Chartaal of giraal geld

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.

Geld wat is jou keuze ?

Chartaal
12
32%
Giraal
23
61%
Anaal (Beier)
3
8%

Totaal aantal stemmen: 38

Femme

Bericht door Femme » 27 feb 2008, 23:02

Chippen doe ik ook regelmatig voor kleine bedragen.

Ik woon naast de supermarkt en mijn koelkast en diepvries zijn vrij klein. Daarom haal ik al mijn food supplies op basis van Just in Time delivery ;) . Ik kan vijf keer per week in de supermarkt voor allerlei kleine dingetjes en dan vind ik chippen makkelijker dan pinnen.

De bank is ook om de hoek dus opladen is zo gedaan.

Mack

Bericht door Mack » 27 feb 2008, 23:19

Ik ben er vanavond achtergekomen dat er via pinpasfraude 2700 Euro van m'n rekening is verdwenen... Dus ik zeg nu: doe mij maar contant... :cry:

RVV

Bericht door RVV » 28 feb 2008, 00:29

Mack schreef:Ik ben er vanavond achtergekomen dat er via pinpasfraude 2700 Euro van m'n rekening is verdwenen... Dus ik zeg nu: doe mij maar contant... :cry:

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Dat bedoel ik dus.. drama voor je ik hoop dat je er niet bij inschiet.

GTRene

Bericht door GTRene » 28 feb 2008, 00:51

Rico v Velzen schreef:
Mack schreef:Ik ben er vanavond achtergekomen dat er via pinpasfraude 2700 Euro van m'n rekening is verdwenen... Dus ik zeg nu: doe mij maar contant... :cry:

straks komen ze met pasjes met vingerprint en oogscan dan wordt kopieren ook moeilijker, maarja dan steken ze je oog uit net als in SF films :lol:

Met pinnen pas ik altijd erg goed op, soms voel ik me een beetje stom daardoor, maar you never know, ik hou m'n hand er wel boven...

er is helaas veel fraude op allerlij manieren...veel kan voorkomen worden, echter niet alles, maar als het goed is vergoed de bank dat...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 feb 2008, 08:17

Ik pin dus minimaal, normale dingen in het leven; gewoon cash. Dit verkleind de kans op fraude aanzienlijk.
Ook is het overzicht in je uitgaven beduidend beter, maar dat was al vermeld.

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 28 feb 2008, 10:41

Mijn eerste keus is altijd creditcard, 2e keus is PIN en als dat ook niet kan dan betaal ik contant. Een chipknip heb ik niet.

Voordeel van Creditcard is dat ik frequent flyermiles spaar bij iedere uitgave. Sommige bedrijven in nederland brengen geld in rekening als je met CC wil betalen. Dan PIN ik wel. Ik verdien hier ongeveer een retour vlucht Parijs per jaar mee voor 2 personen.

En contant betalen doe ik liever niet, aangezien ik later niet kan zien waar ik het aan uit gegeven heb.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 28 feb 2008, 12:20

Overigens kijk ik tegenwoordig elke uitgave na, of het strookt met wat ik gedaan heb. Doe ik sinds ik bij toeval tegen een betaling aanliep waar ik me echt níks meer van kon herinneren. Organisatie opgebeld waar het geld naar overgeschreven was:
'bent u dan niet meneer (...)?'
'nee'
'o, dat is wel heel raar'
'die heeft namelijk dit banknummer opgegeven..
excuses voor het ongemak, we zullen het geld z.s.m. terug overmaken'.
Ik zet het er nu heel kort neer, in de praktijk ben je 4 of 5 lange telefoongesprekken verder voor je je knaken terug hebt :evil: . Maar dat het zomaar kán heeft mijn vertrouwen in het banksysteem wel een forse duw gegeven :shock: .

Zowieso heb ik er een hekel aan achter geld aan te moeten vissen. Kwam er van de week ook achter dat ik nog 5 weken loon tegoed had. Had ik daar niet achteraan gebeld had er ook nooit een haan naar gekraaid :o .

