E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjeffindividual
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:04
Auto: F90 M5 comp. / E46 WTCC rep

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: DREXLER inside

Bericht door Bjeffindividual » 17 nov 2024, 11:51

jessedehaan schreef: 22 aug 2024, 21:52 Ha, Martijn, dat is voor het eerst dat ik het iemand hoor zeggen!
Maar dat is goed te doen met zo'n 30.000km per jaar en de komende 3 jaar nog steeds de ideale gezins- en hobby auto:)

En voor alle E46's die wel een paar frisse look kunnen gebruiken, de artikelnummers van de prefacelift TYC lenzen
20-0011-LA-1
20-0012-LA-1

Ook het vermelden waard: Na eens een heel kort 3.73 diff gereden te hebben, vond ik 3.38 en 3.45 wel weer wat lang. Allemaal 168K. En omdat ik naar een degelijker 188K diff over wilde stappen en daarbij 3.38 het kortst is (of een zeldzaam 3.46 diff), ben ik blij dat het me gelukt is om een 3.64 tandwielset uit een X5 diff in een E46 huis te bouwen: Makkelijk laagtoerig te rijden, en super vlot door de versnellingen heen. Alleen nog eens zoeken naar een zesbak met serieuze overdrive, want hoogtoerig is het wel :rolling:
Even verder op het diff topic. Ik wil ook een 188K met Drexler laten bouwen, heb mijn Quaiffe 3.38 verkocht. Nu kom ik op een E89 3.73 diff van een Z4. Dit zou moeten passen onder een E46. Heb jij hier als eens onderzoek naar gedaan?

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler / Dyno / Meppen

Bericht door jessedehaan » 23 nov 2024, 14:49

Door die andere neus/flens en aansluiting op de cardan lukt dat niet. Echt custom lukt van alles, maar dan kun je ook niet meer normaal door wisselen.

Op Kleinanzeigen vindt je nog weleens een zeldzaam X3 3.73 diff dat wel 1op1 past. Dit is wel een 188L type met kogellagers die wat minder kunnen hebben en wat lastiger werken.

3.64 is binnen de 188K serie wel uit twee diffs op te bouwen, dat is maar een goeie 2% langer.

Reken het wel goed door voor het circuit. Vanaf 3.38 is het allebei zo'n 10% korter en met schakelmomenten kan dat echt merkbaar irritant, of juist beter als je nu altijd toeren over hebt.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4982
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler / Dyno / Meppen

Bericht door Eeuwe » 23 nov 2024, 18:22

Leuke updates weer Jesse! Keep up the good work.

propertypreclude
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2024, 05:03

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler / Dyno / Meppen

Bericht door propertypreclude » 26 nov 2024, 05:39

niceee!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler / Dyno / Meppen

Bericht door jessedehaan » 31 jan 2025, 21:08

Zo, ik had de smaak wel te pakken.
En ik ben van het geweldige 45% Drexler sper naar een Drexler 1.5way sper gegaan met geen 4 maar 6 sperplaten: Momenteel rij ik rond met 55/40% sper in een mooie lichtgewicht behuizing met betere olieverzorging, dat scheelde 900 gram (7000gr vs 7900gr ongeveer). Onwerkelijk hoe dit nog iets soepeler en krachtiger spert dan de 45% die al super was :df:

Afbeelding

Afgelopen najaar ook m'n ruit laten vervangen. Kostte uiteindelijk zo'n 250 euro, maar dat had ik dus ook eerder moeten doen, dat kijkt weer heel anders, en verjongd de auto ook weer lekker.

Verder in de winter weinig aan het sleutelen geweest. Maar er ligt wel weer wat klaar: Een nog lichter vliegwiel met een wat zwaardere koppeling! In de lente hopelijk een update.

En nog iets gaafs: de VinceBar! Ik heb al jaren de inzetstukken van PowerFlex die de speling tussen subframe(bussen) en chassis wegnemen, dat was echt een heel goede zet. Maar toch denk je: heb of krijg ik niet de bekende scheurtjes rond de ophangpunten van het subframe? Iedereen last platen aan de onderkant om de scheurtjes te repareren of te voorkomen, maar de werkelijke oplossing ligt niet beneden, maar daar boven.

Want het E46 subframe is smal en hecht aan een soort bodemplaat die erg zwak is. De E90 etc. hebben een breder subframe dat al stevig aan de chassisrails zit en die kuren niet heeft. De oplossing ligt dus in het verstevigen én vooral het verbinden van de E46 bodemplaat áán de chassisbalken. SME heeft een mooi inlas stuk, maar de VinceBar is met epoxy en popnagels te bevestigen, wat met m'n huidige las-skills een mooie optie is.
Het toeval wou ik na wat jaren van wel/niet nét met m'n neus in de boter val omdat hij een Touring variant heeft gemaakt die ruimte geeft aan de brackets die je wilt behouden voor je kofferbak bodem.

Afbeelding

Ik ga eerst alleen de achterkant doen, om dat die vrij makkelijk te doen is zonder het subframe te laten zakken. De cups voor de voorste 2 bevestigingspunten/subframe bussen komen later wel een keer, als ik de auto wat langer stil kan laten staan. Over een poosje hopelijk de montage ervaring.
Want het grote pluspunt is dat ik onze familie/sportwagen dagelijks kan rijden,
maar het nadeel is dat ie niet te te lang stil kan blijven staan.
430.000km .. en door!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler 2.0 / VinceBar

Bericht door Martijn_bmw » 01 feb 2025, 09:33

Mooie update voor die bodemplaat versteviging!
En lekkere km stand al :df: nog met de originele tor?

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler 2.0 / VinceBar

Bericht door HSR » 01 feb 2025, 10:19

Mooie upgrades weer! En drexler spec sper is fantastisch. Dat had ik destijds ook op mijn E34 M5, bij KMP laten maken. Zal nooit vergeten hoe je keer op keer weer precies kon aanvoelen dat de achterkant grip ging verliezen. Leek wel telepathie. Wellicht ooit nog eens een Drexler kopen voor de Z3 coupe...

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler 2.0 / VinceBar

Bericht door jessedehaan » 01 feb 2025, 20:36

Thanks!
Wel het originele blok, maar wel met drijfstanglagers laten doen bij 250.000. Gek kwaaltje van het blok, komt door het koppel onderin van deze achtklepper, en dat die daarom vaak laagtoerig gereden wordt met weinig oliedruk/smering. Zo dacht een andere liefhebber.

En de cilinderkop ook gereviseerd (en flink gevlakt en geflowd). Dat was op zich niet nodig geweest als de vorige eigenaar wat beter voor het beestje gezorgd had. Hoewel de koppakking wel relatief vaak ging bij deze motoren. Verder ook van alles vernieuwd. Maar nog originele zuigerveren en geen slecht olieverbruik.

Ketting ook nog origineel en de aanleiding dat ik een net donorblok zoek om echt opnieuw op te bouwen met iets grotere zuigers (86 ipv 85mm, van 1895 naar 1945cc). Het liefst met de 88mm M47 krukas (in 1x 100cc erbij) maar dat wordt te duur en ingewikkeld vrees ik.

En inderdaad Hugo, echt apart hoeveel gevoel en controle zo'n platensper kan geven.
Oef, dat je zo'n M5 hebt gereden... dat is wel echt cult nu.
En Pascal van KMP is een mooie techneut en liefhebber.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 947
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler 2.0 / VinceBar

Bericht door Vanreijmersdal » 01 feb 2025, 21:35

Leuke update weer en lekkere kilometerstand.
Is het al tijd voor een aanmelding bij “klokje rond”?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler 2.0 / VinceBar

Bericht door Martijn_bmw » 02 feb 2025, 07:55

Mooi toch zoveel kilometers met originele blok en dat van het relatief vele koppel onderin herken ik wel.
Ik reed hem ook altijd relatief laag in toeren :)

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler 2.0 / VinceBar

Bericht door jessedehaan » 06 mei 2025, 20:44

Weer wat updates. Ik heb de afgelopen maanden heel wat grote en kleine dingen kunnen doen.

Voor de Vincebar heb ik al even wat verkend, en zo door de achterste subframebussen omhoog door de auto heen geboord, een apart gevoel:) Verder ga ik de gaten van de epoxy-versie die ik heb gekocht uitboren zodat ik de VinceBar erin kan lassen, een mooie oefening op een onzichtbare plek. (ook nog een volledige VinceBar kit te koop (epoxy versie) incl. toolkit. 750 euro, als het goed is iets goedkoper dan zelf vanuit Zweden laten komen).

Ik reed rond in mooie blauwe sportstoelen uit een Compact. Maar om het meer één geheel te laten zijn heb ik een mooie m-sport set gevonden, zowel voor als achter, en ik reed al met de bijbehorende duurpanelen. Toen merkte ik pas hoe doorgezeten de oude stoelen waren, het rijdt nu weer vele jaren frisser. Van het alcantara waren de wangen vreselijk gepild, maar met schuurwol krijg je dit weer verrassend goed. Ook heb ik een alcantara hoofdsteun gevonden waarvan ik de stof heb gebruikt om over een scheur in de wang te plakken, behoorlijk strak gelukt. De sierstrips zijn tegenwoordig carbonschwarz, een illustere kleur met positieve associatie, één toon donkerder dan mijn orientblaue koets.
Afbeelding

Ik had me sinds Meppen vorig jaar voorgenomen om de auto verder in de uniballs te zetten en de achteras wat strakker te zetten. Wel kijk aan: Na de topmounts voor (1,5 graad camber) en camberarmen achter, heb ik nu ook uniball topmounts achter, op instelbare GAZ dempers: je hoort de dempers nu werken en ik vind dat wel geinig. Dat instelbare is ook top, en dat voor 120 per demper. Je merkt denk ik wel dat het hydraulische dempers zijn, iets minder alert dan de gasdempers (B6) die eraf kwamen. Instelbare monotube demper zal wel een duur verhaal worden denk ik?
Afbeelding

Ook in de draagarmen achter zitten nu uniballs, dat was duur (250 euro) en een bak werk (één kant lukte met perscups, andere kant moest de hele draagarm eraf en onder de pers..). Maar zeg, dat maakt een mooi verschil in strakheid, zowel bij baanwissel als bij aanremmen.
Afbeelding

Ik heb de handremkabel door moeten knippen om de draagarm eraf te krijgen. Met dopje 7 of 8 kun je de kabel er normaal wel uit tikken maar nu lukte me dat niet zo soepel. Bovendien sla je toch altijd de stofkap kapot en gaat het daarna roesten en je kabel verslechteren. Enfin, een poosje met maar 1 handremset achter gereden dus. Uiteindelijk heeft m'n vader 3 uur getikt en gepeuterd om de oude kabel uit het subframe te krijgen, die zat net zo vast als bij de slechtste verhalen op internet... Met de nieuwe kabel erin heb ik eindelijk het gevoel dat de handrem stevig is. Hoewel ik de handremschoenen al eens vervangen had en het mechanisme meermaals afgesteld. Dat is wel een aparte ontdekking. Terugrekenend kon ik de handremkabel ook doorknippen aan de draagarmkant waar de kabel ook iets aangeroest was. Op andere plekken kwam ik er met een mogelijkheid door. Wellicht dat de kabel zelf niet meer goed was.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: Drexler 2.0 / VinceBar

Bericht door jessedehaan » 06 mei 2025, 20:45

En dan de klus die ik al jaren uitgesteld heb: Een andere versnellingsbak eronder, want de 1 en achteruit waren nauwelijks meer in te schakelen. Ook de koppeling moest vernieuwd, die was met 215mm (E36 maat vanwege het afgedraaide vaste vliegwiel) eigenlijk te klein voor een E46 Touring. Hier zit nu de RHD kit van Hardeman in, met M20 drukgroep. Zij leveren een extra hoog druklager mee, maar al metend kwam ik het beste uit met een standaard druklager.

Toen het vliegwiel van de originele 14kg tweemassa naar een afgedraaid enkelmassa exemplaar van 8kg ging merkte ik het grootste verschil, dat veranderde de motor van extreem loom in lekker sportief. Nu met de stap naar 4kg is opnieuw zo'n gevoel: van sportief naar race-achtig. de toeren vielen eerst net te langzaam terug, en nu bijna te snel (voor m'n synchro's). Maar het is echt gaaf hoe je merkbaar sneller door de 1, 2, en 3 trekt. Gear hatter had ik toch al op een warme motor/bak, dat is niet erger geworden. Je moet nu wel met iets meer toeren wegrijden, maar dat was 1 ritje wennen.
Afbeelding

Fun fact: het oude druklager was zo gaar en klaar (180.000km sportief rijden), dat het boven de 4000rpm net een turbine werd. Met de nieuwe koppeling klonk de motor in vergelijking weer zo stil als een saaie stofzuiger.
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door Martijn_bmw » 06 mei 2025, 21:33

Mooie updates weer! Van 14kg origineel naar 4kg vliegwiel moet wel een waanzinnig verschil geven idd.
Merk je naar positieve ook negatieve effecten?

Racinggreen
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:02
Auto: E46 318TI, Smart Roadster
Locatie: Oosterbeek

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door Racinggreen » 07 mei 2025, 11:22

Ha Jesse!
Blijft een pracht van een topic om te volgen. Ik ben benieuwd naar jouw verdere ervaringen met de GAZ-dempers achter.
Tevens zou ik ook graag weten waarlangs jij ze besteld hebt.
Bvd!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door jessedehaan » 07 mei 2025, 22:46

Hey dank jullie wel!

Ja die roterende massa is echt een verschil. Het was ronduit verschrikkelijk met 14kg, met 8kg was het echt mooi, en 4kg is gewoon gaaf. Ik voel geen enkel negatief effect, het voelt niet gek om weg te rijden met 1700rpm en wat slip. M'n vrouw rijdt er ook probleemloos mee, maar sloeg de eerste weken wel een paar keer af (met 8kg vliegwiel nooit). Bij rotondes of bochten kun je gewoon laag in toeren blijven, dan is de hele aandrijflijn verbonden en duwt de massa toch wel door.

Die GAZ dempers, bij Hardeman, zoals zoveel mooi spul dat daar vandaan komt. Ik vind het heel fijn om de demper naar wens bij te stellen: Als je alleen in de auto zit en de motor warm is, even links en rechts door de knieën en binnen 30 seconden heb je beide dempers een paar tikken harder gezet. Ze houden de koets echt veel horizontaler aan de weg, en bij hard remmen merk je ook minder duik/omhoogkomende achteras. En voor het rijden hier in het dorp is het ook wel weer lekker om hem normaal wat zachter te zetten (in vergelijking met de B6 dempers).
Wel had ik bij het monteren van 1 demper dat hij niet echt goed voelde bij het in/uittrekken ervan. Eentje heeft bij ingaande slag bijna geen weerstand en die kant maakt ook hoorbaar meer geluid (te snel inveren). Alle GAZ dempers worden in principe individueel getest maar voor deze die niet helemaal lekker voelt koop/krijg ik een nieuwe, en dan laat ik de huidig bij een specialist nakijken.

*Vandaag even beide dempers gecheckt en bij dezelfde stand voel het redelijk gelijk, compressie in elk geval zachter dan rebound en dat is ook fijn. Met een paar tikken meer merk je ook meteen dat het met de hand nauwelijks nog in te veranderen is. Momenteel nog maar een paarduizend kilometer mee gereden, ik zal het later nog weleens updaten.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 08 mei 2025, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door jessedehaan » 07 mei 2025, 22:59

Het vliegwiel weegt trouwens 3.2kg, maar gelukkig weegt de drukgroep ook nog wat.
https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw- ... -vliegwiel

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door Bert ///M3 » 08 mei 2025, 13:06

De negatieve kant van een lichter vliegwiel is dat je auto sneller dood valt als je van het gas af bent, bijvoorbeeld bocht in. Dan moet je steeds iets gas bijgeven richting apex.

Bij racewagens lossen ze dat op door de overrun fuelcut uit te schakelen in de ECU. Dan krijg je van die mooie vlammen uit de pijp. Hele vroege injectiesystemen zoals die van de E30 bleven gewoon brandstof inspuiten als je gas los had. Daarom hadden ze een lichter vliegwiel. Vanwege brandstofbesparing hebben modernere systemen een overrun fuelcut alleen houd dat ook in dat je meestal een zwaarder vliegwiel hebt.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door jessedehaan » 06 jun 2025, 22:28

We zijn een paar weken verder en eigenlijk is het gewoon probleemloos rijden. Stationair, airco aan, terugval in toeren.

Erg interessant altijd, de kennis van Bert, maar zelf/op de weg merk ik het stilvallen niet. Nu moet ik ook zeggen dat het onderstel en het diff zoveel grip geven, en ik nooit gok op te hoge entry speed, zodat ik altijd op het gas de hele bocht door ga.

