Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 20 feb 2025, 05:22

Kadett schreef: 20 feb 2025, 01:50 Over 5 jaar? Dat doen ze nu al. De offertes die ik binnenkrijg voor klussen in mijn huis gaan nergens over. Dus doe ik alles zelf. Gaat 4x langzamer misschien maar hou het geld lekker op zak.
+1
Als je dat doorrekent in het bouwen van een heel huis dan heb je meteen nog een reden van de prijsstijgingen van huizen te pakken materiaal en arbeid ís al onbetaalbaar geworden dus stijgt bestaande bouw hard in waarde.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 20 feb 2025, 06:51

Kadett schreef: 20 feb 2025, 01:50 Over 5 jaar? Dat doen ze nu al. De offertes die ik binnenkrijg voor klussen in mijn huis gaan nergens over. Dus doe ik alles zelf. Gaat 4x langzamer misschien maar hou het geld lekker op zak.
Klopt, maar ik denk dat dit nog maar het begin is. Jij kan het opvangen door het zelf te doen, maar als je alleen uitblinkt in vergaderen, meedenken en vanuit je "expertise" meekijken en in je prive-bubble heb je alleen luchtfietsers die ook denken dat ze geweldig zijn en nog geen schroevendraaier vast kunnen houden ga je echt aan de beurt zijn. De theorie dat het werkvolk er voor jou is als (vulmaarin)manager wordt in rap tempo ingehaald door de werkelijkheid. Dat zag iedereen met een goed boerenverstand al jaren aankomen, behalve de zichzelf erg slim vindende sneeuwvlokjes... ...

Gr Ron

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 feb 2025, 08:01

RS-Ron schreef: 20 feb 2025, 06:51
Klopt, maar ik denk dat dit nog maar het begin is. Jij kan het opvangen door het zelf te doen, maar als je alleen uitblinkt in vergaderen, meedenken en vanuit je "expertise" meekijken en in je prive-bubble heb je alleen luchtfietsers die ook denken dat ze geweldig zijn en nog geen schroevendraaier vast kunnen houden ga je echt aan de beurt zijn. De theorie dat het werkvolk er voor jou is als (vulmaarin)manager wordt in rap tempo ingehaald door de werkelijkheid. Dat zag iedereen met een goed boerenverstand al jaren aankomen, behalve de zichzelf erg slim vindende sneeuwvlokjes... ...

Gr Ron
Dat is ook wel weer erg generaliserend.. Als er geen een manager of directeur is wordt het ook een los geslagen zooitje bij een bedrijf ;)
Je hebt een juiste balans van beide nodig.

Luco

Bericht door Luco » 20 feb 2025, 08:11

management.jpg
management.jpg (104.83 KiB) 1545 keer bekeken

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 feb 2025, 08:18

Tja jullie werken beide bij overheden ;) Wellicht dat het beeld daar zo is en we daarom veel te veel ambtenaren in dienst hebben...

Maar bij commerciële bedrijven die ik ken en waar ikzelf werk is dat niet meer het geval. Elk jaar opzoek naar meer winst, minder kosten en reorganisatie op reorganisatie is het aantal management functies en directie functies (ook) steeds verder afgeschaald.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 feb 2025, 08:26

*Grinnik* @Ron en @Luco.

Tja, er wordt weleens gezegd dat er heel hl veel incompetente personen op posten zitten die véél te hoog voor hun gegrepen zijn. Ziehier de status quo van de wereld/maatschappij/politiek etc....

Maar wat daartegen te doen?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 20 feb 2025, 08:28

Bakje koffie pakken en verder gaan met de dag?

HSR

Bericht door HSR » 20 feb 2025, 08:29

Martijn_bmw schreef: 20 feb 2025, 08:18 Tja jullie werken beide bij overheden ;) Wellicht dat het beeld daar zo is en we daarom veel te veel ambtenaren in dienst hebben...

Maar bij commerciële bedrijven die ik ken en waar ikzelf werk is dat niet meer het geval. Elk jaar opzoek naar meer winst, minder kosten en reorganisatie op reorganisatie is het aantal management functies en directie functies (ook) steeds verder afgeschaald.
En daar boven op de gift van personeel die van full time naar parttime gaan waardoor ze nu 3 dagen de tijd hebben om hun taken af te ronden. MAXIMALE EFFICIENTIE! :D

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 20 feb 2025, 09:32

Martijn_bmw schreef: 20 feb 2025, 08:18 Tja jullie werken beide bij overheden ;) Wellicht dat het beeld daar zo is en we daarom veel te veel ambtenaren in dienst hebben...

Ik generaliseer zeker, een commercieel bedrijf heeft heel snel in de gaten waar de pijnpunten liggen, maar de overheid loopt altijd 10 jaar achter op het bedrijfsleven en heeft de spreekwoordelijke geldboom, jij en ik. Ik ben het dus volledig met jou eens :tooth: Ik denk niet dat we meteen te veel ambtenaren in dienst hebben, we hebben te veel ambtenaren die niet voor de burger werken. Dat zien ze zelf anders, ze denken met 30 FTE na hoe die 4 ambtenaren in de uitvoering voor de burger moeten werken…….. En die 4 uitvoerende ambtenaren hebben in hun privé-kring wel de benodigde contacten voor de klussen in huis. Die 30 theoretische luchtfietsers niet….. om maar ff on topic te blijven

Gr Ron

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 20 feb 2025, 09:36

Dat was ook een van de (niet dé) redenen waarom wij een paar jaar geleden zijn verhuist.
De vorige woning moest nog wel wat aan gedaan worden. Aangezien ik zogoed als niets zelf kan (en ook niet wil) moet alles uitbesteed worden, dat is qua prijzen niet grappig meer. Afgezien daarvan moet je nog iemand zien te vinden die de moeite neemt om een offerte uit te brengen, vervolgens het werk ook daadwerkelijk wil doen, dan het liefst nog enigszins zichzelf aan de planning houdt en het kwalitatief ook nog goed is.

Nu een stuk jongere woning. Waar niets hoeft. De badkamer mag wel een keer, meer omdat we hem qua kleuren niet top vinden, niet omdat het moet. Daar wachten we dus rustig mee.
Enige wat mij meer en meer begint tegen te staan is het tuinhuis. Te groot, niet de juiste plek en technische ook niet geweldig meer. Ik ben überhaupt nog niet opzoek geweest naar iets anders, want ik denk dat ik bij het zien van de prijzen aan het zuurstof kan.

JP

Bericht door JP » 20 feb 2025, 09:42

De aanvragen voor “help mijn man is een prutser” zal dan ook wel skyhigh worden. Heb je straks de huizen voor het uitzoeken waar de zoveelste verbouwing een scheiding veroorzaakt….

Kasteel

Bericht door Kasteel » 20 feb 2025, 09:57

4x langzamer, dan had je wellicht beter alsnog kunnen uitbesteden (financieel gezien ;)). (verder HEEL herkenbaar de offertes....)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 feb 2025, 11:08

RS-Ron schreef: 20 feb 2025, 09:32

Ik generaliseer zeker, een commercieel bedrijf heeft heel snel in de gaten waar de pijnpunten liggen, maar de overheid loopt altijd 10 jaar achter op het bedrijfsleven en heeft de spreekwoordelijke geldboom, jij en ik. Ik ben het dus volledig met jou eens :tooth: Ik denk niet dat we meteen te veel ambtenaren in dienst hebben, we hebben te veel ambtenaren die niet voor de burger werken. Dat zien ze zelf anders, ze denken met 30 FTE na hoe die 4 ambtenaren in de uitvoering voor de burger moeten werken…….. En die 4 uitvoerende ambtenaren hebben in hun privé-kring wel de benodigde contacten voor de klussen in huis. Die 30 theoretische luchtfietsers niet….. om maar ff on topic te blijven

Gr Ron
Ook weer met jou eens :beer: :D

Luco

Bericht door Luco » 20 feb 2025, 11:19

Richardt. schreef: 20 feb 2025, 09:36
Dat was ook een van de (niet dé) redenen waarom wij een paar jaar geleden zijn verhuist.
De vorige woning moest nog wel wat aan gedaan worden. Aangezien ik zogoed als niets zelf kan (en ook niet wil) moet alles uitbesteed worden, dat is qua prijzen niet grappig meer. Afgezien daarvan moet je nog iemand zien te vinden die de moeite neemt om een offerte uit te brengen, vervolgens het werk ook daadwerkelijk wil doen, dan het liefst nog enigszins zichzelf aan de planning houdt en het kwalitatief ook nog goed is.

