Vage trillinkjes in het stuur tussen 80-130, vanmorgen was de rechtuitstabiliteit op strak asfalt met weinig wind bij 160+ ineens ver te zoeken, rare afrolgeluiden bij lage snelheid (zal wel een voorlager gaar zijn), olieverbruik is aardig toegenomen de laatste 10.000 km. Schakelen wordt wat hakerig.
Ja, kan allemaal verholpen, verlapt en gerepareerd worden, maar als ik zie wat een 99 530d hier kost met <150.000 km, ben ik gek om met dit ding te blijven zooien. Hoe mooi ie van binnen en van buiten ook nog is.
Ik zit nog te twijfelen over de volgende zaken
-benzine vs diesel (lees 528i vs 530d)
-handbak vs automaat
95% van de kilometers maakt ie op de snelweg. Pretritjes kom ik nauwelijks aan toe, dus wat dat betreft neig ik naar automaat.
Mogelijke nadelen van automaat:
-koudwatervrees
-je zit er aan vast, als ik het echt klote vind dan is het balen. (mooie Johan Kruif logica.

-hoe zit het met de betrouwbaarheid tov handbak?
Voor diesel geldt een beetje hetzelfde maar alles in wat mindere mate. Ik sta nu iedere 700 km te tanken, dat is iedere 7 werkdagen dus.
Aanschafprijs van een 530d is niet echt het probleem.
Roetfilter valt onder de categorie Bold and the Beautiful (lekker belangrijk, dus).
Wegenbelasting in Dld is zowiezo laag. Dus dat is nauwelijks een factor in de kosten.
Dan betrouwbaarheid van dieselblok vs benzine in het algemeen, iemand daar meningen over? NEE, er gaat NIET gechipt worden (wacht op ip-ban.