
[XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.11 - Terug uit Noorwegen
- Ferdi
- Berichten: 3093
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.9 - Carbagerun: "Rollercoaster van Emoties"
Mooi avontuur weer met een paar herinneringen die je over 10 jaar nog weet 

- Baboulah
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.9 - Carbagerun: "Rollercoaster van Emoties"
Moet de rest nog lezen, maar ben nu direct opzoek naar de beelden gegaan hiervanEstoque schreef: 30 jan 2024, 12:29 Ik ga niet op een openbaar forum alles toelichten, want beide partijen zijn niet vrij van fouten. Maar een hele toestand was het wel. Beide partijen zijn er zonder kleerscheuren af gekomen (belangrijkste).
Op het internet is wel een filmpje te vinden van het einde van dit hele scenario, maar die ga ik niet delen. Want ik ben er echt niet trots op, en ben ook wel een beetje geschrokken van mijn eigen adrenaline/paniek keuzes. Mijn co-piloot was wel de rationele in deze situatie.
Nogmaals, blij dat het allemaal geen gevolgen heeft gehad voor beide partijen.

- MVB
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: Op een BMW
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.9 - Carbagerun: "Rollercoaster van Emoties"
Misschien was het wel terecht dat ze boos was maar de uiting van de boosheid (op een motorkap gaan liggen) niet zo handig.
Maar jij als ultieme petrolhead en succesvolle Ferrari eigenaar zal wel een iets ander wereldbeeld hebben.
Maar jij als ultieme petrolhead en succesvolle Ferrari eigenaar zal wel een iets ander wereldbeeld hebben.
-
- Berichten: 4171
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.9 - Carbagerun: "Rollercoaster van Emoties"
In Zweden en Noorwegen geweest, weleenswaar met een andere run. Maar vooral hele vriendelijke mensen tegen gekomen die kant op. Ze zijn vooral verbaasd over wat er allemaal door hun dorpje heen komt.
Zijn niet direct de mensen die ik op een motorkap verwacht, maar goed. Was er niet bij en filmpje niet opgezocht dus geen idee van de aanleiding.
Zijn niet direct de mensen die ik op een motorkap verwacht, maar goed. Was er niet bij en filmpje niet opgezocht dus geen idee van de aanleiding.
- Oof
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: M2 Competition H6
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.9 - Carbagerun: "Rollercoaster van Emoties"
Geweldig leuk om weer bij te lezen!
- Estoque
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.9 - Carbagerun: "Rollercoaster van Emoties"
Eric Z schreef: 02 feb 2024, 14:52 In Zweden en Noorwegen geweest, weleenswaar met een andere run. Maar vooral hele vriendelijke mensen tegen gekomen die kant op. Ze zijn vooral verbaasd over wat er allemaal door hun dorpje heen komt.
Zijn niet direct de mensen die ik op een motorkap verwacht, maar goed. Was er niet bij en filmpje niet opgezocht dus geen idee van de aanleiding.
Nou, dat ze boos werd is wel terecht. Alleen richtte het af op een verkeerde auto.MVB schreef: 02 feb 2024, 14:32 Misschien was het wel terecht dat ze boos was maar de uiting van de boosheid (op een motorkap gaan liggen) niet zo handig.
Aanleiding was dat een auto voor ons, terwijl mevrouw (volgens runners die er al stonden) bezig was een paard te verkopen.
Auto voor ons begon te toeteren (die hadden het paard ook niet gezien) en het paard schrok + mevrouw boos.
Kortom, 100% terecht dat ze boos of geïrriteerd reageerde.
Echter reed die auto nadat ze flipte door en daarachter stond ik.
Verder precies wat Eric zegt, dit is echt de eerste nare ervaring ooit ermee. De rest van de week liepen scholen leeg met kinderen die hele dagen aan het zwaaien waren, stonden ouderen buiten hun huis te zwaaien en stonden er halverwege zelfs een paar friezen die geëmigreerd waren naar Zweden met een vrachtwagen (met zwaailichten aan) te zwaaien met een Nederlandse & Friesche vlag.
Kortom, echt 99,9% vind het leuk. En deze vrouw had 100% reden om geïrriteerd te zijn.
MVB schreef: 02 feb 2024, 14:32 Maar jij als ultieme petrolhead en succesvolle Ferrari eigenaar zal wel een iets ander wereldbeeld hebben.




- Estoque
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Bouwen aan betrouwbaarheid
Betrouwbaarheid, of het gebrek daar aan. Dat gaan we dit jaar fixen aan de Cherokee.
Hoewel er nog wat terreindagen op de planning stonden, is het vertrouwen in de Cherokee dermate laag dat ik mij niet durf te committeren aan inschrijfgeld voor evenementen.
En net zoals je eigen geestelijke gesteldheid, is de betrouwbaarheid van een XJ het beste op te lossen door een bankpasje aan het werk te zetten.
Omdat in europa zo'n beetje niemand echt problemen heeft met XJ's, of ze allemaal veel beter kunnen solderen en sleutelen dan ik, heb ik m'n zoektocht naar betrouwbaarheid in Amerika voortgezet.
Alle vitale elektronica moet op de schop namelijk. Dus allereerst de webshop van Jeepcables.com geraadpleegd voor de basis-elektronica.
Eerste aankoop:

Geupgrade kabels voor het laadsysteem onder de kap. zoals op de kabels te zien is, staat duidelijk aangegeven waar welke kabel aangesloten moet worden. Slimme Yanks...
Alle kabels zijn dikker, gesoldeerd en zijn bemeten op veelvuldig lier-gebruik en hogere ampères voor je grotere dynamo.
Op deze basis kunnen we dan verder borduren.
Verder, nieuwe kabelboom voor de verlichting van de XJ.

Standaard heeft een XJ geen relais die de verlichting in- en uitschakelen.
Maar in het dashboard zit een trekschakelaar die fysiek contact maakt tussen de juiste polen. Echt een voor-oorlogs kutsysteem.
Corrosie, ouderdom, slechte aftermarket vervangingsdelen en een beunhaas van een eigenaar die voor mij met dit stukje kabeldrama is bezig geweest, heeft mij doen te besluiten zoiets zelf te bouwen. Tot ik bij de zelfde amerikanen als de kabelset hierboven, dit kant-en-klare kabelboompje zag.
2 relais, gewoon aansluiten op de standaard lamp-connectoren en een 12v bron. En ook het dat hoopje elektrische treurnis is hopelijk verleden tijd.
Enige probleem; ruimte onder de kap is beperkt.

Zoals links van het midden te zien is. heb ik al 3 relais hangen op de enige plek waar ik eenvoudig bij kan. Daaronder zit een door mij aangelegde zekeringkast voor alle accessoires, dus we moeten maar even plek zoeken voor deze 2 relais. De makers van de kabelset raden die plek namelijk aan voor hun relais en daar zijn de kabellengtes ook naar.
Nu hoor ik jullie denken, maar Rutger. Als je elektronica problemen hebt, en je hebt zelf de elektronica aangelegd. Zou daar dan een verband tussen kunnen zitten?
Ja! dat zou kunnen. Maar ik ben echt zeker van m'n zaak dat ik het goed heb gedaan.
Het heeft immers al 3 terreindagen, water, zand en 1 carbagerun foutloos gepresteerd.
Hoe zeker ben ik van mijn zaak?
Nou zo zeker:

In m'n digitale kruistocht in de USA, kwam ik deze Relais-gestuurde schakeldoos tegen.
12 functies, 12 relais, 12 zekeringen en een schakelpaneel met 12 knoppen.
Vosswitch.com maakt het en het wordt verkocht via Amazon. Duurde wel 2,5 maand voordat het verstuurd werd, maar uiteindelijk is het binnen.
Omdat ik alle accessoires nu, en in de toekomst, buiten de standaard elektronica van de auto wil houden. Was ik op zoek naar een mooie relaisdoos met schakelpaneel. Heel veel opties zijn er niet als je iets niet-solidstate-uit-china wil hebben. Dus zodoende bij deze optie gekomen.
Mijn voorkeur ging naar iets met echte relais, simpelweg vanwege het feit dat ik Solidstate niet kan vervangen in de koude nachten van Zweden of omstreken. Hier plop ik gewoon een nieuw bosch relais in als het sneuvelt, en je bent weer op weg.
Tevens zijn alle relais individueel gezekerd.
Solidstate zou ik wel vertrouwen als het van een hoogwaardig merk is, maar de 200,- euro bordjes geven mij dat vertrouwen niet.
En om nou een heel PDM systeem aan te leggen voor een paar accessoires, dat vind ik ook wat overkill. Het is natuurlijk wel een bugdet-build.
De hele relaisdoos is aan te sturen met het 12-knoppige paneeltje dat je ook op de foto ziet. Er gaat dus straks maar 1 kabel de auto in, ipv voor elke schakelaar 2 of 3. Je kunt hem ook instellen op flits-modus, momentary, aan/uit en wat kleuren.
Welke functies ga ik gebruiken:
[Momentary] - Lier in
[Momentary] - Lier Uit
[Momentary] - Startmotor Backup
[On/Off] - Verlichting
[On/Off] - E-Fan
[On/Off] - Verstraler
[On/Off] - DRL
[On/Off] - Binnenverlichting Rood
[On/Off] - Binnenverlichting Wit
Dan heb ik nog 3 functies over, voor de eventuele sperren / compressor / extra verlichting die vast nog wel gaat komen.
Waar waren we ook alweer gebleven? Owja, betrouwbaarheid.

Geintje, blok en bak verkocht. Dus moest ik nog even uit de witte XJ janken.
De Witte Cherokee heeft ook nog best strak leren interieur. Iets wat bij de achterbank in de blauwe XJ hoort.
Maar het is elektrisch verstelbaar, dus dat valt af. ik wil geen extra elektra
Wat dan wel qua stoelen?
Mijn zus kocht vorig jaar een heel erg leuke gouden classic mini. Daar zaten 2 lederen recaro's in, die plaats moeten maken voor een setje echte kuipen. Dus na een snelle pas-sessie, besloten deze in de Cherokee te bouwen.
Hebben we het allemaal leer (wat handig is met modder) en kunnen we beter zitten t.o.v. de standaard stoelen.
Even vakkundig wat stoeien met kokertjes, zodat we tot de juiste hoogte en hoek komen..

Paar rondjes met het lasapparaat en de spuitbus verder, en we hebben één van de twee stoelen op de stoelframes staan.
Stoel kan ook verder naar achteren dan standaard, dus ook Nederlanders kunnen nu comfortabel zitten in de XJ.

Tevens hier goed te zien, dat ik de elektra-storing van het grootlicht op het spoor ben. Hierover in een volgende update meer, want ik heb de onderdelen allemaal nog niet binnen.
Nu we weer goed kunnen zitten, ook maar even nadenken over de plek van het schakelpaneel.
Het liefst alles binnen handbereik...

En als we dan toch aan het zoeken zijn naar Ruimte, ook maar even een plekje vinden voor de relaisbox.
Gevonden:

Even tekenen op karton:

Het betere knip- plak en vouwwerk verder:

Alles overnemen op 2mm aluminium:

Knippen, slijpen en zetten:

Folie eraf, randbescherming er op:

Vosswitch erop, kabelklemmen er op en klaar:

en het geheel:

Kabel wordt nog beter weggewerkt zodra de koplampkabels hun plek hebben gevonden.
Dan moet het hele front gedemonteerd worden, dus werk ik deze kabels ook wat mooier weg.
En toen was het weekend weer voorbij... :S
Hoewel er nog wat terreindagen op de planning stonden, is het vertrouwen in de Cherokee dermate laag dat ik mij niet durf te committeren aan inschrijfgeld voor evenementen.
En net zoals je eigen geestelijke gesteldheid, is de betrouwbaarheid van een XJ het beste op te lossen door een bankpasje aan het werk te zetten.
Omdat in europa zo'n beetje niemand echt problemen heeft met XJ's, of ze allemaal veel beter kunnen solderen en sleutelen dan ik, heb ik m'n zoektocht naar betrouwbaarheid in Amerika voortgezet.
Alle vitale elektronica moet op de schop namelijk. Dus allereerst de webshop van Jeepcables.com geraadpleegd voor de basis-elektronica.
Eerste aankoop:

Geupgrade kabels voor het laadsysteem onder de kap. zoals op de kabels te zien is, staat duidelijk aangegeven waar welke kabel aangesloten moet worden. Slimme Yanks...

Alle kabels zijn dikker, gesoldeerd en zijn bemeten op veelvuldig lier-gebruik en hogere ampères voor je grotere dynamo.
Op deze basis kunnen we dan verder borduren.
Verder, nieuwe kabelboom voor de verlichting van de XJ.

Standaard heeft een XJ geen relais die de verlichting in- en uitschakelen.
Maar in het dashboard zit een trekschakelaar die fysiek contact maakt tussen de juiste polen. Echt een voor-oorlogs kutsysteem.
Corrosie, ouderdom, slechte aftermarket vervangingsdelen en een beunhaas van een eigenaar die voor mij met dit stukje kabeldrama is bezig geweest, heeft mij doen te besluiten zoiets zelf te bouwen. Tot ik bij de zelfde amerikanen als de kabelset hierboven, dit kant-en-klare kabelboompje zag.
2 relais, gewoon aansluiten op de standaard lamp-connectoren en een 12v bron. En ook het dat hoopje elektrische treurnis is hopelijk verleden tijd.
Enige probleem; ruimte onder de kap is beperkt.

Zoals links van het midden te zien is. heb ik al 3 relais hangen op de enige plek waar ik eenvoudig bij kan. Daaronder zit een door mij aangelegde zekeringkast voor alle accessoires, dus we moeten maar even plek zoeken voor deze 2 relais. De makers van de kabelset raden die plek namelijk aan voor hun relais en daar zijn de kabellengtes ook naar.
Nu hoor ik jullie denken, maar Rutger. Als je elektronica problemen hebt, en je hebt zelf de elektronica aangelegd. Zou daar dan een verband tussen kunnen zitten?
Ja! dat zou kunnen. Maar ik ben echt zeker van m'n zaak dat ik het goed heb gedaan.
Het heeft immers al 3 terreindagen, water, zand en 1 carbagerun foutloos gepresteerd.
Hoe zeker ben ik van mijn zaak?
Nou zo zeker:


In m'n digitale kruistocht in de USA, kwam ik deze Relais-gestuurde schakeldoos tegen.
12 functies, 12 relais, 12 zekeringen en een schakelpaneel met 12 knoppen.
Vosswitch.com maakt het en het wordt verkocht via Amazon. Duurde wel 2,5 maand voordat het verstuurd werd, maar uiteindelijk is het binnen.
Omdat ik alle accessoires nu, en in de toekomst, buiten de standaard elektronica van de auto wil houden. Was ik op zoek naar een mooie relaisdoos met schakelpaneel. Heel veel opties zijn er niet als je iets niet-solidstate-uit-china wil hebben. Dus zodoende bij deze optie gekomen.
Mijn voorkeur ging naar iets met echte relais, simpelweg vanwege het feit dat ik Solidstate niet kan vervangen in de koude nachten van Zweden of omstreken. Hier plop ik gewoon een nieuw bosch relais in als het sneuvelt, en je bent weer op weg.
Tevens zijn alle relais individueel gezekerd.
Solidstate zou ik wel vertrouwen als het van een hoogwaardig merk is, maar de 200,- euro bordjes geven mij dat vertrouwen niet.
En om nou een heel PDM systeem aan te leggen voor een paar accessoires, dat vind ik ook wat overkill. Het is natuurlijk wel een bugdet-build.
De hele relaisdoos is aan te sturen met het 12-knoppige paneeltje dat je ook op de foto ziet. Er gaat dus straks maar 1 kabel de auto in, ipv voor elke schakelaar 2 of 3. Je kunt hem ook instellen op flits-modus, momentary, aan/uit en wat kleuren.
Welke functies ga ik gebruiken:
[Momentary] - Lier in
[Momentary] - Lier Uit
[Momentary] - Startmotor Backup
[On/Off] - Verlichting
[On/Off] - E-Fan
[On/Off] - Verstraler
[On/Off] - DRL
[On/Off] - Binnenverlichting Rood
[On/Off] - Binnenverlichting Wit
Dan heb ik nog 3 functies over, voor de eventuele sperren / compressor / extra verlichting die vast nog wel gaat komen.
Waar waren we ook alweer gebleven? Owja, betrouwbaarheid.

Geintje, blok en bak verkocht. Dus moest ik nog even uit de witte XJ janken.
De Witte Cherokee heeft ook nog best strak leren interieur. Iets wat bij de achterbank in de blauwe XJ hoort.
Maar het is elektrisch verstelbaar, dus dat valt af. ik wil geen extra elektra

Wat dan wel qua stoelen?
Mijn zus kocht vorig jaar een heel erg leuke gouden classic mini. Daar zaten 2 lederen recaro's in, die plaats moeten maken voor een setje echte kuipen. Dus na een snelle pas-sessie, besloten deze in de Cherokee te bouwen.
Hebben we het allemaal leer (wat handig is met modder) en kunnen we beter zitten t.o.v. de standaard stoelen.
Even vakkundig wat stoeien met kokertjes, zodat we tot de juiste hoogte en hoek komen..

Paar rondjes met het lasapparaat en de spuitbus verder, en we hebben één van de twee stoelen op de stoelframes staan.
Stoel kan ook verder naar achteren dan standaard, dus ook Nederlanders kunnen nu comfortabel zitten in de XJ.

Tevens hier goed te zien, dat ik de elektra-storing van het grootlicht op het spoor ben. Hierover in een volgende update meer, want ik heb de onderdelen allemaal nog niet binnen.
Nu we weer goed kunnen zitten, ook maar even nadenken over de plek van het schakelpaneel.
Het liefst alles binnen handbereik...