Bij de eerste rit deed het snelle terugvallen van de toeren me denken aan een gechipte dsg bak waar ik ooit mee heb gereden, zo'n snel bewegende naald. Nu voelt alles normaal, heerlijk gewoon.

--

Stationair had ik om de zoveel seconden altijd een heel klein dipje/bokje. De tuner heeft stationair toen van 830 naar 930 verhoogd en dat maakt het het wel stabieler. Daarna heb ik de ICV (Idle Control Valve) eens losgehaald en schoongespoten met remmenreiniger. Toen nóg eens losgehaald en uren in de benzine laten weken en met oorstokjes wat grondiger gepoetst, maar niets hielp. Toen heb ik de mechanische gasklep-stelschroef minimaal bijgedraaid: met een super solide 1000rpm stationairloop als gevolg. Door de ronde loop was er ook niet merkbaar meer geluid. Dát was dus de truc.

Daarna weer eens bij de tuner, omdat ik de revlimiter voor de veiligheid (bij driften) terug wilde laten stellen van 6500 naar 6000 (vermogen piekt op 5500rpm dus geen probleem). Dat lukte niet in de tijd die ik had. Maar het omhoog gezette stationaire toerental is wel weer naar 930 teruggebracht, met nog steeds een ronde stationairloop, dát is helemaal mooi.

Ook wilde ik nog een vermogenstest omdat ik altijd met Ron98 was
gekomen, maar de laatste keer (nieuwe kop) met Ron95 op de testbank stond. Nu dus met een al half leeggereden tank Aral Ron98. Wat denk je? Ik hoopte dat de 142 misschien 145pk zou worden (een mens mag hopen toch).

Maar de grap is dat het nagenoeg dezelfde 142pk gaf als de vorige keer!
Een grappig verschil was wel dat een eerste run 140pk gaf, en een tweede run van 3 minuten later 142pk.
Een beetje teleurgesteld, en een beetje gerustgesteld dat de goedkope peut me even veel vermogen geeft, kon ik weer naar huis toe rijden.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door jessedehaan » 06 jun 2025, 22:35

Ook rij ik tijdelijk niet meer met de 6 plaats Drexler (die 3.46 mag door), maar weer met een sperkitje van RacingDiffs in een 3.64 diff zoals eerder ook. De bevinding is gelijk: het dramatische effect op rotondes is weer terug: met 25% sper heb je namelijk een hoop meer slip en gierend binnenste wiel dan met 55% sper. Een donut vanuit stilstand lukt nog prima, maar de draaicirkel is iets minder krap en je hebt wel meer gas nodig en meer geluid van een spinnend binnenste wiel. De Drexler gaf zoveel grip dat ik vrijwel altijd vol op het gas kon, nu is het sturen en tegensturen weer veel enerverender/nerveuzer geworden. Lol.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 888
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door Andry » 06 jun 2025, 23:01

jessedehaan schreef: 07 mei 2025, 22:46 Hey dank jullie wel!

Ja die roterende massa is echt een verschil. Het was ronduit verschrikkelijk met 14kg, met 8kg was het echt mooi, en 4kg is gewoon gaaf. Ik voel geen enkel negatief effect, het voelt niet gek om weg te rijden met 1700rpm en wat slip. M'n vrouw rijdt er ook probleemloos mee, maar sloeg de eerste weken wel een paar keer af (met 8kg vliegwiel nooit). Bij rotondes of bochten kun je gewoon laag in toeren blijven, dan is de hele aandrijflijn verbonden en duwt de massa toch wel door.
het effect van een veel lichter vliegwiel is spectaculair, enkel wegrijden vraagt in het begin iets meer aandacht. De komplete ø 240 mm OEM koppeling van de Evo weegt 20 kg, deze heb vervangen door een twinplate set van ø 215mm en 10,1 kg totaal en het hok vliegt echt door de toeren. Persoonlijk vind ik dit één van de betere modificaties.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door jessedehaan » 06 jun 2025, 23:30

De steekassen vervang ik nu ongeveer iedere 15.000km/elk half jaar. De speling komt er door de sperkrachten toch wel op, en bij gaslos en - wat trilling- bij inparkeren merk je dat.