Wel een leuke bijkomstigheid is dat daardoor er ruimte ontstaan is om ... :lol:

Mack

Bericht door Mack » 28 feb 2008, 12:48

Rico v Velzen schreef:

Ben bij de bank geweest en krijg mijn geld gelukkig snel terug. Het schijnt heel veel te gebeuren, blijkbaar is mijn pasje jaren geleden al ergens gekopieerd (geskimd). Maar het lijkt dus goed af te lopen.

Macboy

Bericht door Macboy » 28 feb 2008, 13:11

Het is contant geld.

Kontant geld betaal je alleen bij de Beier ;)

Ik bied ook mijn welgemeende excuses aan voor het volledig verpesten van dit draadje, maar was even in een melige bui.

Verzoekje aan de mods om eventueel in te grijpen indien nodig

CRZ

Bericht door CRZ » 28 feb 2008, 17:48

Altijd cash... Ik haal 1 keer in de maand geld.

JP

Re: Chartaal of giraal geld

Bericht door JP » 27 jan 2025, 18:36

Hallo Jumbo, cash is nog steeds king, en blijkbaar moet je het 'koel' bewaren....... :coffee:
Voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd: op grote schaal zaken doen met contant geld, daar is niets mis mee
(...)

Bij de inval bij Van Eerd in Heeswijk-Dinther werd vierenhalve ton aan contant geld gevonden, veelal in grote coupures die in het gewone betalingsverkeer nauwelijks gebruikt worden. Een deel van het geld, in briefjes van 100, 200 en 500 euro, werd gevonden in een koelkast en een werkplaats. Zijn advocaat stelde eerder al dat het niet vreemd is dat Van Eerd grote geldbedragen thuis en op kantoor heeft liggen: wat voor een gewone Nederlander veel geld is, is voor Frits van Eerd peanuts.
https://archive.ph/DVB3O

Fernando

Bericht door Fernando » 27 jan 2025, 19:18

Topic kick van het jaar!💪🏽

Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Bericht door Fedmas » 27 jan 2025, 21:14

Wel mooi om te zien hoe in bijna 20 jaar toch de uitgangspunten zijn veranderd. Chippen, wie kent 't nog.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 27 jan 2025, 21:16

Chippen doen we op de vermogensmeetbank :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2025, 06:50

Eric Z schreef: 27 jan 2025, 21:16 Chippen doen we op de vermogensmeetbank :mrgreen:
:mrgreen:

Maar idd chip volledig vergeten dat het bestaan heeft.

Ik betaal al jaren alles met Apple Pay op telefoon ideaal geen portemonnee meer bij me sindsdien.

350 Z

Bericht door 350 Z » 28 jan 2025, 09:18

Cash geld pinnen door een pin automaat gaat hier alleen nog maar in 2 winkels waar iedereen kan meekijken. Banken zijn hier allemaal vertrokken.

JP

Bericht door JP » 28 jan 2025, 09:25

Daarbij zijn alle pinautomaten gesloten na 2300h. Alsof ze dan leeg zijn en je ze niet alsnog kan opblazen :hmmm:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 jan 2025, 13:34

Martijn_bmw schreef: 28 jan 2025, 06:50
Eric Z schreef: 27 jan 2025, 21:16 Chippen doen we op de vermogensmeetbank :mrgreen:
:mrgreen:

Maar idd chip volledig vergeten dat het bestaan heeft.

Ik betaal al jaren alles met Apple Pay op telefoon ideaal geen portemonnee meer bij me sindsdien.

Ik weiger een "3th party" mijn betalingsverkeer te monitoren, in dit geval Apple dus.

Nog steeds pinnen, en contant betalen hier, behoudens grote uitgaven (want dan moet ik Brinks persoonlijk inhuren :lollerdelol: )

Elise

Bericht door Elise » 28 jan 2025, 15:07

^^
Hier idem dito, maar ik heb helemaal geen bankapp op mijn telefoon.... voor de uitzonderlijke momenten dat ik niet contant betaal heb ik een (gepersonaliseerd) betaalpasje.