En als we dan toch aan het zoeken zijn naar Ruimte, ook maar even een plekje vinden voor de relaisbox.
Gevonden:

Even tekenen op karton:

Het betere knip- plak en vouwwerk verder:

Alles overnemen op 2mm aluminium:

Knippen, slijpen en zetten:

Folie eraf, randbescherming er op:

Vosswitch erop, kabelklemmen er op en klaar:

en het geheel:

Kabel wordt nog beter weggewerkt zodra de koplampkabels hun plek hebben gevonden.
Dan moet het hele front gedemonteerd worden, dus werk ik deze kabels ook wat mooier weg.
En toen was het weekend weer voorbij... :S
- Martijn M
- Berichten: 3695
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Bouwen aan betrouwbaarheid
Mooi werk weer! Handig zo'n schakelbord.
-
- Berichten: 4458
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Bouwen aan betrouwbaarheid
Goed bezig geweest weer!
- Elise
- Berichten: 8902
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Bouwen aan betrouwbaarheid
Ik heb altijd begrepen dat de boel juist niet gesoldeerd moeten worden, maar geperst, omdat die solderingen kunnen breken.Estoque schreef: 04 mar 2024, 14:03 Alle kabels zijn dikker, gesoldeerd en zijn bemeten op veelvuldig lier-gebruik en hogere ampères voor je grotere dynamo.
Verder goed bezig


- Estoque
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Bouwen aan betrouwbaarheid
Ze zijn eerst gekrompen, vervolgens gesoldeerd.Elise schreef: 04 mar 2024, 19:39Ik heb altijd begrepen dat de boel juist niet gesoldeerd moeten worden, maar geperst, omdat die solderingen kunnen breken.Estoque schreef: 04 mar 2024, 14:03 Alle kabels zijn dikker, gesoldeerd en zijn bemeten op veelvuldig lier-gebruik en hogere ampères voor je grotere dynamo.
Verder goed bezig![]()
![]()
Maar het kan allemaal marketing BS zijn, maar ik word gelukkig van dit soort upgrades

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Bouwen aan betrouwbaarheid
Mooi gefabriceerd! (En complimenten op je schrijfstijl, leest lekker weg.
)

- Martijn_bmw
- Berichten: 28839
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
- Estoque
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!
Deze post is een update post over de afgelopen weken.
Er is wel iets meer tijd in de elektra gaan zitten dan dat ik op voorhand had durven denken.
Na de vorige post, zat dus de relaisdoos op z'n plek. Maar toen begon het leuke werk van passen, meten, kabels verleggen, verlengen, krimpen en monteren pas.
Eerst alle oude relais-zooi eruit.

En voordat jullie dingen: "wat is dat ding smerig onder de kap!" klopt. Voelt goed!
Onderaan op de foto is goed te zien hoe de oude bende er in zat. Wel aangelegd door mij, maar het resultaat van gestructureerd beginnetje maken. Vervolgens functies uitbreiden, meer ruimte nodig hebben, 'oh dit kan er ook nog wel bij' en als ik hier een wat langere bout in draai heb ik groot massa punt. En vervolgens elektra problematiek opsnorren in zweden
Dus dat hele zwikkie draden, relais en zekeringhouders losgeschroefd en geknipt en in de ton geflikkerd.

Even een close-up, zodat jullie allemaal wat beter slapen, wetende dat ook ik soms een enorme beunhaas ben.
Wat je ziet:
- 3x Relais (Verstralers, 12v socket & E-fan)
- Zekeringdoos (Verstralers, 12v socket, E-fan, binnenverlichting Rood & Wit)
- Kabels, die andere functies hebben gekregen tijdens de bumper/lampwissel. Dus een simpele her-pin hebben gekregen.
- Gele kastje is de afstandsbediening voor de lier.
- Zand
Toen alles eruit was, de kabels die ik ging behouden gelabeld waren en een nieuwe route gevonden hadden onder de kap, begonnen met de eerste kabels naar de nieuwe relaisdoos.


Tegelijkertijd ook gelijk begonnen met het netjes routen en opknopen van de kabels.
En toen ik de eerste kabels netjes opgeknoopt had, kwam ik tot de conclusie dat ik witte kabels afschuwelijk vond onder de kap.
Mijn voorraad 2-aderige kabels was dusdanig beperkt dat ik enkel zwart/wit had. Dus vandaar m'n keuze om met wit verder te werken als Plus, en zwart als Massa.

