EV auto's (elektrische)
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Re: EV auto's (elektrische)
"Door zakelijke leaseauto's elektrisch te maken moeten er meer elektrische auto's op de tweedehandsmarkt komen."
Leuk, als je wel het volle pond moet gaan betalen qua houderschapsbelasting voor een tweedehands EV.
Ik ben niet tegen op EV of eventuele "incentives" voor groener rijden maar ik vraag me af of dit gaat werken.
De doemdenker in mij zegt, leuk voor de export...
Leuk, als je wel het volle pond moet gaan betalen qua houderschapsbelasting voor een tweedehands EV.
Ik ben niet tegen op EV of eventuele "incentives" voor groener rijden maar ik vraag me af of dit gaat werken.
-
EvdP schreef: 23 apr 2025, 09:17 "Door zakelijke leaseauto's elektrisch te maken moeten er meer elektrische auto's op de tweedehandsmarkt komen."
Daarnaast komt er ook een gewichtscorrectie voor eigenaren voor elektrische auto’s waardoor elektrisch rijden voor de burger goedkoper wordt.
- EvdP
Oh, niet goed gelezen dus.... My bad.
(Ik had het stuk onder de advertentie niet gezien)
(Ik had het stuk onder de advertentie niet gezien)
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Hoe zeer ik ook in de markt was voor iets in 5 deurs EV(misschien de volgende wie weet?) als ik 'n laadpaal had, vind ik bovenstaande weer echt dé politiek in Nederland zoals we die kennen.....
Gewichtscorrectie, wat een woord lol.
En de gemiddelde burger in hun '10 jaar oude ICE met bijbehorende kosten' hoor je nu al over de MRB.
Gewichtscorrectie, wat een woord lol.
En de gemiddelde burger in hun '10 jaar oude ICE met bijbehorende kosten' hoor je nu al over de MRB.
-
Hopelijk niet...
- sitechris
- Auto: BMW M2 (G87)
Verandert weinig, want nu al verplichten veel werkgevers al dat je een EV moet rijden.Wimo schreef: 23 apr 2025, 09:12 Verassing! Not..
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... ijke-lease
- Martijn_bmw
klopt idd, vanwege verplichte CO2 rapportage (WPM) en verplichte dalingen daarop is een EV verplichten in je leasepark een makkelijke stap.sitechris schreef: 23 apr 2025, 10:52Verandert weinig, want nu al verplichten veel werkgevers al dat je een EV moet rijden.Wimo schreef: 23 apr 2025, 09:12 Verassing! Not..
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... ijke-lease
-
Grootste uitdaging is om, na de leaseperiode, de EV's op de particuliere markt te slijten, denk ik?
-
Nee hoor. Als je er maar niet meer dan 10k voor vraagt komt dat helemaal goed.SlowCo schreef: 23 apr 2025, 13:17 Grootste uitdaging is om, na de leaseperiode, de EV's op de particuliere markt te slijten, denk ik?
- Martijn_bmw
Tja als je er maar 10k voor "mag" vragen en de nieuwprijs is 50K moet je dus 40k in 48mnd afschrijven => alleen aan afschrijving al 833EUR per maand komt de rente, HSB, verzekering, onderhoud+banden en een beetje marge nog bij. Dat is niet het leasebedrag wat een leaserijder uit zijn budget wil/kan betalen

Serieus antwoord, het blijft een lastig in te schatten iets de restwaarde van een EV, er zijn 400 leasemaatschappijen in NL dus concurrentie aan de voorkant is hevig aan de andere kant moet je idd wel voldoende afschrijven om ze minimaal tegen boekwaarde einde contract kwijt te kunnen aan "de markt".
- Luco
gemiddeld betaal je de leaseauto consumentenprijs natuurlijk in 60 maanden lease ongeveer aan ex btw, dus dan hebben ze al 21% waar dan het onderhoud, banden en marge af moeten van ruim 10k.
Dat is als die 0 restwaarde zou hebben voor de markt.
-
Ik chargeer ook bewust. Maar verkopen kan prima mits de prijs oke is. En als iedereen rekent met 10k dan kan de leaserijder wel niet willen, maar ze zullen wel moeten. Anders maar een Dacia EV.Martijn_bmw schreef: 23 apr 2025, 14:25Tja als je er maar 10k voor "mag" vragen en de nieuwprijs is 50K moet je dus 40k in 48mnd afschrijven => alleen aan afschrijving al 833EUR per maand komt de rente, HSB, verzekering, onderhoud+banden en een beetje marge nog bij. Dat is niet het leasebedrag wat een leaserijder uit zijn budget wil/kan betalen
Serieus antwoord, het blijft een lastig in te schatten iets de restwaarde van een EV, er zijn 400 leasemaatschappijen in NL dus concurrentie aan de voorkant is hevig aan de andere kant moet je idd wel voldoende afschrijven om ze minimaal tegen boekwaarde einde contract kwijt te kunnen aan "de markt".
- Martijn_bmw
Vergeet je voor het gemak de renteLuco schreef: 23 apr 2025, 14:47 gemiddeld betaal je de leaseauto consumentenprijs natuurlijk in 60 maanden lease ongeveer aan ex btw, dus dan hebben ze al 21% waar dan het onderhoud, banden en marge af moeten van ruim 10k.

Grofweg is het:
Nieuwprijs 50K
Restwaarde 15K
48mnd / 30k km per jaar
Afschrijving: (50-15)/48 = 730
Rente: (4%) = 108
Onderhoud: 50
Banden: 50
Verzekering: 100
Wegenbelasting: 30 (wordt vanaf 2026 stuk meer)
Totaal: 1.068EUR
En ja 1.068 * 48mnd = 51K dus "heb je de hele auto betaald" maar dat zegt niks over de marge van de LM het zijn gewoon allemaal kosten die je ook zou hebben in eigen bezit en dan moet in dit voorbeeld de auto van 50k ook nog 15k opleveren in de groothandel waar LM zijn gebruikt aan verkoopt (= uiteindelijk verkoop ergens bij een occasi paleis 18k/19k)
@Gijzert eens, alles is te kopen en verkopen tegen de juiste prijs

- Luco
Ok ik vergat de rente, maar dan nog, als je dus de auto volledig betaald is alles waar die de markt voor op gaat winst voor de LM toch?Martijn_bmw schreef: 23 apr 2025, 14:58Vergeet je voor het gemak de renteLuco schreef: 23 apr 2025, 14:47 gemiddeld betaal je de leaseauto consumentenprijs natuurlijk in 60 maanden lease ongeveer aan ex btw, dus dan hebben ze al 21% waar dan het onderhoud, banden en marge af moeten van ruim 10k.
Dat is als die 0 restwaarde zou hebben voor de markt.gratis geld bestaat niet (meer)
Grofweg is het:
Nieuwprijs 50K
Restwaarde 15K
48mnd / 30k km per jaar
Afschrijving: (50-15)/48 = 730
Rente: (4%) = 108
Onderhoud: 50
Banden: 50
Verzekering: 100
Wegenbelasting: 30 (wordt vanaf 2026 stuk meer)
Totaal: 1.068EUR
En ja 1.068 * 48mnd = 51K dus "heb je de hele auto betaald" maar dat zegt niks over de marge van de LM het zijn gewoon allemaal kosten die je ook zou hebben in eigen bezit en dan moet in dit voorbeeld de auto van 50k ook nog 15k opleveren in de groothandel waar LM zijn gebruikt aan verkoopt (= uiteindelijk verkoop ergens bij een occasi paleis 18k/19k)
@Gijzert eens, alles is te kopen en verkopen tegen de juiste prijs![]()
- Martijn_bmw
Als dat je conclusie is heb je mijn berekening niet goed gelezen of begrepen 
Andere manier van weergave:
Inkomsten:
48x 1.068EUR leasetermijn = 51K
verkoop einde contract = 15K
Totaal 66K inkomsten.
uitgave:
aanschaf = 50K
onderhoud + banden = 4,8k (3x beurt + 2 sets banden + wat slijtage delen)
verzekering = 4,8k
rente = 5,2k
wegenbelasting = 1,4k
totaal = 66K uitgaven
kortom bij een verkoop einde contract van 15K is de winst 0EUR over looptijd.
Mocht de verkoopopbrengst meer zijn is dat de winst is het minder heeft het hele contract verlies geleden.

Inkomsten:
Totaal 66K inkomsten.
uitgave:
aanschaf = 50K
verzekering = 4,8k
rente = 5,2k
wegenbelasting = 1,4k
totaal = 66K uitgaven
Mocht de verkoopopbrengst meer zijn is dat de winst is het minder heeft het hele contract verlies geleden.
-
En hoe verhoudt zich de afschrijving tussen vergelijkbare leasewagen ICE vs EV?
- Martijn_bmw
^^ op dit moment schrijft een EV harder af dan een ICE (paar procent over de lpt geen mega verschillen).
komt voornamelijk doordat fabrikanten de nieuwe auto's snel verbeteren in range en nieuwprijzen verlagen, bij ICE zie je dat effect niet.
bijvoorbeeld Tesla 3 kost in 2019 voor een LR 55k die koop je nu nieuw voor 50k.
dat effect zie je bij ICE niet, eerder andersom ICE's worden jaarlijks duurder nieuw en dus ook gebruikt.
komt voornamelijk doordat fabrikanten de nieuwe auto's snel verbeteren in range en nieuwprijzen verlagen, bij ICE zie je dat effect niet.
bijvoorbeeld Tesla 3 kost in 2019 voor een LR 55k die koop je nu nieuw voor 50k.
dat effect zie je bij ICE niet, eerder andersom ICE's worden jaarlijks duurder nieuw en dus ook gebruikt.
- JP
Leasemaatschappijen verdienen bakken vol met geld, hoe kan het anders dat hun gemiddelde personeel elke paar maanden een andere BMW kan kopen bij Van Eerde….. 

- Martijn_bmw
JP schreef: 23 apr 2025, 16:28 Leasemaatschappijen verdienen bakken vol met geld, hoe kan het anders dat hun gemiddelde personeel elke paar maanden een andere BMW kan kopen bij Van Eerde…..![]()

- MParallel
- Auto: BMW
- Luco
Aanschaf is geen 50k, want daar gaat voor de LM de btw af en de klant betaalt de inclusief prijs in ex btw.Martijn_bmw schreef: 23 apr 2025, 15:50 Als dat je conclusie is heb je mijn berekening niet goed gelezen of begrepen
Inkomsten:
Totaal 66K inkomsten.
uitgave:
aanschaf = 50K
verzekering = 4,8k
rente = 5,2k
wegenbelasting = 1,4k
totaal = 66K uitgaven
- Martijn_bmw
Alles in mijn rekenvoorbeeld is ex btw.
- Luco
Dat is dan wel vreemd, want een auto van 50k inclusief btw is precies mijn mustang en ik betaal die 50k in 5 jaar exclusief btw en mijn leasetarief was echt scherp was al eerder geconstateerd. 833 ex per maand.
- EvdP
Dat is alleen de auto, dan is het personeel van de LM nog niet betaald neem ik aan.