Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 20 jan 2025, 10:54

Laat ze eerst maar eens aantonen dat het budget voor defensie daadwerkelijk omhoog moet en zo ja met hoeveel.
Trump kan wel gillen dat 5% de nieuwe norm voor de NAVO moet worden, maar is dat omdat het voor defensie nodig is of is het omdat de VS dan heel veel orders vanuit de EU kan verwelkomen :coffee:

Afbeelding

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 20 jan 2025, 11:02

Met de USA zelf op 3.38% van hun GDP is 5% een lachwekkend openingsbod.
Van 2 naar 3 procent is al een flinke stap voor Europa.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jan 2025, 12:05

Hoeft ook geen 5% te worden.

Maar met de Europese defensie industrie grotendeels ter ziele kan je wel nagaan waar dat geld naartoe gaat. Of waarom die oorlog in Ukraine blijven financieren goed is voor de defensie industrie van een bepaald land, en een paar Europese bedrijven.

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2025, 08:03

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 jan 2025, 08:33

Elon is inderdaad géén politicus, da's duidelijk:)

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2025, 08:40

https://nos.nl/collectie/13983/artikel/ ... -van-trump

ik zie 'een paar punten' waar ik wel mee kan leven.

Ik heb geen Trump of Harris gestemd, want geen US citizen. Maar heb ook geen Schoof en Von der Leyen gestemd....

TikTok...ik begreep dat het de USA meer te doen was om het te grote aandeel anti Israel sentiment in die videos, de 'indoctrinatie' van jongeren die teveel pro Hamas zouden zijn? Trump wil dat op grijs en terugdraaien, want vrijheid van meningsuiting heeft niet één kant, maar meerdere...

Edit, clean sweep. Zoete wraak? Zolang het US ambtenaren zijn:)
https://www.ad.nl/buitenland/live-inaug ... ~a8070050/

Edit 2 lol:
https://www.nu.nl/klimaat/6343014/risic ... sicos.html
Op korte termijn vormt oorlog een risico. Dat blijkt dinsdag uit het Global Risk Report van het WEF. "Oorlog, misleiding en milieuproblemen zetten de wereld onder druk."
Huh? En het was de laatste 5 jaar zo vredig op Aard....

Philipoo

Bericht door Philipoo » 21 jan 2025, 08:47

Robin schreef: 21 jan 2025, 08:40 https://nos.nl/collectie/13983/artikel/ ... -van-trump

Ik heb geen Trump of Harris gestemd, want geen US citizen. Maar heb ook geen Schoof en Von der Leyen gestemd....

TikTok...ik begreep dat het de USA meer te doen was om het te grote aandeel anti Israel sentiment in die videos, de 'indoctrinatie' van jongeren die teveel pro Hamas zouden zijn? Trump wil dat op grijs en terugdraaien, want vrijheid van meningsuiting heeft niet één kant, maar meerdere...

Op Schoof stemmen was ook lastig.

Enige 'goede' ding dat ik zie is drugsorganisaties als terroristisch bestempelen. Rest vd plannen is, zoals gewoonlijk, weer bespottelijk. De man gaat dus nu aan de gang om iedereen die een andere mening heeft dan hij uit de overheid te jagen, terwijl hij zo hard loopt te roepen over vrijheid van meningsuiting. Geen enkel plan dat hij heeft gaat deze wereld een mooiere plek maken.

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2025, 09:09

Philipoo schreef: 21 jan 2025, 08:47 Geen enkel plan dat hij heeft gaat deze wereld een mooiere plek maken.
Klopt, het draait ook om Amerika.

350 Z

Bericht door 350 Z » 21 jan 2025, 09:53

Hij komt wel op voor zijn eigen land, dat kunnen wij hier niet zeggen. Speech was echt top, als hij dit kan waarmaken dan petje af.

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2025, 10:44

350 Z schreef: 21 jan 2025, 09:53 Hij komt wel op voor zijn eigen land, dat kunnen wij hier niet zeggen. Speech was echt top, als hij dit kan waarmaken dan petje af.
Dit inderdaad.

En de (US) overheid is een lomp vehikel, dus clean sweep, dat kán en mag hij doen.