Dus alles weer losgehaald, sleeves gemaakt en alles weer netjes met krimpkous afgewerkt.
En vanaf dit moment (ik had hier 3 functies aangesloten) is het aantal foto's sterk verminderd. Om de simpele reden; veel herhalend uitzoekwerk.
Op de foto hierboven is de kabelboom van de verlichting te zien.
Deze uit elkaar gehaald om de nieuwe relaisdoos op aan te sluiten en te zorgen dat ik grootlicht etc juist schakel.
Omdat ik nu met de relaisdoos/knoppenpaneel de gewone verlichting aanzet, groot licht bedien en de verstralers bedien, kan ik als ik het fout doe ook gewoon + groot licht in één keer aanzetten. (dat beide tegelijkertijd aan gaan).
En om dat hele proces te vergemakkelijken, heb ik ook nog de nieuwe kabelboom die de verlichting regelt, maar die ontvangt zijn signaal vanuit de oude kabelboom.
(de nieuwe kabelboom, druk je met een stekker in de oude lamp-stekker die achterop de H7 lampen gaat. Die voedt de nieuwe kabelboom met eigen relais en regelt dus ook zelf het groot licht aan/uit bij gewoon licht en andersom)
Wat ik eigenlijk moest doen is dus gewoon de relaisdoos aansluiten op de oude kabelboom, maar doordat ik dacht dat dat allemaal moeilijk zou zijn met groot/gewoon licht schakelen, heb ik er veel te lang en moeilijk over nagedacht. Achteraf regelt dat ding zelf gewoon alles door 2 relais te gebruiken. 1 voor grootlicht, 1 voor gewoon licht. (stelt geen kloten voor, maar achteraf is mooi wonen)
Vervolgens kwam deze gek op het idee om de Cherokee te voorzien van wat amerikaanse luxe. Namelijk Cornerlights!
Die gekke amerikanen hebben namelijk voor de europese markt gewoon de zelfde reflectoren gebruikt, alleen dan niet voorzien van lamp-houders voor de 12v pitjes.
Bij een amerikaanse Cherokee zitten in de reflectoren (die naast de koplampen staan, maar dus niet de knipperlichten zijn) bovenin gewoon pitjes met een lampje.

Föhn + Stanleymes + 2 minuten werk is een lamp in 2 delen:

Lampje er in gebonjourd:

Kabelboompje gefabriekt, reflectoren weer aan elkaar gekit en een beetje tape om de boel bij elkaar te houden tijdens het droogproces:

Toen het front er weer op getobbedanst.
Aan de hoeveelheid afgeknipte tyraps, kabeltjes en stekkers op de grond is wel te zien hoeveel revisies het gekost heeft

(ik denk al met al dat er op dit punt zo'n 12 - 14 uur aan elektra werk in zit)
Toen het luchtfilter en dergelijke weer gemonteerd. Dit is ook het eerste moment dat alles daadwerkelijk aangesloten was en werkte.

En dan zijn we er nog niet, want aan de binnenkant is het nog één grote bende.
Voordat je kunt beginnen met het opruimen van de bende, is het makkelijker om een nog grotere bende te maken.
Dus op de plek waar de oorspronkelijke lampschakelaar zat, wou ik heel graag een massa-slot hebben waar ook de lier op zit. Zodat ik in het geval van een op hol geslagen lier, alles in 1x uit kan zetten. Daarnaast ter anti-diefstal, want mijn oorspronkelijke massa-slot zat op de accu-pool onder de kap. En als Jeep eigenaar een ochtend niet beginnen onder de motorkap is pure winst.
Kortom, dashboard los halen.
- Plek aftapen om een plaatje te knippen.

- Kabels trekken en krimpen:

- Rondje knikkerbus, gaten tappen en monteren:

Enige nadeel nu, is dat de klok zich telkens reset naar 0:00 uur en de voorkeurszenders op de radio kwijt zijn.
Voordeel is dat die klok toch niet meer leesbaar is en dat we Bluetooth gebruiken op de radio.
Vervolgens begonnen met het afbouwen van het stuur, dashboard en de bekabeling in de middenconsole (voor het knoppenpaneel van de relaisdoos). Geen foto's van, omdat het laat was.
Maar uiteindelijk, om 20:30 uur gisteravond stond de Cherokee voor het eerst in 2 maand tijd weer rijdbaar buiten.

Ik blijf het een stoer ding vinden om te zien.
Mooi van ver, ver van mooi.
Na het opruimen binnendoor huiswaarts gereden. "Alles" werkt als een zonnetje, met uitzondering van de Radio & 12v stekker, maar daar verwacht ik een kapotte zekering van. Gezien die in een Cherokee op de zelfde zekering zitten, moet ik nog even bekijken.
Onderweg nog even foto geschoten van de knoppendoos in het interieur:

Hier is op te zien welke functies ik er nu in heb zitten:
[Highbeam] = Grootlicht
[Fan 1] = E-Fan
[Master] = Lichtschakelaar Aan/uit
[Cabin] = Witte interieurlampen
[Roof] = Ledbalk boven de voorruit
[Running] = Rijverlichting in Ledbalk boven de voorruit
[Side Marker] = Oranje verlichting in de hoeken
[Stealth] = Rode interieurverlichting
Ik heb nog 4 knoppen/functies over. Die komen vanzelf.
Wat wel leuk is om te vermelden, is dus dat je zelf combinaties kunt instellen met deze knoppendoos.
Je kunt dus functies koppelen.
Als ik op [High Beam] druk, gaat enkel het groot-licht in de koplampen aan. De Ledbalk niet.
Als ik op [Roof] druk, gaat zowel de ledbak, als het groot licht in de koplampen aan.
Ik kan ze dus los van elkaar bedienen, maar ook gecombineerd.
Zaken die je verder kunt instellen:
- Achtergrond kleur knoppenpaneel (Wit, Rood, Groen, Blauw)
- Vast / Momentary / 3 verschillende flits-intervallen
- Aan/uit schakelen met knop, of met contact. (op dit moment gaat als ik de auto op contact zet, alle functies die aan waren weer branden). Als ik hem uit zet, gaat dus ook alle verlichting etc uit.
- LVCO (Low Voltage Cut Off beveiliging).
Inmiddels staat de Cherokee thuis en moeten er nog een aantal, minder dringende zaken gebeuren.
- Neutral Safety Switch schoonmaken (dit is dus de reden dat hij soms niet wil starten, kwam ik gister achter)
- 12v & Radio weer werkend maken.
- Extra 12v aansluiting aansluiten
verder staat het spuiten van de auto nog op de planning, maar dat hoeft van mij dit jaar niet meer. Ik wil nu gewoon weer beetje rijden met het ding.
DOEG!
Er is wel iets meer tijd in de elektra gaan zitten dan dat ik op voorhand had durven denken.
Na de vorige post, zat dus de relaisdoos op z'n plek. Maar toen begon het leuke werk van passen, meten, kabels verleggen, verlengen, krimpen en monteren pas.
Eerst alle oude relais-zooi eruit.

En voordat jullie dingen: "wat is dat ding smerig onder de kap!" klopt. Voelt goed!
Onderaan op de foto is goed te zien hoe de oude bende er in zat. Wel aangelegd door mij, maar het resultaat van gestructureerd beginnetje maken. Vervolgens functies uitbreiden, meer ruimte nodig hebben, 'oh dit kan er ook nog wel bij' en als ik hier een wat langere bout in draai heb ik groot massa punt. En vervolgens elektra problematiek opsnorren in zweden

Dus dat hele zwikkie draden, relais en zekeringhouders losgeschroefd en geknipt en in de ton geflikkerd.

Even een close-up, zodat jullie allemaal wat beter slapen, wetende dat ook ik soms een enorme beunhaas ben.
Wat je ziet:
- 3x Relais (Verstralers, 12v socket & E-fan)
- Zekeringdoos (Verstralers, 12v socket, E-fan, binnenverlichting Rood & Wit)
- Kabels, die andere functies hebben gekregen tijdens de bumper/lampwissel. Dus een simpele her-pin hebben gekregen.
- Gele kastje is de afstandsbediening voor de lier.
- Zand
Toen alles eruit was, de kabels die ik ging behouden gelabeld waren en een nieuwe route gevonden hadden onder de kap, begonnen met de eerste kabels naar de nieuwe relaisdoos.


Tegelijkertijd ook gelijk begonnen met het netjes routen en opknopen van de kabels.
En toen ik de eerste kabels netjes opgeknoopt had, kwam ik tot de conclusie dat ik witte kabels afschuwelijk vond onder de kap.
Mijn voorraad 2-aderige kabels was dusdanig beperkt dat ik enkel zwart/wit had. Dus vandaar m'n keuze om met wit verder te werken als Plus, en zwart als Massa.

