BMW N52 waterpomp en andere zaken
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
BMW N52 waterpomp en andere zaken
Dit voorjaar wil ik de waterpomp en thermostaat van mijn bmw 325i uit 2007 laten vervangen. Voor zover is het hele koelsysteem al 242000km oud. Ik was van plan om alle slangen van het koelsysteem te laten vervangen echter zijn dit er zoveel dat ik me afvraag of dit echt nodig is. Ik heb geen lekkages.
Zou ik ook alleen de grote slangen kunnen vervangen? En de kleinere inspecteren op haarscheurtjes etc en die later nog eens vervangen
Zou ik ook alleen de grote slangen kunnen vervangen? En de kleinere inspecteren op haarscheurtjes etc en die later nog eens vervangen
- e30touring1990
- Berichten: 2873
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Ik zou ze inderdaad visueel inspecteren en dan besluiten welke wel/niet te vervangen. Ook zou ik afwegen welke slangen je prima bij komt (vaak de grotere richting radiator) en de slangen waar je heel lastig bij komt. Degene waar je lastig bijkomt zou ik alleen preventief vervangen indien je toch al van alles los moet halen omdat je dat later niet nog een keer los wilt halen enkel en alleen voor een slangetje.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
ik zou ze visueel inspecteren en alleen vervangen wat er slecht uit ziet. het koelsysteem van de E9x is een hele stuk beter dan dat van de E46 generatie en ik hoor er (buiten de waterpomp) eigenlijk nooit verhalen over. toen mijn waterpomp kapot ging is alleen het slangetje dat over de radiator heen loopt gebarsten (door de hoge druk/net geen oververhitting) de rest was t/m 350k km foutloos (en toen is de auto verkocht)
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Gebruik wel een Pierburg waterpomp en en A-merk thermostaat. Slangen alleen origineel. Aftermarket slechte ervaring mee.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Ja pierburg was wel de bedoeling, slangen dus echt bij de dealer? Of kan bijv Gates ook
Verder neem ik ook direct maar het expansievat mee. En de beruchte Mickey mouse flens. Maar heeft het dan nog zin om voor de upgrade variant van metaal te gaan?
Verder neem ik ook direct maar het expansievat mee. En de beruchte Mickey mouse flens. Maar heeft het dan nog zin om voor de upgrade variant van metaal te gaan?
- Niels
- Berichten: 22494
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Slangen van de dealer nemen (helaas..) did. Mijn ervaring is wel wat je los moet halen, moet je vervangen. Bij de M54 Z4 heb ik gehad dat je niets aan de slang zag maar dat ie eraf plopte wanneer er (standaard) druk op systeem kwam na vervanging van de radiateur. Ja ze zijn niet goedkoop maar met een kapotte auto langs de snelweg staan vond ik nog een stuk minder
-
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Als naast de waterpomp en thermostaat de slangen in orde zijn zou ik enkel de slangen vervangen die ‘slecht’ zijn. Er dus opgezwollen of door olie en uv beschadigd zijn.
-
OnlineDe fiscalist
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Ik zou van de slangen afblijven, tenzij de slecht zijn. Dan allemaal vervangen.
De zwakste schakel is degene die je in de steek gaat laten en dat is altijd die ene slang op een slecht bereikbare plek (die je dus ws niet meepakt met het preventieve gebeuren)
Ook best een aardig klusje om zelf te doen, niet ingewikkeld.
De zwakste schakel is degene die je in de steek gaat laten en dat is altijd die ene slang op een slecht bereikbare plek (die je dus ws niet meepakt met het preventieve gebeuren)
Ook best een aardig klusje om zelf te doen, niet ingewikkeld.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Ik ga denk in de slangen die los moeten voor pomp en thermostaat vervangen, inclusief expansievat. Rest maar laten zitten aangezien het er erg veel zijn
Verder nog zaken om te vervangen als je toch in de buurt bent?
Verder nog zaken om te vervangen als je toch in de buurt bent?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Vergeet niet de alu bouten als ze niet bij de pomp zitten. Pierburg zitten ze vaak wel standaard bij maar wel iets om even op te letten. Je mag die bouten maar 1x gebruiken.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Ja daar ben ik van de op de hoogte
Heeft iemand een idee van de kosten om dit alles te laten doen bij een specialist?
Heeft iemand een idee van de kosten om dit alles te laten doen bij een specialist?
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
2x de helft…
reken de prijzen voor de onderdelen uit, tel daar een uurtje of 6 aan arbeid bij op en je komt in de richting.
heb je software om de waterpomp zelf te kunnen ontluchten?
reken de prijzen voor de onderdelen uit, tel daar een uurtje of 6 aan arbeid bij op en je komt in de richting.
heb je software om de waterpomp zelf te kunnen ontluchten?
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Nee maar ik was voornemens om het bij een hobbyist te laten doen. Alleen met alles narekenen is het misschien geen zoveel voordeliger dan bij m’n vast bmw garage … waar je dan wel zeker weet dat het goed gebeurd
- Camiel
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Software hoeft niet, althans bij mijn E82 met N52 niet. Moet je even online de methode voor opzoeken Volgens mij was het verwarming op max zetten en gaspedaal op de bodem voor 10 sec (uiteraard met motor uit

