BMW 120i F20 B48 ZF8
- Jan Terwolde
- Berichten: 2923
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 120i F20 B48 ZF8
De automaat zal vast ook voor een deel van het verschil verantwoordelijk zijn.MartijnGizmo schreef: 07 feb 2025, 14:42 Mijn B58 (xDrive automaat) verbruikt bijna een liter per 100 km minder dan m'n ex-N55 (handbak RWD) bij dezelfde rijstijl. Moderne motoren zijn hier stiekem best goed in bij dagelijks gebruik!
- Vanos
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
- Auto: BMW 325i
Re: BMW 120i F20 B48 ZF8
Toch grappig genoeg is mij opgevallen op spritmonitor dat meestal bij BMW modellen met een B motor, als je switcht tussen handbak en automaat, dat het gemiddelde verbruik van de automaatversie hoger is. Dat had ik toch anders verwacht?Jan Terwolde schreef: 13 feb 2025, 10:00De automaat zal vast ook voor een deel van het verschil verantwoordelijk zijn.MartijnGizmo schreef: 07 feb 2025, 14:42 Mijn B58 (xDrive automaat) verbruikt bijna een liter per 100 km minder dan m'n ex-N55 (handbak RWD) bij dezelfde rijstijl. Moderne motoren zijn hier stiekem best goed in bij dagelijks gebruik!
- Arthur
- Berichten: 43090
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW 120i F20 B48 ZF8
Vroegah was een automaat altijd al dorstiger. Dus ik sta hier dan ook niet van te kijken, ondanks dat de techniek voortschrijdt.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW 120i F20 B48 ZF8
Vroeger toen er nog geen DCT, DSG en PDK bakken waren, was de automaat volgens mij er alleen maar in een koppelomvormer.
Toen hadden koppelomvormer pas ergens tussen de 70 en 80 km/h een 1 op 1 verbinding en daarvoor trad er altijd slip op.
Dat betekend dat rondom je huis er veel inefficiëntie was en pas op de 80km wegen en snelwegen er echt efficiënt meegereden kon worden.
Ondanks dat we tegenwoordig meer versnellingen in een automaatbak hebben, zou het mij niks verbazen dat er nog steeds met bepaalde slip gewerkt wordt.
Je leest ook vaak dat DSG bakken veel slip hebben voor rijcomfort, maar dat dat wel de platen versnelt afschrijven.
Toen hadden koppelomvormer pas ergens tussen de 70 en 80 km/h een 1 op 1 verbinding en daarvoor trad er altijd slip op.
Dat betekend dat rondom je huis er veel inefficiëntie was en pas op de 80km wegen en snelwegen er echt efficiënt meegereden kon worden.
Ondanks dat we tegenwoordig meer versnellingen in een automaatbak hebben, zou het mij niks verbazen dat er nog steeds met bepaalde slip gewerkt wordt.
Je leest ook vaak dat DSG bakken veel slip hebben voor rijcomfort, maar dat dat wel de platen versnelt afschrijven.
- MParallel
- Berichten: 8754
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW 120i F20 B48 ZF8
Een omvormer heeft altijd slip, dat is nou by design, ongeacht het aantal versnellingen.
Wel locked deze in moderne varianten veel sneller/vaker en dan heb je een vaste, directe verbinding en nul slip.
Wel locked deze in moderne varianten veel sneller/vaker en dan heb je een vaste, directe verbinding en nul slip.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW 120i F20 B48 ZF8
Ligt ook aan je gebruik denk ik, mijn gebruik bestaat voor het overgrote deel uit snelweg met 120 km/u, daar draait de automaat een stuk minder toeren dan de handbak.Vanos schreef: 13 feb 2025, 21:17Toch grappig genoeg is mij opgevallen op spritmonitor dat meestal bij BMW modellen met een B motor, als je switcht tussen handbak en automaat, dat het gemiddelde verbruik van de automaatversie hoger is. Dat had ik toch anders verwacht?Jan Terwolde schreef: 13 feb 2025, 10:00De automaat zal vast ook voor een deel van het verschil verantwoordelijk zijn.MartijnGizmo schreef: 07 feb 2025, 14:42 Mijn B58 (xDrive automaat) verbruikt bijna een liter per 100 km minder dan m'n ex-N55 (handbak RWD) bij dezelfde rijstijl. Moderne motoren zijn hier stiekem best goed in bij dagelijks gebruik!