Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19 jun 2025, 10:16
- Auto: Mercedes C300
Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Hallo allemaal,
Ik ga binnenkort voor het eerst rijden op Circuit Zandvoort met mijn eigen auto (hot hatch, 200 pk). Ik heb nog nooit eerder een circuitdag meegemaakt en vroeg me af of jullie tips hebben voor een beginner zoals ik.
- Wat moet ik zeker meenemen of voorbereiden?
- Zijn er dingen waar je op moet letten bij de technische keuring?
- Hoe zit het met bandenspanning, remmen, koeling?
- En vooral: hoe hou ik het veilig én leuk?
Alle input is welkom – en als iemand toevallig die dag ook aanwezig is, lijkt het me leuk om even kennis te maken!
Ik ga binnenkort voor het eerst rijden op Circuit Zandvoort met mijn eigen auto (hot hatch, 200 pk). Ik heb nog nooit eerder een circuitdag meegemaakt en vroeg me af of jullie tips hebben voor een beginner zoals ik.
- Wat moet ik zeker meenemen of voorbereiden?
- Zijn er dingen waar je op moet letten bij de technische keuring?
- Hoe zit het met bandenspanning, remmen, koeling?
- En vooral: hoe hou ik het veilig én leuk?
Alle input is welkom – en als iemand toevallig die dag ook aanwezig is, lijkt het me leuk om even kennis te maken!
-
- Berichten: 54956
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Spiegels kijken en focussen /opletten. Niet te gek. En zonnebrandcreme mee en naar Bloemendaal:)
Oh ja welkom.
Oh ja welkom.
-
Online
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 29 jun 2024, 20:04
- Auto: Een paar BMW's
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Bandendruk 0,2-0,3 bar onder normale straatdruk.
Ik zou voordat je gaat proberen snelle ronden te rijden eerst een paar ronden met een wat lagere snelheid het circuit verkennen om de juiste lijnen, rempunten, apexen en dergelijke te leren kennen.
Laat snellere auto's veilig passeren.
Veel plezier!
Ik zou voordat je gaat proberen snelle ronden te rijden eerst een paar ronden met een wat lagere snelheid het circuit verkennen om de juiste lijnen, rempunten, apexen en dergelijke te leren kennen.
Laat snellere auto's veilig passeren.
Veel plezier!
- Bjeffindividual
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
- Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Boek een instructeur voor de eerste dag. Die stappen voor niet teveel geld in en leggen je alle basis regels uit.
Veelal via de organisatie te boeken.
Veelal via de organisatie te boeken.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9540
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Dat klinkt als een trackday, en daar is geen technische keuring.
Houd er rekening mee dat je in het begin langzame rondes hebt, en dus veel ingehaald wordt. Spiegel daarnaar.
Sinds het Max Verstappen effect is het erg druk op trackdagen, dus zie elke apex die je lekker volgens het boekje kunt pakken zonder op het verkeer te letten als een kadootje.
Een straatauto heeft het zwaar op het circuit. Zeker je remmen. Als je voelt dat deze sponzig worden, stop je lap, en laat de boel afkoelen.
Dikke kans dat je remvloeistof dan al gekookt heeft, en je aantal rondje steeds korter worden daardoor. (tot aan einde trackday voor je)
Als je het niet vertrouwd, tik op de lange rechterstukken ver voor je eigenlijke rempunt even kort je rem aan om te checken dat je nog remdruk hebt.
Als je met 200 op de tarzan afkomt, heb je die marge op het laatst niet meer.
Als dit gebeurd is onlucht (of laat) je remmen voor je de volgende trackdag. Lucht in de leidingen verdwijnt niet vanzelf.
Houd de meters van je auto in de gaten. Zeker op deze warme dagen. Als je voelt dat je vermogen aan het kwijtraken bent, is dat je auto die door de warme lucht je ontsteking aan het terugnemen is. Teken aan de wand dat je lekker binnen moet komen om de auto af te laten koelen.