-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
6 uur is overdreven. Ik had offerte van een specialist voor 1.5 uur arbeid toen mijne aan de beurt was. Uiteindelijk zelf gedaan in 3 uur omdat bij een LCI met elektronisch stuurhuis het stuurhuis in de weg zit....
En zoals Camiel beschrijft ontluchten kan middels je gaspedaal als je geen inpa of ista hebt.
Dit was de offerte die ik toen kreeg. Dit is 2021 reken er wat inflatie bij ik denk dat je gauw aan de 1000 euro zit. Alhoewel op deze offerte de waterpomp wel vrij duur was.
Waterpomp 626,--
Set aluminium schroeven waterpomp 7,64
Thermostaat 124,--
Ontluchten/reset 36,30
Arbeid (ca. 1,5 uur x 84,70 p/u) 127,05
Totaalbedrag € 920,99
En zoals Camiel beschrijft ontluchten kan middels je gaspedaal als je geen inpa of ista hebt.
Dit was de offerte die ik toen kreeg. Dit is 2021 reken er wat inflatie bij ik denk dat je gauw aan de 1000 euro zit. Alhoewel op deze offerte de waterpomp wel vrij duur was.
Waterpomp 626,--
Set aluminium schroeven waterpomp 7,64
Thermostaat 124,--
Ontluchten/reset 36,30
Arbeid (ca. 1,5 uur x 84,70 p/u) 127,05
Totaalbedrag € 920,99
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
1,5u valt me wel mee , komen dan nog wel wat koelwaterslangen bij. Dus dan misschien 3 uur? Pomp kost bij de dealer nu al 688eu
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
ja mocht je de koelslangen willen doen komt er nog wat bij inderdaad. de pomp bij een speicalist is waarschijnlijk gewoon een pieburg pomp de OEM van deze pompen. dat scheelt een hoop of beter gezegd geeft de specialist meer marge 

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
1.5u is wel erg snel hoor.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
idd misschien 6u wat overdreven maar liever dat het meevalt dan dat het tegenvalt toch?
heb ff nagezocht maar thermostaat + waterpomp vervangen (+ de genoemde overloop leiding) was €987 in 2022 bij de specialist. dus met wat slangen en arbeid extra zit je zo rond de ?? 1200/1300 denk ik?
heb ff nagezocht maar thermostaat + waterpomp vervangen (+ de genoemde overloop leiding) was €987 in 2022 bij de specialist. dus met wat slangen en arbeid extra zit je zo rond de ?? 1200/1300 denk ik?
-
- Berichten: 616
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Meerdere antwoorden allemaal in iedergeval met de conclusie 1k + in 2025 

-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Oké valt me op zich wel mee, had gerekend op 3000eu namelijk
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Nog even een andere vraag
Sinds korte tijd heb ik een af en toe een misfire. Heb ook een foutcode van een misfire op cilinder 4. Dus ging uit van een slechte bobine
Echter is het oliepeil nu ineens voor 1/2 gezakt. In oktober is er nieuwe olie ingegaan en het niveau is daarna een hele tijd stabiel gebleven. Nu in een paar weken tijd dus voor 1/2 gezakt.
Kan dit door de kleppen deksel pakking komen? Dus olie bougiegat in gelopen en daardoor misfire gekregen?
Pakking is ongeveer 4 jaar oud en vervangen door de garage waar ik de auto kocht. Ik weet alleen niet welk merk etc, mogelijk een goedkoop lorretje
Sinds korte tijd heb ik een af en toe een misfire. Heb ook een foutcode van een misfire op cilinder 4. Dus ging uit van een slechte bobine
Echter is het oliepeil nu ineens voor 1/2 gezakt. In oktober is er nieuwe olie ingegaan en het niveau is daarna een hele tijd stabiel gebleven. Nu in een paar weken tijd dus voor 1/2 gezakt.
Kan dit door de kleppen deksel pakking komen? Dus olie bougiegat in gelopen en daardoor misfire gekregen?
Pakking is ongeveer 4 jaar oud en vervangen door de garage waar ik de auto kocht. Ik weet alleen niet welk merk etc, mogelijk een goedkoop lorretje
- EvdP
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Je kan eerst de bobine omwisselen met die van een andere cilinder om te kijken of je daar dan de misfire op krijgt.
Voor de helft zakken is een halve liter? Dat zou je aan je uitlaat moeten zien lijkt mij. (Je hebt geen peilstok toch?)
Voor de helft zakken is een halve liter? Dat zou je aan je uitlaat moeten zien lijkt mij. (Je hebt geen peilstok toch?)
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Ja dat is een halve liter. Uitlaat is al een heel lang zwart. Verbruik was eerst hoger met oude carterventilatie en dunnere olie
- EvdP
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW N52 waterpomp en andere zaken
Zijn de klepseals ook een ding bij de N52?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten