BMW N52 waterpomp en andere zaken

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Thomth
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Thomth » 15 jan 2025, 20:20

Ja volgens mij wel. Misschien is dat het wel

Maar ik vond de combi misfire+olieverbruik opvallend

Overigens zou het verbruik dan alsnog op 1:5000km uitkomen wat voor deze km stand prima is. Ook zie ik geen walmen en ik weet dat de carterpanpakking lekt

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door vester86 » 15 jan 2025, 23:25

1:5000 is wel prima idd, zeker voor een 325, die schijnen wat meer te gebruiken dan de 330.
toevallig al bougies losgedraaid? wellicht daar iets aan te zien.

Thomth
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Thomth » 16 jan 2025, 07:50

Nee, as weekend de bobines vervangen dus dan direct de bougies nakijken. Ben benieuwd 🤨

Thomth
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Thomth » 18 jan 2025, 17:35

Bougie schachten en bonines schoon. Wel nieuwe bobines ingedaan, auto loopt stuk beter nu.

Alleen nog even het olieverbruik in de gaten houden, verdenk toch de klepseals want zie af en toe wel een pluimpje rook bij koude start

Thomth
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Thomth » 24 jan 2025, 22:18

Vandaag weer een misfire, weer op cilinder 4. alle bobines zijn vervangen. Misfire is ontstaan rond de 3k toeren, met inhalen. En verdwijnt vanzelf weer tijdens het rijden

Ik denk nu aan de volgende zaken
- injector, aangezien het weer dezelfde bobine is. Verder iets lastige start ‘s ochtends , warm beter.
- lekkage van de pakking van de valvetronic, ik heb gelezen dat deze lekkage vaak in de bougie schacht van cilinder 4 loopt. Echter was de bougie schacht wel schoon bougie is overigens er niet uit geweest
- de essentrische as sensor ; deze zou ook misfires kunnen veroorzaken. Alleen wel bijzonder dat dit dan alleen op cilinder 4 voorkomt en niet op de andere cilinders.

Daarom denk ik toch aan een oorzaak op cilinder 4

Thomth
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Thomth » 28 jan 2025, 12:01

Heb contact gehad met de garage en zeer waarschijnlijk, obv het verhaal is het een slechte zuigerring. Bekend euvel van dit blok….
Heel zuur omdat er al best wat geld in de auto zit. Ik ga nog een compressie test laten doen om het zeker te weten. Maar twijfel dan wel over de vervolg opties, wegdoen, revisie? Misschien een ruilmotor

Crookie
Berichten: 4529
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Crookie » 28 jan 2025, 21:49

Eerst een compressie test laten doen. Zou ook een hangende stoter kunnen zijn.

Thomth
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Thomth » 29 jan 2025, 11:51

Past daar ook olieverbruik bij?
Heb al wel enige tijd de liftertick

Str8Six
Berichten: 1028
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Str8Six » 10 feb 2025, 12:38

Thomth schreef: 28 jan 2025, 12:01 Heb contact gehad met de garage en zeer waarschijnlijk, obv het verhaal is het een slechte zuigerring. Bekend euvel van dit blok….
Heel zuur omdat er al best wat geld in de auto zit. Ik ga nog een compressie test laten doen om het zeker te weten. Maar twijfel dan wel over de vervolg opties, wegdoen, revisie? Misschien een ruilmotor
Staat de auto daar? Of is dit diagnose op afstand? Zijn meerdere oorzaken mogelijk (carterventilatie, klepseals, zuigerringen). Zou niet gelijk met de grootste beginnen

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Jeroen » 10 feb 2025, 15:11

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat zuigerringen een zwak punt zijn bij de N52. Wat niet wil zeggen dat dat niet kan natuurlijk. Maar zoals Str8six al zegt: liever eerder de wat minder kostbare zaken uitsluiten.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2921
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Locatie: Gelderland

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Jan Terwolde » 10 feb 2025, 15:38

Wat balen zeg! Wel vreemd verhaal dat de zuigerringen vaak gaan bij deze auto's.. nog nooit van gehoord.
Kan ook helemaal niet aangezien deze blokken de parel der parels zijn.

Crookie
Berichten: 4529
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Crookie » 10 feb 2025, 16:02

De N52 is nogal een complex blok met veel verstel mogelijkheden. Vanos, valvetronic, disa die allemaal kapot kunnen…. Dan de solenoids, valvetronic sensor (kleppendeksel weer demonteren) olieschraapveren vol met koolstof aanslag -> olieverbruik. En de klepseals. Dan de oliefilterbehuizing die olie lekt op de multiriem en potentieel in de krukas demper terecht kan komen.

Daarintegen wel stabiele power delivery en goed vermogen :tooth:

Thomth
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Thomth » 14 feb 2025, 17:52

Str8Six schreef: 10 feb 2025, 12:38
Thomth schreef: 28 jan 2025, 12:01 Heb contact gehad met de garage en zeer waarschijnlijk, obv het verhaal is het een slechte zuigerring. Bekend euvel van dit blok….
Heel zuur omdat er al best wat geld in de auto zit. Ik ga nog een compressie test laten doen om het zeker te weten. Maar twijfel dan wel over de vervolg opties, wegdoen, revisie? Misschien een ruilmotor
Staat de auto daar? Of is dit diagnose op afstand? Zijn meerdere oorzaken mogelijk (carterventilatie, klepseals, zuigerringen). Zou niet gelijk met de grootste beginnen
Nee, auto gaat maandag naar de garage.

Heb nog steeds hoog olieverbruik van ca 1L op 600km.

Heb de Carterventilatie getest door de olievuldop eraf te draaien tijdens het lopen, geen hoog vacuüm uit de dop dus was geen carterventilatieprobleem

Heb wel opvallende rookwolken na stationair lopen en bij het starten wat dan weer overduidelijk klepselss zijn

Verder nog een keer een misfire gehad , komt met namen rond of boven 3k toeren voor wat langere tijd (optrekken) verdwijnt dan weer met een flinken rookwolk
Crookie schreef: 10 feb 2025, 16:02 De N52 is nogal een complex blok met veel verstel mogelijkheden. Vanos, valvetronic, disa die allemaal kapot kunnen…. Dan de solenoids, valvetronic sensor (kleppendeksel weer demonteren) olieschraapveren vol met koolstof aanslag -> olieverbruik. En de klepseals. Dan de oliefilterbehuizing die olie lekt op de multiriem en potentieel in de krukas demper terecht kan komen.

Daarintegen wel stabiele power delivery en goed vermogen :tooth:
Kan je koolstof reinigen zonder het blok te demonteren?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2873
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door e30touring1990 » 17 feb 2025, 10:45

ik zou met dat hoge olieverbruik ook niet te lang doorrijden ivm gevolgschade aan o.a. kleppen etc die veel te heet worden omdat ze geen contact meer maken met klepzittingen (komt een oliefilm tussen), waardoor pitting ontstaat etc. katalysator vindt dit overigens ook niet echt fijn.

Thomth
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
Auto: BMW 325i coupé

Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken

Bericht door Thomth » 18 feb 2025, 12:04

Ben bij de garage geweest en compressie is goed

Dus waarschijnlijk de klepseals. Dus die maar gaan laten vervangen

Mogelijk kunnen de zuigerveren nog wel wat bewegen in de groef waardoor er een compressor effect ontstaat. Maar dit is niet te controleren zonder alles los te maken.

Ik overweeg ook nog om de klepstoters te laten vervangen aangezien de auto een liftertik heeft. Iemand een van de kosten hiervan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten