EV auto's (elektrische)
- sitechris
- Berichten: 4860
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: EV auto's (elektrische)
Mijn eerste roadtrip met een EV (BMW i4 eDrive 40e). Bestemming Straatsburg en Zwarte Woud.
https://driveaholic.nl/roadtrip-ev/
My 2 cents: ik ben nog weinig ervaren met dit soort trips met een EV. Dus houd dat in gedachten. Dus wel even stom dat ik niet de accu preconditioneer bij de eerste keer laden. Maar los van dat beginnersfoutje, de techniek is imo nog niet betrouwbaar. Bij de ene snellader pak je wel 180 kW, bij de andere (met alle juiste settings) kom je niet verder dan 40. En zelfs als je snel kunt laden, sta je toch al snel 20-30 minuten te wachten. Natuurlijk kun je dan een bakkie koffie pakken, maar die heb je na 10 minuten ook wel op. Dus ben je toch net wat langer aan het wachten dan je lief is. Mij irriteert dat, want ik wil dan snel weer verder. En ook onderweg merk ik dat ik eigenlijk continu bezig ben met de range en de volgende laadpaal en dat ik eigenlijk langzamer rijd dan ik zou willen. Veel langzamer zelfs. Dat irriteert me eigenlijk het meest. Los van de i4, wat best een fijne daily is. Maar bij sportief rijden mis ik toch weer de connectie en de klik met de auto. Wat ik met de 330i en M340i wel had. Motor, geluid, versnellingsbak, gewicht etc spelen dan toch echt een rol.
Ik wil zeker niet de EV bashen. Voor je woonwerk is het echt dikke prima. Maar voor de leukere trips is het imo echt suboptimaal.
https://driveaholic.nl/roadtrip-ev/
My 2 cents: ik ben nog weinig ervaren met dit soort trips met een EV. Dus houd dat in gedachten. Dus wel even stom dat ik niet de accu preconditioneer bij de eerste keer laden. Maar los van dat beginnersfoutje, de techniek is imo nog niet betrouwbaar. Bij de ene snellader pak je wel 180 kW, bij de andere (met alle juiste settings) kom je niet verder dan 40. En zelfs als je snel kunt laden, sta je toch al snel 20-30 minuten te wachten. Natuurlijk kun je dan een bakkie koffie pakken, maar die heb je na 10 minuten ook wel op. Dus ben je toch net wat langer aan het wachten dan je lief is. Mij irriteert dat, want ik wil dan snel weer verder. En ook onderweg merk ik dat ik eigenlijk continu bezig ben met de range en de volgende laadpaal en dat ik eigenlijk langzamer rijd dan ik zou willen. Veel langzamer zelfs. Dat irriteert me eigenlijk het meest. Los van de i4, wat best een fijne daily is. Maar bij sportief rijden mis ik toch weer de connectie en de klik met de auto. Wat ik met de 330i en M340i wel had. Motor, geluid, versnellingsbak, gewicht etc spelen dan toch echt een rol.
Ik wil zeker niet de EV bashen. Voor je woonwerk is het echt dikke prima. Maar voor de leukere trips is het imo echt suboptimaal.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: EV auto's (elektrische)
Leuk stukje weer, en logisch dat de auto niet gemaakt is voor / aansluit bij jouw verbruik.
Maar als je er even doorheen leest, had je met de juiste voorbereiding onderweg niet hoeven te laden (vol heen, hotel met lader). Als je echt hard had willen rijden had je ook even 10 min aan de snellader gekunt om te zorgen dat je toch thuis komt. Met de M2 (die overigens twee keer zoveel kost) red je ook geen retourtje lijkt me? Heb nu zelf een Q4 en zou veel liever een M2, 340i of 540i hebben. Maar is niet helemaal vergelijkbaar hè
Zelf speciaal voor Gijzert dit weekend even het verbruik getest in een Q4 voor retourtje van 130km enkele reis.
Heen cc op 120, 33% verbruikt (theoretisch 390km bereik). Terug cc op 130 en 38% verbruikt (theoretisch 340km bereik). Dan zou je dus net het dagelijkse retourtje van 270km kunnen zijn zonder te laden (van 90 naar 10%).
Maar als je er even doorheen leest, had je met de juiste voorbereiding onderweg niet hoeven te laden (vol heen, hotel met lader). Als je echt hard had willen rijden had je ook even 10 min aan de snellader gekunt om te zorgen dat je toch thuis komt. Met de M2 (die overigens twee keer zoveel kost) red je ook geen retourtje lijkt me? Heb nu zelf een Q4 en zou veel liever een M2, 340i of 540i hebben. Maar is niet helemaal vergelijkbaar hè

Zelf speciaal voor Gijzert dit weekend even het verbruik getest in een Q4 voor retourtje van 130km enkele reis.
Heen cc op 120, 33% verbruikt (theoretisch 390km bereik). Terug cc op 130 en 38% verbruikt (theoretisch 340km bereik). Dan zou je dus net het dagelijkse retourtje van 270km kunnen zijn zonder te laden (van 90 naar 10%).
-
- Berichten: 9398
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: EV auto's (elektrische)
Leuk verhaal Chris en ik lees het al: niks voor mij zo’n EV-hok.
Dat noemen ze dan vooruitgang. Hij ziet er trouwens ook niet uit aan de voorkant met die opgeplakte nieren.

- ADV
- Berichten: 3315
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: EV auto's (elektrische)
Ik heb aardig wat EV ervaring en ondanks dat ik het ook niet hoef, is het ook niet zo slecht als hier geschetst wordt. Zeker met een Tesla waarbij het netwerk echt goed is, is er weinig te klagen. Je plot je eindbestemming uit, het ding zegt zelf waar je kan laden, hij geeft ook waarschuwingen als je te hard rijdt dat je de laadbestemming niet haalt. Ik snap Chris best, als ik alleen rij wil ik ook zo kort mogelijk stoppen, zo snel mogelijk door en maak ik er een sport van om zoveel mogelijk van de geplande aankomsttijd af te rijden. Als je echter met de Tesla onderweg gaat voor vakantie, laten we zeggen noord-italie of iets. Dan plan je inderdaad een hotel met een destination charger, je stopt 2 keer onderweg voor 20-25 min, je kan de benen even strekken, een broodje eten, in ons geval ons zoontje even zijn energie kwijt laten raken in een speel dingetje of whatever en je kan daarna weer door.
Waar voor mij de EV te kort kwam is als je naar een afspraak ergens 200km verderop moet, je dezelfde dag weer terug wil, en er op locatie geen mogelijkheid is tot laden. Dan zit je te billenknijpen, of je moet aan het eind van de dag nog even een splash-and-dash doen bij een supercharger. Maar voor vakantie etc heb ik er echt 0 problemen mee gehad.
Waar voor mij de EV te kort kwam is als je naar een afspraak ergens 200km verderop moet, je dezelfde dag weer terug wil, en er op locatie geen mogelijkheid is tot laden. Dan zit je te billenknijpen, of je moet aan het eind van de dag nog even een splash-and-dash doen bij een supercharger. Maar voor vakantie etc heb ik er echt 0 problemen mee gehad.
-
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Ik wilde het eigenlijk niet typen..maar met de bmw, als ik moet laden buiten de deur, altijd een supercharger. Idem in het buitenland. Dit jaar wederom met de m3 op vakantie naar Italië en Elon mag iedere kWh betalen 

- sitechris
- Berichten: 4860
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: EV auto's (elektrische)
ja klopt, met voorbereiding was het zeker soepeler gegaan. Was soort va lastminute optie en had hotel al geboekt. En thuis heb ik nog geen laadpaal. Dus dan maar zoKoenM schreef: 02 feb 2025, 15:07 Leuk stukje weer, en logisch dat de auto niet gemaakt is voor / aansluit bij jouw verbruik.
Maar als je er even doorheen leest, had je met de juiste voorbereiding onderweg niet hoeven te laden (vol heen, hotel met lader). Als je echt hard had willen rijden had je ook even 10 min aan de snellader gekunt om te zorgen dat je toch thuis komt. Met de M2 (die overigens twee keer zoveel kost) red je ook geen retourtje lijkt me? Heb nu zelf een Q4 en zou veel liever een M2, 340i of 540i hebben. Maar is niet helemaal vergelijkbaar hè![]()
Zelf speciaal voor Gijzert dit weekend even het verbruik getest in een Q4 voor retourtje van 130km enkele reis.
Heen cc op 120, 33% verbruikt (theoretisch 390km bereik). Terug cc op 130 en 38% verbruikt (theoretisch 340km bereik). Dan zou je dus net het dagelijkse retourtje van 270km kunnen zijn zonder te laden (van 90 naar 10%).

- JP
- Berichten: 34007
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: EV auto's (elektrische)
Wat een geluk dat je dikke ice niet hoeft te preconditioneren vooraleer je die in een paar minuten volpompt met 50 liter Aral 102.... of zo 

- Luco
- Berichten: 29301
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
ja met een ice geef je gelijk volgas tot in de begrenzer, warmrijden is allemaal onzin
- Arthur
- Berichten: 42809
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: EV auto's (elektrische)
Eindelijk iemand die het snapt 

-
- Berichten: 54828
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Puntje bij paaltje:
Als ik zo'n ding heb(toekomst) met paal dan is Chris' verhaal (zoals ik altijd wel dacht) misschien minder relevant en is Arjan's verhaal relevanter. Ook betreffende vakantie, goede uitleg, al zie ik een pan European autovakantie met 'n EV niet echt zitten nog, eigenlijk helemaal niet, maar dat ligt niet zozeer aan de 'EV', meer dat ik liever vlieg, je leeft maar één keer:)
Gisteren 400.2km (Berkel, bij Riceaux wel bekend) gereden met de M2 die sinds de Tweede Kerstdag niet verder was geweest dan in m'n woonplaats:)
Had er zin an want stralend 'helder' weer, muziekje, MdV goede zin. Wel even flessehals gehad van uit A'dam Noord(tussenstop) Coentunnel. Waarom een rood kruis op de linkerbaan? Onzin!
Verder top. Die winterbanden zijn meer comfie dan de PS4S. Relaxed rijden tussen de 100 en terugweg 120 vaak , ook veel '90' Ring Amsterdam en drukte.
Hoop gelul as usual:
TLDR ; 400m gereden in 1 dag: 1 liter op 10.8 km en nog qua benzinemeterstand bijna een derde over!
Met zo'n bijna verboden vehikel in Nederland. Ik denk dat ik erg last krijg van range anxiety met 'n EV. Maar gelukkig rijd ik niet dagelijks zoveel km's. Het was leuk, maar nu wel klaar hoor:)

Als ik zo'n ding heb(toekomst) met paal dan is Chris' verhaal (zoals ik altijd wel dacht) misschien minder relevant en is Arjan's verhaal relevanter. Ook betreffende vakantie, goede uitleg, al zie ik een pan European autovakantie met 'n EV niet echt zitten nog, eigenlijk helemaal niet, maar dat ligt niet zozeer aan de 'EV', meer dat ik liever vlieg, je leeft maar één keer:)
Gisteren 400.2km (Berkel, bij Riceaux wel bekend) gereden met de M2 die sinds de Tweede Kerstdag niet verder was geweest dan in m'n woonplaats:)
Had er zin an want stralend 'helder' weer, muziekje, MdV goede zin. Wel even flessehals gehad van uit A'dam Noord(tussenstop) Coentunnel. Waarom een rood kruis op de linkerbaan? Onzin!
Verder top. Die winterbanden zijn meer comfie dan de PS4S. Relaxed rijden tussen de 100 en terugweg 120 vaak , ook veel '90' Ring Amsterdam en drukte.
Hoop gelul as usual:
TLDR ; 400m gereden in 1 dag: 1 liter op 10.8 km en nog qua benzinemeterstand bijna een derde over!
Met zo'n bijna verboden vehikel in Nederland. Ik denk dat ik erg last krijg van range anxiety met 'n EV. Maar gelukkig rijd ik niet dagelijks zoveel km's. Het was leuk, maar nu wel klaar hoor:)

- ADV
- Berichten: 3315
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: EV auto's (elektrische)
Nou ja, als je dus naar Amsterdam moet, het ding in een parkeergarage pleurt, hem daar aan de stekker hangt (en veel garages hebben dat tegenwoordig), dan rij je daarna weer terug naar huis.
-
- Berichten: 18923
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: EV auto's (elektrische)
Ik heb gisteren voor het eerst buiten de deur geladen, puur omdat we hem zaterdag thuis niet aan de lader hadden gegooid.
10.000km en 1 keer buiten te deur laden. Ik mis het 'elke keer 5 minuten tanken en stink klauwen' helemaal niet voor mijn daily kilometers.
Vraag het aan een EV rijder met een paal thuis, en je hoort deze verhalen eigenlijk nooit.
Beperkt het je in je 'vrijheid' om even per direct in te stappen en weg te rijden?
Ja. Maar dan sta je één keer per jaar dus misschien eens aan een supercharger, met een daily. Lekker spannend.
10.000km en 1 keer buiten te deur laden. Ik mis het 'elke keer 5 minuten tanken en stink klauwen' helemaal niet voor mijn daily kilometers.
Vraag het aan een EV rijder met een paal thuis, en je hoort deze verhalen eigenlijk nooit.
Beperkt het je in je 'vrijheid' om even per direct in te stappen en weg te rijden?
Ja. Maar dan sta je één keer per jaar dus misschien eens aan een supercharger, met een daily. Lekker spannend.
- Arthur
- Berichten: 42809
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: EV auto's (elektrische)
Je bent net een ex roker want stinkende klauwen is ook wat overdreven, het was niet alsof jij diesels reed
Maar fijn dat EV je zo goed bevalt 


- Martijn_bmw
- Berichten: 28418
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Eens Arthur wel een mooie vergelijking rokers vs niet-rokers bij EV vs ICE rijdersArthur schreef: 03 feb 2025, 13:17 Je bent net een ex roker want stinkende klauwen is ook wat overdreven, het was niet alsof jij diesels reedMaar fijn dat EV je zo goed bevalt
![]()

Persoonlijk heb ik geen zwart-wit voorkeur, EV rijdt echt goed en kent prima voordelen als daily zoals stil, instant power en nooit meer in een koude of hete auto stappen of krabben en ja die ene keer per jaar vakantie met de auto en een paar laadstops zijn prima te overleven.
Maaaar een goede ICE motor is ook nog altijd niks mis mee natuurlijk, beetje meer ziel in de auto is ook in een daily leuk en met 5min tanken weer 500-600 range erbij zonder nadenken blijft natuurlijk ook lekker

-
- Berichten: 2858
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: EV auto's (elektrische)
Zo zie ik het ook Martijn. Voor een daily is een EV perfect en voor 95% van de mensen is die range geen enkel probleem en zelfs veel comfortabeler dan benzine als je thuis kan laden.
Verder vind ik een EV veel fijner rijden dan 95% van het wagenpark dat je kan kopen. Als je een echt dikke benzine auto kan rijden (als daily), dan heeft dat ook mijn voorkeur. Een M340i, M-modellen, AMG modellen, Audi RS, etc. Dat rij ik veel liever dan een EV.
Maar de 'gewone' daily drivers, zeg maar 330i en naar beneden... doe mij maar een goede EV dan.
Verder vind ik een EV veel fijner rijden dan 95% van het wagenpark dat je kan kopen. Als je een echt dikke benzine auto kan rijden (als daily), dan heeft dat ook mijn voorkeur. Een M340i, M-modellen, AMG modellen, Audi RS, etc. Dat rij ik veel liever dan een EV.
Maar de 'gewone' daily drivers, zeg maar 330i en naar beneden... doe mij maar een goede EV dan.
- JP
- Berichten: 34007
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: EV auto's (elektrische)
Ja, die eigen paal, daar draait het om, alleen helaas niet iedereen heeft die mogelijkheid
-
- Berichten: 2858
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: EV auto's (elektrische)
Dat klopt inderdaad, zonder eigen laadpaal wordt het een stuk minder interessant.
- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: EV auto's (elektrische)
Ik zou er niet tegen kunnen dat je de hele tijd naar je range wat je nog kan rijden zit te gluren en uit gaat zitten rekenen/bepalen waar te laden en hoe lang....en of er een paal vrij is in de buurt als je thuiskomt of op plek van bestemming.
Heb je nu idd. een paal op eigen terrein en ook zonnepanelen is het makkelijk praten maar hoeveel mensen hebben die mogelijkheid ?
Een benzine/diesel auto gooi je vol waar en wanneer je wilt in een korte tijd.
Heb je nu idd. een paal op eigen terrein en ook zonnepanelen is het makkelijk praten maar hoeveel mensen hebben die mogelijkheid ?
Een benzine/diesel auto gooi je vol waar en wanneer je wilt in een korte tijd.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17
Re: EV auto's (elektrische)
Valt mij juist mee hoeveel palen er zijn. Als ik toch ergens moet parkeren, slinger ik het ding aan de lader. Tegen de tijd dat ik weer thuis ben is de auto vaak voller dan toen ik weg ging. Hier ook geen paal bij huis, maar met het "normale" gebruik rij ik hem in Nederland niet snel leeg.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28418
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Dan heb je niet goed gelezen, want 99% van de tijd rij je geen 400km rit en kijk je dus überhaupt niet naar de range. En rij je wel een route langer dan dat dan rekent de ingebouwde navi die zaken uit en volg je dus gewoon je navi zoals altijd. Enkel heb je dus wat tussenstops die wat meer tijd kosten. En of de paal nog vrij is dat weet je navi ook.Alexsti schreef: 03 feb 2025, 19:39 Ik zou er niet tegen kunnen dat je de hele tijd naar je range wat je nog kan rijden zit te gluren en uit gaat zitten rekenen/bepalen waar te laden en hoe lang....en of er een paal vrij is in de buurt als je thuiskomt of op plek van bestemming.

Nogmaals het is niet allemaal hosanna maar ook niet zo rampzalig als de gemiddelde ICE rijder zich voorstelt gebaseerd op allerlei aannames.
Nog een leuk feitje iedereen klaagt over de benzineprijzen maar als de EV gebasht kan worden is dat ineens geen enkel argument meer

Snelladers 70cnt per kWh > 14eur per 100km
Benzine snelweg 2,2L > 22eur per 100km
-
- Berichten: 6750
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: EV auto's (elektrische)
Ik zat vandaag nog in mijn benzine auto te rekenen of ik twee of misschien toch nog twee dagen naar kantoor kan op deze tank. Geen tijd en zin om te tanken voor die tijd. Dus op z'n Knots hypermilend laten uitrollen voor rotondes en stoplichten, zodat ik zeker die twee dagen ga halen.
Toch wel handig als je thuis je EV aan de stekker kunt gooien....
Toch wel handig als je thuis je EV aan de stekker kunt gooien....
- JP
- Berichten: 34007
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: EV auto's (elektrische)
Het is dus eigenlijk best ouderwets dat we wel thuis de EV kunnen laden maar geen pomp hebben om je ICE bij te vullen, tenwij je Theo+300Liter heet natuurlijk 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28418
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
JP schreef: 03 feb 2025, 20:07 Het is dus eigenlijk best ouderwets dat we wel thuis de EV kunnen laden maar geen pomp hebben om je ICE bij te vullen, tenwij je Theo+300Liter heet natuurlijk![]()


- Arthur
- Berichten: 42809
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: EV auto's (elektrische)
Wat voor benzineauto is dat die 1:10 op de snelweg rijdt? Of rijdt ‘ie dan 160+?Martijn_bmw schreef: 03 feb 2025, 20:02 Snelladers 70cnt per kWh > 14eur per 100km
Benzine snelweg 2,2L > 22eur per 100km
15-16eur is realistischer.
- JP
- Berichten: 34007
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: EV auto's (elektrische)
€41,5k voor een LongRange, 605km wltp, EV3. Kan het design wel verdragen 
WoKa kan zich wel beter richten op presenteren, sommige stukken gefilmd zijn houtjetouwtje en duizelingwekkend

WoKa kan zich wel beter richten op presenteren, sommige stukken gefilmd zijn houtjetouwtje en duizelingwekkend

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten