Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
maurizio
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door maurizio » 13 mar 2025, 11:03

romo schreef: 13 mar 2025, 10:25 Waarom moet die investering terug verdiend?

Je verbruik daalt, daarmede je energie rekening.

Dat mensen er een (oneigenlijke) koehandel van gemaakt hebben, door een dwaze subsidie maatregel van de overheid, is helder.

Wees dan niet verbaasd dat die handel ergens eindigt.
Als ik domweg geld over de balk wil gooien, doe ik het liever aan leuke dingen bijvoorbeeld DF :blink:
Bij dit soort dingen hoef ik er geen winst op te maken, maar wil ik de extra investering op zijn minst terugverdienen over de levensduur.

Elise

Bericht door Elise » 13 mar 2025, 11:20

romo schreef: 13 mar 2025, 10:25 Waarom moet die investering terug verdiend?

Je verbruik daalt, daarmede je energie rekening.
Precies, middels die lagere energie rekening verdien je de investering terug.

Degene die investeren (geld weggooien) voor alleen de groene gedachte, zijn op één hand te tellen :tooth:

JP

Bericht door JP » 13 mar 2025, 11:27

Alsof je op het einde van de maand denkt "ik houd opeens €200 over" :tooth:

maurizio
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d

Bericht door maurizio » 13 mar 2025, 11:37

Elise schreef: 13 mar 2025, 11:20 Degene die investeren (geld weggooien) voor alleen de groene gedachte, zijn op één hand te tellen :tooth:
Die zul je ook niet snel terugvinden op een forum genaamd "driving fun" :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 mar 2025, 11:39

JP schreef: 13 mar 2025, 11:27 Alsof je op het einde van de maand denkt "ik houd opeens €200 over" :tooth:
Nou, meteen maar voor een jaar WC papier inkopen dan. :zwijntje:

JP

Bericht door JP » 17 mar 2025, 19:44

Dyness thuisbatterij voor € 26k ?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 24 mar 2025, 18:57

Tsja. En wie mag de eventuele claim gaan betalen?

(Even buiten beschouwing gelaten dat het een aparte actie is om eerst mensen te pushen om panelen te nemen en dan de saldering af te schaffen)

Elise

Bericht door Elise » 24 mar 2025, 19:33

EvdP schreef: 24 mar 2025, 18:57 En wie mag de eventuele claim gaan betalen?
Als je belasting betaalt ben je het bokje.
Of het nu een claim betreft of het gaat om subsidie.....de rekening ligt altijd bij de belastingbetaler.

m3e30_chris

Bericht door m3e30_chris » 25 mar 2025, 19:01

Volstrekt kansloos natuurlijk!

En no-way dat deze kerel er tijd in gaat steken op een no-cure no-pay basis :-)

Luco

Bericht door Luco » 25 mar 2025, 19:34

m3e30_chris schreef: 25 mar 2025, 19:01

Hoezo kansloos, de regering verliest wel meer rechtzaken.
Vaak wordt er voor zon massaclaim een stichting opgezet.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 mar 2025, 19:38

Luco schreef: 25 mar 2025, 19:34
m3e30_chris schreef: 25 mar 2025, 19:01

Hoezo kansloos, de regering verliest wel meer rechtzaken.
Vaak wordt er voor zon massaclaim een stichting opgezet.
Belasting regels worden toch om de haverklap veranderd? Waar je altijd mensen met pech en mazzel mee hebt… ik had bijvoorbeeld pech met overdrachtsbelasting. Betaalde 6% en kort daarna werd het 2% gaan toch ook niet alle mensen die net 6% hadden betaald een claim beginnen tegen de staat?

Luco

Bericht door Luco » 25 mar 2025, 20:33

Het gaat hier om het woord kansloos.
Niet of regels worden veranderd of niet, het wordt eventueel een rechtzaak (als het ooit zover komt) en dat is nooit kansloos.

Elise

Bericht door Elise » 25 mar 2025, 21:48

Als de staat via hun eigen organen, zie een www.milieucentraal.nl , propaganda maakt en rekensommetjes neerzet die aangeven dat investeren in zonnepanelen rendabel is (was) terwijl dat niet zo blijkt te zijn denk ik niet dat het op voorhand kansloos is.

EvdP

Bericht door EvdP » 26 mar 2025, 13:04

Wij hebben hier in de buurt "nul op de meter" huurhuizen (in verband met het hele aardbevingsgebeuren). Die mensen gaan niet blij worden vanaf 2027.

Luco

Bericht door Luco » 26 mar 2025, 14:17

EvdP schreef: 26 mar 2025, 13:04 Wij hebben hier in de buurt "was nul op de meter" huurhuizen (in verband met het hele aardbevingsgebeuren). Die mensen gaan niet blij worden vanaf 2027.
vast aangepast :tooth:

Elise

Bericht door Elise » 26 mar 2025, 14:40

Dat blijven, per saldo, gewoon nul op de meter huizen, alleen moet er vanaf 1jan2027 onder aan de streep wel geld bij.

Bij mij is door een enorm overschot het geen nul op de meter maar zwaar negatief op de meter daar ik grofweg 50% meer opwek dan ik verbruik. Dit jaar en volgend jaar resulteert dat in een jaarlijkse teruggave van +/- €1200. Maar vanaf 1jan2027 moet ik ook gewoon weer voor mijn energie gaan betalen.

Overigens nog geen enkel idee wat ik met mijn panelen ga doen vanaf 2027. Er zijn vele opties, maar het is veel te vroeg om daar nu al een beslissing over te nemen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 mar 2025, 14:49

Toch vind ik in basis niet raar dat het 100% salderen wordt afgeschaft.
Nu gebruikt iedereen met panelen het netwerk als een soort van accu, in de zomer teveel dumpen en in de winter het tekort opnemen en daar netto niks voor betalen is natuurlijk onhoudbaar...

alleen is de communicatie en uitvoering vanuit de overheid wederom belabberd hierover. (gelijk aan EV's en zoveel andere dossiers)

Luco

Bericht door Luco » 26 mar 2025, 14:53

Elise schreef: 26 mar 2025, 14:40 Dat blijven, per saldo, gewoon nul op de meter huizen, alleen moet er vanaf 1jan2027 onder aan de streep wel geld bij.

Bij mij is door een enorm overschot het geen nul op de meter maar zwaar negatief op de meter daar ik grofweg 50% meer opwek dan ik verbruik. Dit jaar en volgend jaar resulteert dat in een jaarlijkse teruggave van +/- €1200. Maar vanaf 1jan2027 moet ik ook gewoon weer voor mijn energie gaan betalen.

Overigens nog geen enkel idee wat ik met mijn panelen ga doen vanaf 2027. Er zijn vele opties, maar het is veel te vroeg om daar nu al een beslissing over te nemen.
Hier een beetje dezelfde situatie, inderdaad afwachten, al betaal ik nu nog geen terugleververgoeding, dat scheelt iets.

EvdP

Bericht door EvdP » 26 mar 2025, 14:57

Elise schreef: 26 mar 2025, 14:40 Dat blijven, per saldo, gewoon nul op de meter huizen, alleen moet er vanaf 1jan2027 onder aan de streep wel geld bij.
Het punt alleen is dat de huurders van deze huizen ooit is verteld dat ze bij normaal gebruik geen energierekening meer zouden hebben want "nul op de meter". De eindafrekening rekening voor "transportkosten" haalde hier de regionale media destijds ook al redelijk snel. De huurders was verteld dat ze geen geld zouden hoeven betalen voor stroom. Dus dat wordt feest als die mensen vanaf 2027 een mooie energierekening gaan krijgen.

Elise

Bericht door Elise » 26 mar 2025, 16:25

EvdP schreef: 26 mar 2025, 14:57
Het punt alleen is dat de huurders van deze huizen ooit is verteld dat ze bij normaal gebruik geen energierekening meer zouden hebben want "nul op de meter". De eindafrekening rekening voor "transportkosten" haalde hier de regionale media destijds ook al redelijk snel. De huurders was verteld dat ze geen geld zouden hoeven betalen voor stroom. Dus dat wordt feest als die mensen vanaf 2027 een mooie energierekening gaan krijgen.
Huurders die geen cent hebben geïnvesteerd? Nah, daar kan ik niet veel medelijden mee hebben.
Zelfde geldt voor degene die zijn panelen er al dubbel en dwars uit heeft, die moet ook niet klagen.

Dan gaat mijn sympathie uit naar mensen die, onder valse voorwendselen, recent hebben geïnvesteerd.

EvdP

Bericht door EvdP » 26 mar 2025, 16:49

Ik zie wat je hebt getypt, maar misschien is er iets meer toelichting nodig over de huurders.

De huurders zaten in een huurhuis, moesten er uit omdat wij hier last hebben van aardbevingen. Hun huurhuizen moesten worden gesloopt. Ze zouden daarvoor nieuwe huizen terug krijgen. Alleen, geen DF-ers dus geen twee keer modaal. De huurhuizen waren sociale huurwoningen en toen nog niet heel duur. Dan krijg je een nieuw huurhuis. Maar, die waren nogal wat duurder in de maand. Geen probleem, want je krijgt nu een "nul op de meter" huurhuis. De 300 euro die je in de maand meer moet betalen bespaar je weer op je energiekosten.

Deze huurders hebben dus geen cent geïnvesteerd inderdaad. Maar ze hadden ook geen keus. Je huis wordt gesloopt en je krijgt er een duurdere voor terug "zonder energiekosten"... Het plaatje wat ze voorgeschoteld is verandert dus vanaf 2027 nogal drastisch.

Er zijn meer huurder bij ons in de regio die geen keus wat betreft de zonnepanelen hebben gehad. Er worden hier in de regio hele woonwijken gesloopt in het kader van "versterking" en die mensen hebben echt geen keus (of geld). Een ander huurhuis voor een schappelijke prijs vind je ook hier niet.

Wij hebben ook panelen, die hebben zich al terugbetaald en ik ga niet lopen klagen.

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 26 mar 2025, 20:23

Zo is ieder geval anders, hier 3jaar geleden zonnepanelen op t dak laten leggen ( in de tijd dat ze duur waren :hammer: )en ja voor mij zal t nu een stuk langer duren voor de investering eruit is, leuk is het niet maar lig er niet wakker van....ooit zullen ze afbetaald zijn en heb je een iets lagere rekening en is dat niet zo in de toekomst gaat de stekker van die dingen eruit.

Als je de zonnepanelen al lang terug zijn verdiend moet je niet zeuren dat je verdien mogelijkheid op die manier weg/minder is, ja het is niet leuk maar voor de mensen met de 0 op de meter verhalen vindt ik het meer sneu.
Ook de mensen die op basis van zonnepanelen alles elektrisch in huis hebben genomen, EV warmtepomp ed. en dit nu meer geld kwijt zijn dan verwacht dat is niet leuk maar was te verwachten door de politiek die iedere voordeeltje wat ze de burger 'geven/beloven' later weer afpakken.

Plaats reactie