Nu een stuk jongere woning. Waar niets hoeft. De badkamer mag wel een keer, meer omdat we hem qua kleuren niet top vinden, niet omdat het moet. Daar wachten we dus rustig mee.
Enige wat mij meer en meer begint tegen te staan is het tuinhuis. Te groot, niet de juiste plek en technische ook niet geweldig meer. Ik ben überhaupt nog niet opzoek geweest naar iets anders, want ik denk dat ik bij het zien van de prijzen aan het zuurstof kan.

slopen kan je toch wel? zo niet en het tuinhuis is van hout, ook geen probleem, met 10 liter benzine is dat zo opgelost.
bouwpakket tuinhuisje kan zelfs Jules de korte in elkaar zetten.

Ach wij hebben aanbestedingen van tonnen en ook van miljoenen, je mag blij zijn als er twee of drie inschrijven en ook nog eens aan alle eisen voldoen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 feb 2025, 11:20

^^ haha ik wilde hetzelfde reageren Luco, slopen kan iedereen toch :tooth: slopen en niks terug zetten wellicht een optie?
of anders idd zo'n voorgebakken bouwpakket huisje plaatsen. :)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 20 feb 2025, 11:38

https://www.telegraaf.nl/financieel/179 ... o-ingelegd

Gemiddeld wordt inmiddels ruim €91.000,- eigen geld ingelegd door starters om een koophuis te kunnen bemachtigen... :shock:

Kadett

Bericht door Kadett » 20 feb 2025, 12:27

Kasteel schreef: 20 feb 2025, 09:57
4x langzamer, dan had je wellicht beter alsnog kunnen uitbesteden (financieel gezien ;)). (verder HEEL herkenbaar de offertes....)
Het is vaak ook netter als ik het zelf doe. En als een loodgieter 1000,- durft te vragen voor 6 meter gasleiding die bij Warmteservice 140,- aan materiaal kost en voor 2 man halve dag werk rekent gaat het hard. Ik had hem in 2-3 uur op zijn plek zitten.

Ik verdien geen 150,- per uur helaas.

Zelf compleet dak vervangen en geisoleerd.
Nieuwe vliering geplaatst
Houtskelet hele bovenverdieping nieuwe kamers ingedeeld
Volledig nieuwe elektra aangelegd boven verdieping.
Nu bezig met radiatoren aansluiten boven dan kan overal gips er tegenaan en dan verder met badkamer.

Heb minimaal 30k aan arbeidsloon bespaard laatste half jaar.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 20 feb 2025, 12:51

SlowCo schreef: 20 feb 2025, 11:38 https://www.telegraaf.nl/financieel/179 ... o-ingelegd

Gemiddeld wordt inmiddels ruim €91.000,- eigen geld ingelegd door starters om een koophuis te kunnen bemachtigen... :shock:
Lekker naast je hypotheek nog allerlei leningen hebben. :slapen:
Laatst gewijzigd door MParallel op 20 feb 2025, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 20 feb 2025, 12:52

Kadett schreef: 20 feb 2025, 12:27 En als een loodgieter 1000,- durft te vragen voor 6 meter gasleiding die bij Warmteservice 140,- aan materiaal kost en voor 2 man halve dag werk rekent gaat het hard.
Praktijk is dat die loodgieter bijvoorbeeld bij de Technische Unie inkoopt, dat met een beetje pech nog duurder dan bij prijsvechter Warmteservice. Dat materiaal wordt dan ook nog eens een keer met 100% marge op de rekening gezet want daar wil die loodgieter ook wat op verdienen. Daarnaast calculeert die loodgieter ook ruim in de uren, en gaat al het voordeel in tijd zijn kant op, de tegenvallers zitten al in de offerte verwerkt.

Elise

Bericht door Elise » 20 feb 2025, 12:54

Luco schreef: 20 feb 2025, 11:19 slopen kan je toch wel? zo niet en het tuinhuis is van hout, ook geen probleem, met 10 liter benzine is dat zo opgelost.
Sommige mensen kunnen echt niks Luco, zelfs slopen kunnen ze niet.
Als je al ziet hoe ze een breekijzer of klauwhamer vasthouden weet je al waarmee je te maken hebt :)

En zo'n bouwpakket..... hallo, een pakketje van de Ikea is voor velen al te moeilijk :tooth:

JP

Bericht door JP » 20 feb 2025, 12:58

Elise schreef: 20 feb 2025, 12:54 (...)
Sommige mensen kunnen echt niks Luco, zelfs slopen kunnen ze niet.
Als je al ziet hoe ze een breekijzer of klauwhamer vasthouden weet je al waarmee je te maken hebt :)

En zo'n bouwpakket..... hallo, een pakketje van de Ikea is voor velen al te moeilijk :tooth:
Die worden dan ook manager, of kapper :coffee:

Tussen die 10000(den?) Ukrainers die Wilders terug wou sturen om te vechten, zitten daar geen loodgieters/stukadoors bij ? Of tussen die andere vluchtelingen....? Die Poolse klusjes -en tuinman Pawel voor €10 per uur, is inmiddels in NL alweer uitgestorven...

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 20 feb 2025, 13:07

Luco schreef: 20 feb 2025, 11:19
Richardt. schreef: 20 feb 2025, 09:36

slopen kan je toch wel? zo niet en het tuinhuis is van hout, ook geen probleem, met 10 liter benzine is dat zo opgelost.

Ach wij hebben aanbestedingen van tonnen en ook van miljoenen, je mag blij zijn als er twee of drie inschrijven en ook nog eens aan alle eisen voldoen.
Slopen lukt zeker, soms ook ongepland :tooth:

Ik wil dan uiteraard geen goedkoop/klein bouwpakketje terugplaatsen, maar wel een schuur plus overkapping. Op een andere plek, netjes afgewerkt. Dat ga ik niet zelf doen.

Kadett

Bericht door Kadett » 20 feb 2025, 13:09

Nou nu ik zelf aan klussen ben en het mij ook bevalt zou ik zo switchen naar elektro monteur of timmerman. Alleen in loondienst is dat nog steeds geen vetpot en heb het niet in mij als zzp'er aan de gang te gaan.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 feb 2025, 13:37

Kadett schreef: 20 feb 2025, 12:27
Kasteel schreef: 20 feb 2025, 09:57
Het is vaak ook netter als ik het zelf doe. En als een loodgieter 1000,- durft te vragen voor 6 meter gasleiding die bij Warmteservice 140,- aan materiaal kost en voor 2 man halve dag werk rekent gaat het hard. Ik had hem in 2-3 uur op zijn plek zitten.

Ik verdien geen 150,- per uur helaas.

Zelf compleet dak vervangen en geisoleerd.
Nieuwe vliering geplaatst
Houtskelet hele bovenverdieping nieuwe kamers ingedeeld
Volledig nieuwe elektra aangelegd boven verdieping.
Nu bezig met radiatoren aansluiten boven dan kan overal gips er tegenaan en dan verder met badkamer.

Heb minimaal 30k aan arbeidsloon bespaard laatste half jaar.
En dat is dan ook nog netto geld.
Moet je dus in een half jaar i.p.v. die klussen zelf doen 60k aan bruto loon verdienen...

Het zal vast een afgang zijn op DF ;) maar ik verdien ook geen 60k per half jaar bruto... dus lekker zelf aan de slag :)

Luco

Bericht door Luco » 20 feb 2025, 13:54

Als je het in je vrije tijd doet kost het geen bruto loon voor jezelf he.

Plaats reactie