De cardanas zat er ook al bijna 440.000km onder, tja. Met het vervangen van de versnellingsbak voelde ik op het achterste kruisstuk echt een serieuze speling: dít was de oorzaak van de trilling bij 4000rpm en bij een 'tik' bij het schakelen. Ik heb op een donor cardan even gekeken of ik een goed kruisstuk zou kunnen overzetten op m'n huidige cardanas, maar dat is eigenlijk niet mogelijk, echt vakwerk om het kruisstuk er goed uit en in te krijgen. Bovendien moet je hem na zo'n wissel -als je dat al mocht lukken- eigenlijk laten balanceren.

Van een facelift 316 had ik een goede cardanas gekocht voor 50 euro, en ik had nagemeten dat dat (met origineel zelfde bak en diff) wel zou passen. Ook al zat het tussenlager op de 'achterste plek', want ik wist dat ik ook twee paar studs onder de auto had hangen. Maar wat denk je? Dat paste dus net niet! En dat was ook niet op te lossen met het verschuifbare deel over de spie: dat zat precies aan de andere kant (bak richting tussenlager, i.p.v. tussen tussenlager richting diff). Tsja, de oude er maar weer onder om door te kunnen rijden.

Van een oud tussenlager nog wel de tabjes overgelast zodat het past, maar om weer die rotklus (op assteunen) te doen voor deze oplossing had ik ook niet helemaal zin in.
Afbeelding
Deze cardanas mag je voor een paar tientjes hebben om verder mee te hobbyen.

Hardeman had al langere tijd een gereviseerde M52 cardanas te koop staan, en nu met mooie korting. Redelijkerwijs zou dit ook moeten passen (maar ik was gewaarschuwd door alle miniafwijkingen tussen modellen). Enfin, wat ongelooflijk professioneel gereviseerd, niet met las 'tacks' maar met oem persing met 6 puntjes. Via het bedrijf CSN is dit gegaan. Ik heb nog met hen gebeld omdat het zó OEM leek dat het niet eens vervangen leek, maar na beter kijken zag ik wel dat het binnenwerk -van plastic ringen en freeswerk- iets anders was.
Afbeelding

Doet ie het, of doe ie het niet?
Afbeelding

Nee! Het tussenaslager hangt nét iets verder en de studs staan net iets wijder uit elkaar, hoe is het mogelijk!
Afbeelding

Maar bij dat rode puntje zat wel een gaatje..! Dat bracht me op een idee:
Ik had nog de goede boor om hem uit te boren en er een M8 blindklinkmoer in te zetten!
Erg blij dat ik dit al ooit gekocht had voor de Performance Package (veerpootbrug) op een Z8, en dat ik daar na een paar jaar sowieso nog aan dacht terwijl ik me vreselijk frustreerde over die toffe dure gereviseerde cardanas... die dus ook niet paste!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Super blij dat het gelukt was. En een beetje met een Peppi en Kokki gevoel dat je zo'n gave cardanas op een alternatieve manier vastzet... Maar ondertussen rijden we al duizenden kilometers trillingsvrij, en zeker de eerste rit was het een verademing om de koppeling niet te angstig/subtiel op te hoeven laten komen bij het opschakelen, want die speling was echt, en de verlossing ervan ook! Wat heerlijk zeg. Einde aan een irritant hoofdstuk.
Laatst gewijzigd door jessedehaan op 06 jun 2025, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door jessedehaan » 06 jun 2025, 23:32

[/quote]

het effect van een veel lichter vliegwiel is spectaculair, enkel wegrijden vraagt in het begin iets meer aandacht. De komplete ø 240 mm OEM koppeling van de Evo weegt 20 kg, deze heb vervangen door een twinplate set van ø 215mm en 10,1 kg totaal en het hok vliegt echt door de toeren. Persoonlijk vind ik dit één van de betere modificaties.
[/quote]

Gaaf, helemaal mee eens, geheel herkenbaar.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door HSR » 08 jun 2025, 11:25

Mooi verhaal over de cardanas. Ik denk dat ik die op mijn Z3 ook ga laten balanceren danwel reviseren.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28529
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E46 M43 Budget-Bimmer Project: VinceBar, uniballs, 4kg vliegwiel

Bericht door Martijn_bmw » 08 jun 2025, 12:23

Mooi verhaal met de cardanas en top dat het uiteindelijk toch gelukt is :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Kocheler, Mark 320iS, Semrush [Bot], Streetfighter232323 en 20 gasten