EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 05 feb 2025, 10:53

Ha, nou is auto-historisch gezien Citroen voor MIJ zo ongeveer het aller-aller-aller laatste merk waar ik een liefhebbers binding mee heb ( hoe 'mooi' een DS, SM, CX en BX4TC ook zijn)
Al kan 'n Xantia harder door any bocht dan een E30 M3 misschien, ik heb er al 'm'n hele leven' een vorm van antipathie tegen.

Een Traction Avant: Afgezaagder en clichématiger wordt een oude auto niet en dan de non-engineering met 'goedkoop' in het achterhoofd: 2CV.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 05 feb 2025, 14:32

Citroën is ook voor mij een merk wat ergens rond de laatste plekken in autoland rond bungelt.
Ik heb er weleens 1 in bezit gehad voor en paar weken, maar dat was toentertijd een inruiler op m'n Alpine A310 en die heb ik weer ingeruild op m'n volgende auto, een E30 BMW 323i. :D
Bij Citroën moet ik altijd denken aan van die linkse Geitenwollensokkenharries, die met 80km/h op de rechterbaan achter een vrachtwagen hangen om nog minder benzine te verbruiken en als ze een bocht nemen dan verwacht je dat ze elk moment uit gaan stappen, zo langzaam gaat dat.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 feb 2025, 15:24

Vergeet ook een Opel niet, daar hangt me toch een spruitjeslucht aan :tooth:

JP

Bericht door JP » 05 feb 2025, 15:38

Wat is er mis met spruitjes, behalve dat het wat werk is voor schoon te maken ?

Robin

Bericht door Robin » 05 feb 2025, 15:43

Liever spruitjes dan knoflook:)
Alhoewel knoflook zeer gezond is.

Maar een Rallye B Kadett/Ascona/Manta 400, zet maar neer! Graag!

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 05 feb 2025, 17:00

Robin schreef: 05 feb 2025, 15:43 Liever spruitjes dan knoflook:)
Doch 't nie!!!!!! :protest: :hammer:

ErikS

Bericht door ErikS » 06 feb 2025, 09:36

zegmaarboris schreef: 04 feb 2025, 21:06
zegmaarboris schreef: 04 feb 2025, 17:43 de ene EV is de ander ook niet
En om mezelf te quoten: vanavond een nieuwe A6 E-Tron meegekregen van de dealert. Heeft geen eigen draadje dus hier maar ff.

Helaas nog geen S6 beschikbaar want dat vergelijkt wat beter met mijn i5 M60. Hoewel de vonk niet helemaal overspringt (zit te hoog/koets is te laag), best een toffe auto. Voelt 500kg lichter dan de BMW, lijkt eerder op een M340i met rwd dan een i5 om te rijden, best wel tof voor een familie EV (maar verwacht geen sportauto hè mensen). Deze die ik nu heb is achterwielaandrijver. Kon even niet de tijd, rust of ruimte vinden voor te kijken wat er kan met alle systemen uit, maar realiseerde me dat dit de eerste Audi is die ik ooit heb gereden die voelt als een achterwiel aandrijver. Fijne relatief lichtvoetig aanvoelende auto. Hebben eindelijk een sprong gemaakt met digitale deel van de auto, gat voelt minder groot met BMW wat dan aan gaat. Was Nokia vs Apple, nu Android vs Apple, dus bij de tijd maar anders. Camera spiegels zal echt wel heel veel tijd kosten eer je daar aan went. Efficienter bij 160km/h dan de i5 bij 130km/h. Achterin wel wat "knusser". In snelle bochten wel paar keer bijsturen, rolt wat naar buiten anders.

Benieuwd naar de S6! Chris moet maar het echte vergelijkend warenonderzoek doen.
Staat de i5 alweer op de schopstoel dus? :lol:

ErikS

Bericht door ErikS » 06 feb 2025, 09:37

zegmaarboris schreef: 04 feb 2025, 20:32
ErikS schreef: 04 feb 2025, 18:40
zegmaarboris schreef: 04 feb 2025, 17:43
Vind de i5 echt klote auto voor de lange afstanden, helemaal nu in de winter en herken je verhaal volledig. Daarin was de E-Tron GT echt brilliant, maakte niet uit of je nou zin had om te knallen en 3x15minuten moest laden, of gewoon relaxed rijdt en keertje minder laadt, maakte gewoon niet uit in reistijd en de extra wachttijd was heel erg te overzien op lange afstanden. Vindt het een mega verschil om 15 minuten te laden of 30 minuten in de praktijk. BMW heeft echt z'n shit niet op orde in de praktijk met de EV technologie.
Jij rijdt wel veel langere afstanden?
Ik heb van de week dus voor het eerst aan de lader onderweg gestaan. 173kwh. Na 10 minuten ging dat wel stevig naar beneden trouwens.
Is dat dan wel typerend voor BMW in jouw ogen?
1. Ja, en dan bijna altijd door Duitsland, voor werk (collega's in NRW) & privé (huis in Alpen)
2. Ja, zelfs de Q8 E-Tron valt niet zo terug als de i5 doet, die laadcurve is echt best beroerd, had ik beter moeten checken, haha
Aah, dat is dan andere koek inderdaad.
Ik weet natuurlijk niet anders, en heb dus pas 1 keer buiten de deur geladen.
Na 15 minuten stond 'ie inderdaad wel dichter bij de 100KWH dan de 175.

JP

Bericht door JP » 07 feb 2025, 12:12

En wat kan de Zeekr 7X dan precies? Daar gaan we. De Zeekr X komt beschikbaar als Premium en als Long Range die beide een 421 pk sterke elektromotor op de achteras hebben. In de Premium wordt die elektromotor gevoed door een 75-kWh LFP-accu. De Zeekr 7X Premium schopt het tot een bereik van 480 kilometer. Ga je voor de Long Range? Dan krijg je een 100 kWh (geen LFP maar NMC) groot accupakket dat goed is voor een bereik van 615 kilometer.

Inmiddels is bekend dat de Zeekr 7X straks minstens €53.990 kost voor de RWD met 75-kWh accu. Met 100-kWh accu begint het vooralsnog bij €56.990 en de AWD met die accu kost minstens €63.990. We verwachten de Zeekr 7X komende zomer in Nederland.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... f-e53-000/

Robin

Bericht door Robin » 07 feb 2025, 12:59

Interieur is ok tov Tesla. Maar wekelijks Chinees(bij wijze van) tov dagelijks? Moeilijk.

Looks zijn trouwens ook dik in orde vind ik

JP

Bericht door JP » 07 feb 2025, 13:03

Zeker !

Tom

Bericht door Tom » 08 feb 2025, 13:03

"Porsche in de achteruit: het sportwagenmerk zet weer in op benzinemotoren"
https://archive.ph/2025.02.08-073825/ht ... inemotoren

Robin

Bericht door Robin » 09 feb 2025, 11:09

Eindelijk een gedegen onderzoek door wetenschappers, experts en deskundigen:
https://www.ad.nl/auto/benzine-van-de-t ... ~a12c037a/
Benzine van de toekomst’ afgefakkeld door nieuw onderzoek: ‘geen alternatief voor elektrische auto’
Synthetische brandstoffen vormen geen volwaardig alternatief voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit een omvangrijke studie van vooraanstaande Europese onderzoekinstituten. Volgens de instanties is er voor deze ‘e-fuels’ hooguit plek in de lucht- en scheepvaart.
Aha...zijn die dikgedrukte niet de 'grootste' vervuilers?

Verder:
De Climate Alliance, die opdracht gaf voor het onderzoek, denkt dat de metastudie aantoont dat iedereen die de Europese uitfasering van verbrandingsmotoren in twijfel trekt, autokopers misleidt. Volgens Stefanie Langkamp, ​​​​directeur beleid bij de Climate Alliance, zijn e-fuels in de personenautosector een ‘fata morgana’ en geen alternatief voor elektrische auto’s.
Daar gaan we weer:)

Na mij de Zondvloed.

Edit, deze vrouw is mede verantwoordelijk voor de teloorgang van de Duitse (auto)industrie, rücksichtlos, ondoordacht, kortetermijn , niet wetend wat het fabriceren van een EV qua milieu 'kost', of iig wegwuift.

Jamaar VAG heeft zitten slapen uzw uzw uzw jajajaja Schallplatte:)

350 Z

Bericht door 350 Z » 09 feb 2025, 13:16

De Climate Alliance, die opdracht gaf voor het onderzoek. Waarom denk ik nu aan wc-eend.

Wimo

Bericht door Wimo » 09 feb 2025, 20:02

Robin schreef: 09 feb 2025, 11:09 Eindelijk een gedegen onderzoek door wetenschappers, experts en deskundigen:
https://www.ad.nl/auto/benzine-van-de-t ... ~a12c037a/
Benzine van de toekomst’ afgefakkeld door nieuw onderzoek: ‘geen alternatief voor elektrische auto’
Synthetische brandstoffen vormen geen volwaardig alternatief voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit een omvangrijke studie van vooraanstaande Europese onderzoekinstituten. Volgens de instanties is er voor deze ‘e-fuels’ hooguit plek in de lucht- en scheepvaart.
Aha...zijn die dikgedrukte niet de 'grootste' vervuilers?

Verder:
De Climate Alliance, die opdracht gaf voor het onderzoek, denkt dat de metastudie aantoont dat iedereen die de Europese uitfasering van verbrandingsmotoren in twijfel trekt, autokopers misleidt. Volgens Stefanie Langkamp, ​​​​directeur beleid bij de Climate Alliance, zijn e-fuels in de personenautosector een ‘fata morgana’ en geen alternatief voor elektrische auto’s.
Daar gaan we weer:)

Na mij de Zondvloed.

Edit, deze vrouw is mede verantwoordelijk voor de teloorgang van de Duitse (auto)industrie, rücksichtlos, ondoordacht, kortetermijn , niet wetend wat het fabriceren van een EV qua milieu 'kost', of iig wegwuift.

Jamaar VAG heeft zitten slapen uzw uzw uzw jajajaja Schallplatte:)
Vag heeft ook liggen slapen.. " komt wel goed " en nu zijn ze kansloos tegen de Chinezen en de Amerikanen die wel doorhadden dat investeren in accu's en ev's vooruitgang is.

Robin

Bericht door Robin » 10 feb 2025, 08:08

@350Z dát dus...en dat wordt gewoon voor waarheid aangenomen en gepubliceerd.

Wimo, buiten het feit dat ik de elektromotoren tech van een EV reuze interessant vind en het geen geintje is dat er 'binnenkort' misschien een EV in m'n parkeergarageplek staat(mits paal) is EV natuurlijk (nog) niet een vooruitgang, dat wil de politiek ons doen laten geloven, meer niet:
De milieu onvriendelijker productie, nog steeds beperkte range tov bij de verstoten dieselmotor en de laadtijd: In deze draad leest men ook de nukken van de EV rijders(of in ieder geval de EV zelf :P ) Maar noem het aub (nog) niet een vooruitgang, want dat is het echt(nog) niet.

Let op het woordje 'nog'. En ja in Nederland alles goed geregeld overal laadstations en m'n auto doet en weet het zelf: En met pensioen woon ik in Frankrijk, Italie, Portugal, Spanje of Colombia en daar is 'niks' van dat alles. Nederland ligt niet onder een kaasstolp(stikstof) en is niet het centrum van de wereld, mensen.

Robin

Bericht door Robin » 10 feb 2025, 08:13

Maar nogmaals, nu VAG staatsteun nodig heeft en had is compleet te wijten aan het EU wanbeleid.

Elise

Bericht door Elise » 10 feb 2025, 10:48

Wat zijn de redenen om een EV te overwegen Robin?
Op de een of andere manier ontgaat mij de logica volledig.

Elise

Bericht door Elise » 10 feb 2025, 10:50

Robin schreef: 10 feb 2025, 08:13 Maar nogmaals, nu VAG staatsteun nodig heeft en had is compleet te wijten aan het EU wanbeleid.
EU wanbeleid?
Ik zag gisteren nog een voordracht van Von der Leyen betreffende Baltische staten nu aangesloten op EU stroomnetwerk, volgens haar allen maar vooruitgang hoor :coffee:

Robin

Bericht door Robin » 10 feb 2025, 11:01

Elise schreef: 10 feb 2025, 10:48 Wat zijn de redenen om een EV te overwegen Robin?
Mwoah , daar heb je een punt. Ik dacht : laadpaal, kostenplaatje , gemak

En omdat een id3/4 wel goed reed

Elise

Bericht door Elise » 10 feb 2025, 11:39

Robin schreef: 10 feb 2025, 11:01
Elise schreef: 10 feb 2025, 10:48 Wat zijn de redenen om een EV te overwegen Robin?

Kostenplaatje?
Hoeveel gaat dat onder de streep schelen? Heb je het uitgerekend?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 feb 2025, 12:27

Robin schreef: 10 feb 2025, 11:01

Dat is dan toch ook vooruitgang? Een EV rijdt gewoon heel goed als daily t.o.v. een standaard ICE engine.
Niet vergelijken met DF voertuigen maar gewoon een Golf 1.0tsi vs een ID3 dan rijdt zo'n ID3 100x soepeler, sneller, stiller, fijner en climate control op afstand dat is allemaal vooruitgang voor huis tuin en keuken gebruik.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 10 feb 2025, 12:29

Robin schreef: 10 feb 2025, 08:08 De milieu onvriendelijker productie, nog steeds beperkte range tov bij de verstoten dieselmotor en de laadtijd: In deze draad leest men ook de nukken van de EV rijders(of in ieder geval de EV zelf :P ) Maar noem het aub (nog) niet een vooruitgang, want dat is het echt(nog) niet.
Volgens mij is het grotere doel voor EU om energie onafhankelijk zijn. Dat gaat wat makkelijk als we minder olie bronnen hoeven aan te spreken binnen EU (hebben we namelijk niet zo veel).

Robin

Bericht door Robin » 10 feb 2025, 15:31

Oh dat zal best zegmaarboris, maar ik heb 't idee dat het tegendeel de realiteit is. Groningen dicht, Ukraine als 'strategisch' energie-punt hebben we niks aan, de Duitse autoindustrie in zwaar weer. De EU 'lijkt' juist zwakker en afhankelijker van 'alles' dan ooit imo.

@Martijn, het is dan niet meteen zo dat een nieuwe ICE zoals Minis, 1er, X2 en 3008 die ik door de jaren heen wel eens meekreeg zo slecht rijden. Integendeel.

Nu die paal nog. Maar dan gaan we rustig kijken hoe en wat, die vlotte accelleratie is geinig,
maar 'kostenplaatje' en 'gemak', kan dat bij MIJ winnen van laadgeneuzel en range anxiety? Ik weet 't nog niet.

Elise

Bericht door Elise » 10 feb 2025, 15:48

Martijn_bmw schreef: 10 feb 2025, 12:27 een Golf 1.0tsi vs een ID3 dan rijdt zo'n ID3 100x soepeler, sneller, stiller, fijner en climate control op afstand dat is allemaal vooruitgang voor huis tuin en keuken gebruik.
Als het om huis, tuin en keuken gebruik gaat zijn al die eigenschappen, voor die paar kilometer per jaar, toch geen argument meer?

Bedenk me net wel dat Robin veel in Amsterdam komt, tenminste dat lees ik vaak, dat zou wellicht wel een argument kunnen zijn om voor een EV te kiezen.

Plaats reactie