Even geleden ben ik er achter gekomen dat mijn Golf met aangepaste 2H motor (andere nokkenas en zuigers om er een 2-liter van te maken) een nokkenas zou moeten hebben die bedoeld is voor een G60. Aangezien deze op de documentatie die ik erbij heb aangegeven staat als een 268* Schrick nokkenas ga ik er vanuit dat dit dan de G60-specifieke nokkenas is 268* inlaat 276* uitlaat.
Maar dan nu de vraag... waarom? Wat voor verschil zou het opleveren ten opzichte van een 276*/276*, of een 268*/268*?
2.0 8v nokkenas: 268*/276* voor G60 vs 276*/276* of...
- JdBn
- Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
- MartijnGizmo
- Berichten: 12975
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: 2.0 8v nokkenas: 268*/276* voor G60 vs 276*/276* of...
Die 268° inlaat / 276° uitlaat nokkenas is waarschijnlijk gekozen om een goede balans te houden tussen koppel onderin en ademhaling bovenin. De langere uitlaatduur helpt bij betere gasverversing op hoge toeren, terwijl de iets kortere inlaatduur zorgt dat de motor onderin niet helemaal lui wordt. Bij de G60 wordt die kortere inlaatduur natuurlijk nog wat gecompenseerd door de drukvulling.
Een 276°/276° nokkenas zou meer top-end power geven, maar kan ten koste gaan van het lage en middentoerengebied. 268°/268° zou juist meer onderin trekken, maar minder hard bovenin doortrekken.
Kortom, die G60-specifieke nokkenas lijkt een aardig compromis als je een 2.0L 8V wilt die zowel fatsoenlijk onderin als lekker hoog in toeren presteert.
Een 276°/276° nokkenas zou meer top-end power geven, maar kan ten koste gaan van het lage en middentoerengebied. 268°/268° zou juist meer onderin trekken, maar minder hard bovenin doortrekken.

Kortom, die G60-specifieke nokkenas lijkt een aardig compromis als je een 2.0L 8V wilt die zowel fatsoenlijk onderin als lekker hoog in toeren presteert.
- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: 2.0 8v nokkenas: 268*/276* voor G60 vs 276*/276* of...
Ik ben geen VW expert, maar met drukgevulde motoren wil je niet extreem veel klepoverlap hebben. Dan blaas je de lucht via de inlaat gelijk de uitlaat uit zeg maar (beetje overdreven). Misschien dat ze daarom de inlaat wat korter hebben gemaakt, aangezien je toch al een betere vulling hebt door de G-lader.
- JdBn
- Berichten: 1469
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: 2.0 8v nokkenas: 268*/276* voor G60 vs 276*/276* of...
Kijk, das interessante informatie 
Lijkt erop dat er dan inderdaad gekozen is voor wat betere driveability met wat meer ademruimte bovenin. Hij pakt erg lekker op, maar sowieso zou een 2.0 weinig moeite moeten hebben met een koekblik van 1000kg lijkt me.
Nu ben ik natuurlijk beniewd wat een 276*/276* in combinatie met ITBs zou doen

Lijkt erop dat er dan inderdaad gekozen is voor wat betere driveability met wat meer ademruimte bovenin. Hij pakt erg lekker op, maar sowieso zou een 2.0 weinig moeite moeten hebben met een koekblik van 1000kg lijkt me.
Nu ben ik natuurlijk beniewd wat een 276*/276* in combinatie met ITBs zou doen

- MartijnGizmo
- Berichten: 12975
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: 2.0 8v nokkenas: 268*/276* voor G60 vs 276*/276* of...
Precies, met een 2.0L in een lichte auto heb je sowieso een goede power-to-weight verhouding, en die 268°/276° setup zorgt ervoor dat je lekker onderin kunt rijden zonder dat 'ie bovenin helemaal doodvalt. Klinkt als een goed gebalanceerde keuze!
Maar ja, een 276°/276° met ITBs zou een compleet ander beest worden. Dan ga je richting maximale flow en respons, met een powerband die waarschijnlijk pas boven de 4000-4500 RPM echt tot leven komt. Lage toeren en stationair kunnen wat rauwer worden, maar als je 'm op toeren houdt... pure NA-sensatie. Denk aan snel reagerende gasrespons, episch inlaatgeluid en een verslavend hoogtoerig karakter. Of harder brullen en vervolgens beetje tegenvallen als je er niet voluit mee aan het trappen bent...
Mocht je ooit die kant op willen: hoge compressie, een goeie ECU-afstelling en misschien wat cilinderkopwerk maken het echt af. Maar voor nu klinkt jouw setup al als een heerlijke rijdersauto!
Maar ja, een 276°/276° met ITBs zou een compleet ander beest worden. Dan ga je richting maximale flow en respons, met een powerband die waarschijnlijk pas boven de 4000-4500 RPM echt tot leven komt. Lage toeren en stationair kunnen wat rauwer worden, maar als je 'm op toeren houdt... pure NA-sensatie. Denk aan snel reagerende gasrespons, episch inlaatgeluid en een verslavend hoogtoerig karakter. Of harder brullen en vervolgens beetje tegenvallen als je er niet voluit mee aan het trappen bent...

Mocht je ooit die kant op willen: hoge compressie, een goeie ECU-afstelling en misschien wat cilinderkopwerk maken het echt af. Maar voor nu klinkt jouw setup al als een heerlijke rijdersauto!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast