JP schreef: 13 jun 2025, 12:34
Misschien een idee om wat (youtube) shorts te maken met hoogtepunten uit de laatste of volgende vlog als teaser? Zo'n intro als de laatste kon wel zo eens meer aandacht trekken
Goed idee, maar toch ook helaas niet. Ondertussen al een beetje kunnen verdiepen in de do's & don'ts
Succes van je youtube video wordt stapsgewijs bepaald. Hoe weet YouTube immers of een video goed is? Die kan de inhoud niet beoordelen, alleen de gegevens.
Initieel wordt een nieuwe video alleen geserveerd aan je eigen subscribers. Er is altijd een relatief stabiel % subscribers die de video altijd kijkt. Maar als plots een groter percentage subscribers de video bekijkt, is dat een signaal voor YT om de video meer te pushen. Integendeel, als normaal gesproken 50% van je subscribers een video kijkt, en bij een nieuwe video dat slechts 30% is. Dan weet YT, hee dat is geen topper, laat die maar liggen.
En het crux is, het meerendeel dat short-format youtube video's kijkt > zal geen long format video's bekijken, en andersom. Daar is weinig overlap op.
Stel je gooit er een succesvolle YouTube short uit, gaat van 20 naar 30k subscribers...top zou je tegen. Behalve dan dat bij een video, percentueel gezien MINDER van je subscribers je nieuwe video bekijken, waardoor je video minder reach heeft.
Al met al, redelijk in verdiept. Ook al eens gesproken met Callum McIntyre (van bovenstaande Mat Armstrong analyse video) en ik probeer er wel het optimale uit te halen. Alleen dat blijft lastig als "nieuwkomer"