BMW M2 G87 - Zandvoort blauw

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Re: BMW M2 G87 - Zandvoort blauw

Bericht door sitechris » 19 feb 2025, 12:47

romo schreef: 18 feb 2025, 22:03 ^ Bijna geheel eens, buiten onderstaande

HUD doet me eigenlijk weinig, ik vind het nogal storend in het blikveld, overdag met fel licht niet of onvoldoende afleesbaar, in het donker te overheersend, in de normale stand rijdend geeft het HUD ook geen extra info, in de M Mode "sport" stand krijg je pas een toerenteller in beeld.

HUD, in het begin wel even geinig, ging me steeds meer tegenstaan, heb ik dus permanent uitgeschakeld

Dan de Carbon sportbuckets, een absolute must have om goed en strak te zitten, zonder te glijden. Ik heb beide stoelen geprobeerd, de normale sportstoel is imho veel te glad en te weinig ondersteunend. Je moet even wennen naan in en uit stappen met de buckets, maar wat zitten deze stoelen als gegoten, bizar goed.

Het DigiDash is qua afleesbaarheid veel minder intuïtief dan ronde klokken, de schaalverdeling is te priegelig en slecht afleesbaar, het is wel een helder scherm, maar duiding van snelheid en of toerental vind ik ondermaats tov ronde klokken, ook in de sportstand waarbij je een ander setup krijgt van mn de toerenteller die dan een schuine dikke rode balk wordt, die balk is belachelijk dik, en wederom kan je slecht onderscheiden in welk toeren bereik je eigenlijk onderweg bent. De schaalverdeling is veel te klein en dicht op elkaar.

Ik vind de torsie stabiliteit van de koets ook niet heel erg overtuigend. Een schuin oprit oprijdend voel en hoor je auto zuchten en mild kraken.

Remmen vind ik nog steeds apart, kunstmatig en gevoelloos, niet echt overtuigend.

De motor is echt dat wat deze auto maakt, het sturen is fantastisch, een heerlijk snel stuurhuis, de kar ligt heel stabiel idd, geen neiging tot duiken en zijwaarts hard om de bocht blijft de kar heel vlak, de brede banden maken de auto behoorlijk spoorgevoelig. Gewicht is merkbaar bij remmen of juist langzaam over drempels, voor de rest erg goed gecamoufleerd.

Schakelen met de flippers merk je de nogal forse vertraging tussen handactie en overgang verzet, dar moet je echt rekening mee houden. Het is handmatig zowel in up als down shift een beetje achter de feiten aan.

Hoewel niet erg van belang bij dit soort auto`s vind ik toch heel knap dat ik er 25% zuiniger mee rijd dan met de CS, bij de relatieve kleine tank a 52 liter net even wat meer actie radius.

Super DD, dat is ie.
Nog even uitgebreid reageren op mooie post van Romo.

Wat betreft HUD. Ik heb wel even moeten spelen met de hoogte, want anders kan het druk zijn in het scherm. Het Digidash is opmerking wel terecht dat toerenteller lastig afleesbaar is. Ook mis ik de klassieke telleropstelling en vind ik het onbegrijpelijk dat de toerenteller in de HUD en de sportisplays alleen via de Sport M Modus te zien zijn. Waarom niet de keuzevrijheid om dit volledig naar wens te configureren? Lijkt me anno 2025 niet ingewikkeld. Sws is de M Mode knop verwarrend, want je verwacht dat je dan met je settings kunt gaan knutselen maar het is allleen maar de grafische weergave van je tellers. Beetje overbodig.

Wel heel fraai vind ik de weergave van de menu's en de afgebeelde auto. Ook tof dat je ziet dat je richtingaanwijzer aan is of dat je op de rem trapt. Ziet er alllemaal bovengemiddeld gelikt uit en ik word daar wel heel erg blij van. Dan lijkt het interieur van de prefacelift dreier opeens verouderd, ook al heb je daar wel de fijne knoppen in de middenconsole.

Wat betreft torsiestijfheid: daar heb ik nog geen last van gelukkig. Maar even afwachten of dat nog gaat komen. En wat de remmen betreft, ik denk dat het gewicht van de auto ook wel een beetje dwarszit. Er moet gewoon veel massa vertragen. De flippers? Het is geen PDK maar ik ervaar de respons als prima verder. En je kunt in standje 3 nog wel eea iets scherper krijgen.

Brandstofverbruik had ik nog niet benoemd, maar mij valt die wel tegen in vergelijking met de B58. Die was echt een stuk zuiniger. Maar ach, daar maak ik me bij een dergeiljke auto sws niet druk om. De kleine tankinhoud (52 liter) vind ik wel ergerlijk.

En helemaal eens, het is een puike DD. Zeker in dit segment.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 feb 2025, 12:53

Klinkt prima allemaal :thumbup: Daar houd jij het wel weer driekwart jaar in uit :tong:

sitechris

Bericht door sitechris » 19 feb 2025, 13:03

haha zou je denken he :)

Will F.

Bericht door Will F. » 19 feb 2025, 13:16

sitechris schreef: 14 jan 2025, 21:36 Ok, first (ruwe) impressions.l.

comfort: redelijk (goed genoeg). Onderstel is met name bij lage snelheid wat stugjes, eenmaal boven 60 km/h is het ruim vlldoende. Ook GF is dat met me eens (en die is best kritisch hierop). Op Autobahn wel wat gevoelig voor spoorvorming en tikje zoekerig. Maar kan ook aan bandenspanning liggen. Ik vind het lastig om terug te halen in auto wat BMW voorschrijft. Auto werd afgeleverd op 2.3 rondom, maar heb ze even op 2.8 rondom gezet. Ga nog wel ff uitvogelen wat ideale setting is. Geluidsisolatie best ok, maar banden maken wel wat afrolgeluid. Logisch gezien formaat maar blijft netjes binnen de perken.
Ik mis je langere termijn ervaring m.b.t het comfort in je leuke, uitgebreide review.
Is je mening t.o.v bovenstaande ongewijzigd?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 19 feb 2025, 13:31

Arthur schreef: 19 feb 2025, 12:26 Minder remmen? :tooth:
Juist. Gas is alles, remmen is angst!

sitechris

Bericht door sitechris » 19 feb 2025, 14:56

Will F. schreef: 19 feb 2025, 13:16
sitechris schreef: 14 jan 2025, 21:36 Ok, first (ruwe) impressions.l.

comfort: redelijk (goed genoeg). Onderstel is met name bij lage snelheid wat stugjes, eenmaal boven 60 km/h is het ruim vlldoende. Ook GF is dat met me eens (en die is best kritisch hierop). Op Autobahn wel wat gevoelig voor spoorvorming en tikje zoekerig. Maar kan ook aan bandenspanning liggen. Ik vind het lastig om terug te halen in auto wat BMW voorschrijft. Auto werd afgeleverd op 2.3 rondom, maar heb ze even op 2.8 rondom gezet. Ga nog wel ff uitvogelen wat ideale setting is. Geluidsisolatie best ok, maar banden maken wel wat afrolgeluid. Logisch gezien formaat maar blijft netjes binnen de perken.
Ik mis je langere termijn ervaring m.b.t het comfort in je leuke, uitgebreide review.
Is je mening t.o.v bovenstaande ongewijzigd?
Ja wel een tikje ja. Het is nog steeds wel een beetje van toepassing, maar het is beter te verteren. En boven 60 is het sowieso prima. Voor het type auto natuurlijk. Het is geen 7-serie. Het zoekerige is overigens ook minder. Kan zijn dat ik er snel aan wen of dat deze bandenspanning (sta nu op 2.6 rond) net even de sweetspot is. Het is in ieder geval geen issue en het kost geen rijplezier. Ik denk met hogere asfalttemperaturen dat de ervaring nog wel iets beter gaat zijn.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 feb 2025, 16:33

Ik vind het voor een M super comfortabel, glijdt over de weg, bandenspanning van PS4S bij aflevering ook op 2.8 rondom. Ik vond dat raar want het systeem geeft 2.3 rondom aan. Daarop gereclameerd; Michelin adviseert zelf een hogere banden spanning. Na ja, dat kan ik niet verifiëren dus maar zo gelaten.

Met het HUD heb ik uiteraard ook veel geëxperimenteerd, links rechts verstelling, hoogte, maar ik kreeg het nooit zoals ik wilde hebben. Ik zou eigenlijk een autostand HUD willen waarbij het altijd haaks staat, nu staat ie soms recht/horizontaal (meer toeval,) maar is de weg wat scheef dan het HUD ook scheef,/uit het lood. Het zal mijn brein afwijking zijn dat ik daar niet tegen kan, excuus alvast. :D
Het HUD in een F-16 staat altijd horizontaal, letterlijk als de horizon, ook al ga je haaks en 90 graden op de kant de hoek om. Zo zou het dus moeten.

Qua remmen; ik ben een veel rustiger rijder geworden :tooth: , dus remmen is mild, beheerst en nog eerder gas los, lift and coast maximaal benutten. De remstof knalt er werkelijk van af, dat met de zilveren velgen is toch wel :duh:

Na ja, dan maar vaker door de wasstraat. Kom ik ook nog een ergens :tooth:

Nog weer iets wat me te binnen schiet; het geluid van de richting aanwijzer vind ik veel te zacht (ik kan nergens vinden of dat instelbaar is, maar wellicht ben ik verdwaald in de hoeveelheid apps :lollerdelol: )

tomgtr

Bericht door tomgtr » 19 feb 2025, 17:07

Of oud en doof 😇

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 feb 2025, 17:25

Wat zeg je ?

:tooth:

Arthursx
Auto: M3 F80

Bericht door Arthursx » 20 feb 2025, 08:04

Gaaf hoor, klinkt goed. Toch wel wat braver dan de voorgaande F87 als ik dit lees. Wat leuk is dat je nu OEM LCI software kan inladen zonder de ECU te kraken > https://bimmer-remote.com/products/dme- ... bmw-g87-m2

+ 20 pk en 50nm. Toch leuk

Arthur

Bericht door Arthur » 20 feb 2025, 09:42

En voor een paar honderd euro (dollar), valt ook mee.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 feb 2025, 10:29

Arthursx schreef: 20 feb 2025, 08:04 Gaaf hoor, klinkt goed. Toch wel wat braver dan de voorgaande F87 als ik dit lees. Wat leuk is dat je nu OEM LCI software kan inladen zonder de ECU te kraken > https://bimmer-remote.com/products/dme- ... bmw-g87-m2

Dat kon +/- tot mid (MY)2020 dacht ik bij vele BMW/M modellen. 20pk houdt niet over :P

sitechris

Bericht door sitechris » 20 feb 2025, 10:40

nee voor 20 pk op 460 maakt weinig verschil.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 20 feb 2025, 10:54

Het HUD probleem snap ik niet echt. Is deze bij de G87 zoveel anders als bij een G2x?

Staat wat mij betreft precies genoeg informatie op, altijd op dezelfde plek en horizontaal volgens mij. Vind het ook ideaal met de BMW navi.
HUD is (denk ik) niet echt een must op een volgende auto, maar zou er zeker aan moeten wennen als het er niet op zit vermoed ik.

Arthur

Bericht door Arthur » 20 feb 2025, 10:57

Dat waren mijn gedachten ook al, Richard. HUD hartstikke fijn op de G2x. Zet hem maar eens uit en kijk dan maar eens hoe vaak je er naar kijkt (zou kijken). En idd, ik gebruik het ook vaak in combinatie met de navi. Gaat prima.

Arthursx
Auto: M3 F80

Bericht door Arthursx » 20 feb 2025, 12:17

Robin schreef: 20 feb 2025, 10:29
Arthursx schreef: 20 feb 2025, 08:04 Gaaf hoor, klinkt goed. Toch wel wat braver dan de voorgaande F87 als ik dit lees. Wat leuk is dat je nu OEM LCI software kan inladen zonder de ECU te kraken > https://bimmer-remote.com/products/dme- ... bmw-g87-m2

Dat kon +/- tot mid (MY)2020 dacht ik bij vele BMW/M modellen. 20pk houdt niet over :P
Dat gaat om de ECU unlock. Deze methode is een update van de DME naar LCI waarden. Ook kan je bijvoorbeeld de dempers en versnellingsbak updaten zonder de ECU te unlocken. 50nm ga je wel voelen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 feb 2025, 12:33

OK, ECU unlock vs kraken Arthur? Euh?:)

50Nm op zo'n bootje?:)

JP

Bericht door JP » 20 feb 2025, 12:35

Net genoeg voor de boegschroef :coffee:

romo

Bericht door romo » 20 feb 2025, 12:38

HUD vind ik gewoon irritant.

Voegt niks toe voor mij.

Ieder wat ie wil verder

Het zit er op, maar goed, er zit wel meer op waar je geen gebruik van maakt, ook geen probleem.

sitechris

Bericht door sitechris » 20 feb 2025, 13:09

Fijne is dat je deze naar wens altijd (permanent) kunt uitschakelen. In tegenstelling tot speed limit assist en de lane warning huppelepup ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 feb 2025, 13:53

sitechris schreef: 20 feb 2025, 13:09 In tegenstelling tot speed limit assist en de lane warning huppelepup ;)
Kan je die niet hard uit-coderen of coderen dat ze de laatste setting onthouden net als bijvoorbeeld dat altijd kon met start/stop?

Gezien mijn Q4 een leaseauto is ga ik daar niet aan coderen en opzich is het in die auto goed te ondervangen.
Er is een vrij toe te wijzen knop op het stuur daaraan heb ik het uitschakelen gekoppeld, bij wegrijden 1x klikken op die knop op het stuur en hij is uitgeschakeld de rest van de rit :) maar uit coderen indien eigen auto is is natuurlijk nog makkelijker.

romo

Bericht door romo » 20 feb 2025, 16:15

sitechris schreef: 20 feb 2025, 13:09 Fijne is dat je deze naar wens altijd (permanent) kunt uitschakelen. In tegenstelling tot speed limit assist en de lane warning huppelepup ;)

Das precies de reden dat ik altijd M mode knop indruk, vervolgens sport en dan is die hele meuk uitgeschakeld. :D

Uitcodering had ik ook om gevraagd, maar naar ik heb begrepen krijg je of gelazer met BMW garantie en/of gelazer met je verzekering.

Na ja, laat maar dan; dus gewoon uitschakelen elke keer.

Ik net onderweg nog weer even dat HUD proberen, ik was er weer snel klaar mee :tooth:

sitechris

Bericht door sitechris » 20 feb 2025, 17:44

Het is supersimpel uitschakelbaar dus wel even prima zo.

sitechris

Bericht door sitechris » 01 apr 2025, 20:54

Weer een nieuwe update. Superblij met de auto. En echt wel iets speciaals!

https://driveaholic.nl/duurtest-bmw-m2- ... -roadtrip/

romo

Bericht door romo » 01 apr 2025, 21:02

^Mooi verslag !

Ik ervaar exact het zelfde.

Sturen/motor is erste Sahne.

Plaats reactie