thuisladen met zonnepanelen die al betaald en terugverdiend zijn 0 cent de km

Ik heb nog 'n Z4 voor de liefhebberij, is dat dan een sigaar?Arthur schreef: 03 feb 2025, 13:17 Je bent net een ex roker want stinkende klauwen is ook wat overdreven, het was niet alsof jij diesels reedMaar fijn dat EV je zo goed bevalt
![]()
100%JP schreef: 03 feb 2025, 15:53 Ja, die eigen paal, daar draait het om, alleen helaas niet iedereen heeft die mogelijkheid
Het hele verhaal is toch dat de range van een EV kut is omdat “we” met onze 500pk+ ICE auto continue met 200kmh + naar onze vakantiebestemming willen blazenArthur schreef: 03 feb 2025, 20:21Wat voor benzineauto is dat die 1:10 op de snelweg rijdt? Of rijdt ‘ie dan 160+?Martijn_bmw schreef: 03 feb 2025, 20:02 Snelladers 70cnt per kWh > 14eur per 100km
Benzine snelweg 2,2L > 22eur per 100km
15-16eur is realistischer.
Belasting op een liter benzine 78,91 cent ==> €0,9548 incl. btw.Wimo schreef: 04 feb 2025, 09:19 Benzine is zwaar gesubsidieerd dus wat dat betreft komen 'we' nog goed weg. Prijs van een kWh bevat echt heel fors veel belasting..![]()
Is zo'n nieuwe Fiat Grande Panda niets? Dat retro design is wel cool vind ik, net als de Renault 5. In het rood met die witte steelies dan.Paskal schreef: 04 feb 2025, 09:44 Hier stiekem ook aan het kijken om de 118 te vervangen door een EV. Mdv vindt een wat hogere instap wel prettig (mede "veroorzaakt" doordat ze regelmatig met de C2 op pad is) en wil toch iets compacts en leuks rijden. Cententechnisch lag je je helemaal rot natuurlijk met zeer beperkt onderhoud en het feit dat we in zoiets gratis rondkachelen met dank aan het forse stroom-overschot door de paneeltjes thuis. Op een enkel ritje na naar familie is alles wat met de 118 gereden wordt < 50 km dus de range hoeft ook niet gigantisch te zijn.
Ons oog is daarom nu gevallen op een I3s, maar ik zal het desbetreffende topic zometeen even een schop omhoog geven.
Reelin' in the Years?
Trek het je niet aanErikS schreef: 03 feb 2025, 20:39Ik heb nog 'n Z4 voor de liefhebberij, is dat dan een sigaar?Arthur schreef: 03 feb 2025, 13:17 Je bent net een ex roker want stinkende klauwen is ook wat overdreven, het was niet alsof jij diesels reedMaar fijn dat EV je zo goed bevalt
![]()
Lastig ehh, als iemand positief is over z'n auto?
Dan moet je de omstandigheden erbij zetten hè. Of ik moet andere aannames doen, kan ook. Maar goed, ook dan komt de vergelijking niet goed. Want de benzine is buiten de snelweg ook goedkoper. Al wordt dan het gat nog steeds niet gedichtMartijn_bmw schreef: 04 feb 2025, 05:21Het hele verhaal is toch dat de range van een EV kut is omdat “we” met onze 500pk+ ICE auto continue met 200kmh + naar onze vakantiebestemming willen blazenArthur schreef: 03 feb 2025, 20:21Wat voor benzineauto is dat die 1:10 op de snelweg rijdt? Of rijdt ‘ie dan 160+?Martijn_bmw schreef: 03 feb 2025, 20:02 Snelladers 70cnt per kWh > 14eur per 100km
Benzine snelweg 2,2L > 22eur per 100km
15-16eur is realistischer.![]()
die 1 op 10 is nog zuinig berekend denk ik dan
Als het om de daily woon-werk etc stukjes rond het huis / naar familie etc gaat dan kost een EV ook geen 70cnt per kWh maar eerder rond de 25cnt en tank je je ICE bij de lokale onbemande pomp ipv de snelweg
Dan is het vergelijk idd:
EV: 5eur per 100km
ICE: 15eur per 100km
Luco, je zou bijna met jou willen ruilen zo goed ben jij en heb jij hetLuco schreef: 03 feb 2025, 20:38 thuisladen 20cent per kw 4 euro per 100km![]()
thuisladen met zonnepanelen die al betaald en terugverdiend zijn 0 cent de km![]()
Het feit dat het ding elke ochtend weer vol op de oprit staat is dus wel lekker..Richardt. schreef: 03 feb 2025, 20:04 Ik zat vandaag nog in mijn benzine auto te rekenen of ik twee of misschien toch nog twee dagen naar kantoor kan op deze tank. Geen tijd en zin om te tanken voor die tijd. Dus op z'n Knots hypermilend laten uitrollen voor rotondes en stoplichten, zodat ik zeker die twee dagen ga halen.
Toch wel handig als je thuis je EV aan de stekker kunt gooien....
Dat merk ik bij ons nu ook inderdaad. De accu is iedere morgen weer opgeladen, nu merken we pas hoeveel relatief korte stukken we eigenlijk rijden, want we tanken bijna nooit meer, misschien 90l in 3 maanden tijd en hebben nu circa 4.000km gereden. Brandstofkosten al met al zeker EUR 100,- per maand gedaald. En feit dat het ding verwarmd is voordat je wegrijdt is echt geweldig, nooit meer ruiten krabben...ADV schreef: 04 feb 2025, 11:51
Verder heb je dus altijd een volle auto 's ochtends op de oprit (tuurlijk, moet je wel thuis kunnen stekkeren), is het ding verwarmd voor je weg gaat etc. Een van de redenen dat we ook een hybride hebben, je kan altijd weer 50km rijden (met de X5 destijds 80km) en dan kom je wel in de sweespot terecht voor je dagelijkse woon-werk-winkel dingen. Ga je verder kan je gewoon tanken etc.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten