Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Eric Z » 28 feb 2025, 23:10

SlowCo schreef: 28 feb 2025, 22:41 Trump heeft niets te verliezen, enkel te winnen.
Zelensky heeft niets te willen, enkel te accepteren.
En van de tandenloze, bureaucratische/technocratische EU hoeft Oekraïne weinig daadkracht te verwachten.
Trump heeft niets te verliezen, maar het stevige VS qua imago helpt hij naar mijn idee wel om zeep.
Zelensky heeft een probleem, maar dat heeft hij al langer en zie ik niet gauw toeleggen op zijn land.
De EU is een tandloze tijger dus wie word de lachende derde?

Waarom is de US zo op zoek naar grondstoffen. Groenland, nu Oekraine. China dan toch de lachende derde?

Rusland doet op economisch vlak niet zo veel, dus lijkt mij voor de VS niet direct een interresante speler. Hoewel daar vast nog wel grondstoffen te halen zijn ook.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 mar 2025, 08:20

Dat gesprek: Zelensky doelde op dat in 2014-2022 de USA Ukraine niet direct hielp(logisch als die Maidan revolutie georchestreerd was mede dóór de USA) , toen werd JD 'boos' als zijnde Zelensky 'ondankbaar' en daarop volgde Trump met hetzelfde riedeltje. Zelensky had daar zeker 'n punt al was hij toen nog geen president van Ukraine.
Meteen daarna in het gesprek viel Trump Hunter en Joe Biden en Hillary en Obama etc. aan dat die die rare en nare dingen deden en daar ben ik 't ook wel mee eens...

Dus er was van vooral JD even onbegrip over de zogenaamde ondankbaarheid van Zelensky die voor wat wrijving zorgde, maar een paar tellen later knalde vooral Trump erin dat het aan Joe/Hunter/Obama/Hillary en noem maar op lag.

Dat is mijn analyse. Ik had 't mooi gevonden als Trump Joe en Hunter had gearresteerd en berecht had. Ik had 't nog mooier gevonden als Harris was gekozen op dit moment. Maar EU is iig wakker geschud.

Ik las ergens dat vanaf 1950 de USA het gevaarlijkste land was ter wereld qua binnenvallen. Toen nog met hun anti commie politiek etc.

Maar 't is toch veel groter dan dát ben ik bang...

Robin

Bericht door Robin » 01 mar 2025, 08:24

Tom

Bericht door Tom » 01 mar 2025, 11:58

Luco schreef: 28 feb 2025, 23:01 Ik hoor hier toch ook altijd veel mensen zeiken over ambtenaren, dat het wel minder kan, dat het land meer als een bedrijf gestuurd moet worden, nu doet iemand dat, de keiharde zakenman spelen en is het ook weer niet goed :coffee:
Inderdaad.

Trump waarschuwt al jaren (terecht vind ik) dat andere landen de NAVO-norm niet halen.
Nu blijkt dat zowel Oekraïne als de EU deze oorlog niet kan winnen zonder hulp van Amerika. Het is een proxy-oorlog, dus het enige wat wij hebben zijn ambtenaren in grote kantoren in Brussel die met belastinggeld kunnen strooien zolang het volk erachter staat. En ondertussen raken de manschappen in Oekraïne op. Het draagvlak voor Zelensky in zijn eigen land zou ook wankelen.

De EU dacht natuurlijk die mineralen te verwerken in de deal voor toetreding tot de EU: wij hebben jullie bevrijdt van de aggressor en laten jullie toe bij de EU, dus teken hier maar. Die kans lijkt met de dag kleiner te worden, de cake wordt nu verdeeld en Trump is in de positie om dit hard te spelen (hij heeft weinig te verliezen en zal blijven hameren op de niet gehaalde NAVO-norm). De EU kan natuurlijk niet zeggen dat het ze om de mineralen te doen was, het ging zogenaamd enkel en alleen om de Oekraïners vs de aggressor.

De EU heeft weinig te willen ben ik bang. Het volk begint te morren over nog meer geld naar Oekraïne. De enige troef die zij nog in handen hebben is Nordstream 2. Als ze de boel echt op scherp willen zetten maken ze bekend dat Amerika achter het opblazen van de Nordstream 2 zat waardoor we nu een hoge energierekening hebben. De vraag is of dat positief uit pakt: Trump zal zeggen dat de Biden administration dat heeft gedaan en het volk hier zal zich afvragen hoe dat heeft kunnen gebeuren onder toezicht van onze leiders die gelijk naar Putin wezen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 01 mar 2025, 13:27

Trump heeft gelijk dat vrijheid geld kost en we binnen de NAVO dus goed naar de budgetten moeten kijken, en ons moeten houden aan daar over gemaakte afspraken.

Voor de rest vind ik hem, zeker na gisteren met kneusje Vance erbij die nog even de lont in het kruitvat duwde, een walgelijk figuur. Die man verdraait feiten, kletst meters uit z'n nek en schoffeert zijn gesprekspartner. Het draait in eerste instantie in deze wereld om hem, daarna om de V.S. en daarna om deals sluiten. Het presidentschap houdt wel iets meer in dan de harde, arrogante zakenman uithangen en daar gaat hij nog wel een keer achter komen. En dat hij meer richting Rusland dan Oekraïne en de EU opschuift vind ik heel bijzonder.

De EU roept al veel te lang dat ze het initiatief op allerlei terreinen moeten nemen. Kappen met dat slappe geklets en aan de slag. Het is werkelijk beschamend dat zo'n groot blok aan leden het niet voor elkaar krijgt om het over essentiële zaken eens te worden. En vrede aan de rand van de EU lijkt me tamelijk essentieel.

Van anderen hoeven we niets te verwachten, en Putin ziet zijn kans nu al helemaal schoon. Die gaat niet uit zichzelf stoppen en viert momenteel feest in het Kremlin. Ik kan hem geen ongelijk geven, het is één grote shitshow.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 01 mar 2025, 15:26

+1 Bram, die Trump 'spoort' echt niet en die lui die ie om zich heen heeft verzameld ook niet.
Hij doet of het een spelletje kaarten is en is alleen maar uit op meer macht en meer geld, wat een verschrikkelijk (overdreven) figuur, het lijkt wel een jochie van 14 in een oud lijf. :?
Wordt tijd dat ie JF Kennedy achterna gaat en daar bedoel ik niet mee dat Kennedy ook slecht was, want dat zou ik echt niet weten. :wink:

Tom

Bericht door Tom » 01 mar 2025, 16:12

Trump wil een vredesdeal sluiten, dat heeft hij al meermaals aangegeven. Er is ook gebeld met Rusland waarmee kennelijk al wat scenario's zijn besproken. Zo ver is de EU nooit gekomen. Trump gaf ook aan dat Putin al zijn afspraken met hem in het verleden is nagekomen, dus ook daar zit een zekerheid voor de EU en Zelensky. Part of the deal, en dat is een compromis dat Zelensky moet accepteren, is dat er mineralen naar Amerika gaan. Als Zelensky zich gister iets meer had ingeschikt, dan had die deal gister gesloten kunnen worden.

Het is niet heel handig van Zelensky om nog even het laatste woord te willen hebben over Putin, hoe begrijpelijk het ook is. Houd op zo'n moment je oorlogsretoriek even voor je, zeker als je met een tussenpartij zit die jou een handreiking doet en voor jou al met je tegenstander heeft gepraat om tot een deal te komen. Als Trump dat soort taal in zijn oval office, met alle media erbij, zou accepteren zou die Putin te kakken zetten. Iets meer nederigheid/diplomatie mag je dan wel verwachten. Ik vind het dom van Zelensky. Want wat zijn zijn opties nu? Putin gaat niet met de EU onderhandelen. Het lukt de EU ook niet om Rusland terug te drijven. Ik denk dat hij snel genoeg met hangende pootjes terug komt.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 mar 2025, 16:50

Je gebruikt de woorden nederigheid en diplomatie in een verhaaltje over o.a. Trump. Ik schiet wel ff in de lach. Ook hoe je het vertaalt in het voordeel van Trump en Poetin vind ik wel een goede. En dat Zelensky de schlemiel is die niets goed doet. Trump de weldoener en Poetin die betrouwbaar is… Dat Zelensky is blijven zitten is al knap van hem met die geveinsde aanvallen van Vance en Trump. Daarna weggegaan en geen excuses, waarom ook, is goed van hem. Laat die Trump en Vance maar gaarkoken in sop, zonder grondstoffen uit Oekraïne.

Luco

Bericht door Luco » 01 mar 2025, 17:06

Tja, als Trump de hulp stopzet is de oekraine in drie dagen bezit van Rusland, geen europa die daar wat aan kan doen.

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 01 mar 2025, 17:44

Arthur schreef: 01 mar 2025, 16:50 Je gebruikt de woorden nederigheid en diplomatie in een verhaaltje over o.a. Trump. Ik schiet wel ff in de lach. Ook hoe je het vertaalt in het voordeel van Trump en Poetin vind ik wel een goede. En dat Zelensky de schlemiel is die niets goed doet. Trump de weldoener en Poetin die betrouwbaar is… Dat Zelensky is blijven zitten is al knap van hem met die geveinsde aanvallen van Vance en Trump. Daarna weggegaan en geen excuses, waarom ook, is goed van hem. Laat die Trump en Vance maar gaarkoken in sop, zonder grondstoffen uit Oekraïne.
Je haalt me de woorden uit de mond. Ik vind het zelfs letterlijk trump napraten. Bijzonder krom. "Vredesdeal" zie ik ook veelste vaak voorbij komen. Een vredesdeal houdt dus in dat de VS voor 350 ?? miljard aan grondstoffen krijgt van Oekraïne in ruil voor het afgeven van 20% van haar land en geen veiligheidsgaranties van de VS. Dat moet de EU dan maar regelen. Geweldige deal inderdaad...

En hebben we al gehoord wat putin precies van deze "vredesdeal" vindt? En nemen zij ook echt genoegen met 20% land van Oekraïne? Wat overigens totaal belachelijk is en wat hopelijk ook nooit gaat gebeuren.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 01 mar 2025, 17:47

Ik heb er niets meer aan toe te voegen. Naast dan dat de eventuele vrede voor Trump bijzaak is, waarmee hij zichzelf natuurlijk wel mooi mee op de borst kan kloppen. Het gaat gewoon, heel plat en ordinair, om knaken. Niks anders.

Kadett

Bericht door Kadett » 01 mar 2025, 18:10

Tom schreef: 01 mar 2025, 16:12 Trump wil een vredesdeal sluiten, dat heeft hij al meermaals aangegeven. Er is ook gebeld met Rusland waarmee kennelijk al wat scenario's zijn besproken. Zo ver is de EU nooit gekomen. Trump gaf ook aan dat Putin al zijn afspraken met hem in het verleden is nagekomen, dus ook daar zit een zekerheid voor de EU en Zelensky. Part of the deal, en dat is een compromis dat Zelensky moet accepteren, is dat er mineralen naar Amerika gaan. Als Zelensky zich gister iets meer had ingeschikt, dan had die deal gister gesloten kunnen worden.

Het is niet heel handig van Zelensky om nog even het laatste woord te willen hebben over Putin, hoe begrijpelijk het ook is. Houd op zo'n moment je oorlogsretoriek even voor je, zeker als je met een tussenpartij zit die jou een handreiking doet en voor jou al met je tegenstander heeft gepraat om tot een deal te komen. Als Trump dat soort taal in zijn oval office, met alle media erbij, zou accepteren zou die Putin te kakken zetten. Iets meer nederigheid/diplomatie mag je dan wel verwachten. Ik vind het dom van Zelensky. Want wat zijn zijn opties nu? Putin gaat niet met de EU onderhandelen. Het lukt de EU ook niet om Rusland terug te drijven. Ik denk dat hij snel genoeg met hangende pootjes terug komt.
Welke vredesdeal, Trump en Putin zitten letterlijk handjeklap te doen over de resources die in Oekraine te vinden zijn. Zijn allebei schoften, de manier van regeren wat Trump dat is allemaal desinformatie, verdeel en heers. Hij speelt een heel gevaarlijk spelletje wat verregaande gevolgen heeft voor de wereld economie.

Leuk dat MAGA en bijvoorbeeld de autoindustrie geheel binnenslands willen verplichten. Maar al een klein voorbeeld. 80% van aluminium in Noord Amerika is in Canada te vinden. Die hebben de efficientie om het te verwerken naar auto producten. Je maakt Amerika niet groot door bepaalde eisen en verplichtingen van ene op andere moment in te laten gaan waar onderdeel lijnen al 10 tallen jaren op elkaar ingespeeld zijn (Just in time/lean)

Hij verstoord alleen maar de werkbare processen om voor de buhne punten te scoren. (Midden) lange termijn gevolgen neemt ie voor lief.

Tom

Bericht door Tom » 01 mar 2025, 18:17

Het staat Zelensky vrij om ergens anders een betere deal te krijgen.

Welke opties heeft hij?

Als de trend van de afgelopen drie jaar door zet hoeft hij dat vanuit de EU niet te verwachten. Uitzicht op vrede is er niet en winnen doen we ook niet. Al die steunbetuigingen van onze EU-leiders helpen hem ook niet om de oorlog te winnen. Maar we kunnen nog een keer roepen hoe slecht Trump is. Ik ben benieuwd naar de oplossing van de EU. Dat moet dus een oplossing zijn die snel komt en tegen betere voorwaarden.

Robin

Bericht door Robin » 01 mar 2025, 18:28

Wie zijn eigenlijk 'the good guys' dan? Zielig voor Zelensky (not kidding), maar ik vind 'm wel wat een schooiertje worden hoor. En dan de EU. Da's ONS probleem. Oh ja, immigratie, haatpredikers binnenlaten, stikstof en klimaat, dát is ónze prioriteit:)

Oh ja en bijna elke week een moslim terreuraanslag ergens in EU....:-(

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 01 mar 2025, 18:29

Trump is slecht!

Kadett

Bericht door Kadett » 01 mar 2025, 18:32

Tom schreef: 01 mar 2025, 18:17 Het staat Zelensky vrij om ergens anders een betere deal te krijgen.

Welke opties heeft hij?

Als de trend van de afgelopen drie jaar door zet hoeft hij dat vanuit de EU niet te verwachten. Uitzicht op vrede is er niet en winnen doen we ook niet. Al die steunbetuigingen van onze EU-leiders helpen hem ook niet om de oorlog te winnen. Maar we kunnen nog een keer roepen hoe slecht Trump is. Ik ben benieuwd naar de oplossing van de EU.
VK heeft de geweer munitie flink opgeschaald. Rheinmetal de artillerie muntie. Canada en Australie leveren aardig wat AFV/IFV, waar de MRAPs uit Canada in Oekraine gemaakt gaan worden. Rheinmetal een fabriek in westen van Oekraine aan opbouwen is.

Verder is de productie van FPV drones in al van dermate aantallen dat ze het tekort van artillerie granaten deels goedmaken. Rusland heeft amper nog zware tanks of AFV's. Oud spul van jaren '60 verschijnt steeds maar aan de frontlinies, nog even en de T34 (WWII) komt uit museum.

De Shaheds die Rusland maakt kunnen door de PRTL(Pruttel) eenvoudig neergeschoten worden. Burst van 4 kogels per target, zijn er nu paar uit mottenballen uit Jordanië gehaald.

Nu in Duitsland Scholtz niet meer de dienst uitmaakt is de kans dat de Taurus raket (tegenhanger ATACMS) geleverd gaat worden, groter geworden en die kan door dikker beton heen. F16'a doen hun werk dichter bij front. Er zijn al Mirage 2000 geleverd die glide bommen vanuit Frankrijk (SCALP) kan afvuren.

Europa is een ratjetoe aan onderdelen en gevechtssystemen maar er is en wordt nog steeds geleverd. Ja het spul wat de VS geleverd heeft heeft altijd flink het nieuws gehaald. (HIMARS/ATACMS en de Bradleys) Maar Europa heeft ook leuk spul.

Tom

Bericht door Tom » 01 mar 2025, 18:51

Kadett, ik hoor al drie jaar hoe superieur wij zijn qua materieel en hoe slecht de spullen uit Rusland zijn. Ik heb er geen verstand van, maar ik zie wel dat we die oorlog nog altijd niet gewonnen hebben met manschappen, geld en materieel (terwijl er al veel die kant op is gegaan). De EU-leiders hebben ook geen aanstalten gemaakt om het op een diplomatieke manier te beëindigen omdat ze niet om tafel willen met Putin. Wat ik ook begrijp.

Prima dat we kritiek hebben op de oplossing van Trump. Maar wat dan wel? Dan moet de oplossing dus vanuit de EU komen. En snel ook. Op materieel gebied zijn we al opgeschaald tot het niveau van de F16's, dus dat eind is ook in zicht. De verwachtingen liggen nu wel hoog bij mij (en kennelijk ook bij jullie).
Robin schreef: 01 mar 2025, 18:28 Wie zijn eigenlijk 'the good guys' dan?
Degene die als eerste die oorlog daar beëindigd. Waarbij die mineralen wel de minste rotzorg zijn.

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 01 mar 2025, 19:08

Robin schreef: 01 mar 2025, 18:28 Wie zijn eigenlijk 'the good guys' dan? Zielig voor Zelensky (not kidding), maar ik vind 'm wel wat een schooiertje worden hoor. En dan de EU. Da's ONS probleem. Oh ja, immigratie, haatpredikers binnenlaten, stikstof en klimaat, dát is ónze prioriteit:)

Oh ja en bijna elke week een moslim terreuraanslag ergens in EU....:-(
We lijken te zijn vergeten dat de man al 3 jaar moet vechten voor het voortbestaan van zijn land. Dat doet denk ik wel wat met je als persoon.

Kadett

Bericht door Kadett » 01 mar 2025, 19:25

Tom schreef: 01 mar 2025, 18:51 Kadett, ik hoor al drie jaar hoe superieur wij zijn qua materieel en hoe slecht de spullen uit Rusland zijn. Ik heb er geen verstand van, maar ik zie wel dat we die oorlog nog altijd niet gewonnen hebben met manschappen, geld en materieel (terwijl er al veel die kant op is gegaan). De EU-leiders hebben ook geen aanstalten gemaakt om het op een diplomatieke manier te beëindigen omdat ze niet om tafel willen met Putin. Wat ik ook begrijp.

Prima dat we kritiek hebben op de oplossing van Trump. Maar wat dan wel? Dan moet de oplossing dus vanuit de EU komen. En snel ook. Op materieel gebied zijn we al opgeschaald tot het niveau van de F16's, dus dat eind is ook in zicht. De verwachtingen liggen nu wel hoog bij mij (en kennelijk ook bij jullie).
Robin schreef: 01 mar 2025, 18:28 Wie zijn eigenlijk 'the good guys' dan?
Degene die als eerste die oorlog daar beëindigd. Waarbij die mineralen wel de minste rotzorg zijn.
Tegen meat waves van 500 Russen/Noordkoreanen per keer is modern wapentuig ook niet ontworpen.

Als je ziet wat Rusland al had sinds de koude oorlog aan materiaal dat is enorm en een kogel/granaat van 30-40 jaar geleden komt net zo hard aan als 1 van 2024. Je ziet nu op nieuwe satalliet beelden wel dat zo'n beetje alle buiten parkeerplaatsen van Russisch rijdend materieel verdwenen is en dus hoogstwaarschijnlijk ingezet of opgeofferd om ander materiaal rijden te houden/krijgen.

Oekraine had veel oud (sovjet) spul en heeft tot nu toe zich staande gehouden. Als je ziet hoe snel het afgelopen had kunnen wezen 3 jaar terug als het hostomel vliegveld intact ingenomen was geweest. Hadden we Rusland 1000km dichterbij gehad en hadden ze binnen 10-15jaar echt wel een poging gedaan de baltische staten te ontwrichten of in te nemen.

De Polen zijn zo gek nog niet met hun (militaire) maatregelen richten het oosten. Die weten wat het is om Rusland als verlosser en heerser te hebben.

JP

Bericht door JP » 01 mar 2025, 19:35

Wat is het doel van Putin? Wil hij de vernietigde gebieden inlijven, met alle biohazard (al zijn veel lijken al door varkens en andere dieren opgevroten), de grote aanwezigheid van mijnen, shrapnel in elk veld waar voorheen landbouw was, maar vooral 99% van alle gebouwen in puin. Waar halen ze de grondstoffen vandaan om hier weer volledige steden her op te bouwen, of stuurt Noord Korea tzt ook nog puinbrekers?

Kritiek onder Biden was dat Amerika elk jaar wel ergens verzoop, wegwaaide (orkanen) of in de fik ging. Sloppy Joe gaf zijn geld alleen aan militair spul uit en hun eigen volk liet die verzuipen. Is iets voor te zeggen dat Trump nu zijn eigen volk eerst zet. Na Hans Janmaat zijn zulke termen in NL niet echt meer op prijs gesteld.

Elise

Bericht door Elise » 01 mar 2025, 19:38

Kadett schreef: 01 mar 2025, 19:25 De Polen zijn zo gek nog niet met hun (militaire) maatregelen richten het oosten. Die weten wat het is om Rusland als verlosser en heerser te hebben.
Die klappen er niet voor niets zoveel geld tegenaan. Op dit moment koploper van de EU naar % van BNP?

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 01 mar 2025, 20:05

Luco schreef: 01 mar 2025, 17:06 Tja, als Trump de hulp stopzet is de oekraine in drie dagen bezit van Rusland, geen europa die daar wat aan kan doen.
Nee, en dus niemand die hem tegenhoudt de rest van Europa ook mee te pakken.

En die Oval Office scène…House of Cards is er niks bij.

Wimo

Bericht door Wimo » 01 mar 2025, 21:55

MParallel schreef: 01 mar 2025, 20:05
Luco schreef: 01 mar 2025, 17:06 Tja, als Trump de hulp stopzet is de oekraine in drie dagen bezit van Rusland, geen europa die daar wat aan kan doen.
Nee, en dus niemand die hem tegenhoudt de rest van Europa ook mee te pakken.

En die Oval Office scène…House of Cards is er niks bij.
Natuurlijk niet... Europa heeft een zwaar superieure luchtmacht. Een grond oorlog als in de Oekraïne heeft hier helemaal geen zin.

JP

Bericht door JP » 01 mar 2025, 22:01

Tanks en vliegtuigen zijn kapitaalvernietiging. Nu is de tijd van drones voor een paar barkie.

Luco

Bericht door Luco » 01 mar 2025, 22:14

Zolang we hier tegen elke nieuwe plek waar defensie iets wil, in opstand komen, zullen wij iig geen enkele rol spelen in dit hele verhaal.

Plaats reactie