Komt er vaak niet van. Weekend is voor het gezin, vrije dagen zijn schaars en benzine/overnachtingen zijn duur.
Nu heb ik de mazzel dat ik 4 dagen (4x9) werk en dus op woensdag altijd vrij ben. Verder is dochterlief de deur uit en werkt moeder de vrouw onregelmatig in de zorg. Dus wanneer vrouwlief woensdag op mijn vrije dag werkt kan ik vanuit werk dinsdag namiddag naar de Ardennen crossen, overnachting nemen en op m'n vrije woensdag rustig (nou ja

Maar toch, laatst gepland en kwam er niet van

Druk, cabrio stond bij de garage voor een nieuw raammechanisme en motorfiets achterband was dusdanig versleten dat je er geen 100, laat staan 1000km, op wilt rijden.
Maar vrijdag na Hemelvaartsdag was het zover. Vrijdag vrij, zaterdag vrij, zondag vrij en moeder de vrouw alle dagen werken. Cabrio was klaar maar Mark had zin in een motorrijden. Alleen kms heen/weer over snelweg met de SuperDuke is niks dus de woon/werk toermotorfiets gepakt. Honda NT1100 DCT, 101pk, automaat, cruise-control, zadel/handvatverwarming en heel groot windscherm. Erg comfi in de winter maar ook wel wat anders dan een Superduke zeg maar.
Donderdagavond hotelletje geboekt in Bervaux, oostelijk van Luxemburg stad voor de overnachting van vrijdag op zaterdag. Vrijdagochtend rond 900 de snelweg gepakt naar Maastricht. Prima te doen. Waar dat met een naked echt na 10 minuten al "hmmm dit is het niet klinkt" gaat dat op zo'n NT1100 dikke prima. Cruisecontrol op 75 per 30 minuten teller, Maastricht ingesteld op carplay en de NT1100 zoeft naar Maastricht toe. Ergens onder Maastricht bankje gepakt, water gekookt (Jetboil) en in de zon van een heerlijke espresso (Nanapresso) genoten. Ook nog leuk gesprek gehad met een local op de fiets die daar z'n broodje zat te eten.
Nu kon het echt beginnen. Vanuit daar natuurlijk binnendoor verder. Aubel, Verviers, Spa, en rond de oostkant zakken naar Vianden. Inmiddels was het warm maar Mark kreeg nul wind / verkoeling (want groot scherm, heerlijk in de winter maar stukje minder met 24 graden). Dom, dom, dom maar pas veel, veel, veel later kreeg hij een ingeving: scherm kan ook omlaag

Eerste keer met de NT1100 in de Ardennen en ik moet zeggen: Valt echt 110% mee. Natuurlijk een echte sportmotor is leuker maar koppel heeft dat ding genoeg. 101pk is ook prima om goed de bocht uit te komen en de DCT schakelt echt prima. Sterker nog de plofjes en throttle blips bij het terugschakelen zijn echt geweldig. Zelfs met standaard uitlaat. Remmen deed dat ding toch al prima en ook sportief sturen gaat uitstekend. Tuurlijk links/recht merk je gewicht maar je bent in de Ardennen, niet op het circuit. En ja bocht uit, heuvel op gewoon volgas vasthouden onderuit 2 en niks geen angstzweet, spontane wheelies of wat dan ook. Ding pakt op, knalt bocht uit, klikt bij 7500rpm in 3 en gaat door. Even later met 140 in zes op volgende bocht af, vol in remmen (alarmlicht gaan automatisch aan - LOL), bak doet tijdens het remmen plop, plop, plop, plop terug naar 2 en spel herhaalt zich. Nog even ge-expirementeerd met handmatig schakelen maar dat was snel klaar. Laat die DCT maar schakelen, doet ie prima.
Heb echt genoten. Twijfel zelfs of ik sneller ben met de Superduke. Met de DCT kun je je maximaal op sturen/remmen concentreren en je hoeft het vermogen zeg maar niet te doseren. Tuurlijk iemand die echt kan motorrijden zal rondjes om me rijden maar ikzelf? Ik denk dat het bij mij niet veel scheelt qua pure snelheid!
's avonds supermarkt ingedoken en voor EUR 3,78 (hahahaha) wat Zweinefleish en een kant en klare Bulgur salade gekocht. Jetboil weer aangestoken, adapter+pannetje erop en heerlijk in de buitenlucht gegeten. Overnacht in Belvaux. Zaterdagochtend heerlijk ontbeten en via de West kant (deels) terug. Boillion, Neufchateau, Martelange, Esch Sure Sure, Wiltz, Clervaux en naar boven. Via Valkenburg / Beek en daar weer scherm omhoog en snelweg op terug. 1800 zat Mark weer aan tafel thuis met de liefde van z'n leven die net klaar was met werken.
Zojuist alles weer schoongemaakt en gepoetst. Ik word (gelukkig) echt oud. Heerlijk genoten met maar 101pk en een automaat ...
Kosten ? 110 euro voor de overnachting, ook zoiets voor de benzine en nog 10 euro losse uitgaven (boodschappen, water, ijsje, etc.)
Mark.