Laat je auto iets van een kwartiertje uit, en kom dan binnen. Dat is ongeveer 1 rondje inlap, 4 rondjes pushen, en 1 rondje outlap.
(Die outlap is belangrijk om alle temperaturen weer een beetje tot rust te laten komen, voor je je auto uitzet in de pits)
Als je auto het allemaal goed trekt, kun je de pushrondjes uitbreiden naar 5 of 6.
Zet hem in de pitstraat, en controleer je meters, en je bandenspanning. Zet de auto niet op de handrem ivm de hitte van de remschijven.
Smerende banden kan het een duur dagje maken, dus als je je auto voelt glijden, bekijk hoe ze eruit zien in de pits, en pas de druk of je rijstijl aan.
Kijk na een stintje of 2-3 hoe de dikte van je remblokken eruit zien. (ivm thuiskomen, en bij helemaal op kan je je schijven beschadigen)
Zorg dat je zowel voor als achter een sleepoog constructie hebt.
Als die er niet is, dan zal de man van de sleeptruck er met plezier eentje verzinnen om je uit de gravel te krijgen, en die kan minder goed voor je onderstel uitpakken.
Houd er rekening mee dat je in het begin langzame rondes hebt, en dus veel ingehaald wordt. Spiegel daarnaar.
Sinds het Max Verstappen effect is het erg druk op trackdagen, dus zie elke apex die je lekker volgens het boekje kunt pakken zonder op het verkeer te letten als een kadootje.
Een straatauto heeft het zwaar op het circuit. Zeker je remmen. Als je voelt dat deze sponzig worden, stop je lap, en laat de boel afkoelen.
Dikke kans dat je remvloeistof dan al gekookt heeft, en je aantal rondje steeds korter worden daardoor. (tot aan einde trackday voor je)
Als je het niet vertrouwd, tik op de lange rechterstukken ver voor je eigenlijke rempunt even kort je rem aan om te checken dat je nog remdruk hebt.
Als je met 200 op de tarzan afkomt, heb je die marge op het laatst niet meer.
Als dit gebeurd is onlucht (of laat) je remmen voor je de volgende trackdag. Lucht in de leidingen verdwijnt niet vanzelf.
Houd de meters van je auto in de gaten. Zeker op deze warme dagen. Als je voelt dat je vermogen aan het kwijtraken bent, is dat je auto die door de warme lucht je ontsteking aan het terugnemen is. Teken aan de wand dat je lekker binnen moet komen om de auto af te laten koelen.
Laat je auto iets van een kwartiertje uit, en kom dan binnen. Dat is ongeveer 1 rondje inlap, 4 rondjes pushen, en 1 rondje outlap.
(Die outlap is belangrijk om alle temperaturen weer een beetje tot rust te laten komen, voor je je auto uitzet in de pits)
Als je auto het allemaal goed trekt, kun je de pushrondjes uitbreiden naar 5 of 6.
Zet hem in de pitstraat, en controleer je meters, en je bandenspanning. Zet de auto niet op de handrem ivm de hitte van de remschijven.
Smerende banden kan het een duur dagje maken, dus als je je auto voelt glijden, bekijk hoe ze eruit zien in de pits, en pas de druk of je rijstijl aan.
Kijk na een stintje of 2-3 hoe de dikte van je remblokken eruit zien. (ivm thuiskomen, en bij helemaal op kan je je schijven beschadigen)
Zorg dat je zowel voor als achter een sleepoog constructie hebt.
Als die er niet is, dan zal de man van de sleeptruck er met plezier eentje verzinnen om je uit de gravel te krijgen, en die kan minder goed voor je onderstel uitpakken.
-
- Berichten: 54956
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Over bandenspanning. Hangt ook van type band af ivm bijv rollen over wang etc.
viewtopic.php?t=6133
viewtopic.php?t=6133
- Downforce Hans
- Berichten: 12605
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Rij met de klok mee.....