Robin

Bericht door Robin » 21 jan 2025, 10:47

https://www.ad.nl/buitenland/trump-star ... ~adfe7144/

Kenner vrezen wat? Wat zijn kenners? Werken die bij de WHO of bij het IPCC of bij DPG?:)

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2025, 10:52

Of je het ermee eens bent of niet, Trump heeft een ieder geval een visie.
En wij hadden Rutte, die vond dat als je een visie had je naar de oogarts moest gaan..... en zie wat Rutte ons gebracht heeft .... :coffee:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 21 jan 2025, 11:07

Trump....meteen uit klimaatakkoord en geen X meer op je paspport.

Geef deze man de fucking Medal Of Honor!

Philipoo

Bericht door Philipoo » 21 jan 2025, 11:52

Oh wacht, ik was even vergeten dat dit het extreem rechts promo-draadje was. Ik ben weer weg!

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2025, 12:02

Ik twijfelde nog tussen extreem rechts of radicaal rechts, maar als jij zegt extreem dan houden we het daar op. :beer:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 21 jan 2025, 12:26

been.jpg
been.jpg (78.55 KiB) 1972 keer bekeken

350 Z

Bericht door 350 Z » 21 jan 2025, 12:59

Haha die is goed

Kadett

Bericht door Kadett » 21 jan 2025, 13:03

MParallel schreef: 21 jan 2025, 11:07 Trump....meteen uit klimaatakkoord en geen X meer op je paspport.

Geef deze man de fucking Medal Of Honor!
Dat doet hij idd weer goed. :beer:

JP

Bericht door JP » 21 jan 2025, 13:13

...............................................................................................................................................................................RECHTS !!
Trump bevriest toelatingsprogramma voor vluchtelingen

De Amerikaanse president Donald Trump heeft een decreet ondertekend waarmee het toelatingsprogramma voor vluchtelingen (USRAP) vanaf maandag wordt bevroren. Dit betekent dat beslissingen over aanvragen voor de vluchtelingenstatus worden opgeschort.

In het decreet staat dat de VS onder de vorige president Joe Biden is overspoeld met recordaantallen migranten, onder meer via USRAP. Hervatting van het USRAP is volgens Trump pas mogelijk is als de toelating van vluchtelingen in lijn is met de belangen van de Verenigde Staten.

Door het besluit kunnen onder anderen ruim 1600 Afghaanse vluchtelingen het land niet meer in, zegt de Amerikaanse organisatie #AfghanEvac tegen persbureau Reuters. Een anonieme regeringsfunctionaris bevestigt dat. Daar zijn minderjarigen bij, evenals familieleden van Amerikaanse militairen en veteranen. Het besluit van Trump zou onder die groep tot paniek hebben geleid.

Trump meent dat de VS niet in staat zijn grote aantallen migranten, met name vluchtelingen, in de gemeenschappen op te nemen. De Amerikaanse bevolking zou worden getroffen, onder meer op het gebied van veiligheid. In het decreet staat dat het beleid is om alleen vluchtelingen toe te laten die "volledig en op passende wijze" kunnen integreren en ervoor te zorgen de VS belastinggeld gebruiken voor zijn burgers.

Volgens het decreet zijn de problemen groot in een aantal grote steden en staten, maar er worden ook drie kleinere plaatsen genoemd. Een daarvan is Springfield in Ohio. Dat is de stad waarover Trump ten onrechte beweerde dat Haïtiaanse vluchtelingen de huisdieren van de inwoners opeten.

De ministers van Nationale Veiligheid en Buitenlandse Zaken moeten elke negentig dagen een rapport maken en aan Trump leveren. In het decreet staat dat Trump op basis van die rapporten kan beoordelen of het vluchtelingenprogramma "in het belang van de Verenigde Staten zou zijn".
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5083611 ... chtelingen

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 21 jan 2025, 13:50

Philipoo schreef: 21 jan 2025, 08:47
Robin schreef: 21 jan 2025, 08:40 https://nos.nl/collectie/13983/artikel/ ... -van-trump

Op Schoof stemmen was ook lastig.

Enige 'goede' ding dat ik zie is drugsorganisaties als terroristisch bestempelen. Rest vd plannen is, zoals gewoonlijk, weer bespottelijk. De man gaat dus nu aan de gang om iedereen die een andere mening heeft dan hij uit de overheid te jagen, terwijl hij zo hard loopt te roepen over vrijheid van meningsuiting. Geen enkel plan dat hij heeft gaat deze wereld een mooiere plek maken.
Lastig idd, het zal nu in de VS wellicht doorschieten de ene kant op, zoals het hier de totaal aan de andere kant doorschiet. Hier zorgen de departementen ervoor dat het beleid wat het kabinet voorstaat gewoon niet goed wordt uitgevoerd en mislukt. Dan ontkom je er niet aan om een aantal sleutelfiguren hun bureautje op te laten ruimen en te vervangen. Er zit natuurlijk wel een verschil in vrijheid van meningsuiting of heel de dag semantische discussies voeren om iets niet te hoeven doen omdat het niet conform jou wereldbeeld is.

Gr Ron

HSR

Bericht door HSR » 21 jan 2025, 14:21

USA innoveert, China produceert en de EU reguleert. Helaas de keiharde waarheid waarbij binnen de EU RegTech een tot zichzelf verworden startup sector is verworden. En dat weet ik want DAC7 heeft een van mn bedrijven in 2024 een godsvermogen gekost. En wat het oplevert? Dat wij, en dus ook marktplaats lekker al uw transacties moet delen met de belastingdienst. De vervolg stap is dat de belastingdienst uw marktplaatsactiviteiten mee gaat nemen. Een verdere beknotting van uw vrijheid.

Kijk, big tech is een probleem maar in de USA betreft het een vrijemarkteconomie dus er is altijd, hoe moeilijk ook, een mogelijkheid om een alternatieve dienstverlening op te zetten. En de big tech bedrijven bepalen uiteindelijk zelf een koersverandering, zie de overstap op community notes.

Binnen de EU gaat dat anders. Dan wordt je in een rigoreus keurslijf geforceerd en MOET je tonnen investeren in constant erger wordende compliance. Voor de gemiddelde bureaucraat die geen dag in zijn leven echt productief is geweest is dat ook innovatief zijn, for the greater good ook nog eens! Innovatie om aan nieuwe compliance voldoen is GEEN innovatie maar een hele treurige besteding van bedrijfsmiddelen. Helemaal als het resultaat wel tot nog meer overheidsbemoeienissen leidt.

Gelukkig zien we de eerste positieve ontwikkelingen in de EU. Vers van de pers uit mijn BBBnetwerk: https://www.epp.eu/news/epp-leaders-dis ... -in-berlin. Nu zorgen dat het niet bij praten blijft en dat we daadwerkelijk de stoelpoten van die neocommunistische green deal doorzagen.

En wat kabinet Trump betreft? Ik koop uit protest binnenkort een Tesla en die flikker ik overal haaks op de parkeerplek bij ieder vegan restaurant in de Randstad met de bumpersticker: ''I hate you more than I hate EV.''

Elise

Bericht door Elise » 21 jan 2025, 19:30

Ik lees en hoor veel commentaar op Trump, maar verdomd weinig over Biden.....die nog even zijn halve familie gratie verleende in de laatste uren van zijn presidentschap.... tot zover de democraten :coffee:

Wat een heerlijk land dat Amerika. Ben er nog nooit geweest en hoop dat zo te houden :mrgreen:

Oh en voor ik het vergeet, de EU is ook kudt, we moeten eruit :bag:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 22 jan 2025, 14:17

Elise schreef: 21 jan 2025, 19:30 Ik lees en hoor veel commentaar op Trump, maar verdomd weinig over Biden.....die nog even zijn halve familie gratie verleende in de laatste uren van zijn presidentschap.... tot zover de democraten :coffee:

Wat een heerlijk land dat Amerika. Ben er nog nooit geweest en hoop dat zo te houden :mrgreen:

Mooi dat je dan ook de reden van de gratie verlening erbij zet. Om maar even volledig te zijn en niet om alleen maar stennis te schoppen.

Robin

Bericht door Robin » 22 jan 2025, 14:22

Zit de sticker er al op Gijzert? :P :attentie:

Elise

Bericht door Elise » 22 jan 2025, 15:35

Gijzert schreef: 22 jan 2025, 14:17
Elise schreef: 21 jan 2025, 19:30 Ik lees en hoor veel commentaar op Trump, maar verdomd weinig over Biden.....die nog even zijn halve familie gratie verleende in de laatste uren van zijn presidentschap.... tot zover de democraten :coffee:

Mooi dat je dan ook de reden van de gratie verlening erbij zet. Om maar even volledig te zijn en niet om alleen maar stennis te schoppen.
Je krijgt gelijk :bloemetje:
Laatst gewijzigd door Elise op 22 jan 2025, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie