Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bram » 27 feb 2025, 21:58

Nooit doen dus.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 feb 2025, 04:51

Ik zou idd ook niet doen een huis met erfpacht.
Je kan ook nooit je maandlasten op dat deel verlagen door (extra) af te lossen wat je als eigenaar op je hypotheek wel kan doen.

Elise

Bericht door Elise » 28 feb 2025, 08:42

Mooiste is natuurlijk om eigenaar van de grond te worden, maar erfpacht zou mij niet weerhouden.
Ik zie ook niet zoveel verschil tussen een erfpacht constructie aan de ene kant en aan de andere kant een hypotheek die voor een groot gedeelte uit aflossingsvrij bestaat (waarbij je ook niet de intentie hebt om af te lossen).

Dat extra aflossen, je kunt dat geld ook gebruiken om op een andere manier rendement te maken.

Voor landgoed Den Treek/Henschoten (waar deze woning ook staat) geldt dat bijna alles op erfpacht is. Dus wil in het bos wonen dan ontkom je er niet aan.

Luco

Bericht door Luco » 28 feb 2025, 08:53

Er zijn meer gebieden met erfpacht, vaak is de woning dan ook goedkoper vanwege de erfpacht, dit is natuurlijk ook wel een uitzonderlijk voorbeeld, 39k per jaar, maar als je die woning kan betalen zal die 39k ook geen probleem zijn verwacht ik.

Elise

Bericht door Elise » 28 feb 2025, 09:01

Amsterdam is toch ook heel veel erfpacht?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 28 feb 2025, 09:02

Heb ik ook wel eens gehoord ja. Je zou maar tien objecten onder erfpacht daar in bezit hebben. Lach je je toch kapot?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 feb 2025, 09:13

Elise schreef: 28 feb 2025, 09:01 Amsterdam is toch ook heel veel erfpacht?
Klopt idd, wel steeds meer met eeuwig durende afkoop mogelijkheden.

Luco

Bericht door Luco » 28 feb 2025, 09:15

Elise schreef: 28 feb 2025, 09:01 Amsterdam is toch ook heel veel erfpacht?
Rotterdam ook.

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 28 feb 2025, 11:03

Elise schreef: 27 feb 2025, 20:47 Het addertje wat onder het gras zit is de einddatum van de herziening (verhoging) van de erfpacht (vaak is de looptijd 30 of 50 jaar).
Er kan een opstalregeling bij de erfpacht inzitten, dat als je niet akkoord gaat met de nieuwe erfpacht, dat de grondeigenaar dan verplicht is je huis te kopen tegen marktconforme prijs. Het is wel een addertje, maar in een natuurgebied/bos zou ik daar minder bang voor zijn dan in Amsterdam.

Elise schreef: 28 feb 2025, 08:42 Mooiste is natuurlijk om eigenaar van de grond te worden, maar erfpacht zou mij niet weerhouden.
Ik zie ook niet zoveel verschil tussen een erfpacht constructie aan de ene kant en aan de andere kant een hypotheek die voor een groot gedeelte uit aflossingsvrij bestaat (waarbij je ook niet de intentie hebt om af te lossen).

Dat extra aflossen, je kunt dat geld ook gebruiken om op een andere manier rendement te maken.

Voor landgoed Den Treek/Henschoten (waar deze woning ook staat) geldt dat bijna alles op erfpacht is. Dus wil in het bos wonen dan ontkom je er niet aan.
Erfpacht maakt het soms mogelijk om in bossen/natuurgebieden van Staatsbosbeheer te wonen waar je anders nooit een stukje grond van zou kunnen kopen. Geen enkele grootgrondbezitter gaat ergens een postzegel in het midden verkopen. Het zou mij dus ook niet weerhouden (ergo ben ooit bezig geweest met een huis op pachtgrond), maar het zou mij wel jeuken dat de vaste lasten nooit laag worden, net als bij een aflossingsvrij hypotheek.

JP

Bericht door JP » 02 mar 2025, 12:13

Geen geld om je huis zuinig te maken? De klimaatklussers schieten te hulp

Een dak isoleren of voorzetramen plaatsen: de klimaatklussers helpen Tilburgers om energie te besparen. Dat doen de pensionado’s vrijwillig.

“Je kunt het beste deze houten lat gebruiken”, klinkt het uit een van de poorten in de Gasstraat in Tilburg. Frans (78) en twee andere klimaatklussers helpen bewoner Joost bij het isoleren van zijn huis. “In oude wijken hebben veel huizen een poort waardoor de achterplaats bereikbaar is”, legt Frans uit. “Die poort heeft meestal aan de voorkant een deur en is vaak aan de achterkant open. De wand van de poort, die grens aan de woonkamer, is vaak slechts zo’n 11 cm dik. Hierdoor wordt het in de woonkamer erg koud. Wij isoleren de muur met een meerlaagse aluminiumfolie.”

Bewapend met een gereedschapskist trekken Frans en zijn collega’s er regelmatig op uit. “We geven bewoners gratis advies. We isoleren gevels, daken en plaatsen voorzetramen”, zegt hij terwijl hij de boor pakt en een lat tegen de muur hangt. “Je zou het misschien niet zeggen, maar we zijn bijna allemaal 70+. We krijgen waardering voor ons werk en het is mooi dat we mensen kunnen helpen die minder te besteden hebben. Daarnaast is het klimaat voor ons belangrijk. Minder energieverbruik begint met het isoleren van je huis.”
(...)
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/465 ... en-te-hulp

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 02 mar 2025, 12:58

Mooi initiatief.

Baboulah

Bericht door Baboulah » 03 mar 2025, 10:51

Vorige huis had erfpacht, eeuwigdurend. gekeken om het op te kopen, maar dan moest ik bij het vorige huis meer dan 80 jaar blijven wonen om terug te verdienen tegenover wat het jaarlijks kost aan erfpacht, heb er 4 jaar gewoont voor ik een nieuw huis kocht...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 mar 2025, 14:34

Baboulah schreef: 03 mar 2025, 10:51 Vorige huis had erfpacht, eeuwigdurend. gekeken om het op te kopen, maar dan moest ik bij het vorige huis meer dan 80 jaar blijven wonen om terug te verdienen tegenover wat het jaarlijks kost aan erfpacht, heb er 4 jaar gewoont voor ik een nieuw huis kocht...
Tja kan je nooit vergelijken. Misschien had je huis bij verkoop wel meer opgebracht dan de kosten van opkopen :)
Een huis zonder erfpacht is natuurlijk ook meer waard dan met dus de kosten voor opkopen van de grond kan/moet je niet (volledig) afschrijven in het vergelijk.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 04 mar 2025, 10:31

Elise schreef: 27 feb 2025, 11:47 Echt wat voor Philip :)
https://www.funda.nl/detail/koop/maarn/ ... /89270573/
Niet helemaal waar ik wil wonen, maar lief dat je aan me denkt :tooth:

Schuur is wel mega gaaf zeg! Daar ben ik wel jaloers op.

Elise

Bericht door Elise » 29 mar 2025, 07:58

Belasting op vakantiehuis door het dak: ’We worden wel gedwongen om te verkopen’
Over de WOZ-waarde van de vakantiewoning betaalt de eigenaar belasting in box 3. Daarbij rekent de staat met een fictief rendement dat de eigenaar geacht wordt te verdienen op zijn bezit. Over dat denkbeeldige bedrag moet belasting betaald worden, vijf jaar geleden 30%, inmiddels 36%.

Dat doet steeds meer pijn bij huisjeseigenaren die eerst vrij zorgeloos konden genieten. Zo is de eigenaar van een driekamerwoning van €385.000 op het populaire vakantiepark De Krim op Texel dit jaar €8150 belasting schuldig, tegen €2904 vijf jaar geleden. En daarbij komen nog jaarlijkse parkkosten van ruim €4600.

En zo knabbelt de staat steeds meer aan de mensen die net iets meer als gemiddeld bezitten :coffee:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 mar 2025, 08:03

Herkenbaar helaas......:(

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 mar 2025, 11:00

Knabbelen is wel eufemistisch.

Knibbel, knabbel knuisje, wie komt er aan mijn huisje;

DE BELASTINGDIENST

mark123

Bericht door mark123 » 29 mar 2025, 12:00

Elise schreef: 29 mar 2025, 07:58 Belasting op vakantiehuis door het dak: ’We worden wel gedwongen om te verkopen’
Over de WOZ-waarde van de vakantiewoning betaalt de eigenaar belasting in box 3. Daarbij rekent de staat met een fictief rendement dat de eigenaar geacht wordt te verdienen op zijn bezit. Over dat denkbeeldige bedrag moet belasting betaald worden, vijf jaar geleden 30%, inmiddels 36%.

Dat doet steeds meer pijn bij huisjeseigenaren die eerst vrij zorgeloos konden genieten. Zo is de eigenaar van een driekamerwoning van €385.000 op het populaire vakantiepark De Krim op Texel dit jaar €8150 belasting schuldig, tegen €2904 vijf jaar geleden. En daarbij komen nog jaarlijkse parkkosten van ruim €4600.

En zo knabbelt de staat steeds meer aan de mensen die net iets meer als gemiddeld bezitten :coffee:
Ben is benieuwd hoe dit werkt bij mensen die '365 dagen per jaar recreëren' in een chalet op een vakantiepark. Moeten die ook dergelijke bedragen betalen alsmede 10.4% overdrachtsbelasting bij aankoop van een chalet?

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2025, 12:47

Kadett

Bericht door Kadett » 29 mar 2025, 13:05

Als je genoeg vermogen bezit al dan niet in onroerend goed, hoor je niet in een sociale huurwoning wat mij betreft.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 mar 2025, 14:36

Kadett schreef: 29 mar 2025, 13:05 Als je genoeg vermogen bezit al dan niet in onroerend goed, hoor je niet in een sociale huurwoning wat mij betreft.
Wel mee eens inderdaad!

Sociale huur is naast schaars ook gesubsidieerd, als je voldoende zelf verdient (en dat is zeker het geval als je 3 eigen koopwoningen kan kopen / bezitten) dan hoor je niet van die sociale zaken te profiteren.

Wil je 3 woningen verhuren en zelf in vrije sector huren om te wonen moet je gewoon zelf weten natuurlijk…

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2025, 14:49

Eens hoor.

Luco

Bericht door Luco » 29 mar 2025, 16:05

Ik vind hem wel wat dubbel, wat nu als die man gewoon een minimumloon verdiende, maar een erfenis gehad heeft en die verstandig geinvesteerd heeft?
Stel nu dat die de erfenis op de bank zou zetten, of in aandelen of cryptos zou beleggen, zou ymere dan ook deze actie ingezet hebben?
Dan vrees ik dat ze het nog druk gaan krijgen, want er zijn genoeg mensen die eerst onder het minimum zaten voor een sociale huurwoning, maar door veranderingen in het leven er nu boven zitten, moeten die dan ook maar wegwezen? Als ze er uberhaupt al achterkomen.

Robin

Bericht door Robin » 29 mar 2025, 16:14

Plausibel idd....

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 mar 2025, 16:16

^^ als je doorstroming wil optimaliseren zodat sociale huur ook beschikbaar blijft voor nieuwe generaties zou je dat idd moeten doen.

Maarja alles begint bij teveel mensen in NL en daardoor woning tekort en dus loopt alles knel.

Enkel huizen bouwen vind ik ook geen oplossing, alle voorzieningen eromheen zijn daar ook niet op ingericht want al over vol (wegen, ziekenhuizen, scholen, etc etc)

Plaats reactie