Fiesta ST-3
-
Fiesta ST-3
Ook mijn Fiesta hier maar even voorstellen, hoewel deze hier niet onbekend is. Nieuw gekocht en wat aangepast door Sjef. Vervolgens heeft ook Knot hier zijn ervaringen met deze Fiesta gedeeld. Toen Knot de auto ging verkopen was ik helaas nog niet in de gelegenheid om hem over te nemen. Helaas, want een 2018 Fiesta ST met performance pakket was al sinds de introductie een auto die ik graag eens zou willen hebben. Gelukkig kwam hij een een krap jaartje later weer te koop en heb ik hem over kunnen nemen. Al ben ik niet specifiek op zoek geweest naar dit exemplaar, liever had ik een blauwe met een panoramadak gevonden. Echter zijn er in dat jaartje weinig kloppende ST's voorbij gekomen.
Mede door het werk heb ik veel verschillende auto's mogen rijden, maar de Fiesta ST is altijd een model geweest welke ik eens privé zou willen hebben. Ik vind dit model zo anders en fijn aanvoelen als een standaard Fiesta. Veel koppel onderin de toeren, loopt voor een turbomotor prima door de toeren heen, de auto roteert supermooi, de directheid van het koppelen, schakelen en sturen vind ik top en de Recaro stoelen zitten heerlijk.
Bij aanschaf stond de auto op Federal 595 RS-Pro banden. Superleuk om mee te sturen, maar niet bepaald stil en soepel om mee te rijden. Deze zijn dus snel gewisseld voor Michelin Pilot Sport 4 banden. Tevens zweette de auto wat bij het distributiedeksel. Dit ook meteen maar laten verhelpen. Hiervoor moest de voorbumper gedemonteerd worden, wat meteen kans gaf om de gele folie van de mistlampen te halen.
Hoe ziet zo'n driecilinder er dan uit?
Mede door het werk heb ik veel verschillende auto's mogen rijden, maar de Fiesta ST is altijd een model geweest welke ik eens privé zou willen hebben. Ik vind dit model zo anders en fijn aanvoelen als een standaard Fiesta. Veel koppel onderin de toeren, loopt voor een turbomotor prima door de toeren heen, de auto roteert supermooi, de directheid van het koppelen, schakelen en sturen vind ik top en de Recaro stoelen zitten heerlijk.
Bij aanschaf stond de auto op Federal 595 RS-Pro banden. Superleuk om mee te sturen, maar niet bepaald stil en soepel om mee te rijden. Deze zijn dus snel gewisseld voor Michelin Pilot Sport 4 banden. Tevens zweette de auto wat bij het distributiedeksel. Dit ook meteen maar laten verhelpen. Hiervoor moest de voorbumper gedemonteerd worden, wat meteen kans gaf om de gele folie van de mistlampen te halen.
Hoe ziet zo'n driecilinder er dan uit?
- JP
Re: Fiesta ST-3
Ja komt bekend voor deze ST. Nu je het zegt, waar is … Sjef…. eigenlijk gebleven ? 

-
En Knot?JP schreef: 25 feb 2024, 14:15 Ja komt bekend voor deze ST. Nu je het zegt, waar is … Sjef…. eigenlijk gebleven ?![]()
-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Knot was niet meer heel blij hier. Denk dat die aan het "gummen" is
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Mooie ST hoor. Heerlijke auto, heb zelf ook met veel plezier een ST gereden. Heel veel rijplezier ermee!
-
OnlineEeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Mooie auto, goed bezig met onderhouden ook. Keep us updated 

- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Mooie Fietstas.
Mooie kleur dat antraciet en een panodak heb ik nog nooit mooi gevonden.

Ik vind deze veel mooier dan een blauwe met panoramadak!BMWDennis schreef: 25 feb 2024, 13:32 Al ben ik niet specifiek op zoek geweest naar dit exemplaar, liever had ik een blauwe met een panoramadak gevonden. Echter zijn er in dat jaartje weinig kloppende ST's voorbij gekomen.
IMG20230418151909.jpg
Mooie kleur dat antraciet en een panodak heb ik nog nooit mooi gevonden.
-
- Auto: C180, 325e en MX-5
Mooie Fiesta heb je! (Hier ook een zeer tevreden ST-rijder)
Ik schrik er wel van dat het bij zo'n relatief jonge auto al nodig om het halve blok uit elkaar te sleutelen. Vervelende lekkage/zweten kennelijk. En heeft deze auto een distributieketting? Ik dacht dat deze zo'n natte riem hadden, maar zat er zo te zien naast.
In ieder geval veel plezier met je Fiesta!
Ik schrik er wel van dat het bij zo'n relatief jonge auto al nodig om het halve blok uit elkaar te sleutelen. Vervelende lekkage/zweten kennelijk. En heeft deze auto een distributieketting? Ik dacht dat deze zo'n natte riem hadden, maar zat er zo te zien naast.
In ieder geval veel plezier met je Fiesta!

-
Bedankt voor de reacties! Het rijplezier is tot nu toe zeker goed gekomen. In 11 maanden tijd 7.000 km verder en dat terwijl deze er echt voor de leuke ritjes staat. Maar met 3x een tripje richting de Eifel/Ring gaat het snel natuurlijk.
Vervelende lekkage in de zin van een vervelende om op te lossen, daar heb je zeker gelijk in. De lekkage zelf was echt niet spannend en waarschijnlijk was hier eerst ook nog wel een tijd mee door te rijden. De lekkage was in eerste instantie niet eens opgemerkt. De auto is inderdaad voorzien van een distributieketting. De natte riem is er in de loop van 2018 weer uit gegaan bij Ford.
De lekkage dus vlak na aankoop meteen laten verhelpen en in augustus heeft de auto weer een beurt gehad. Bij aankoop was de auto al voorzien van het Mountune M235 pakket. Hij bevalt zo erg goed en ik zou eigenlijk niet weten wat ik verder aan de auto wil aanpassen. Ik zie hier echter genoeg leuke projecten langs komen, misschien brengen die mij nog op ideeën.
Haantje schreef: 01 mar 2024, 10:53 Mooie Fiesta heb je! (Hier ook een zeer tevreden ST-rijder)
In ieder geval veel plezier met je Fiesta!![]()
Vervelende lekkage in de zin van een vervelende om op te lossen, daar heb je zeker gelijk in. De lekkage zelf was echt niet spannend en waarschijnlijk was hier eerst ook nog wel een tijd mee door te rijden. De lekkage was in eerste instantie niet eens opgemerkt. De auto is inderdaad voorzien van een distributieketting. De natte riem is er in de loop van 2018 weer uit gegaan bij Ford.
De lekkage dus vlak na aankoop meteen laten verhelpen en in augustus heeft de auto weer een beurt gehad. Bij aankoop was de auto al voorzien van het Mountune M235 pakket. Hij bevalt zo erg goed en ik zou eigenlijk niet weten wat ik verder aan de auto wil aanpassen. Ik zie hier echter genoeg leuke projecten langs komen, misschien brengen die mij nog op ideeën.
-
Mooie auto hoor! En wel lekker dat je 50% meer cil.inhoud en dus prestaties hebt dan de meeste ST-lines…
M235, is dat per ongeluk zo gekozen door Mountune? Of gaat ie daarmee meer op een BMW lijken?
M235, is dat per ongeluk zo gekozen door Mountune? Of gaat ie daarmee meer op een BMW lijken?
-
Getal staat voor het vermogen.Geertmans schreef: 03 mar 2024, 08:44 Mooie auto hoor! En wel lekker dat je 50% meer cil.inhoud en dus prestaties hebt dan de meeste ST-lines…
-
Jaartje in bezit en een kleine aanpassing gedaan inmiddels. Voorzien van een Ford Performance veerpootbrug. Zal vast weinig doen in het rijden, maar leuk om erop te hebben zitten:
En weer eens gepoetst: Klaar voor een paar dagen naar de Ring eind van de maand.
Binnenkort nog eens kijken of de Airtec luchtinlaat weer vervangen kan worden door de Mountune inlaat. Ik kan mij niet voorstellen dat dit beter is dan het Mountune traject En weer eens gepoetst: Klaar voor een paar dagen naar de Ring eind van de maand.
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Mooie auto! Jonge broertje van mijn FiST2.
-
Inmiddels 2x een tripje naar de Nurburgring vanuit Noord-Nederland verder. Hoewel de Fiesta in het niet valt bij het gemiddelde speelgoed hier, blijft het wat mij betreft een heerlijke auto om Duitsland mee in te duiken.
Hij zet mooie stappen op koppel op de Autobahn en in de Eifel zelf is het natuurlijk helemaal heerlijk sturen met het sperdifferentieel. Gebrek aan kleur en een dakje inmiddels opgelost met de auto van de zaak:
Hij zet mooie stappen op koppel op de Autobahn en in de Eifel zelf is het natuurlijk helemaal heerlijk sturen met het sperdifferentieel. Gebrek aan kleur en een dakje inmiddels opgelost met de auto van de zaak:
- JP
Die facelift FoFo ziet er heel strak uit 

-
Weekendje met de Fiesta op pad geweest. Donderdag eerst richting Spa-Francorchamps gereden om hier auto's te kijken en daarna door naar het hotel een Trier. Op de mooie eifel weggetjes merk je meteen weer wat je met de ST mist in Nederland. Het onderstel en sturen blijft daar door de heuvels echt geweldig en bocht uit hangt die zo lekker aan het gas dat je zo weer op de daar legale 100 km/u zit.
Het getipte hotel hier op het forum door ErikS: Vervolgens vrijdag door naar Centerparcs Eifel, wat een leuk stukje over de Autobahn betekende. De Fiesta loopt mooi vlot naar 220 km/u en zeker heuvel af wil die echt nog wel een stukje harder. Gevoelsmatig echter niet heel prettig voor het motortje, dus heb het mooi rond de 200 gehouden. Ondanks dat het natuurlijk een kleine auto is, ligt die toch echt goed en stabiel op de weg bij deze snelheden.
Bij aankomst meteen duidelijk dat je bij de Ring in de buurt zit: Zaterdag en zondag vooral rond gekeken. Baan was 2 dagen open, dus er was genoeg te zien. Vanuit Centerparcs kun je ook weer een heerlijke weg naar de baan toe rijden via Reimerath, Welcherath en Drees. Vrijdagavond nog 2 rondjes op de baan gemaakt toen het vanwege regen mooi rustig was. Al met al weer een leuke weekend met de Fiesta gereden.
Het getipte hotel hier op het forum door ErikS: Vervolgens vrijdag door naar Centerparcs Eifel, wat een leuk stukje over de Autobahn betekende. De Fiesta loopt mooi vlot naar 220 km/u en zeker heuvel af wil die echt nog wel een stukje harder. Gevoelsmatig echter niet heel prettig voor het motortje, dus heb het mooi rond de 200 gehouden. Ondanks dat het natuurlijk een kleine auto is, ligt die toch echt goed en stabiel op de weg bij deze snelheden.
Bij aankomst meteen duidelijk dat je bij de Ring in de buurt zit: Zaterdag en zondag vooral rond gekeken. Baan was 2 dagen open, dus er was genoeg te zien. Vanuit Centerparcs kun je ook weer een heerlijke weg naar de baan toe rijden via Reimerath, Welcherath en Drees. Vrijdagavond nog 2 rondjes op de baan gemaakt toen het vanwege regen mooi rustig was. Al met al weer een leuke weekend met de Fiesta gereden.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Heerlijke auto voor dat soort wegen. Heel veel beter wordt het daar niet.
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Ja top! Eifel is 100% genieten met de ST!
Onlangs bij de Ring geweest en in Bitburg overnacht. Klein uurtje zuidelijker wat niet logisch klinkt, maar man man man wat een droomweg ligt er tussen de Ring en Bitburg (257)
Onlangs bij de Ring geweest en in Bitburg overnacht. Klein uurtje zuidelijker wat niet logisch klinkt, maar man man man wat een droomweg ligt er tussen de Ring en Bitburg (257)

-
Ja, die is ook top inderdaad. Vanaf die weg een rondje Salm - Birresborn - Salm vind ik ook leuk.Godspeed schreef: 16 jul 2024, 20:46 Ja top! Eifel is 100% genieten met de ST!
Onlangs bij de Ring geweest en in Bitburg overnacht. Klein uurtje zuidelijker wat niet logisch klinkt, maar man man man wat een droomweg ligt er tussen de Ring en Bitburg (257)![]()
- Knot
Mooi dat hij goed gebruikt wordt en hij doet niet veel onder voor dikker en vooral zwaarder spul. Ik had m zonder moeite op 260 teller met de mountune inlaat etc.
-
OnlineMartijn M
Altijd lekker een rondje sturen!
-
Zo, geen spannende wissels hier. Ondanks dat Autoscout en Marktplaats dagelijks aan staan, komt er eigenlijk niks voorbij waar ik echt enthousiast van wordt. Ergens kriebelt het wel om een facelift model te halen in het groen. Weer een lekker frisse kar met weinig kilometers, welke dan weer mooi subtiel aangepast kan worden. Maar ja, eigenlijk moet daar toch weer net wat te veel geld bij. Laatst nog met een standaard Puma ST gereden. Een mooie groene met het gewilde panoramadak. Toen bleek echter wel hoeveel de Mountune tuning eigenlijk doet met de beleving. De Puma kon het standaard vermogen makkelijk kwijt en je merkt in de bochten toch dat je een stukje hoger zit en met iets meer gewicht onderweg bent.
Laatst nog een leuk rijtje op het werk met allemaal origineel Nederlandse ST's:
Auto heeft een beurt gehad en was na 1,5 jaar en +- 10.000km weer toe aan nieuwe voorbanden
In november nog een lang weekend naar de Ring geweest en ook een handvol rondjes gereden. Leuk dat er steeds meer Mustangs te zien zijn. De rode Focus is nog mee geweest voor een lang weekend Stuttgart en mocht er daarna uit na 6 maanden en 20.000km. Jammer, want hij had alles wat de Fiesta mist (dakje, kleurtje). Nog even getwijfeld om de ST ervoor in te ruilen. Na de Focus even met een Puma automaat een Kuga plug-in gereden. Beide bevielen erg goed en zijn ook allebei eens meegenomen voor een dagje Duitland ipv de ST. Inmiddels is het onderstaande combi waar ik het mee mag doen:
Laatst nog een leuk rijtje op het werk met allemaal origineel Nederlandse ST's:
Auto heeft een beurt gehad en was na 1,5 jaar en +- 10.000km weer toe aan nieuwe voorbanden

In november nog een lang weekend naar de Ring geweest en ook een handvol rondjes gereden. Leuk dat er steeds meer Mustangs te zien zijn. De rode Focus is nog mee geweest voor een lang weekend Stuttgart en mocht er daarna uit na 6 maanden en 20.000km. Jammer, want hij had alles wat de Fiesta mist (dakje, kleurtje). Nog even getwijfeld om de ST ervoor in te ruilen. Na de Focus even met een Puma automaat een Kuga plug-in gereden. Beide bevielen erg goed en zijn ook allebei eens meegenomen voor een dagje Duitland ipv de ST. Inmiddels is het onderstaande combi waar ik het mee mag doen: