Trackday en verantwoordelijkheid bij ongevallen
- raven14
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 20:34
- Locatie: Kempen, Belgie
Trackday en verantwoordelijkheid bij ongevallen
In de US is er recent een uitspraak geweest in een rechtszaak, aangespannen door de weduwe van een passagier in een Carrera GT, die gestorven is bij een trackday ongeval.
De weduwe heeft in totaal 4.5 miljoen dollar aan schadevergoeding gekregen, ongeveer zo verdeeld:
- 2.2 mio van de bestuurder van de Carrera GT (altans zijn nabestaanden want ook hij stierf in het ongeval) omdat hij een mechanieker negeerde die zei dat de CGT een overstuurd karakter had
- 1.7 mio voor de circuit eigenaar en organisatoren, omdat een muur gevaarlijk geplaatst was, en een aantal eigen reglementen rond controle van technische staat van voertuigen niet was toegepast
- 200k aan de bestuurder van een betrokken Ferrari, omdat hij 'te traag de pits uitreed'
- 400k aan Porsche, omdat het de Carrera GT maakt zonder alle mogelijke stumperhulpjes die vandaag technisch realiseerbaar zijn
Volledige artikel hierrond vind je hier. Het kan dan misschien typisch USA rechtspraak zijn, maar dit is toch een gevaarlijk precedent. Ik vind het heel bizar dat de 2 bestuurders en Porsche voor dit soort zaken kunnen worden veroordeeld tot het betalen van een zwaar claimbedrag.
De weduwe heeft in totaal 4.5 miljoen dollar aan schadevergoeding gekregen, ongeveer zo verdeeld:
- 2.2 mio van de bestuurder van de Carrera GT (altans zijn nabestaanden want ook hij stierf in het ongeval) omdat hij een mechanieker negeerde die zei dat de CGT een overstuurd karakter had
- 1.7 mio voor de circuit eigenaar en organisatoren, omdat een muur gevaarlijk geplaatst was, en een aantal eigen reglementen rond controle van technische staat van voertuigen niet was toegepast
- 200k aan de bestuurder van een betrokken Ferrari, omdat hij 'te traag de pits uitreed'
- 400k aan Porsche, omdat het de Carrera GT maakt zonder alle mogelijke stumperhulpjes die vandaag technisch realiseerbaar zijn
Volledige artikel hierrond vind je hier. Het kan dan misschien typisch USA rechtspraak zijn, maar dit is toch een gevaarlijk precedent. Ik vind het heel bizar dat de 2 bestuurders en Porsche voor dit soort zaken kunnen worden veroordeeld tot het betalen van een zwaar claimbedrag.
Laatst gewijzigd door raven14 op 31 okt 2007, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
das toch niet normaal, bah ik baal soms enorm van dit soort zaken en mensen, ik vind in de meeste gevallen je weet war je bent life is a risk take it or leave it! dus eigen schuld dikke bult, of gewoon nergens aan meedoen of je bent verantwoordelijk voor je eigen daden enz enz...
als er een stopetegel uit de grond steekt en je breekt je nek moet je niet de gemeente de schuld geven maar je poten optillen en uitkijken
neem eigen verantwoording, immers je hoeft niet daar te lopen, daar koos je zelf voor, niks is zeker, life is a risk.
als er een stopetegel uit de grond steekt en je breekt je nek moet je niet de gemeente de schuld geven maar je poten optillen en uitkijken

neem eigen verantwoording, immers je hoeft niet daar te lopen, daar koos je zelf voor, niks is zeker, life is a risk.
- Jochem Vaartjes
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 14:25
- Locatie: Nieuwegein
2.2 mio voor de nabestaanden. Ook lekker dat je als compleet buitenstaander als bijvoorbeeld ouder zijnde hier voor op kan draaien.
Verder is het weer typisch amerikaans. Ik kom er vaak en hoor heel wat rechtzaakverhalen.
Het is zelfs zo erg dat er advocaten zijn die wachten op bepaalde plekken waar vaak ongelukken gebeuren en dan op de politie scanner luisteren tot er wat gebeurt. Het komt vaak voor dat de advocaten sneller ter plaatse zijn dan de hulpdiensten!
Verder is het weer typisch amerikaans. Ik kom er vaak en hoor heel wat rechtzaakverhalen.
Het is zelfs zo erg dat er advocaten zijn die wachten op bepaalde plekken waar vaak ongelukken gebeuren en dan op de politie scanner luisteren tot er wat gebeurt. Het komt vaak voor dat de advocaten sneller ter plaatse zijn dan de hulpdiensten!
- Ruud Hulsegge
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
- Locatie: Doesburg
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Vergeet niet dat dit een settlement is he. Het is geen veroordeling of iets dergelijks. Verschillende partijen die een rechtzaak afkopen.
Trouwens op bijvoorbeeld Spa moet je als bijrijder ook een afstandsverklaring tekenen. Tenminste die keren dat ik er was wel.
In die rechtzaak in de USA is op een gegeven moment gezegd dat je wel voor eigen risico tekend, maar als dit grove nalatigheid is dan draai je er uiteindelijk wel voor op.
Trouwens op bijvoorbeeld Spa moet je als bijrijder ook een afstandsverklaring tekenen. Tenminste die keren dat ik er was wel.
In die rechtzaak in de USA is op een gegeven moment gezegd dat je wel voor eigen risico tekend, maar als dit grove nalatigheid is dan draai je er uiteindelijk wel voor op.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Aangezien we in NL als rijder toch maar 1, soms 2 vodjes hoeven te ondertekenen kan denk ik voor de bijrijder ook wel eentje gemaakt worden. Vind het eigenlijk wel een prettige gedachte dat je straks niet van z'n familie al dit gedonder (in het klein want het is NL) krijgt bij blijvende letselschade of in wanneer zo'n bijrijder komt te overlijden. De bijrijders kun je dan ook even op de neus drukken dat het ontzettend leuk, maar niet vrij van gevaren is. Slecht idee?Bert ///M3 schreef:Trouwens op bijvoorbeeld Spa moet je als bijrijder ook een afstandsverklaring tekenen. Tenminste die keren dat ik er was wel.
- Ruud Hulsegge
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
- Locatie: Doesburg
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 12 gasten