Nederland gaat naar de haaien
- MParallel
- Auto: BMW
Re: Nederland gaat naar de haaien
Ouders? Die hebben geen tijd meer tegenwoordig en gebruiken juist telefoon en tablets om hun kroost zoet te houden.
-
Telefoons zijn zo handig, weet je precies waar ze uithangenMParallel schreef: 26 mei 2025, 16:30 Ouders? Die hebben geen tijd meer tegenwoordig en gebruiken juist telefoon en tablets om hun kroost zoet te houden.

Zag vanavond een item op de tv hierover, knulletje van 3 had alvast de (oude) telefoon van zijn moeder gekregen

- MParallel
- Auto: BMW
Jong geleerd, is oud gedaan.
- JP
Waarom moet je als ouder weten waar je kiddo(s) uithangt/en? Zij hebben toch ook een privé, ook met 15, werd mij eens medegedeeld thuis.
Over een paar jaar krijgen ze in de baarmoeder al wifi. Kunnen ze appen en vragen of de moedermelk klaar staat....
Over een paar jaar krijgen ze in de baarmoeder al wifi. Kunnen ze appen en vragen of de moedermelk klaar staat....

- Philipoo
Wat een heerlijk topic is dit toch! 

-
De mijne hebben een GPS horloge.. Alle voordelen van het vinden maar geen nadelen van een normale smartphone. Ik probeer ze tot hun 12e 'eigen' smartphone vrij te houden.Elise schreef: 27 mei 2025, 00:02Telefoons zijn zo handig, weet je precies waar ze uithangenMParallel schreef: 26 mei 2025, 16:30 Ouders? Die hebben geen tijd meer tegenwoordig en gebruiken juist telefoon en tablets om hun kroost zoet te houden.![]()
Zag vanavond een item op de tv hierover, knulletje van 3 had alvast de (oude) telefoon van zijn moeder gekregen![]()
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hier is track&trace uit den boze. Ik zou niet weten waar de familieleden zich ophouden. M’n dochters kunnen elkaar wel “zien” geloof ik, via Snapchat? Geen idee, want ik heb die ongein allemaal niet 

- JP
* fixedArthur schreef: 27 mei 2025, 10:36 Hier is track&trace uit den boze. Ik zou niet weten waar de familieleden zich ophouden. M’n dochters kunnen elkaar wel “zien” geloof ik, via Snapchat? Geen idee, want ik begrijp die ongein allemaal niet![]()

