Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JP

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 07 feb 2025, 09:29

Is er koffie ? :coffee:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 feb 2025, 09:35

Ben jij niet ge-appt? :coffee:

JP

Bericht door JP » 07 feb 2025, 09:41

Ik kreeg alleen code 80085 door op mijn pager
Scherm­afbeelding 2025-02-07 om 09.40.28.png
Scherm­afbeelding 2025-02-07 om 09.40.28.png (406.78 KiB) 1368 keer bekeken
Kan ik daarna weer autonieuws gaan zoeken waar niemand op reageert of op staat te wachten :coffee:

Arthur

Bericht door Arthur » 07 feb 2025, 09:43

Wees blij dat 'ie niet ontploft is :coffee:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 feb 2025, 10:10

'Never argue with a person who is not where you want to be in life' Dat is mijn eigen ignore zegswijze per 2025. En hij werkt totnutoe prima.

Maar uit belangstelling: @Bram, gaat 't wel goed met jou jongen?

Anyway; mogen we hier verder mods?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 07 feb 2025, 11:28

Kunnen jullie allemaal ff stoppen met zeiken over app groepjes, chat gpt, boomers whatever. Ff kappen iedereen met calimero gedrag, aanvallen, zeuren, zuigen op kast jagen, zin of mening doordrukken. Het is echt klaar nu of ik gooi dit draadje en elke eventuele opvolger dicht. Heb me er totaal niet mee bemoeid tot nu toe maar dit gaat echt nergens meer over.

Robin

Bericht door Robin » 08 feb 2025, 10:04

Wat vinden we hier van? Ik heb de beleving dat zij in haar 'beroep/functie/financiele status' daar nogal wat tegengas van gaat krijgen(hoe goed zij 't op haar manier ook zal bedoelen) . Verder denk ik dat de westerse wereld sowieso met banken/leningen en weetikveel al gewoon veelal op de pof leeft.
https://nos.nl/artikel/2554978-maxima-n ... ontploffen

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 08 feb 2025, 10:10

27% van alle jongeren leven op de pof, 28% van alle MBO studenten betaalt achteraf.

Goed dat zij het bespreekbaar maakt, ik ben tegen het gemak om straks dus bijna overal achteraf te kunnen betalen.

Robin

Bericht door Robin » 08 feb 2025, 10:12

Tja je moet de 'gemiddelde mens' tegen zichzelf in bescherming nemen ofzo? Dat doen banken en dergelijk ook!:)

Bram

Bericht door Bram » 08 feb 2025, 10:15

Nou ja jongeren wel denk ik. Heb ooit een studente gehad die met stufi en aanvullende beurs maanden ging feesten in het buitenland. Kwam terug met 30K schuld, geen afgeronde MBO (niveau 2) opleiding. Dan kom je diep in de shit terecht. Super stom natuurlijk, uiteindelijk krijgt de maatschappij last (schuldsaneringsprogramma) van dit soort extremen.

Robin

Bericht door Robin » 08 feb 2025, 10:21

Inderdaad Braam, eensch.

Punt is dat ik dat steeds meer zie: junior (HBO finance, nog bijstuderend en thuiswonend, werkend (vast!)bij Aegon/ASR, 25) wil met vriendin(24, op kamers half thuiswonend , Zorg, 'vaste aanstelling' nog bijstuderend) een wereldreis maken ergens volgend jaar, 3 maanden 'weg' en backpacken. Ik keek verbaasd; want ik weet dat ze sparen(junior belegt ook nog eens) en zuinig leven en dat het dus wél kan, maar ik zei:En jullie banen/aanstellingen dan?
Zij in koor: We hebben daarna zó weer 'dezelfde baan'....

Prima hoor, en zij leven niet op de pof, maar de 'beleving' en 'mindset' is even wat anders dan vroegah....

Arthur

Bericht door Arthur » 08 feb 2025, 10:47

In, bijvoorbeeld, de USA koopt zo’n beetje alles en iedereen op de pof. Volgens mij om een ‘verleden’ op te bouwen, dat je kredietwaardig bent. Ook daar gaat het leven door. Ik zeg niet dat het goed is, ik leef zelf niet zo, maar sommigen moeten wel. Die kunnen niet (meer) ff een buffertje opbouwen en dan beginnen te leven. Domme mensen houd je toch, die alles uitgeven. En daarbij hangt het er ook nog vanaf waar je wiegje stond. Mijn vrouw staat ook aan het MBO, en daar hebben veel studentes kunstnagels, dure telefoonabonnementen, een scooter en elke dag iets halen bij de Jumbo. Want ik lus geen gewoon brood, of zoiets :bag: Maar verder hebben ze geen cent te makken en wachten ze op allerlei toeslagen etc. Die kun je niet in bescherming nemen…

Bram

Bericht door Bram » 08 feb 2025, 10:51

@Robin. Klopt. Ik merk dat ook bij m'n ene medewerker die ik op 0 uren basis inhuur. Die is opgeteld echt weken per jaar op vakantie. Werken bij mij vindt hij leuk, maar de wereld zien net zo goed. Toekomst ziet hij wel. Toevallig wel een behoorlijke drop-out zonder diploma's die alcoholverslaafd is geweest. Dus die onbezorgheid over de/zijn toekomst deel ik niet echt.

Arthur

Bericht door Arthur » 08 feb 2025, 10:53

Robin schreef: 08 feb 2025, 10:21En jullie banen/aanstellingen dan?

Prima hoor, en zij leven niet op de pof, maar de 'beleving' en 'mindset' is even wat anders dan vroegah....
Dat is idd tegenwoordig wel een mode dingetje, geloof ik. Maar nu zijn wij de (niet eens echte) boomers van dit forum en ouderwets. Maar wat is er mis met gaan werken, fulltime (!), en daarna kijken wat je kunt. Tegenwoordig moet iedereen eerst een wereldreis oid maken, heel apart.

Nu zit m’n eigen jongste dochter (19) ook 8 weken in Zuid Afrika, want gestopt met studie en begint in september weer, maar ik vind (of vond) daar wel wat van. Nu is zij wel van bewust van de centen en gaat straks fulltime werken totdat d’r studie begint. Maar toch :coffee:

Bram

Bericht door Bram » 08 feb 2025, 10:58

Ik had het ook wel gewild hoor. Zat op m’n 18e met een geweer in Bosnië, das net wat anders :tooth:

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 08 feb 2025, 10:58

Arthur schreef: 08 feb 2025, 10:47 In, bijvoorbeeld, de USA koopt zo’n beetje alles en iedereen op de pof. Volgens mij om een ‘verleden’ op te bouwen, dat je kredietwaardig bent. Ook daar gaat het leven door. Ik zeg niet dat het goed is, ik leef zelf niet zo, maar sommigen moeten wel. Die kunnen niet (meer) ff een buffertje opbouwen en dan beginnen te leven. Domme mensen houd je toch, die alles uitgeven. En daarbij hangt het er ook nog vanaf waar je wiegje stond. Mijn vrouw staat ook aan het MBO, en daar hebben veel studentes kunstnagels, dure telefoonabonnementen, een scooter en elke dag iets halen bij de Jumbo. Want ik lus geen gewoon brood, of zoiets :bag: Maar verder hebben ze geen cent te makken en wachten ze op allerlei toeslagen etc. Die kun je niet in bescherming nemen…
Collega’s van begin twintig waarbij als het salaris binnen komt eerst klarna betaald word. Maar wel steeds nieuwe kleren etc. op die manier.

Snappen doe ik het niet, vanuit huis meegekregen dat je een beetje spaart. En lenen doe je alleen voor een huis. Achteraf betalen bestaat dan ook niet als je het mij vraagt.

Nou heb ik misschien de mazzel dat ik vrij ongevoelig ben voor trends. Hoef niet de hipste kleding en de laatste iphone. Ook al kunnen we die prima betalen.

Arthur

Bericht door Arthur » 08 feb 2025, 10:59

Bram schreef: 08 feb 2025, 10:58 Ik had het ook wel gewild hoor. Zat op m’n 18e met een geweer in Bosnië, das net wat anders :tooth:
Je was wel op reis :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 08 feb 2025, 11:01

Kras Sterfvakanties?:)

Robin

Bericht door Robin » 08 feb 2025, 11:16

Nu haalt Arthur bijv idd de USA aan als op 'creditcard levende' consumptie-maatschappij. Maar 'hier' kon ook heel veel tót '2008'(?)

Enorme bedragen 'bijlenen' voor hypotheek en dergelijke. Daar hebben 'we' wel van geleerd, maar het wordt 'ons' ook wel heel makkelijk gemaakt.

Als ik hier in't centrum 's ochtends (hondjes uitlatend) zie hoeveel nieuw gekentekende en dikke karren er hier rondrijden en dan heb ik 't niet over A/B segmenters, maar gewoon >50k-100k euro spul 'handen vol'. Allemaal '23-'24-'25. Toppie hoor, maar 'wie betaalt dat'?
Vroeger had je dat veel minder....
Retorische vraag overigens. Het wemelt hier van de nieuwe Teslas overigens...

JP

Bericht door JP » 08 feb 2025, 15:37

Ik laat wel eens het brood “opschrijven” in de Spijkstaal van de SRV-man…..:coffee:

Bram

Bericht door Bram » 08 feb 2025, 15:55

Ok

WJ

Bericht door WJ » 08 feb 2025, 17:51

Robin schreef: 08 feb 2025, 10:04 Wat vinden we hier van? Ik heb de beleving dat zij in haar 'beroep/functie/financiele status' daar nogal wat tegengas van gaat krijgen(hoe goed zij 't op haar manier ook zal bedoelen) . Verder denk ik dat de westerse wereld sowieso met banken/leningen en weetikveel al gewoon veelal op de pof leeft.
https://nos.nl/artikel/2554978-maxima-n ... ontploffen
Ik vind het een beetje jammer dat als die kanslozen weer eens vastlopen dat de gemeenschap er dan weer voor kan betalen, schuldsanering en bergen kwijtschelden. Die bedrijven worden hier ook wel in meegenomen, maar hun plukken ook de vruchten ervan dus als het dan foutloopt dan mogen ze ook alle lasten ervan dragen en niet dat de gemeenschap weer geld aan Koos Kansloos kwijt is. (no offence Koos)

Het is volgensmij totaal niet te vergeleken met het USA credit systeem, als je daar niet betaald gaat je score naar de klote en kan je ook niks meer lenen, en daar is geen schuldsanering (volgensmij?) om je ook nog eens te helpen.

Ik ken ook zo'n kut, overal in de schulden, en het achteraf (niet) betalen kan gewoon door blijven gaan. What The Fuck.
Anyway, van mij mogen ze die ellende ook afschaffen. Niet de normale financieringen, maar wel deze klik zonder controle yolo Klarna meuk.

Luco

Bericht door Luco » 08 feb 2025, 18:31

Tje, alles wat ik uit china bestel, betaal ik bewust met klarna, eerst kijken wat er en of er uberhaupt geleverd wordt.

kennethr

Bericht door kennethr » 08 feb 2025, 20:54

Robin schreef: 08 feb 2025, 10:21 Inderdaad Braam, eensch.

Punt is dat ik dat steeds meer zie: junior (HBO finance, nog bijstuderend en thuiswonend, werkend (vast!)bij Aegon/ASR, 25) wil met vriendin(24, op kamers half thuiswonend , Zorg, 'vaste aanstelling' nog bijstuderend) een wereldreis maken ergens volgend jaar, 3 maanden 'weg' en backpacken. Ik keek verbaasd; want ik weet dat ze sparen(junior belegt ook nog eens) en zuinig leven en dat het dus wél kan, maar ik zei:En jullie banen/aanstellingen dan?

Junior maakt gewoon gebruik van de sabbatical regeling die in de CAO van ASR is opgenomen. Met een vast contract kan hij eens in de 5 jaar een sabbatical opnemen van maximaal 3 maanden. Tijdens deze 3 maanden krijgt hij 40% doorbetaald en zijn pensioenopbouw voor 100%. Bij terugkomst heeft hij dus nog gewoon zijn baan. Al zou ik het zeker niet aanraden om dit zo kort na indiensttreding op te gaan nemen met het oog op toekomstige promoties. Vriendin zit ook nog steeds in een segment waar ze schreeuwen om personeel. Zou mij niks verbazen als ze ook daar gewoon 3 maanden verlof op kan nemen en weer terug kan keren na afloop vakantie, mits ze het wel zeer ruim van te voren zou aangeven.

Mindset van de jongeren is inderdaad flink anders dan vroeger. Maar de situatie is ook aanmerkelijk anders geworden. Je kunt enorme bedragen sparen en toch je "aanstaande appartement/huis" steeds verder opgeschoven zien worden omdat de huizenprijzen harder stijgen dan je spaarpot. Beter dus nu genieten en ervaringen opdoen voordat ze straks vast zitten in allerlei verplichtingen.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 feb 2025, 08:23

Laatste zin prima. Maar daarna ook niet klagen dat dat huis nog steeds niet lukt. Want huisje, boompje, beestje willen ze straks natuurlijk ook.

Plaats reactie