Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
-
OnlinePhilipoo
- Berichten: 4943
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ik zou eens even je veerwaarden voor/achter checken Eeuwe, en dan een beetje kloten met hoe je je stabi's zet. Je hebt je auto door die dikke stabi's en een rolkooi erin natuurlijk al een heel stuk minder speels gemaakt omdat die steeds minder beweging toe laat. Dat icm die loodzware wielen maakt dat het geen lichtvoetig gooi auto'tje wordt.
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Goed punt inderdaad Philip. Deze kooi komt uit de 328i die gedemonteerd is, die was wel speels maar ook zo krokant als chips dus wellicht geen goed vergelijk. André wees mij laatst tijdens het dineren op mijn stabi's, heb nu 28mm voor en 21mm achter, advies was om de achtersten dikker te maken voor een natuurlijker balans. Veersterkte zal ook zeker invloed hebben, is ook een nader te onderzoeken iets. Alles moet toch even stapje voor stapje.
Mocht iemand nog een goed(koop) adresje voor een H&R achterstabi 24mm, hou ik mij hartelijk aanbevolen
Mocht iemand nog een goed(koop) adresje voor een H&R achterstabi 24mm, hou ik mij hartelijk aanbevolen

-
OnlinePhilipoo
- Berichten: 4943
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ik zou beginnen met veersterkte checken; als je een nog dikkere achterste stabi erop zet dan krijg je een auto die nog minder roll heeft, terwijl roll niet perse slecht is. Sterker nog, die gewichtverplaatsing maakt juist dat je auto speels voelt. Je veren bepalen zowel roll als pitch (dus duiken en rollen) terwijl je stabi's alleen roll bepalen.
(en douw eens rondom 15" lichte wieltjes met normale banden, kijk eens wat dat met de beleving doet)
(en douw eens rondom 15" lichte wieltjes met normale banden, kijk eens wat dat met de beleving doet)
- Luco
- Berichten: 29303
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
ik heb nog een mooi setje 16 inch borbetjes met steek 112 en et38 met winterbanden.
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Mja maar ik moet met minimaal 17” rijden ivm grootte remklauwen..
-
- Berichten: 54864
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Inderdaad wat smallere meukbanden/winterbanden en 't ding begint te leven. In 17 inch is toch wel een hoop aanbod dacht ik? Voor 'weinig'?
- Marc Sierra
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Je zou ook aan de voorkant gewoon een standaard stabilisatorstang kunnen monteren als je snel wat minder onderstuur wil. Als je het echt goed aan wil pakken zou ik inderdaad eerst naar de veersterktes kijken en daarna naar de stabilisatoren.
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Thanks voor de tip! Kan natuurlijk ook nogsteeds.
@Robin heb toevallig een setje Zestino's van André overgenomen, dat moeten de parels der parels zijn onder 130i/GR86 achtige auto's dus ben benieuwd. Ben setje Styling 22 aan het opknappen waar ze onder moeten komen.
@Robin heb toevallig een setje Zestino's van André overgenomen, dat moeten de parels der parels zijn onder 130i/GR86 achtige auto's dus ben benieuwd. Ben setje Styling 22 aan het opknappen waar ze onder moeten komen.
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ben destijds wezen driften met mijn E36 M3 op Lelystad, tenminste een poging tot dan… die had een koni schroef set eronder waarvan de ingaande slag achter veel te zacht was. In een koud en nat februari met 5 bar in een setje 16” Michelin Premacy’s grip ohne ende. Heb toen mogen spelen in een E36 van één van de begeleiders en wat me opviel was dat die gewoon knalhard afgeveerd was achter. Dus ondanks veel minder vermogen ging die kont niet omlaag maar opzij…
-
- Berichten: 54864
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
een harde achterkant is idd mede verantwoordelijk voor minder grip/tractie, maar wel meer controleerbaar, zachter is meer grip dus.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Altijd wat te doen, lekker bezig met de E36!
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Thanks voor de input mannen, ga het zeker met Rouke bespreken binnenkort!
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Bodem ook weer even gereinigd. Na laatste keer Papenburg (ja al poos geleden, had hier stomweg nog geen tijd voor gemaakt
) was alles wel erg bruin. Stoort mij als ik er onderdoor loop. Dus even een klein uurtje in de auto gestoken weer vanochtend.


Ja, het was nodig
En da's een uitlaatrubber die er ligt. Die waren nieuw en origineel BMW maar na slechts 5000 km is er alweer eentje gaar blijkbaar. Nieuwe is al besteld bij De Beier 

Eindresultaat. Even een kilometertje of 60 rustig getoerd vanmiddag voordat de auto weer gestald werd, kon alles even goed drogen. Was weer even lekker



Ja, het was nodig



Eindresultaat. Even een kilometertje of 60 rustig getoerd vanmiddag voordat de auto weer gestald werd, kon alles even goed drogen. Was weer even lekker

- Dimitri
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Goed bezig, dat je daar nog energie voor hebt na een rave!
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Een keer een after overslaan is de redding geweest


- Martijn_bmw
- Berichten: 28429
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ziet er mooi vers uit zo 

- Jan Terwolde
- Berichten: 2921
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Wel top zo alles vers in de coating! Dan doe je het ook nog ergens voor.
Ik denk ook dat je er alleen maar goed aan doet de auto te houden. Met een veel duurdere auto, wat tegenwoordig niet anders kan als je wat wil dan ga je toch anders op papenburg. Ik zou zeggen voor een kleinere stabi en wat lichtere wielen doen wellicht ook wat.
Beide ook nog wel upgrades die ik zelf ook wel eens zou willen proberen.
Ik denk ook dat je er alleen maar goed aan doet de auto te houden. Met een veel duurdere auto, wat tegenwoordig niet anders kan als je wat wil dan ga je toch anders op papenburg. Ik zou zeggen voor een kleinere stabi en wat lichtere wielen doen wellicht ook wat.
Beide ook nog wel upgrades die ik zelf ook wel eens zou willen proberen.
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Updatje! Ben bij Rouke (voetbalboer87 hier op DF) langs geweest in zijn nieuwe pand te Roden. In 2,5 uur tijd is in alle zorgvuldigheid gewerkt aan het uitwegen, afstellen en het uitlijnen van de auto. Mijn initiële irritatie was vooral dat de auto MEGA veel grip had maar weinig speelsheid had, hier heeft Rouke het eea. aan gedaan. Ook is de voorste stabilisatorstang nu ontkoppeld om te kijken wat dit voor effect heeft.



Keurig werk geleverd, maar had beetje rare nasmaak van het gewicht van de auto. De 1292kg is weliswaar met 60% brandstof, maar had toch wel wat gehoopt ergens tussen de 1250kg en 1270kg te zitten. Wat rijden betreft; heb niet echt gereden met de auto na afstelling dus nog geen goed beeld van hoe de auto rijdt. Komt met de volgende update
Voor de volgende update wil ik eigenlijk wel wat dingen doen wat gewicht betreft. Heb sowieso lichtere wielen liggen, de accu kan wel een slag kleiner (nu 74aH) en alle speakers moeten nog gedemonteerd worden. Verwacht hier een kilootje of 20 mee te pakken. De rest later maar even bekijken. Verder ga ik kijken naar een andere setup met de stabi's. Achter heb ik nu 21mm maar die mag wel iets dikker (iemand nog een 24mm liggen?). Voor moet er eigenlijk wel weer eentje op, maar dan wel dunner dan de 28mm die er nu op zit. Even kijken hoe en wat. Als de speelsheid dan nóg niet terug is, dan eens kijken naar andere veersterktes. Eerst maar even lekker sturen op de Driftdagen.nl dag te Papenburg eind November



Keurig werk geleverd, maar had beetje rare nasmaak van het gewicht van de auto. De 1292kg is weliswaar met 60% brandstof, maar had toch wel wat gehoopt ergens tussen de 1250kg en 1270kg te zitten. Wat rijden betreft; heb niet echt gereden met de auto na afstelling dus nog geen goed beeld van hoe de auto rijdt. Komt met de volgende update

Voor de volgende update wil ik eigenlijk wel wat dingen doen wat gewicht betreft. Heb sowieso lichtere wielen liggen, de accu kan wel een slag kleiner (nu 74aH) en alle speakers moeten nog gedemonteerd worden. Verwacht hier een kilootje of 20 mee te pakken. De rest later maar even bekijken. Verder ga ik kijken naar een andere setup met de stabi's. Achter heb ik nu 21mm maar die mag wel iets dikker (iemand nog een 24mm liggen?). Voor moet er eigenlijk wel weer eentje op, maar dan wel dunner dan de 28mm die er nu op zit. Even kijken hoe en wat. Als de speelsheid dan nóg niet terug is, dan eens kijken naar andere veersterktes. Eerst maar even lekker sturen op de Driftdagen.nl dag te Papenburg eind November

-
- Berichten: 4532
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
De kooi weegt ook wat… normaal gesproken zit er een 72ah laag model accu in. Zal qua gewicht niet veel schelen. Wil je gewicht gaan schaven dingen demonteren of vervangen voor polyester.
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Benieuwd of ie straks wat speelser geworden is, 0 spoor achter wordt ie wel wat levendiger van waarschijnlijk. Weet niet wat je er allemaal al uitgehaald hebt maar als het meeste er nog in zit kan dit gewicht icm kooi wel ongeveer kloppen denk ik, volgens mij is de coupe ook iets zwaarder als de sedan. Gewichtsverdeling voor/achter is wel netjes zo.
Ik heb zelf de H&R stabi met onderdeelnummer 33936HA-K besteld, dat is een losse 24mm achterstabi voor de E36, kost ongeveer 200 euro. Zie regelmatig de combinatie OEM voorstabi (dacht 26mm?) gemonteerd aan de schokbreker zelf en dan de 24mm H&R stabi achter voorbij komen, weet niet of je de OEM stabi nog hebt liggen maar anders wellicht interessant om te proberen.
Ik heb zelf de H&R stabi met onderdeelnummer 33936HA-K besteld, dat is een losse 24mm achterstabi voor de E36, kost ongeveer 200 euro. Zie regelmatig de combinatie OEM voorstabi (dacht 26mm?) gemonteerd aan de schokbreker zelf en dan de 24mm H&R stabi achter voorbij komen, weet niet of je de OEM stabi nog hebt liggen maar anders wellicht interessant om te proberen.
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Dat is 'ie! Enorm veel lol gehad afgelopen zaterdag op Papenburg. Grootste bottleneck is nu toch wel de veersterkte die toch wel aan de zware kant is, hier had Rouke mij ook al op geattendeerd bij het uitwegen (iemand een idee hoe ik de huidige veersterkte achterhaal? Setje is van BC Racing). Daardoor niet echt lekker contradriftjes kunen maken, maar voor de rest erg genoten!
Helaas duurde de pret tot klokslag 3 uur in de middag. Een enorme vibratie in de auto heeft mij gedwongen te moeten stoppen. Zoals een goed voorbereide BMW rijder betaamt had ik mijn monteur meegenomen, die constateerde een onbalans in de motor vanaf 2000 rpm. Dit konden we helaas niet ter plekke repareren dus hebben we besloten te stoppen en de de auto op de kar te zetten.

Inmiddels is de auto weer grondig gewassen en staat 'ie lekker te chillen onder een kleedje in de verwarmde garage. Begin volgend jaar hebben we weer wat te doen;
[ ] onbalans motor diagnosticeren en repareren
[ ] grote beurt, alle filters + oliën incl. remolie en diffolie verversen
[ ] lichtere veren monteren
[ ] oliekoeler monteren (ligt al klaar)
[ ] keerring differentieel vernieuwen (huidige zweet iets)
[ ] E36 M3 baksteunen bestellen en monteren
[ ] studs bestellen en monteren
Tot de volgende!
- Marc Sierra
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Vaak staan de veersterktes wel op de veer geprint. Maar als dat niet meer leesbaar is valt het ook te testen. Je hebt dan alleen wel geschikt gereedschap daarvoor nodig, iets waarmee je de kracht kan meten waarmee je de veer samendrukt (bv een hydraulische pers met een drukmeter) en iets om te meten hoe ver de veer ingedrukt is.Eeuwe schreef: 02 dec 2024, 10:10 Dat is 'ie! Enorm veel lol gehad afgelopen zaterdag op Papenburg. Grootste bottleneck is nu toch wel de veersterkte die toch wel aan de zware kant is, hier had Rouke mij ook al op geattendeerd bij het uitwegen (iemand een idee hoe ik de huidige veersterkte achterhaal? Setje is van BC Racing).
Verder kan je ook wel een schatting maken van de veersterkte als je alle afmetingen van de veer opmeet. De lengte, diameter, dikte van de winding en aantal windingen kan je in een online calculator gooien en dan krijg je een schatting van de veersterkte.
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Over je eerdere klachten. Niet zonder voorstabi gaan rijden maar fixen met veren.
Verlagingskitjes voor een E36 zijn meestal vrij soft aan de achterkant. Wat je dan krijgt is een auto die aan de voorkant veel harder en meer springerig is. Je kan dan beter een hardere achterveer (of slappere voorveer) nemen ipv een lichtere stabi. Als je dan met een hoop snelheid over een richel oid rijd is voor / achter beter in balans.
Ik had op mijn gele E36 helemaal geen achterstabi en achterveren veren gewoon 1 stap stugger.
Op mijn rode auto heb ik 26mm voor / 24mm achter + Eibach schroefset. Als je met bredere wielen achter rijd moet die 24mm achter wel op hard anders zakt hij achter te veel door.
Even uit mijn hoofd, voor een E36 M3 3.0 geven de standaard stabi's wheelrates 17 N/mm voor en 6 N/mm achter. 26mm / 24mm van Eibach geeft 34 N/mm voor en 18 N/mm achter. Kan je dus redelijk makkelijk met veren oplossen vooral achter.
Verlagingskitjes voor een E36 zijn meestal vrij soft aan de achterkant. Wat je dan krijgt is een auto die aan de voorkant veel harder en meer springerig is. Je kan dan beter een hardere achterveer (of slappere voorveer) nemen ipv een lichtere stabi. Als je dan met een hoop snelheid over een richel oid rijd is voor / achter beter in balans.
Ik had op mijn gele E36 helemaal geen achterstabi en achterveren veren gewoon 1 stap stugger.
Op mijn rode auto heb ik 26mm voor / 24mm achter + Eibach schroefset. Als je met bredere wielen achter rijd moet die 24mm achter wel op hard anders zakt hij achter te veel door.
Even uit mijn hoofd, voor een E36 M3 3.0 geven de standaard stabi's wheelrates 17 N/mm voor en 6 N/mm achter. 26mm / 24mm van Eibach geeft 34 N/mm voor en 18 N/mm achter. Kan je dus redelijk makkelijk met veren oplossen vooral achter.
-
- Berichten: 5494
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Stabi's is ook wel meteen lomp geschut. Ik zou het ook eerst bij de dempers/veren zoeken. Sterker nog, ik zou ff sparen en in 1x naar Intrax/AST of Madeno <3 gaan. Kost geld maar dan ben je ook eindelijk van het geklootviool af. Als het budget minder is kan je ook contact opnemen met Francis Viarouge Amortisseurs uit frankrijk. Daar heb ik een custom, op Bilstein gebaseerde, dempers van voor onder de Megane R26 en dat rijdt zo geniaal voor 1000 piek.
- Eeuwe
- Berichten: 4969
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 20 gasten