Bericht
door Bimmer M » 04 mei 2025, 09:05
Het is echt maar net waar je voorkeur ligt. Ik heb zowel een 1M als een (veel) nieuwere M2 gereden — op de straat én op Spa — en ze zijn zó verschillend van karakter dat vergelijken eigenlijk alleen zinvol is als je weet waar je zelf het meeste waarde aan hecht: puur rijgevoel en karakter, of moderne precisie en prestaties.
De 1M voelt voor mij veel puurder. Hij is rauwer, directer, en gewoon veel speelser. Je voelt echt alles wat de auto doet: hoe hij op het asfalt ligt, hoe de achterkant begint te leven, en hoe je er als bestuurder actief bij betrokken wordt. Het is zo’n auto die continu vraagt om interactie — sturen, corrigeren, spelen met grip. Dat maakt ‘m levendig en verslavend, ook al is hij op papier minder snel.
De M2 (ik heb de gewone gereden, geen Comp of CS) is duidelijk moderner en verfijnder. Alles gaat soepeler, strakker en sneller. Je voelt dat hij objectief beter is — sneller rond het circuit, stabieler, en comfortabeler voor dagelijks gebruik. Maar tegelijk is hij ook iets afstandelijker. Minder mechanisch. Minder rauw.
Als je de meeste lol haalt uit autorijden zelf, uit die mechanische beleving en het gevoel dat jíj het verschil maakt, dan doet de 1M dat simpelweg beter. Die auto leeft.