Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 24 jan 2025, 12:29

De boeren stoten al decennia lang elk jaar minder stikstof uit.

De mensen, het verkeer en de industrie des te meer.

Maar het is de schuld van de boeren, yeah right.
Maar ja in het land der blinden is Den Haag koning.

Elise

Bericht door Elise » 24 jan 2025, 12:52

Nouja, ik denk ik breng het voorzichtig...... :)

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 24 jan 2025, 12:53

Luco schreef: 24 jan 2025, 12:29 De boeren stoten al decennia lang elk jaar minder stikstof uit.

Maar nog steeds enorm veel. Probleem met stikstof is ook dat als je nu ineens zou stoppen met uistoten, dat die depositief niet ineens weg is. Wat je zelf zegt, ze krimpen qua uitstoot al decennia, maar de grondslag van die hele probleem ligt dus al decennia terug.

Schuld bij industrie of verkeer leggen is ook goed, zijn ook enorme uitstoters inderdaad en moet zeker naar gekeken worden. Maarja, we mogen volgens jou ook niemand zijn broodwinning afpakken.

Veranderende wetgeving en regels zijn van alle tijden. Hier in Veendam bouwen ze nu een mega wietfabriek, als ze dat een paar jaar terug hadden gedaan dan werden ze in de boeien geslagen. Waar de ene broodwinning aan banden wordt gelegd, is er elders weer een opening.

Elise

Bericht door Elise » 24 jan 2025, 12:58

Dus de oplossing is: halveren veestapel, halveren Schiphol, industrie helemaal door het putje en meer influx van immigranten want demografie......
Toch?

Philipoo

Bericht door Philipoo » 24 jan 2025, 13:06

Elise schreef: 24 jan 2025, 12:58 Dus de oplossing is: halveren veestapel, halveren Schiphol, industrie helemaal door het putje en meer influx van immigranten want demografie......
Toch?
Jezus man, word je niet moe van jezelf? Niemand hierboven begint over jouw punten, noch zegt er iemand dat er meer mensen bij moeten komen. Er wordt, wel onderbouwd, aangegeven dat het probleem groter is dan enkel het aantal mensen dat er op dit stukje land rondloopt.

Jouw vergelijking tussen emissiedichtheid en bevolkingsdichtheid loopt daar dus ook weer niet helemaal goed. Vergelijk namelijk maar eens de voedselproductie van de landen met de emissiedichtheid, dan kom je veel dichter bij elkaar.

waar iedereen het hier over eens is, is dat dit land te krap is voor alles wat we proberen voor elkaar te krijgen. Dat betekent dat er aan meerdere knoppen gedraaid moet worden om het hier leefbaar te houden. Enkel aan de knop migratie draaien gaat het effect niet leveren. De som is niet op te lossen met een factor veranderen. Het moet integraal bezien worden en dat betekent dat sommige mensen in moeten gaan leveren op hun broodwinning. Waar de een het lullig vindt dat er een boer moet gaan inleveren, vindt de ander het lullig dat er een coa medewerker moet gaan inleveren ;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 jan 2025, 13:06

:)

Het is mij wel duidelijk dat in de basis het inwoneraantal het probleem is, maar als je verder kijkt: Wat doet stikstof? Bijna niks. De ene plant verdwijnt, en er komt een ander voor terug die gedijt bij meer stikstof(beetje CO2 verhaal).

Was stikstof altijd de bekende stok om mee te slaan om de boeren te 'lozen', maar wat ik zei en Tom ook al zei vanochtend:Wie garandeert dat die 'verlaten' grond ongebruikt wordt gelaten 'voor minimaal 100 jaar'? Dat vertrouwen heb ik niet met de gang van zaken in Den Haag/Brussel. Helaas.

Saharazand hebben we jaarlijks al last van, maar stikstof blijft waar 't zit:)

Luco

Bericht door Luco » 24 jan 2025, 13:08

Sabberjoch schreef: 24 jan 2025, 12:53
Luco schreef: 24 jan 2025, 12:29 De boeren stoten al decennia lang elk jaar minder stikstof uit.

Maar nog steeds enorm veel. Probleem met stikstof is ook dat als je nu ineens zou stoppen met uistoten, dat die depositief niet ineens weg is. Wat je zelf zegt, ze krimpen qua uitstoot al decennia, maar de grondslag van die hele probleem ligt dus al decennia terug.

Schuld bij industrie of verkeer leggen is ook goed, zijn ook enorme uitstoters inderdaad en moet zeker naar gekeken worden. Maarja, we mogen volgens jou ook niemand zijn broodwinning afpakken.

Veranderende wetgeving en regels zijn van alle tijden. Hier in Veendam bouwen ze nu een mega wietfabriek, als ze dat een paar jaar terug hadden gedaan dan werden ze in de boeien geslagen. Waar de ene broodwinning aan banden wordt gelegd, is er elders weer een opening.
Enorm veel????????
Manmanman, lees eens goed, ze stoten minder uit dan 30 jaar geleden maar toch moeten ze nog inkrimpen??
Nee je moet de mensen aanpakken die meer en meer en meer uitstoten en dat zijn niet de boeren.

Je mag best maatregelen nemen, maar niet een complete groep proberen de schuld te geven en compleet te saneren, maar ja zolang ze maar niet aan jouw broodwinning komen toch?

Estoque

Bericht door Estoque » 24 jan 2025, 13:09

Luco schreef: 24 jan 2025, 11:58 Kort samengevat mogen we de broodwinning van Telers en Boeren gewoon afschaffen, weg met die lui, voor nuttigere dingen.
Als de grond nuttiger(mening) gebruikt kan worden, dan sierteelt, dan vind ik dat je als bestuurder wel in die richting mag bewegen.
Het doel moet niet zijn; "die grond in bezit krijgen", maar; Stikstofreductie. En dat je dan begint bij gewassen die veel impact hebben, maar naast financieel gewin, weinig toevoegen, dan heb ik daar een stuk minder moeite mee.

Sommige zaken worden ingehaald door de tijd, sommige door beleid.
- Videotheken werden overbodig door Internet
- Illegale Wietteelt wordt hopelijk overbodig door legalisering van Wietteelt (biedt kansen voor lelie-telers?, hele wilde gedachte)
- Gas wordt grotendeels langzaam vervangen door stroom
- Benzine & Diesel worden op den duur opgevolgd door een natuurvriendelijkere variant (en wat dat is, vind ik geen speculeren waard)

En het is niet zo dat ze die grond niet ergens anders voor kunnen gebruiken, of dat het hen ontnomen wordt. Het moet alleen duurzamer als je wil blijven telen in Nederland.

En als je Stikstofreductie als doel stelt, moet je ook daarin bewegen. En dat daar mensen de gevolgen van gaan voelen, ja dat is helaas zo.
Dat is heel makkelijk typen achter mijn toetsenbord; maar nu wij zonder ZZP'ers onze planning moeten bolwerken, betekend niet dat ik het niet eens ben met de maatregel om daarop te controleren. Ook ik ondervind lasten van beleid.

Dat betekend overigens niet, dat net wat Tom zegt, ik het 100% eens ben met het wankelende, niet consistente beleid van de huidige (en voorgaande) politiek.

Ik denk dat het gebrek aan het vaststellen en vasthouden van kaders, de sturing onmogelijk maakt. En omdat we/ze de kaders loslaten krijg je geen éénduidig beleid en dus wildgroei (meest recente voorbeeld, de milieuzones in de steden).

Elise

Bericht door Elise » 24 jan 2025, 13:10

Philipoo schreef: 24 jan 2025, 13:06 Jezus man, word je niet moe van jezelf?
Integendeel.
Ik word moe van mensen die mooie lulverhaaltjes hebben maar geen oplossing durven te benoemen.

Estoque

Bericht door Estoque » 24 jan 2025, 13:14

Luco schreef: 24 jan 2025, 11:58 Ben benieuwd of men er nog zo over denkt als men aan jouw broodwinning komt.
Luco schreef: 24 jan 2025, 13:08 Je mag best maatregelen nemen, maar niet een complete groep proberen de schuld te geven en compleet te saneren, maar ja zolang ze maar niet aan jouw broodwinning komen toch?
Volgens mij heeft er ooit iemand aan jouw broodwinning gezeten of niet?

Misschien moet je die telers een veilig onderdak geven voor hun stekjes.

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 24 jan 2025, 13:17

Elise schreef: 24 jan 2025, 12:58 Dus de oplossing is: halveren veestapel, halveren Schiphol, industrie helemaal door het putje en meer influx van immigranten want demografie......
Toch?
Je krijgt gelijk.....

Als dat is wat je opmaakt uit mijn verhaal, prima. Volgens mij heb ik nergens genoemd dat er dingen moeten halveren, zaken "door het putje" moeten en dat we meer immigranten moeten aantrekken.

lekker zwart/wit blijven denken.

maar andere vraag dan, wat zou volgens jou de oplossing zijn om Nederland weer van "het slot" te krijgen zonder negatieve gevolgen? Oprecht heel benieuwd naar. Als de oplossing begint met het saneren van Den Haag neem ik het niet serieus, graag wel een realistische oplossing.

Robin

Bericht door Robin » 24 jan 2025, 13:19

Oplossing:Stikstof niet zien als de boosdoener.

Estoque

Bericht door Estoque » 24 jan 2025, 13:21

Aaah, de kop in het zand methode!

Dat is inderdaad de oplossing.

Robin

Bericht door Robin » 24 jan 2025, 13:25

Ik denk dat de overhaaste electrificatie en mede immigratie 'boosdoeners zijn' qua economie, vooruitgang. Regel/wetgeving aanpassen.

Robin

Bericht door Robin » 24 jan 2025, 13:26

Estoque schreef: 24 jan 2025, 13:21 Aaah, de kop in het zand methode!

Dat is dus immigratie niet meenemen in 't probleem....

Elise

Bericht door Elise » 24 jan 2025, 13:28

Robin schreef: 24 jan 2025, 13:19 Oplossing:Stikstof niet zien als de boosdoener.
Precies, dat is voor nu de enige oplossing.
We moeten verder de regels en afspraken die er zijn met de EU eens heel grondig bekijken, want daar komt de verstikking vandaan.

Elise

Bericht door Elise » 24 jan 2025, 13:32

Sabberjoch schreef: 24 jan 2025, 13:17 Volgens mij heb ik nergens genoemd dat er dingen moeten halveren, zaken "door het putje" moeten en dat we meer immigranten moeten aantrekken.

lekker zwart/wit blijven denken.
Je hebt de uitspraak van de rechter gelezen, je weet aan welke doelstellingen we moeten voldoen?
Jij mag dan het woord "halveren" wel niet in de mond hebben genomen, maar als we aan de doelstelling die gesteld is moeten voldoen ga je het echt niet redden 2 boeren uit te kopen hoor..... dan moet er rigoureus worden ingegrepen.

Zo zwart/wit is het.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 24 jan 2025, 13:34

Daarom hadden ze het al over om die wet aan te willen passen, want dat is gewoon onrealistisch.

Estoque

Bericht door Estoque » 24 jan 2025, 13:37

Robin schreef: 24 jan 2025, 13:26

Immigratie lost ook problemen op.
Stikstofproblematiek loslaten lost ook problemen op.
Alle mensen boven de 50 een spuit geven lost ook problemen op.

Je kunt niet oplossen zonder slachtoffers.
Iemand gaat altijd iets merken van oplossingen.

Estoque

Bericht door Estoque » 24 jan 2025, 13:41

MParallel schreef: 24 jan 2025, 13:34 Daarom hadden ze het al over om die wet aan te willen passen, want dat is gewoon onrealistisch.
Nederland heeft willens en wetens decennia's lobby's gevoerd om meer uit te mogen stoten dan wat we in de EU hebben afgesproken.
Nu komt na al die decennia van uitstoot en economisch gewin de keerzijde de kop opsteken, namelijk de uitputting van de bodem en de bizarre hoeveelheid stikstofproductie per m2, en dan moet ze de rekenmethode en wet maar aanpassen?

Is toch een bizarre gedachte?

Robin

Bericht door Robin » 24 jan 2025, 13:46

Estoque schreef: 24 jan 2025, 13:37
Robin schreef: 24 jan 2025, 13:26

Immigratie lost ook problemen op.
Stikstofproblematiek loslaten lost ook problemen op.
Alle mensen boven de 50 een spuit geven lost ook problemen op.

Je kunt niet oplossen zonder slachtoffers.
Iemand gaat altijd iets merken van oplossingen.
Stikstof is het basis 'probleem' uitvergroot in Nederland tot en met. Je moet de echte oorzaak aanpakken.

Estoque

Bericht door Estoque » 24 jan 2025, 13:54

De echte oorzaak is immigratie?

Tenminste, ik zie het verband niet zo, maar Elise loopt dat telkens conclusieloos te roeptoeteren. Dus dat zal het wel zijn.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 24 jan 2025, 13:54

Luco schreef: 24 jan 2025, 13:08
Sabberjoch schreef: 24 jan 2025, 12:53

Enorm veel????????
Manmanman, lees eens goed, ze stoten minder uit dan 30 jaar geleden maar toch moeten ze nog inkrimpen??
Nee je moet de mensen aanpakken die meer en meer en meer uitstoten en dat zijn niet de boeren.

Je mag best maatregelen nemen, maar niet een complete groep proberen de schuld te geven en compleet te saneren, maar ja zolang ze maar niet aan jouw broodwinning komen toch?
Als een persoon van 200 kg en 170 cm 50 kg afvalt heeft diegene nog steeds obesitas.

En die grafiekjes die gedeeld worden door Elise, daarbij is er inderdaad een correlatie tussen uitstoot en bevolkingsdichtheid, maar een correlatie is geen causaliteit. Het is te merken dat data-interpretatie een lastig vakgebied is.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 24 jan 2025, 14:13

Elise schreef: 24 jan 2025, 13:10
Philipoo schreef: 24 jan 2025, 13:06 Jezus man, word je niet moe van jezelf?
Integendeel.
Ik word moe van mensen die mooie lulverhaaltjes hebben maar geen oplossing durven te benoemen.
Hoe bedoel je? Er worden allerlei oplossingen benoemd. Maar de enige oplossing die verder wordt aangedragen door sommige mensen is de kop in het zand steken en allerlei issues die er zijn ontkennen.

Robin

Bericht door Robin » 24 jan 2025, 14:29

Ik zeg nogmaals wet- en regelgeving aanpassen. Van een mug in 1990 is vanaf 2014 en verder een olifant gemaakt en 'misbruikt' om boeren etc maar indirect te onteigenen, de landereien die vrij komen, denkt men nou echt dat dat onbebouwd zal blijven? Ik denk er 't mijne van.

Plaats reactie