BMW 118 I Probleem!

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
RoadDevil
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2025, 00:05
Auto: bmw 118I

BMW 118 I Probleem!

Bericht door RoadDevil » 31 mei 2025, 00:16

Hallo goede mensen van het leven!

BMW 118 I , Met 183000 op de teller!<<< 2009 <<<

Ik heb normaal nooit een bmw gehad, maar ik heb dus een probleem...

Ik kocht deze bmw in groningen, reedt helemaal perfect, hoorde niks verkeerd
Besloot om het te kopen, nergens is er een probleem mee doet het zoals het doet, echt een eye catcher.
ik natuurlijk blij en trots dat ik keer normale auto heb, inplaats van zo zwingende attractie zoals de polo 6n2.

De jonge zei dat er niks mis mee was.

Tot na ong 18 uren

Ik natuurlijk kopen voor 2150,
(( geen verstand van autos))

Dus reedt ik naar mijn stad, en later in 1x op de avond begon die te ratellen als ik half gas geef,
Geef ik geen gas hoor je niks, een HEEEEL klein tikje.... maar niet zo erg als ik gas geef (HALF) ,

Ging ik naar mijn garage toe, gaf die aan op lees apparaat,
Stikstofoxide katalysator veroudering,
DeNox Katalysator zwavel
Klopsensor signaal 1
en overslag verbranding cilinder 3

Hij begon te stotteren en in the houden, heb ik een bobine weg getrokken van een sloop voor 15 euro
stotterde niet meer niks, kan volgas, hoort zuiver, maar ga ik dus volgas hoor je die ratel NIET

laat ik gas los laat ik m uitrollen hoor je m wel een beetje.... zet m in ze 1 als ik bergje op rij, hoor je het ook erg als ik HALF gas doe om niet naar achteren te rollen....
bij begin hoor je m weer als ik schakel naar 2 ook tot ik meer gas geef, is die weer weg..... Hoop dat iemand mij kan helpen, heb natuurlijk had gewerkt om keer leuke auto te halen wat ik dus dacht....
Gebeurt het weer..... En het is van een particulier, en geen occassion!

iemand ten raadt wat ik kan doen?

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5069
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: BMW 118 I Probleem!

Bericht door Fernando » 31 mei 2025, 00:53

De foutmeldingen die je BMW 118i (met waarschijnlijk een N43-motor uit 2009) geeft, wijzen op een aantal gerelateerde problemen die vaak voorkomen bij dit type motor. Het is belangrijk om deze serieus te nemen, omdat ze kunnen leiden tot verminderde prestaties, verhoogd brandstofverbruik en verdere motorschade.
Hier is een uitsplitsing van de foutmeldingen en mogelijke oorzaken:
1. Stikstofoxide katalysator veroudering (NOx katalysator veroudering) / DeNox Katalysator zwavel (zwavelvergiftiging):
* De N43-motor is een direct ingespoten benzinemotor die gebruikmaakt van "stratified charge" (mager mengsel) om brandstof te besparen. Dit vereist een speciale NOx-katalysator om de stikstofoxiden (NOx) te reduceren die ontstaan bij magere verbranding.
* "Veroudering" van de NOx-katalysator betekent dat de katalysator zijn efficiëntie verliest in het opslaan en reduceren van NOx. Dit is een normaal slijtageproces, maar kan versneld worden door andere problemen.
* "Zwavelvergiftiging" (sulphurous) van de DeNox-katalysator is een veelvoorkomend probleem bij deze motoren. Zwaveldioxide in de brandstof kan zich ophopen in de katalysator, waardoor deze minder effectief wordt. De motor probeert dan periodiek een "ontzwavelingscyclus" uit te voeren (rijden op hogere snelheid, meestal boven 110-130 km/u), maar als dit niet vaak genoeg gebeurt, raakt de katalysator verzadigd.
* Gevolgen: Een slecht functionerende NOx-katalysator kan leiden tot:
* De motor schakelt over van de zuinige "stratified charge" modus naar de minder efficiënte "homogene" modus, wat resulteert in een hoger brandstofverbruik.
* Onregelmatig lopen van de motor (rough idle), trillingen en verminderde prestaties doordat het brandstofmengsel uit balans raakt.
* De DME (Digital Motor Electronics) kan moeite hebben met het aanpassen van de brandstofinjectie, wat kan leiden tot verdere problemen, waaronder overslag (misfires).
2. Klopsensor signaal 1:
* De klopsensor detecteert ongewenste verbrandingen (pingelen of kloppen) in de motor. Dit gebeurt wanneer het brandstof-luchtmengsel te vroeg ontbrandt. De ECU (Engine Control Unit) gebruikt de signalen van de klopsensor om de ontstekingstijdstip aan te passen en motorschade te voorkomen.
* Oorzaak van een foutief signaal:
* Defecte klopsensor: De sensor zelf kan defect zijn. Dit is een veelvoorkomende storing.
* Bedradingsproblemen: Beschadigde bedrading of connectoren van de klopsensor kunnen leiden tot onjuiste signalen.
* Echte pingel/kloppen: De klopsensor geeft een signaal omdat er daadwerkelijk sprake is van pingelen. Dit kan veroorzaakt worden door:
* Koolstofafzetting op de kleppen of zuigers: Dit verhoogt de compressie en kan leiden tot vroegtijdige ontsteking.
* Verkeerde brandstof: Gebruik van brandstof met een te laag octaangetal.
* Problemen met brandstofinjectie: Een lekkende injector kan te veel brandstof in de cilinder spuiten, wat de verbranding verstoort.
* Oververhitting van de motor: Kan leiden tot pingelen.
* Defecte bougies of bobines: Kunnen leiden tot onvolledige verbranding en pingelen.
3. Overslag verbranding cilinder 3 (Misfire Cylinder 3):
* Overslag (misfire) betekent dat er geen volledige verbranding plaatsvindt in een cilinder. De brandstof wordt niet of onvoldoende verbrand, wat leidt tot vermogensverlies, schudden van de motor en verhoogde uitstoot.
* Meest voorkomende oorzaken bij de N43-motor, specifiek voor cilinder 3:
* Defecte bougie: Een versleten of vervuilde bougie kan de vonk niet goed overbrengen.
* Defecte bobine: De bobine levert de benodigde hoogspanning voor de bougie. Een defecte bobine op cilinder 3 is een zeer veelvoorkomend probleem bij de N43.
* Defecte injector: Lekkende of verstopte brandstofinjectoren zijn een berucht probleem bij de N43-motor. Een lekkende injector op cilinder 3 kan zorgen voor een te rijk mengsel, waardoor de bougie nat wordt en er geen ontsteking plaatsvindt.
* Lage compressie: Minder waarschijnlijk bij alleen een overslag op één cilinder, maar mogelijk door versleten kleppen, zuigerveren of een lekke koppakking. Een compressietest kan dit uitsluiten.
* Vervuiling van inlaatkleppen: Koolstofafzetting op de inlaatkleppen kan de luchtstroom belemmeren en een onjuist mengsel veroorzaken, wat leidt tot misfires.
* NOx-systeem gerelateerd: Zoals eerder genoemd, kan een niet goed werkend NOx-systeem indirect leiden tot misfires doordat de motor moeite heeft met de brandstofaanpassing, vooral in de "stratified charge" modus.
Verband tussen de foutmeldingen:
De foutmeldingen zijn waarschijnlijk met elkaar verbonden:
* De problemen met de NOx-katalysator (veroudering en zwavel) kunnen de motor dwingen om in een minder efficiënte modus te draaien, wat de algehele verbranding beïnvloedt.
* Deze verstoring van de verbranding kan leiden tot overslag op cilinder 3, mogelijk door een indirecte oorzaak (zoals een onjuist mengsel door de NOx-problemen) of een directe oorzaak (zoals een defecte bobine of injector).
* De klopsensorfout kan een gevolg zijn van de overslag op cilinder 3 (onregelmatige verbranding creëert "kloppende" geluiden), of het kan een op zichzelf staand probleem zijn dat bijdraagt aan de overslag door onjuiste ontstekingstijdstipcorrecties.
Diagnose en aanpak:
Gezien de complexiteit en de onderlinge afhankelijkheid van de problemen, is een grondige diagnose door een ervaren monteur met BMW-specifieke diagnoseapparatuur (zoals ISTA/D of INPA) essentieel. Hier zijn de stappen die waarschijnlijk genomen moeten worden:
* Gedetailleerde uitlezing van foutcodes en freeze-frame data: Niet alleen de codes zelf, maar ook de omstandigheden waaronder ze zijn opgetreden (toerental, temperatuur, belasting, etc.) zijn belangrijk.
* Controleren van de NOx-sensor: Een defecte NOx-sensor kan leiden tot fouten met de katalysator. Soms is de sensor zelf defect, in plaats van de katalysator.
* Inspectie en test van bougies en bobines: Begin met de bougie en bobine van cilinder 3. Wissel ze eventueel om met een andere cilinder om te zien of de misfire meeverhuist.
* Testen van injectoren: Vooral bij de N43-motor is het testen van de injectoren (lekkage en spuitbeeld) cruciaal.
* Compressietest: Om de mechanische staat van de motor te controleren.
* Visuele inspectie: Kijk naar de staat van de bedrading, vacuümslangen en eventuele koolstofafzetting.
* Geforceerde ontzwaveling: Als de NOx-katalysator alleen verzadigd is met zwavel, kan een geforceerde ontzwavelingscyclus via de diagnoseapparatuur helpen. Dit is echter vaak een tijdelijke oplossing als de onderliggende oorzaak (bijv. veel korte ritten) niet wordt aangepakt of als de katalysator al te veel verouderd is.
* Overwegen van een NOx-emulator: Sommige specialisten kiezen ervoor om een NOx-emulator (zoals NOXEM) te installeren in plaats van een dure nieuwe NOx-sensor en/of katalysator, vooral als de katalysator verouderd is. Dit "emuleert" het correcte signaal van een werkende NOx-sensor en laat de motor weer in de efficiënte "stratified charge" modus draaien. Dit is echter een aanpassing en niet altijd een door BMW goedgekeurde oplossing.
Advies:
Zoek een gespecialiseerde BMW-garage of een ervaren monteur die bekend is met de specifieke problemen van de N43-motor. Deze motoren kunnen gevoelig zijn en vereisen specifieke kennis voor een correcte diagnose en reparatie.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4966
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW 118 I Probleem!

Bericht door Eeuwe » 31 mei 2025, 01:09

Heb je ‘m al eens uit en aan gezet?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42758
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 118 I Probleem!

Bericht door Arthur » 31 mei 2025, 10:41

:mrgreen:
Zo te lezen wel. Hij had hem beter niet in Groningen kunnen kopen, lijkt het wel. Weet niet of dat relevant is :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 33956
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: BMW 118 I Probleem!

Bericht door JP » 31 mei 2025, 10:51

Welkom !
RoadDevil schreef: 31 mei 2025, 00:16 (...)
Dus reedt ik naar mijn stad, en later in 1x op de avond begon die te ratellen als ik half gas geef,
Geef ik geen gas hoor je niks, een HEEEEL klein tikje.... maar niet zo erg als ik gas geef (HALF) ,
(...)
Komt dat ratelende irritante geluid niet van de bijrijdersstoel ? :hmmm:

RoadDevil
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2025, 00:05
Auto: bmw 118I

Re: BMW 118 I Probleem!

Bericht door RoadDevil » 31 mei 2025, 10:57

Eeuwe schreef: 31 mei 2025, 01:09 Heb je ‘m al eens uit en aan gezet?
ja en hij begon te stotteren hebben we nieuwe bobine erin gedaan, en het was weg, nu alleen nog die cilinder 3 en katylsator,

Voor de rest blijft die tikken bij half gas, en we weten niet wat het is.

RoadDevil
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2025, 00:05
Auto: bmw 118I

Re: BMW 118 I Probleem!

Bericht door RoadDevil » 31 mei 2025, 11:00

JP schreef: 31 mei 2025, 10:51 Welkom !
RoadDevil schreef: 31 mei 2025, 00:16 (...)
Dus reedt ik naar mijn stad, en later in 1x op de avond begon die te ratellen als ik half gas geef,
Geef ik geen gas hoor je niks, een HEEEEL klein tikje.... maar niet zo erg als ik gas geef (HALF) ,
(...)
Komt dat ratelende irritante geluid niet van de bijrijdersstoel ? :hmmm:
nee, het komt echt voor ergens weg, doet die dus alleen als ik half gas geef, dan begint die heel hard te tikken of te ratellen, rij ik snel, hoor je het niet, maar rij ik snel, en doe ik gas beetje los, hoor je hem weer tikken

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4966
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW 118 I Probleem!

Bericht door Eeuwe » 31 mei 2025, 12:54

Arthur schreef: 31 mei 2025, 10:41 :mrgreen:
Zo te lezen wel. Hij had hem beter niet in Groningen kunnen kopen, lijkt het wel. Weet niet of dat relevant is :tooth:
Min volk daar inderdaad.. :bag:

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 548
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: BMW 118 I Probleem!

Bericht door Camiel » 01 jun 2025, 09:06

N43 is een drama motor, zou iedereen afraden er een te kopen. En heb er zelf ook een gehad.

Check even je distributieketting, kans is aanwezig dat een kettingspanner (deels) onderin het blok ligt en dat je motor ratelt omdat de ketting niet meer strak zit. Als je pech hebt verspringt hij een tandje en staat dus je motortiming niet meer goed waardoor je verbranding ook niet meer goed is. Als je nog meer pech hebt verkruimelt de plastic kettingspanner in de oliepan en worden stukjes plastic opgezogen in je motorblok waardoor je geen oliedruk meer hebt. Dan zul je over het algemeen ook een rood oliedruklampje (kannetje zonder ‘golfjes’) op je dashboard krijgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten