST modellen :https://www.fiestastforum.com/threads/t ... ecs.16911/
Als Ford zelf de temperatuur omlaag zet, zou ik dat ook doen. Ik had eerst niet door dat jouw ST fabrieks-af op zo'n hoge temperatuur liep. Aangezien er wel eens een koppakking gaat bij de ST's, zou ik zeker die 82gr thermostaat monteren. Niet de circuit-versie van 75 graden, dat is een beetje te koud voor op de weg.

Misschien ook niet de allergrootste oliekoeler uitzoeken die er is. Op mn Impreza zit een redelijk grote en als je rustig rijdt bij koud weer wordt de olie maar net aan warm.
Als je een oliekoeler monteert, verwijder je ook je warmtewisselaar. Die warmtewisselaar is verwarmt je koelvloeistof nu ook.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6755
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 01 jul 2025, 14:34

Godspeed schreef: 30 jun 2025, 20:44 Inderdaad is het plan om toch voor een oliekoeler te gaan (akelig veel geld weer...)
Tsja, als je je auto aan gaat passen om er mee op het circuit te rijden dan kost dat knaken, om nog maar te zwijgen over dingen die veeeel harder slijten en als je eens een klein foutje maakt en de vangrail aantikt.
Ik heb zelf een Impreza gehad waarmee ik redelijk wat keren op een circuit ben geweest en die auto was ook gewoon onze daily met 2 jonge kinderen van ongeveer tussen 6 en 14 jaar oud en daar gingen we ook mee op vakantie naar bijv. Zuid-Frankrijk.
Was ook redelijk wat aangepast aan die auto, waaronder ook een oliekoeler, want de olietemperatuur kon zonder dat ding knap oplopen en als dat al heel erg heet is wordt de rest daar omheen natuurlijk ook makkelijker heet.
Als je circuit gaat rijden dan los je het ene probleem op en dan dient zich het volgende aan, net als met tunen.....het is de zwakste schakel in de ketting die het begeeft.
Maar op een gegeven moment dan zul je de ketting overal sterk gemaakt hebben en zijn je problemen voorbij, maar dan ben je waarschijnlijk wel wat knaken verder. :wink:
Circuit rijden is gewoon een dure hobby. :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Godspeed, mark123, markk, MartijnGizmo, ron36, Zed240 en 15 gasten