-
Ingrijpen van de overheid is kansloos, heeft waarschijnlijk meer te maken met hun aversie tegen X en Elon Musk (en het feit dat ze moeilijk invloed kunnen uitoefenen op dat medium) dan het welzijn van kinderen.
Er zijn genoeg jongeren die wel goed met social media om kunnen gaan. Taak van de ouders om een balans te vinden tussen je kinderen de wereld laten ontdekken en het moment dat het de ontwikkeling in de weg zit en/of er een verkeerd wereldbeeld ontstaat. Het staat ouders verder vrij om hun kinderen social media te verbieden als ze dat willen.
Er zijn genoeg jongeren die wel goed met social media om kunnen gaan. Taak van de ouders om een balans te vinden tussen je kinderen de wereld laten ontdekken en het moment dat het de ontwikkeling in de weg zit en/of er een verkeerd wereldbeeld ontstaat. Het staat ouders verder vrij om hun kinderen social media te verbieden als ze dat willen.
-
Dat werkt niet/averechts.Tom schreef: 27 mei 2025, 11:34 Het staat ouders verder vrij om hun kinderen social media te verbieden als ze dat willen.
Vroeger, toen nog niet iedereen thuis een tv had, ging je toch gewoon bij vriendjes tv kijken als het thuis niet mocht/kon?
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Precies, en de verantwoordelijkheid bij de ouders leggen werkt niet. Ik snap dat dat gezegd wordt, maar werken gaat het niet. Ik neem aan dat de meeste ouders hun kroost ook verbieden te vapen. Het aantal jongeren dat vaped is schrikbarend hoog...
-
En daar heeft het verbod van de overheid niks bij geholpen.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
En dat van ouders ook niet. Dus wat je ook doet, het zal mogelijk niet helpen. Maar het geeft wel een signaal af, en dat lijkt me belangrijk.
-
Probleem met de overheid is dat ze wel verbieden maar niet handhaven.
-
Maar ergens digitaal een geboortejaar invullen en daarop valideren gaat wel helpen? Het zadelt bedrijven weer met meer regelgeving op.
-
Ik denk dat je de discussie veel fundamenteler moet gaan voeren en dat is een ongemakkelijk onderwerp. Waarom moet het internet anoniem met eenvoudige toegang tot het sodom en gomorra voor eender welk persoon, jong en oud. Ik heb veel jong personeel op de zaak en waar voor veel mensen hier op DF internet 'voor er bij' is geldt voor deze zoomers digital = life. Je kunt dat onmogelijk als twee aparte werelden zien dus de problemen verdienen ook een moderne oplossing.
Archaisch een verbod ergens op knallen en er vanuit gaan dat de techsector het wel oplost werkt niet.
Archaisch een verbod ergens op knallen en er vanuit gaan dat de techsector het wel oplost werkt niet.
-
Is dat niet de oorzaak van die "groeiende gezondheids- en welzijnscrisis" waar de artsen en wetenschappers voor waarschuwen?
Toevallig vandaag dit item:
Helft Nederlandse jongeren heeft te maken met online seksueel misbruik
-
OnlineRS-Ron
We zijn in Nederland zodanig doorgeslagen met de preventieve “hulpverlening” dat je als ouders er beter voor kiest om je spruit gewoon lekker alles te laten doen waar ie zin in heeft. Dan klaagt het kind niet op school en krijgt ook geen aandacht van de “hulpverlenende” overheidsinstanties, want als die je gezin in het vizier hebben ben je pas echt fucked. Dus lekker op de opgevoerde fatbike, al append op een smartphone met een vape in de mondhoek naar school op je 13e…… voor de bühne mag de overheid wat regelgeving verzinnen wat niet te handhaven is, maar dat voelt wel lekker ofzo ?
Gr Ron
Gr Ron
- JP
Dat krijg je omdat sigaretten kopen zo moeilijker is geworden en duur. Dan maar vapen......
-
Ik snap niet waarom de ouders niet doen wat ze moeten doen: Opvoeden.
De overheid, de media bedrijven, de commerciële bedrijven, etc. hebben allemaal niet het zelfde doel dan wat je als ouder zou moeten hebben. Het is makkelijk de verantwoordelijkheid af te schuiven maar uiteindelijk zijn de ouders verantwoordelijk voor de opvoeding en niemand anders. Ja kinderopvang/school/etc. helpen enigszins maar is niet wat ze in de core moeten doen.
De overheid, de media bedrijven, de commerciële bedrijven, etc. hebben allemaal niet het zelfde doel dan wat je als ouder zou moeten hebben. Het is makkelijk de verantwoordelijkheid af te schuiven maar uiteindelijk zijn de ouders verantwoordelijk voor de opvoeding en niemand anders. Ja kinderopvang/school/etc. helpen enigszins maar is niet wat ze in de core moeten doen.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Die ouders zijn vaak tweeverdieners om 'de hypotheek te kunnen betalen' bijvoorbeeld. BSO en dergelijke komt dan ook om de hoek kijken.
Ouders hebben maar een bepaald percentage 'vat' op het opgroeiende (puber) kind is helaas allang bewezen: Peergroup/schoolplein/met wie je omgaat/vrienden wordt.
Maar goed Nederland/EU weer als digitaal gidsland , beste jongetje van de klas: We graven dmv overregulering en bureaucratie/ambtenarij ons eigen graf wat mij betreft....
Ouders hebben maar een bepaald percentage 'vat' op het opgroeiende (puber) kind is helaas allang bewezen: Peergroup/schoolplein/met wie je omgaat/vrienden wordt.
Maar goed Nederland/EU weer als digitaal gidsland , beste jongetje van de klas: We graven dmv overregulering en bureaucratie/ambtenarij ons eigen graf wat mij betreft....
- JP
Wie roept er nu even "Als je er geen tijd voor hebt, moet je er niet aan beginnen.......!" ? 

- Philipoo
De pot?JP schreef: 28 mei 2025, 10:39 Wie roept er nu even "Als je er geen tijd voor hebt, moet je er niet aan beginnen.......!" ?![]()
- Arthur
- Auto: Nr.51
En de poot.
-
Zelfs met gebrekkige opvoeding kunnen de basis dingen aangeleerd worden of meegegeven. Is ook bewezen.Robin schreef: 28 mei 2025, 10:36 Die ouders zijn vaak tweeverdieners om 'de hypotheek te kunnen betalen' bijvoorbeeld. BSO en dergelijke komt dan ook om de hoek kijken.
Er worden heel wat planken mis geslagen met “de jeugd”
Lijkt wel alsof ouders bang zijn voor hun kinderen.