Welke adapter - Porsche big reds op E36 M3 3.0 spindels

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR

Welke adapter - Porsche big reds op E36 M3 3.0 spindels

Bericht door HSR » 17 mei 2025, 12:19

L.S.,

Omdat ik besloten heb de Z3 coupe te houden gaan we deze ook wat beter maken. Zo heb ik de spindels weten te bemachtigen van een E36 M3 3.0.

Nu lees ik dat de adapters die passen op de non-M e36 spindels niet werken op de m3 versie omdat de montagepunten 10mm offset hebben. wat dat precies betekent weet ik niet maar ik verwacht dat de montagepunten ofwel 10mm verder naar binnen of buiten staan. De afstand tussen de boutgaten is wel gelijk, als het goed is.

Remschijf is een Movit floating disc van 322X30mm.

Dit is een ongebruikelijke set up voor een E36 M3. Ik zie bijvoorbeeld dat Epytec adapter heeft maar die is voor een 345x28mm schijf (https://epytec.de/uk/bmw-e36-e46-porsch ... e-disc-621)

Een UK bedrijf heeft een adapter die kan werken met een 325x28mm schijf maar dan moet ik de remklauwen bewerken en de adapter is voor een schijf die 2mm dunner is. Een suboptimale oplossing lijkt me. https://creationsmotorsport.com/car-par ... e46-1.html

Concreet, is er een adapterje op de markt die er voor kan zorgen dat dit past? Of ga ik sowieso de remklauwmontagevlakken moeten afdraaien om het passend te krijgen met 322mm schijven. Opzich is dat geen probleem maar het is ook beslist niet iets waar ik op zit te wachten.

Overstappen op een 345mm schijf doe ik liever niet. Door de exotische setup met Porsche boxster remmen achter is de brake bias al naar voren verplaatst en grotere schijven maken dit alleen maar erger. Bovendien wil ik met 17'' blijven rijden.

Benieuwd of jullie ideeën hebben :)

Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Re: Welke adapter - Porsche big reds op E36 M3 3.0 spindels

Bericht door Nivek » 17 mei 2025, 19:57

Even voor mijn beeldvorming: Het gaat dus om een setje remklauw brackets, van radial-mount (klauw) naar axial-mount (fusee)?

Die kunnen ook op maat gemaakt worden. Ik heb voor mijn mazda al het remmen spul ontworpen en laten frezen toen

Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2025, 06:14

Rallyroad.net deed volgens mij adapters voor die klauwen alleen gebruikte E46 M3 schijven (325x28mm) Als je op hun site kijkt dan bewerken hun ook de klauw iets bij gebruik kleinere schijven.

Uitdaging die je hebt is dat de afstand tussen de boutgaten op de brembo klauw en de standaard E36 klauw hetzelfde is en daardoor komen de montage gaten dus op dezelfde plek. Ik heb wel eens een bracket gezien voor een AP kit met hun 4 pots klauwen en daar lagen de bout gaten verder uit elkaar dus een bracket maken is veel makkelijker.

Als je de fusee toch los hebt liggen dan is even een bracket tekenen volgens mij geen kunst. Even een versie 3D printen voor pasvorm en dan laten frezen & tappen bij een CNC bedrijf.

Die oplossingen die eigenlijk bedoeld zijn voor een E436 M3 schijf moet je ook oppassen dat de offset gelijk is aan die van de Movit kit (dus hoeveel de schijf naar binnen komt vergeleken met de fusee) als die een paar mm anders is dan past het ook niet.

Wat gebruikte Movit? Die hadden als basisvorm volgens mij ook een Brembo klauw voor hun 322 kits. Kan je via hun geen brackets krijgen?

Ik weet ook niet met wat voor wielen je wilt gaan rijden maar ik had AP 330mm op mijn gele E36 met TD 17x9 wielen en die hadden nog een zee van ruimte binnenin. Het ligt ook aan de wielen die je gebruikt. Ik ben op mijn rode M3 over op 18 inch wielen omdat ik niks kon vinden wat nog fatsoenlijk paste in een staggered setup en niet de wereld kostte.

Als je naar een non M setup gaat, die hebben volgens mij ook een kleinere HRC dus je moet er misschien ook een HRC van een M3 / Z3 M op zetten.

Roman S.

Bericht door Roman S. » 19 mei 2025, 09:13

Dit heb ik ook overwogen voor mijn e36. Ik had e46 330i klauwen op de voorzijde wat al een mooie upgrade was, wou graag een stapje groter maar ook met 17" kunnen blijven rijden. De z3 zal denk ik (?) aardig vergelijkbaar zijn.

Hier heb ik aardig wat info gevonden over de Porsche klauwen swap, inclusief linkjes naar brackets: https://www.mforum.net/forum/e36-m3-199 ... conversion. Misschien is dit voor de z3 ook behulpzaam. Wat Bert zegt komt hier ook terug.

Als ik het goed begrijp kun je dan inderdaad (met het afdraaien van de klauwen) icm de juiste schijven ook met 17" blijven rijden.

Uiteindelijk heb ik zelf voor een big brake kit van V-maxx gekozen (330mm 4 zuiger). Dat is een AP-racing kopie waar al veel en hard mee gereden wordt met goede ervaringen. Deze kit past plug en play en heeft ook ruime keuze in blokken. Ik heb dit ook gecombineerd met een e36 m3 3.0 HRC.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mei 2025, 09:50

Ongerelateerd trouwens, maar als je naven van een M3 gebruikt zou ik ook de topmounts vervangen voor M3 3.0 exemplaren en de excentrische bussen gebruiken omdat anders je trail waarde niet uit komt. Bij een E36 M3 staat de schokbreker verder gekanteld, 7 graden caster ipv 3,5 of zoiets.

Plaats reactie