Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JP

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 11 feb 2025, 10:28

"engelen bestaan niet" zong Ron altijd......dat wil Syl dus ook niet zijn..... :coffee:
Scherm­afbeelding 2025-02-11 om 10.27.31.png
Scherm­afbeelding 2025-02-11 om 10.27.31.png (333.83 KiB) 2410 keer bekeken
https://www.shownieuws.nl/entertainment ... randsteder

WJ

Bericht door WJ » 11 feb 2025, 10:31

(Drink) water is ook wel een ding aan de andere kant van de plas in sommige staten… (ook door vervuiling, fracking, en te weinig in geinvesteerd)

Maar alles hangt aan elkaar, wat denk je dat zoveel landbouw en veeteelt voor effect heeft op drinkwater winning? Minder boeren willen velen ook weer niet. Want blablabla..

Maar meer regels is misschien wel goed? Wat denk je dat er voor teringzooi in de vorige eeuw allemaal gewoon in het water werd gepleurd. En nog steeds zoals door bedrijven als Chemours, of landbouw met pesticide, etcetc.
Allemaal van die dingetjes die o.a de kans op kanker ook verhogen, vruchtbaarheid verlagen, etc.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 feb 2025, 10:38

Vruchtbaarheid verlagen--->minder aardbewoners :tooth:

Dat verhaal van Sylvana, goh. Maar mag zij dat zeggen? Ja dat mag zij zeggen:)

JP

Bericht door JP » 11 feb 2025, 10:41

Minder boeren of minder datacentra? Al zijn die laatste ook op de goede weg :thumbup:
Google Cloud gebruikt 19,38 miljard liter drinkwater, waterneutraal in 2030
https://www.techzine.nl/blogs/infrastru ... l-in-2030/

WJ

Bericht door WJ » 11 feb 2025, 12:13

JP schreef: 11 feb 2025, 10:41 Minder boeren of minder datacentra? Al zijn die laatste ook op de goede weg :thumbup:
Google Cloud gebruikt 19,38 miljard liter drinkwater, waterneutraal in 2030
https://www.techzine.nl/blogs/infrastru ... l-in-2030/
Ja dat is ook iets van de laatste 10~20 jaar. Moet ook zeker iets aan gedaan worden! Het een sluit het ander niet uit.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 feb 2025, 13:14

Elise schreef: 10 feb 2025, 16:45 Hatsekidee, nog meer regeltjes uit Brussel

Nederland dreigt te verzuipen door waterregels: ’Kans dat we verder op slot gaan aanwezig’

Ik zie kansen voor de milieuclubs :peace:
Aan het eind van het artikel lees ik MOB. Oftewel Johan Vollenbroek. Die weet daar wel raad mee ja.
https://www.wyniasweek.nl/met-activist- ... ur-inhuurt

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 feb 2025, 14:05

Dat is niet zo netjes van mij nee.
Is er een lijst met gefactcheckte bronnen voor DF, of is het beter op veilig te spelen en het op nos, nu.nl en de nrc te houden?

Elise

Bericht door Elise » 11 feb 2025, 14:18

Waar haal jij je informatie vandaan Philip?

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 feb 2025, 14:59

Elise schreef: 11 feb 2025, 14:18
Waar haal jij je informatie vandaan Philip?
Voornamelijk uit de ditjes en datjes!

350 Z

Bericht door 350 Z » 11 feb 2025, 15:07

Wat klopt er dan niet aan dat stuk?

Robin

Bericht door Robin » 11 feb 2025, 16:10

Stof tot nadenken?
Afbeelding

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 11 feb 2025, 22:42

De overheid is de laatste pak m beet 20 jaar van een dienstverlenende instantie voor alle burgers opgeschoven naar een instantie die veelal dwingend politiek correct de burger dwingt om in de deugende pas te lopen en nooit deugt het genoeg. Daarbij wordt veel geïnvesteerd in zogenaamd kwetsbare doelgroepen, behalve als je in die doelgroep niet de juiste mening hebt. Ik ben de laatste jaren bij veel overheidsinstanties geweest en er mee samengewerkt. Bij vrijwel alle overheidsinstanties zijn bij het binnenkomen door de deur van de "politieke correctheid" de belangen van het grootste deel van de burgers uit het raam gegooid. Dus enige voorzichtigheid met vertrouwen is wel geboden naar mijn mening. En het gaat nog jaren duren voor die koers weer is omgebogen naar de juiste. De overheid is er namelijk voor de burger. Verder heeft Tom hierboven nmm een valide argument

Gr Ron

Robin

Bericht door Robin » 12 feb 2025, 06:02

Inderdaad Ron, vooral die één-na-laatste zin. Die beleving. Nu denk ik vaak: McDonalds is er voor de burger.

Ander verhaal. Betr melk; ben geen voorstander om dat los te drinken, maar calcium, mwoah, ik eet Hüttenkäse bij de vleet:)
En kaas....
Wit brood vs bruin brood duidelijk, rood vlees met mate(schort er nog wel eens aan, omdat lekker en andere studies juist zeggen dat het 'goed'is. Vegan/vegetarisch=zelf weten, maar niet ok:)
Bier drinken we 's weekends en blijven we lekker doen. Zij zegt 'alcohol is de meest kankerverwekkende stof in onze voeding', vind ik dan wel weer overdreven tov de rest van de voeding. Is natuurlijk een opstap zodat de politiek alcohol meer kan verbieden is mijn idee....
En koffie blijkt goed te zijn. :thumbup:

Kankerdeskundige: ‘Terwijl iedereen doordrongen is van het risico van roken, ligt dat bij bier heel anders’

Wissel het dagelijkse biertje of glas wijn in voor een glas melk en je bent beter beschermd tegen kanker, stelt hoogleraar en voedings- en kankerdeskundige Ellen Kampman. En vermijd hoge doses extra vitaminen en wit brood. ,,Mensen worden soms een beetje boos om wat ik zeg.”

De witte bolletjes liggen er verleidelijk bij op de Wageningse campus, maar voor professor Kampman zijn de vezelarme darmstoppers een doorn in het oog. ,,Als ik de catering vraag waarom ze hier liggen, krijg ik als antwoord dat ze veel worden verkocht. Bied ze dan niet aan! Leg volkoren brood neer. Maar zij denken waarschijnlijk: daar is die vreselijke mevrouw weer.”

Zelfspot is Ellen Kampman, lid van de Gezondheidsraad, niet vreemd. Na veertig jaar onderzoek heeft de hoogleraar de feiten en fabels over voeding en kanker wel op een rij. ,,Ik vergelijk gezond eten met de gordel in de auto. Je kunt ’m niet omdoen en geluk hebben, maar je kunt ook door de voorruit vliegen. Met gezonde voeding is er nog steeds kans op kanker, maar je bent veel beter beschermd.”

Melk helpt tegen darmkanker, stelt nieuw onderzoek.
,,Ja. Dat is een feit. Hoe meer zuivel iemand gebruikt, hoe minder risico op dikke-darmkanker.”

U lijkt niet verbaasd?
,,Vijfendertig jaar geleden promoveerde ik al op de relatie tussen zuivel en darmkanker. Het gaat om de calcium, die lijkt de darmwand te beschermen. Interessant in deze studie is dat ook het effect van lactose intolerantie is aangetoond: wie geen zuivel verdraagt, loopt inderdaad een groter risico op darmkanker.”

Toch grijpen velen tegenwoordig naar melkvervangers.
,,Ja, dat vind ik een beetje eng. Terecht dat we klimaat belangrijk vinden. Maar als het gaat om gezondheid, dan hoort zuivel echt niet in de slechte hoek. Je kunt denken: nou, dan verrijken we sojamelk met calcium. Maar dat proces kost volgens voedingstechnologen enorm veel energie. Mogelijk zijn er ooit betere, duurzame alternatieven. Maar voor nu blijft het goed om dagelijks 1 à 2 porties halfvolle zuivel te gebruiken.”

Toen Kampman in de jaren ’80 studeerde in Wageningen was voeding een blinde vlek als oorzaak van kanker. Men dacht: kanker is erfelijk, of pech, of het resultaat van straling. Allemaal waar. Maar nu weten we: leefstijl en voeding hebben grote invloed. En toch: terwijl iedereen doordrongen is van het risico van roken, ligt dat bij een krat bier heel anders.

,,Ik schrik daar altijd van. Alcohol is de meest kankerverwekkende stof in onze voeding. Het is te linken aan zeven soorten kanker, waaronder borst- en darmkanker. De oorzaak zit in het giftige aceetaldehyde, dat vrijkomt bij de afbraak van alcohol in de lever. Gek genoeg behoorden slijterijen tijdens de coronacrisis tot de essentiële winkels. Misschien willen we het wel niet weten.”

Voor gezondheid zeg ik niet: word maar vegan of vegetariër

U ziet liever dat we onze droge januari voortzetten?
,,Dry January is goed om een patroon te doorbreken. Om beter te slapen en je fitter te voelen. Maar om het risico op kanker te verlagen moet je langere tijd drastisch minderen of alcohol helemaal laten staan. Je kunt je beter hier zorgen over maken dan over kleur- en zoetstoffen.”

Toch wil actiegroep Foodwatch een verbod op aspartaam, de zoetstof in onder meer cola zero.
,,Zoetstoffen zie ik niet als grootste probleem. Je moet wel heel veel liters frisdrank met zoetstoffen binnenkrijgen om een verhoogd risico te hebben. Dat haalt de gemiddelde Nederlander niet.” Suiker kankerverwekkend? ,,Dat is een fabel. Maar overgewicht is wel de oorzaak van ruim tien soorten van kanker.”

Overgewicht zorgt voor kleine ontstekingsreacties in het lijf, legt Kampman uit. Uit dierstudies blijkt dat dit kanker kan veroorzaken. Daarnaast beïnvloedt het de vrouwelijke geslachtshormonen, wat kan leiden tot borstkanker. Bovendien zien onderzoekers nu een nieuwe vorm van slokdarmkanker. ,,Vroeger zou je denken: dat komt door alcohol of roken’’, zegt de wetenschapper. ,,Maar door dikke buiken komt het maagzuur omhoog. En dat is toxisch.”

Wat is schadelijker voor je: Alcohol of drugs?
Hoe zit het met rood vlees? Epidemiologische bewijs lijkt niet zo eenduidig.
,,Het risico is kleiner dan bij roken, maar het wetenschappelijk bewijs is even hard. Als iemand beweert dat er geen duidelijk verband zou zijn tussen bewerkt vlees (vleeswaren) of rood vlees en kanker, dan is dat pure domheid. Het gaat om het heemijzer dat vlees rood kleurt. Dat beschadigt de darmwand. Als die wondjes niet genezen dan kunnen ze uitgroeien tot tumoren. Daarom adviseert het Voedingscentrum maximaal 300 gram rood vlees per week.”

Het initiatief EAT Lancet opperde zelfs maximaal 98 gram rood vlees per week.
,,Zij kijken ook naar duurzaamheid. Als je dat meeneemt, komt het Voedingscentrum in de toekomst misschien ook lager uit. Maar voor gezondheid zeg ik niet: word maar vegan of vegetariër.”

Eén ontwikkeling baart Kampman in het bijzonder zorgen: darmkanker openbaart zich in de VS en Engeland steeds vaker al onder de leeftijd van 50 jaar. Ze vreest dat dit ook in Nederland zal gebeuren. Daarom hamert ze op een strenger alcoholbeleid, op minder overgewicht en minder rood vlees. Op besliste toon: ,,De overheid moet helpen om groenten, fruit en volkorenproducten de makkelijke en smakelijke keuze voor iedereen te maken.”

Veel broden zien er wel bruin uit, maar zijn het in feite niet

En precies daarom reageert ze zo fel op die witte bolletjes in de kantine. ,,Juist vezels bieden bescherming tegen darmkanker. Ze helpen slechte stofjes weg te vangen, zoals heemijzer. En omdat vezels de darmen stimuleren, scheid je die schadelijke stoffen sneller uit. Witbrood daarentegen vertraagt de darmen, waardoor giftige stoffen ophopen. Toch eet de gemiddelde Nederlander nog niet de helft van het dagelijkse advies aan vezels.”

Het is een plaag, vindt ze, dat witte brood. ,,Als je in de supermarkt vraagt om volkoren brood, is er weinig keuze. Veel broden zien er wel bruin uit, maar zijn het in feite niet. Dat is op onze campus niet anders.”

Biologische voeding dan, helpt dát tegen kanker?
,,Nee. We hebben in Wageningen niet kunnen aantonen dat biologische voeding meer gezonde stoffen bevat. Mensen die voor biologisch kiezen zijn vaak hoger opgeleid, bewegen meer en leven gezonder, behalve dat ze meestal meer alcohol drinken. Biologisch blijft voor de happy few, daar gaan we de wereld niet mee voeden.”

Misschien wel de belangrijkste studie uit Kampmans carrière betreft een ontdekking over vitaminen. Foliumzuur (B11) is belangrijk voor zwangere vrouwen om te voorkomen dat ze baby’s krijgen met open ruggetjes. Maar Kampman en collega’s ontdekten dat een te hoge dosering juist de kans op darmkanker verhoogt.

Je moet oppassen met voedings­sup­ple­men­ten

In de VS zag men hetzelfde fenomeen onder 50.000 rokers. Het idee was dat zij dankzij betacaroteen minder longkanker zouden krijgen. Maar hoge doseringen lieten tumoren juist sneller groeien. Haar vakgebied stond op z’n kop. ,,Wij dachten altijd: baat het niet, dan schaadt het niet. Maar de conclusie is: je moet oppassen met voedingssupplementen.”

En dat terwijl de winkels ermee volliggen. Kamphuis vindt het onbegrijpelijk. ,,Is ooit bewezen dat dat werkt? Nee. Je plast het ook zo weer uit. Het is niet voor niets dat de Gezondheidsraad alleen vitamine D adviseert. Voor vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70. De rest kun je het beste halen uit gezonde voeding.”

Ze schudt haar hoofd. ,,Ja, gezondheid is big business. Maar al die hoge doseringen zijn eigenlijk best gevaarlijk.”
Dus geen wijn meer, geen bier, geen biefstuk, geen witte bolletjes. Dat wordt saai.

,,Het gaat er niet om dat je niet af en toe mag genieten, maar je moet voorkomen in een patroon van verkeerde keuzes te vervallen. Dat is ongezond. Al vind ik het ook jammer dat er nog weinig lekkere alcoholvrije wijn bestaat.”

Gelukkig heeft ze voor de koffieleuten goed nieuws. ,,Dat koffie beschermt tegen kanker is geen fabel. Drie à vier koppen per dag is gunstig. Al weten we nog niet precies hoe dat precies werkt.”
https://archive.is/9Z1d1

Philipoo

Bericht door Philipoo » 12 feb 2025, 08:37

350 Z schreef: 11 feb 2025, 15:07
Wat klopt er dan niet aan dat stuk?
Okee, zucht, komt die.

- het stuk staat vol met compleet niet onderbouwde stellingen. "voorkeursbehandeling voor minderheden werkt electoraal niet", dit is afhankelijk van de stroom waarin het land zit. Op dit moment wordt wereldwijd een veel rechtsere koers gevaren.
- "links was niet dommer dan rechts, nu wel". compleet subjectief waardeoordeel, geen enkel feit, niet meetbaar en meestal kom je aan de uiteinden bij extremisme terecht bij 'dom'. Nog steeds subjectief overigens, ik vind een heleboel hier 'dom rechts', terwijl ik zelf ook nog eens rechts stem :bag:
- "de tien grootste landen kiezen voor goedkope energie en economische groei boven CO2 beluid" zoek voor de grap eens op wie het meest in hernieuwbare energie investeert. Ik zal je helpen: het is China.
- "rechts denkt na over aanpassingen aan een hogere wereldtemperatuur, links niet" de meest extreem rechtse partijen ontkennen en/of bagatelliseren klimaatverandering terwijl 'links' zich bezighoudt met klimaatadaptatie en mitigatie (check EU beleid maar)
- "Ambtenaren mogen twee keer hun stem laten horen over CO2 beleid" Iedereen mag een petitie starten.. :blackeye:
- En als laatste, maar hier zal je het vast helemaal niet mee eens zijn: "Trump's buitenlandbeleid was sterker en veilgier dan dat van Obama en Biden" Trump was degene die zich terugtrok uit de Iran-deal waardoor het land hun nucleaire programma weer opvoerde, hiermee veegde hij ook de mogelijkheid voor Biden om de deal te herstellen van tafel. Trump was degene die de Doha-overeenkomst sloot met de Taliban waarin de VS beloofde zich volledig terug te trekken en vervolgens trok Trump het overgrote deel van de troepen al terug.

:coffee:

Elise

Bericht door Elise » 12 feb 2025, 08:45

Philipoo schreef: 12 feb 2025, 08:37 Nog steeds subjectief overigens, ik vind een heleboel hier 'dom rechts', terwijl ik zelf ook nog eens rechts stem :bag:
Je bedoelt die partij die de naam heeft rechts te zijn, maar gewoon links beleid uitvoert?
Dat telt niet als een rechtse stem :tong:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 12 feb 2025, 08:54

Elise schreef: 12 feb 2025, 08:45
Philipoo schreef: 12 feb 2025, 08:37 Nog steeds subjectief overigens, ik vind een heleboel hier 'dom rechts', terwijl ik zelf ook nog eens rechts stem :bag:
Je bedoelt die partij die de naam heeft rechts te zijn, maar gewoon links beleid uitvoert?
VVD? Nee daar stem ik inmiddels niet meer op. Helaas voor mij en meer hoger opgeleide jongeren is er geen rechts progressieve partij. Hoewel ik zeker geen voorstander ben van (meer) immigratie vind ik wel dat we de nationale en internationale problemen breder moeten bekijken dan dat. De meeste partijen slaan helaas te ver door in hun ideologieen.

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 12 feb 2025, 09:16

Dus de punten waarop je het met haar eens bent vind je goed, maar het punt over alcohol ben je oneens dus is ze politiek gekleurd.

Gelukkig maar dat koffie goed blijkt te zijn :coffee:
Robin schreef: 12 feb 2025, 06:02 Ander verhaal. Betr melk; ben geen voorstander om dat los te drinken, maar calcium, mwoah, ik eet Hüttenkäse bij de vleet:)
En kaas....
Wit brood vs bruin brood duidelijk, rood vlees met mate(schort er nog wel eens aan, omdat lekker en andere studies juist zeggen dat het 'goed'is. Vegan/vegetarisch=zelf weten, maar niet ok:)
Bier drinken we 's weekends en blijven we lekker doen. Zij zegt 'alcohol is de meest kankerverwekkende stof in onze voeding', vind ik dan wel weer overdreven tov de rest van de voeding. Is natuurlijk een opstap zodat de politiek alcohol meer kan verbieden is mijn idee....
En koffie blijkt goed te zijn. :thumbup:

Robin

Bericht door Robin » 12 feb 2025, 10:03

Je interpreteert alweer mijn woorden verkeerd Bas. Ik zet je op ignore.

En Philipoo ook :thumbup:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 12 feb 2025, 10:09

:lol: Prachtige reactie, exact wat Bas hierboven zegt voer je nu uit.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 12 feb 2025, 10:11

Ik vind het wel jammer dat Robin dit niet meer ziet.

Elise

Bericht door Elise » 12 feb 2025, 10:55

Philipoo schreef: 12 feb 2025, 08:54
VVD? Nee daar stem ik inmiddels niet meer op. Helaas voor mij en meer hoger opgeleide jongeren is er geen rechts progressieve partij. Hoewel ik zeker geen voorstander ben van (meer) immigratie vind ik wel dat we de nationale en internationale problemen breder moeten bekijken dan dat. De meeste partijen slaan helaas te ver door in hun ideologieen.
Ik begin te twijfelen of je het verschil tussen links en rechts wel weet Philip?
Of denk je dat je rechts stemt en is het gewoon een linkse of centrum partij?

Ik had je altijd een beetje ingeschat op D66, maar nu je het hebt over "hoger opgeleide jongeren" zou Volt wellicht iets zijn, ware het niet dat dat beide gewoon linkse partijen zijn die denken dat ze in het centrum opereren.
Zelfs de PVV vind ik maar deels rechts, voor heel veel zaken is het gewoon een linkse partij die veel raakvlakken heeft met de SP.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 12 feb 2025, 11:09

Uit ervaring weet ik dat er binnen veel politieke partijen politicologen werken, en bijdragen aan het schrijven van het partijprogramma. Ik denk dat die wel het verschil kennen tussen politiek links en rechts.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 12 feb 2025, 11:20

Elise schreef: 12 feb 2025, 10:55
Philipoo schreef: 12 feb 2025, 08:54
Ik begin te twijfelen of je het verschil tussen links en rechts wel weet Philip?
Of denk je dat je rechts stemt en is het gewoon een linkse of centrum partij?

Ik had je altijd een beetje ingeschat op D66, maar nu je het hebt over "hoger opgeleide jongeren" zou Volt wellicht iets zijn, ware het niet dat dat beide gewoon linkse partijen zijn die denken dat ze in het centrum opereren.
Zelfs de PVV vind ik maar deels rechts, voor heel veel zaken is het gewoon een linkse partij die veel raakvlakken heeft met de SP.
Die twijfel mag je hebben. Ik weet prima het verschil tussen links/rechts en conservatief/progressief. Tegenwoordig zijn er nog weinig partijen echt rechts of links. PVV is alleen erg rechts in hun 'nederland eerst' visie, veel standpunten zijn inderdaad veel linkser.
Volt vind ik helemaal niks. D66 heeft in het verleden zeker goede standpunten gehad, vooral op het gebied van wetenschap, zorg en gezondheid vind (vond) ik ze sterk. Tegenwoordig zijn ze naar mijn idee te ver afgedreven.

in mijn 'ideale' partij wordt stevig ingezet op economische groei en minder op bureaucratie. Investeren in schone energieen (waterstof, kernenergie). Focus op gelijkheid, vrijheid van meningsuiting, eerlijke migratie. Aanpak van extremisme, van beide kanten, inzetten op defensie en NAVO, strenger strafrecht. Meer focus op preventie, zelfbeschikking en inzet op een weerbaar nederland. en, boven al, afschaffen van het belachelijke toeslagenstelsel dat we opgebouwd hebben.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 12 feb 2025, 11:21

Mijn stem heb je :thumbup:

Plaats reactie