BMW N52 waterpomp en andere zaken
-
- Auto: BMW 325i coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Ja volgens mij wel. Misschien is dat het wel
Maar ik vond de combi misfire+olieverbruik opvallend
Overigens zou het verbruik dan alsnog op 1:5000km uitkomen wat voor deze km stand prima is. Ook zie ik geen walmen en ik weet dat de carterpanpakking lekt
Maar ik vond de combi misfire+olieverbruik opvallend
Overigens zou het verbruik dan alsnog op 1:5000km uitkomen wat voor deze km stand prima is. Ook zie ik geen walmen en ik weet dat de carterpanpakking lekt
-
1:5000 is wel prima idd, zeker voor een 325, die schijnen wat meer te gebruiken dan de 330.
toevallig al bougies losgedraaid? wellicht daar iets aan te zien.
toevallig al bougies losgedraaid? wellicht daar iets aan te zien.
-
Nee, as weekend de bobines vervangen dus dan direct de bougies nakijken. Ben benieuwd 
-
Bougie schachten en bonines schoon. Wel nieuwe bobines ingedaan, auto loopt stuk beter nu.
Alleen nog even het olieverbruik in de gaten houden, verdenk toch de klepseals want zie af en toe wel een pluimpje rook bij koude start
Alleen nog even het olieverbruik in de gaten houden, verdenk toch de klepseals want zie af en toe wel een pluimpje rook bij koude start
-
Vandaag weer een misfire, weer op cilinder 4. alle bobines zijn vervangen. Misfire is ontstaan rond de 3k toeren, met inhalen. En verdwijnt vanzelf weer tijdens het rijden
Ik denk nu aan de volgende zaken
- injector, aangezien het weer dezelfde bobine is. Verder iets lastige start ‘s ochtends , warm beter.
- lekkage van de pakking van de valvetronic, ik heb gelezen dat deze lekkage vaak in de bougie schacht van cilinder 4 loopt. Echter was de bougie schacht wel schoon bougie is overigens er niet uit geweest
- de essentrische as sensor ; deze zou ook misfires kunnen veroorzaken. Alleen wel bijzonder dat dit dan alleen op cilinder 4 voorkomt en niet op de andere cilinders.
Daarom denk ik toch aan een oorzaak op cilinder 4
Ik denk nu aan de volgende zaken
- injector, aangezien het weer dezelfde bobine is. Verder iets lastige start ‘s ochtends , warm beter.
- lekkage van de pakking van de valvetronic, ik heb gelezen dat deze lekkage vaak in de bougie schacht van cilinder 4 loopt. Echter was de bougie schacht wel schoon bougie is overigens er niet uit geweest
- de essentrische as sensor ; deze zou ook misfires kunnen veroorzaken. Alleen wel bijzonder dat dit dan alleen op cilinder 4 voorkomt en niet op de andere cilinders.
Daarom denk ik toch aan een oorzaak op cilinder 4
-
Heb contact gehad met de garage en zeer waarschijnlijk, obv het verhaal is het een slechte zuigerring. Bekend euvel van dit blok….
Heel zuur omdat er al best wat geld in de auto zit. Ik ga nog een compressie test laten doen om het zeker te weten. Maar twijfel dan wel over de vervolg opties, wegdoen, revisie? Misschien een ruilmotor
Heel zuur omdat er al best wat geld in de auto zit. Ik ga nog een compressie test laten doen om het zeker te weten. Maar twijfel dan wel over de vervolg opties, wegdoen, revisie? Misschien een ruilmotor
-
- Auto: Dikke Bmw
Eerst een compressie test laten doen. Zou ook een hangende stoter kunnen zijn.
-
Past daar ook olieverbruik bij?
Heb al wel enige tijd de liftertick
Heb al wel enige tijd de liftertick
-
- Auto: eBike
Staat de auto daar? Of is dit diagnose op afstand? Zijn meerdere oorzaken mogelijk (carterventilatie, klepseals, zuigerringen). Zou niet gelijk met de grootste beginnenThomth schreef: ↑28 jan 2025, 12:01 Heb contact gehad met de garage en zeer waarschijnlijk, obv het verhaal is het een slechte zuigerring. Bekend euvel van dit blok….
- Jeroen
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat zuigerringen een zwak punt zijn bij de N52. Wat niet wil zeggen dat dat niet kan natuurlijk. Maar zoals Str8six al zegt: liever eerder de wat minder kostbare zaken uitsluiten.
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Wat balen zeg! Wel vreemd verhaal dat de zuigerringen vaak gaan bij deze auto's.. nog nooit van gehoord.
Kan ook helemaal niet aangezien deze blokken de parel der parels zijn.
Kan ook helemaal niet aangezien deze blokken de parel der parels zijn.
-
- Auto: Dikke Bmw
De N52 is nogal een complex blok met veel verstel mogelijkheden. Vanos, valvetronic, disa die allemaal kapot kunnen…. Dan de solenoids, valvetronic sensor (kleppendeksel weer demonteren) olieschraapveren vol met koolstof aanslag -> olieverbruik. En de klepseals. Dan de oliefilterbehuizing die olie lekt op de multiriem en potentieel in de krukas demper terecht kan komen.
Daarintegen wel stabiele power delivery en goed vermogen
Daarintegen wel stabiele power delivery en goed vermogen

-
Nee, auto gaat maandag naar de garage.Str8Six schreef: ↑10 feb 2025, 12:38Staat de auto daar? Of is dit diagnose op afstand? Zijn meerdere oorzaken mogelijk (carterventilatie, klepseals, zuigerringen). Zou niet gelijk met de grootste beginnenThomth schreef: ↑28 jan 2025, 12:01 Heb contact gehad met de garage en zeer waarschijnlijk, obv het verhaal is het een slechte zuigerring. Bekend euvel van dit blok….
Heb nog steeds hoog olieverbruik van ca 1L op 600km.
Heb de Carterventilatie getest door de olievuldop eraf te draaien tijdens het lopen, geen hoog vacuüm uit de dop dus was geen carterventilatieprobleem
Heb wel opvallende rookwolken na stationair lopen en bij het starten wat dan weer overduidelijk klepselss zijn
Verder nog een keer een misfire gehad , komt met namen rond of boven 3k toeren voor wat langere tijd (optrekken) verdwijnt dan weer met een flinken rookwolk
Kan je koolstof reinigen zonder het blok te demonteren?Crookie schreef: ↑10 feb 2025, 16:02 De N52 is nogal een complex blok met veel verstel mogelijkheden. Vanos, valvetronic, disa die allemaal kapot kunnen…. Dan de solenoids, valvetronic sensor (kleppendeksel weer demonteren) olieschraapveren vol met koolstof aanslag -> olieverbruik. En de klepseals. Dan de oliefilterbehuizing die olie lekt op de multiriem en potentieel in de krukas demper terecht kan komen.
Daarintegen wel stabiele power delivery en goed vermogen![]()
- e30touring1990
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
ik zou met dat hoge olieverbruik ook niet te lang doorrijden ivm gevolgschade aan o.a. kleppen etc die veel te heet worden omdat ze geen contact meer maken met klepzittingen (komt een oliefilm tussen), waardoor pitting ontstaat etc. katalysator vindt dit overigens ook niet echt fijn.
-
Ben bij de garage geweest en compressie is goed
Dus waarschijnlijk de klepseals. Dus die maar gaan laten vervangen
Mogelijk kunnen de zuigerveren nog wel wat bewegen in de groef waardoor er een compressor effect ontstaat. Maar dit is niet te controleren zonder alles los te maken.
Ik overweeg ook nog om de klepstoters te laten vervangen aangezien de auto een liftertik heeft. Iemand een van de kosten hiervan?
Dus waarschijnlijk de klepseals. Dus die maar gaan laten vervangen
Mogelijk kunnen de zuigerveren nog wel wat bewegen in de groef waardoor er een compressor effect ontstaat. Maar dit is niet te controleren zonder alles los te maken.
Ik overweeg ook nog om de klepstoters te laten vervangen aangezien de auto een liftertik heeft. Iemand een van de kosten hiervan?