Verder wordt het wel steeds lastiger, pinautomaten waar je heel weinig uit mag halen bijvoorbeeld.
Voor de grotere bedragen moet je naar het hoofdkantoor, niet aan de balie maar de pinautomaat aldaar, die geeft (ING) nog €5000 per pas per dag na verhogen limiet.
Paar jaar terug had ik wat in Duitsland gekocht, stond ik daar 3 dagen lang bij het hoofdkantoor met 2 passen dagelijks de limiet uit de muur te trekken. Met allemaal vijftigjes voelde ik me net zo'n hoerenbaas.
Maarja, hoe moet je anders op een zondag in Duitsland betalen?

Grotere bedragen overboeken heb ik ook al zulke fijne ervaringen mee. Had wat verkocht voor ruim 20k, man zou het overboeken van zijn Rabo naar mijn ING, had de Rabo de betaling gewoon lekker geblokkeerd. Later bleek ook zijn betaalpas geblokkeerd te zijn.
Dat zal je maar op een zondag in het buitenland overkomen. Als je dan geen contant geld op zak hebt kun je zelfs niet meer tanken.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 jan 2025, 15:09

Elise schreef: 28 jan 2025, 15:07 ^^
Hier idem dito, maar ik heb helemaal geen bankapp op mijn telefoon.... voor de uitzonderlijke momenten dat ik niet contant betaal heb ik een (gepersonaliseerd) betaalpasje.

Verder wordt het wel steeds lastiger, pinautomaten waar je heel weinig uit mag halen bijvoorbeeld.
Voor de grotere bedragen moet je naar het hoofdkantoor, niet aan de balie maar de pinautomaat aldaar, die geeft (ING) nog €5000 per pas per dag na verhogen limiet.
Paar jaar terug had ik wat in Duitsland gekocht, stond ik daar 3 dagen lang bij het hoofdkantoor met 2 passen dagelijks de limiet uit de muur te trekken. Met allemaal vijftigjes voelde ik me net zo'n hoerenbaas.
Maarja, hoe moet je anders op een zondag in Duitsland betalen?

Grotere bedragen overboeken heb ik ook al zulke fijne ervaringen mee. Had wat verkocht voor ruim 20k, man zou het overboeken van zijn Rabo naar mijn ING, had de Rabo de betaling gewoon lekker geblokkeerd. Later bleek ook zijn betaalpas geblokkeerd te zijn.
Dat zal je maar op een zondag in het buitenland overkomen. Als je dan geen contant geld op zak hebt kun je zelfs niet meer tanken.
Dat heeft men er zélf dan wel naar gemaakt, in zo'n ouwe benzine/dieselbak. Gewoon EV. :zwijntje:

JP

Bericht door JP » 28 jan 2025, 15:24

Dat is ook een dingetje, je kan geen EV 'en public' opladen met cash ? :hmmm:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 jan 2025, 15:27

Lol , geen idee, maar het geeft te denken . Ik heb verschillende bankpassen , maar eigenlijk altijd wel een beetje cash bij

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 jan 2025, 16:03

Volgens mij niet eens met een bankpas. Allemaal met pasjes en apps van de verschillende aanbieders.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2025, 16:35

Arthur schreef: 28 jan 2025, 16:03 Volgens mij niet eens met een bankpas. Allemaal met pasjes en apps van de verschillende aanbieders.
Klopt! En dat is wel echt een nadeel vind ik, ze werken volgens mij wel aan een Europese verplichting dat je ook moet kunnen betalen met een bankpas bij een laadpaal.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 30 jan 2025, 09:11

Martijn_bmw schreef: 28 jan 2025, 16:35
Arthur schreef: 28 jan 2025, 16:03 Volgens mij niet eens met een bankpas. Allemaal met pasjes en apps van de verschillende aanbieders.
Klopt! En dat is wel echt een nadeel vind ik, ze werken volgens mij wel aan een Europese verplichting dat je ook moet kunnen betalen met een bankpas bij een laadpaal.
Hoho. We willen niet meer EU regels.....

Plaats reactie