Motorrijtuigenbelasting flink op de schop
- MParallel
- Auto: BMW
Re: Motorrijtuigenbelasting flink op de schop
Wanneer start de exodus eens?
Of zijn we echt het meest schaapachtige volk op aarde?
Of zijn we echt het meest schaapachtige volk op aarde?
-
OnlineMartijn_bmw
Als dat de drijfveer voor het bedrag moet zijn waarom betaald een vrachtwagen van 30.000kg dan maar 30-40eur per maandMParallel schreef: ↑25 apr 2025, 12:26Maadr dat lijken ze wel te doen? Want ze vinden dat EV's benadeeld worden. Maar normaal gesproken vinden ze alles wat de schatkist spekt super fantastisch. Dus eigenlijk verbaasd me dit wel.
Ze hebben ook eerst iedereen met mooie praatjes in een EV geluld, om vervolgens de spelregels aan te passen.
Uiteindelijk bepaalt gewicht wel de slijtage aan de weg, niet het oppervlak wat een auto in neemt.

-
OnlineMartijn_bmw
- MParallel
Nou misschien ben ik me opties al aan het bekijken.
Enige wat me op dit moment nog in NL houdt is omdat ik me werk leuk vind en dat is toch wel een grote factor.
-
OnlineMartijn_bmw
Denk dat dat voor heel veel mensen zo is, er is binding met de plek waar je woont of het nou je ouders/familie/vrienden/kinderen/werk is maakt weinig uit. Daardoor accepteer je de dingen die je niet kan veranderen en blijf je hier wonen. Overigens blijf ik zelf ook van mening dat het hier zo slecht niet is andere west Europese landen is meer van hetzelfde sommige zaken beter dan NL maar dan andere zaken weer minder goed.MParallel schreef: ↑25 apr 2025, 12:59Nou misschien ben ik me opties al aan het bekijken.
Enige wat me op dit moment nog in NL houdt is omdat ik me werk leuk vind en dat is toch wel een grote factor.
Buiten west Europa geen idee hoe goed/slecht een land is tov van NL
-
In mijn leeftijdscategorie (50+) zie ik toch heel veel mensen naar het buitenland vertrekken omdat ze NL zat zijn. Portugal en Spanje vooral. Portugal en Spanje trekken mijzelf niet, maar een dorpje in de Alpen daar zie ik ons wel wonen in de toekomst.Martijn_bmw schreef: ↑25 apr 2025, 13:07Denk dat dat voor heel veel mensen zo is, er is binding met de plek waar je woont of het nou je ouders/familie/vrienden/kinderen/werk is maakt weinig uit. Daardoor accepteer je de dingen die je niet kan veranderen en blijf je hier wonen. Overigens blijf ik zelf ook van mening dat het hier zo slecht niet is andere west Europese landen is meer van hetzelfde sommige zaken beter dan NL maar dan andere zaken weer minder goed.
Buiten west Europa geen idee hoe goed/slecht een land is tov van NL
-
OnlineMartijn_bmw
^^ leuk als je (bijna) met pensioen bent en je financiële schaapjes op het droge hebt.
Maar als je jong naar die landen vertrekt zijn er wel bijvoorbeeld huizen en is alles er goedkoper maar de salarissen liggen er ook fors lager voor hetzelfde werk als in NL dus je koopkracht schiet er dan niks mee op zolang je geen vergaard vermogen uit NL kan meenemen.
Maar als je jong naar die landen vertrekt zijn er wel bijvoorbeeld huizen en is alles er goedkoper maar de salarissen liggen er ook fors lager voor hetzelfde werk als in NL dus je koopkracht schiet er dan niks mee op zolang je geen vergaard vermogen uit NL kan meenemen.
-
Niet helemaal waar. Mijn nichtje en haar vriendje van rond de 24 en net afgestudeerd, kiezen er voor om in Zwitserland te gaan wonen en werken. Lijkt me een goede stap. Het is een redelijk neutraal land, met een eigen stabiele munt. Het leven is er duur, maar de salarissen zijn ook erg hoog en met je Zwitserse Franc ben je spekkoper in een Euro-land. Zeker als je op de grens van Duitsland gaat wonen.
Als je een jong gezin hebt, dan begrijp ik wel dat die keuze niet zo makkelijk is.
Als je een jong gezin hebt, dan begrijp ik wel dat die keuze niet zo makkelijk is.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Niks aan verloren met zo’n schrijfstijl. Spuitje dan maar?MParallel schreef: ↑25 apr 2025, 12:59Nou misschien ben ik me opties al aan het bekijken.

-
OnlineLuco
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
-
- Auto: Dikke Bmw
Ja als het naar belasting / oppervlak zou gaanMartijn_bmw schreef: ↑25 apr 2025, 03:21Nee vrachtwagens betalen veel minder wegenbelasting dan personenauto’s.
GVW van bijvoorbeeld 30.000kg betaald afhankelijk van aantal assen en wel/niet luchtvering maar 30eur tot 40eur per maand.
Dus als het argument echt moet tellen hoe zwaarder hoe meer omdat die de wegen kapot rijden dan moeten vrachtwagens veeeeeel meer gaan betalen en personenauto’s die nog geen 10% wegen van een vrachtwagen veel minder![]()

-
Moet de camera wel op de voorkant gericht staan. Kijk een Wolter Koops. Nederlandse trailers met Poolse trekkers ervoor.Martijn_bmw schreef: ↑25 apr 2025, 07:25Waarom niet? Dan gaan tenminste ook die 90% vrachtwagens betalen die hier rijden op buitenlandse platenen als er nou iemand is die de weg verslijt zoals altijd als argument wordt gebruikt bij EV’s dan zijn het wel zware vrachtwagens dus volgens mij prima dat die betalen naar gebruik van de weg.
-
OnlineMartijn_bmw
Inmiddels iets meer duidelijkheid en die info is wel vastgelegd.
NIEUWE DENKRICHTINGEN
Naast deze twee concrete maatregelen wordt in het klimaatpakket 2025 nieuw beleid aangekondigd dat vóór de zomer verder moet worden uitgewerkt, te weten een nieuwe grondslag voor de MRB, zoals afmetingen (wielbasis x spoorbreedte) in plaats van het voertuiggewicht, en een tenaamstellingsbelasting op nieuwe en gebruikte EV’s. Interessante ideeën, waarbij het voor BOVAG overigens een harde eis is dat de BPM dan van tafel gaat.
https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/ex ... ische-auto
-
Wat heeft het voor zin om afmeting (wielbasis x spoorbreedte) mee te nemen in de grondslag voor berekenen MRB anders dan het gewicht van een auto?
Ik vraag me sowieso al af hoeveel "schade" een personenauto aan het wegdek toebrengt, als over datzelfde wegdek ook vrachtwagens rijden die 20 keer zo zwaar zijn. Dan is mijns inziens de invloed van een auto van zeg 2000kg verwaarloosbaar, zeker voor de kleine gebakjes die minder dan een ton wegen. Het is gewoon een maatregel om de staatskas te vullen, niet om het wegdek van te onderhouden.
Sinds jaar en dag is het gebaseerd op gewicht, laten we dat lekker zo houden ipv op zoek te gaan naar ingewikkelde varianten. Het bestaande systeem aanvullen met een extra categorie (desnoods ook eentje apart voor hybride) en klaar is kees.
Oh ja, opbokken met die provinciale opcenten !
Ik vraag me sowieso al af hoeveel "schade" een personenauto aan het wegdek toebrengt, als over datzelfde wegdek ook vrachtwagens rijden die 20 keer zo zwaar zijn. Dan is mijns inziens de invloed van een auto van zeg 2000kg verwaarloosbaar, zeker voor de kleine gebakjes die minder dan een ton wegen. Het is gewoon een maatregel om de staatskas te vullen, niet om het wegdek van te onderhouden.
Sinds jaar en dag is het gebaseerd op gewicht, laten we dat lekker zo houden ipv op zoek te gaan naar ingewikkelde varianten. Het bestaande systeem aanvullen met een extra categorie (desnoods ook eentje apart voor hybride) en klaar is kees.
Oh ja, opbokken met die provinciale opcenten !
-
- Auto: Fun Damn Mentally
-
Dat zou dan wel weer interessant zijn?Martijn_bmw schreef: ↑26 apr 2025, 08:51
Interessante ideeën, waarbij het voor BOVAG overigens een harde eis is dat de BPM dan van tafel gaat.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
BPM eraf en versleutelen in de MRB?
Want, per saldo moet er minstens net zoveel geld de staatskas instromen en niet minder.
Dan wordt de MRB niet goedkoper gok ik en schreeuwen Henk en Ingrid met hun 20 jaar oude Corolla moord en brand omdat ze het autorijden niet meer kunnen betalen.

Want, per saldo moet er minstens net zoveel geld de staatskas instromen en niet minder.
Dan wordt de MRB niet goedkoper gok ik en schreeuwen Henk en Ingrid met hun 20 jaar oude Corolla moord en brand omdat ze het autorijden niet meer kunnen betalen.
- MParallel
Wielbasis x spoorbreedte? Gaan we weer haha.
Waarom niet lengte x breedte?
Nu benadeel je auto’s met korte overhangen.
Waarom niet lengte x breedte?
Nu benadeel je auto’s met korte overhangen.

-
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Vanuit de staatskas geredeneerd snap ik de gedachte zeker, dat is het probleem niet 

-
OnlineLuco
Ja, als je denkt dat dit gunstiger gaat zijn dan de huidige regeling ben je erg naief.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Yup, veranderingen zijn er niet om het autorijden goedkoper te maken.
-
OnlineMartijn_bmw
Die extra bijtelling voor ice auto’s vanaf 2027 is ook redelijk extreem… op 40k auto een boete van 4.000eur per jaar. Vanaf 2027 zal het snel klaar zijn met ice lease auto’s op die manier
- JP
Hadden ze maar een manier om te kunnen filteren tussen elektrisch en ice, waarbij je de laatste meer kan belasten naar gebruik......iets met brandstof (nog wat) extra belasten, onder de noemer, de gebruiker betaalt...... nee, dat zal vast te moeilijk zijn en de ANWB voorspelt dat zonder die maatregelen de brandstofprijs al naar €3 de liter gaat......