- Martijn M
- Berichten: 3630
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Zorg van tevoren voor circuit georienteerde remblokken en goede remvloeistof (motul rbf660 oid).
Standaard remblokken fik je zo weg.
En verder, er valt niks te winnen, enige dat je kan winnen is weer heel thuis komen
Standaard remblokken fik je zo weg.
En verder, er valt niks te winnen, enige dat je kan winnen is weer heel thuis komen

-
OnlineBram
- Berichten: 16577
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
-
- Berichten: 8609
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Lid geworden op:
do jun 19, 2025 10:16
Laatst actief:
do jun 19, 2025 10:19
Aantal berichten:
1 | Zoek gebruikers berichten
(0.00% van alle berichten / 0.17 berichten per dag)
do jun 19, 2025 10:16
Laatst actief:
do jun 19, 2025 10:19
Aantal berichten:
1 | Zoek gebruikers berichten
(0.00% van alle berichten / 0.17 berichten per dag)
- Arthur
- Berichten: 42931
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Je verwacht het niet… 

- JP
- Berichten: 34102
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Nou… ik vond ‘t allemaal heul leerzaam!
(Voor de volgende?)
(Voor de volgende?)
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9540
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Als je de initiële vraag (1e zin) in google dondert, is het mooi om te zien hoe de AI output redelijk aansluit bij wat hier gezegd wordt:
Het is geweldig dat je je eerste circuitdag op Zandvoort gaat beleven! Hier zijn wat tips voor een beginner:
Voorbereiding:
Controleer je auto:
Zorg ervoor dat je auto in topconditie is. Check remmen, banden, vloeistoffen en eventueel de ophanging.
Leer de baan:
Bestudeer de lay-out van Circuit Zandvoort online of met een simulator. Let op de apexen, rempunten en de flow van de baan.
Instructie:
Overweeg een instructeur in te huren voor de eerste paar sessies. Dit kan je helpen om sneller te leren en fouten te voorkomen.
Kijk en leer:
Observeer ervaren rijders en probeer hun lijnen te volgen. Veel organisatoren bieden de mogelijkheid om mee te rijden met een instructeur of een ervaren rijder.
Materiaal:
Zorg voor goede sportkleding, helm en handschoenen.
Bandenspanning:
Check de bandenspanning van je auto voordat je de baan op gaat en pas deze eventueel aan. Een lagere bandenspanning geeft meer grip, maar kan ook meer slijtage veroorzaken.
Tijdens de sessies:
Begin rustig: Neem de eerste paar ronden de tijd om aan de baan te wennen. Bouw je snelheid geleidelijk op.
Blijf gefocust: Zorg ervoor dat je geconcentreerd blijft tijdens het rijden. Vermijd afleiding en let goed op je omgeving.
Rem op de juiste plaatsen: Oefen je rempunten en rem op de juiste manier. Te laat remmen kan leiden tot overstuur of onderstuur.
Gebruik je spiegels: Kijk regelmatig in je spiegels om te zien of er snellere auto's aankomen. Geef snellere rijders de ruimte en laat ze passeren.
Wees respectvol: Respecteer de andere rijders op de baan en houd rekening met hun rijstijl.
Neem pauzes: Neem regelmatig pauzes om te ontspannen en je concentratie te herstellen.
Geniet van de ervaring: Circuit rijden is een geweldige ervaring. Geniet ervan en leer van je fouten.
Verdere tips:
Check de regels: Maak je vertrouwd met de specifieke regels van de circuitdagorganisator.
Vermijd oververhitting: Laat de auto afkoelen na een paar intensieve sessies, vooral in warme omstandigheden.
Vraag om hulp: Aarzel niet om andere rijders of de organisatie om hulp of tips te vragen.
Veel plezier op Circuit Zandvoort!
Het is geweldig dat je je eerste circuitdag op Zandvoort gaat beleven! Hier zijn wat tips voor een beginner:
Voorbereiding:
Controleer je auto:
Zorg ervoor dat je auto in topconditie is. Check remmen, banden, vloeistoffen en eventueel de ophanging.
Leer de baan:
Bestudeer de lay-out van Circuit Zandvoort online of met een simulator. Let op de apexen, rempunten en de flow van de baan.
Instructie:
Overweeg een instructeur in te huren voor de eerste paar sessies. Dit kan je helpen om sneller te leren en fouten te voorkomen.
Kijk en leer:
Observeer ervaren rijders en probeer hun lijnen te volgen. Veel organisatoren bieden de mogelijkheid om mee te rijden met een instructeur of een ervaren rijder.
Materiaal:
Zorg voor goede sportkleding, helm en handschoenen.
Bandenspanning:
Check de bandenspanning van je auto voordat je de baan op gaat en pas deze eventueel aan. Een lagere bandenspanning geeft meer grip, maar kan ook meer slijtage veroorzaken.
Tijdens de sessies:
Begin rustig: Neem de eerste paar ronden de tijd om aan de baan te wennen. Bouw je snelheid geleidelijk op.
Blijf gefocust: Zorg ervoor dat je geconcentreerd blijft tijdens het rijden. Vermijd afleiding en let goed op je omgeving.
Rem op de juiste plaatsen: Oefen je rempunten en rem op de juiste manier. Te laat remmen kan leiden tot overstuur of onderstuur.
Gebruik je spiegels: Kijk regelmatig in je spiegels om te zien of er snellere auto's aankomen. Geef snellere rijders de ruimte en laat ze passeren.
Wees respectvol: Respecteer de andere rijders op de baan en houd rekening met hun rijstijl.
Neem pauzes: Neem regelmatig pauzes om te ontspannen en je concentratie te herstellen.
Geniet van de ervaring: Circuit rijden is een geweldige ervaring. Geniet ervan en leer van je fouten.
Verdere tips:
Check de regels: Maak je vertrouwd met de specifieke regels van de circuitdagorganisator.
Vermijd oververhitting: Laat de auto afkoelen na een paar intensieve sessies, vooral in warme omstandigheden.
Vraag om hulp: Aarzel niet om andere rijders of de organisatie om hulp of tips te vragen.
Veel plezier op Circuit Zandvoort!
- JP
- Berichten: 34102
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
smiley schreef: 26 jun 2025, 23:20 Als je de initiële vraag (1e zin) in google dondert, is het mooi om te zien hoe de AI output redelijk aansluit bij wat hier gezegd wordt:
(...)
Materiaal:
Zorg voor goede sportkleding, helm en handschoenen.

Was een kartoverall niet al genoeg, een rode het liefst

-
Onlinesmiley
- Berichten: 9540
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Das wel heel professioneel.
Volgens mij kun je daaraan de instructeur herkennen.
Volgens mij kun je daaraan de instructeur herkennen.
- HJ2
- Berichten: 3686
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Ja, ik had vroeger ook altijd een rode overall in de klas, tot grote hilariteit van de ‘blue collars’.
Op de Universiteit heb ik dat herhaald met een witte labjas,
Wat ik daar wel niet voor vragen over kreeg, en ook lichte paniek… was ik stiekem niet toch een professor?
Op de Universiteit heb ik dat herhaald met een witte labjas,
Wat ik daar wel niet voor vragen over kreeg, en ook lichte paniek… was ik stiekem niet toch een professor?
- Arthur
- Berichten: 42931
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Eerste keer op Zandvoort – tips voor een beginner?
Net als de slang!JP schreef: 27 jun 2025, 00:45smiley schreef: 26 jun 2025, 23:20 Als je de initiële vraag (1e zin) in google dondert, is het mooi om te zien hoe de AI output redelijk aansluit bij wat hier gezegd wordt:
(...)
Materiaal:
Zorg voor goede sportkleding, helm en handschoenen.
Was een kartoverall niet al genoeg, een rode het liefst![]()