Dus alles weer losgehaald, sleeves gemaakt en alles weer netjes met krimpkous afgewerkt.
En vanaf dit moment (ik had hier 3 functies aangesloten) is het aantal foto's sterk verminderd. Om de simpele reden; veel herhalend uitzoekwerk.
Op de foto hierboven is de kabelboom van de verlichting te zien.
Deze uit elkaar gehaald om de nieuwe relaisdoos op aan te sluiten en te zorgen dat ik grootlicht etc juist schakel.
Omdat ik nu met de relaisdoos/knoppenpaneel de gewone verlichting aanzet, groot licht bedien en de verstralers bedien, kan ik als ik het fout doe ook gewoon + groot licht in één keer aanzetten. (dat beide tegelijkertijd aan gaan).
En om dat hele proces te vergemakkelijken, heb ik ook nog de nieuwe kabelboom die de verlichting regelt, maar die ontvangt zijn signaal vanuit de oude kabelboom.
(de nieuwe kabelboom, druk je met een stekker in de oude lamp-stekker die achterop de H7 lampen gaat. Die voedt de nieuwe kabelboom met eigen relais en regelt dus ook zelf het groot licht aan/uit bij gewoon licht en andersom)
Wat ik eigenlijk moest doen is dus gewoon de relaisdoos aansluiten op de oude kabelboom, maar doordat ik dacht dat dat allemaal moeilijk zou zijn met groot/gewoon licht schakelen, heb ik er veel te lang en moeilijk over nagedacht. Achteraf regelt dat ding zelf gewoon alles door 2 relais te gebruiken. 1 voor grootlicht, 1 voor gewoon licht. (stelt geen kloten voor, maar achteraf is mooi wonen)
Vervolgens kwam deze gek op het idee om de Cherokee te voorzien van wat amerikaanse luxe. Namelijk Cornerlights!
Die gekke amerikanen hebben namelijk voor de europese markt gewoon de zelfde reflectoren gebruikt, alleen dan niet voorzien van lamp-houders voor de 12v pitjes.
Bij een amerikaanse Cherokee zitten in de reflectoren (die naast de koplampen staan, maar dus niet de knipperlichten zijn) bovenin gewoon pitjes met een lampje.

Föhn + Stanleymes + 2 minuten werk is een lamp in 2 delen:

Lampje er in gebonjourd:

Kabelboompje gefabriekt, reflectoren weer aan elkaar gekit en een beetje tape om de boel bij elkaar te houden tijdens het droogproces:

Toen het front er weer op getobbedanst.
Aan de hoeveelheid afgeknipte tyraps, kabeltjes en stekkers op de grond is wel te zien hoeveel revisies het gekost heeft


(ik denk al met al dat er op dit punt zo'n 12 - 14 uur aan elektra werk in zit)
Toen het luchtfilter en dergelijke weer gemonteerd. Dit is ook het eerste moment dat alles daadwerkelijk aangesloten was en werkte.

En dan zijn we er nog niet, want aan de binnenkant is het nog één grote bende.
Voordat je kunt beginnen met het opruimen van de bende, is het makkelijker om een nog grotere bende te maken.
Dus op de plek waar de oorspronkelijke lampschakelaar zat, wou ik heel graag een massa-slot hebben waar ook de lier op zit. Zodat ik in het geval van een op hol geslagen lier, alles in 1x uit kan zetten. Daarnaast ter anti-diefstal, want mijn oorspronkelijke massa-slot zat op de accu-pool onder de kap. En als Jeep eigenaar een ochtend niet beginnen onder de motorkap is pure winst.
Kortom, dashboard los halen.
- Plek aftapen om een plaatje te knippen.

- Kabels trekken en krimpen:

- Rondje knikkerbus, gaten tappen en monteren:

Enige nadeel nu, is dat de klok zich telkens reset naar 0:00 uur en de voorkeurszenders op de radio kwijt zijn.
Voordeel is dat die klok toch niet meer leesbaar is en dat we Bluetooth gebruiken op de radio.
Vervolgens begonnen met het afbouwen van het stuur, dashboard en de bekabeling in de middenconsole (voor het knoppenpaneel van de relaisdoos). Geen foto's van, omdat het laat was.
Maar uiteindelijk, om 20:30 uur gisteravond stond de Cherokee voor het eerst in 2 maand tijd weer rijdbaar buiten.

Ik blijf het een stoer ding vinden om te zien.
Mooi van ver, ver van mooi.
Na het opruimen binnendoor huiswaarts gereden. "Alles" werkt als een zonnetje, met uitzondering van de Radio & 12v stekker, maar daar verwacht ik een kapotte zekering van. Gezien die in een Cherokee op de zelfde zekering zitten, moet ik nog even bekijken.
Onderweg nog even foto geschoten van de knoppendoos in het interieur:

Hier is op te zien welke functies ik er nu in heb zitten:
[Highbeam] = Grootlicht
[Fan 1] = E-Fan
[Master] = Lichtschakelaar Aan/uit
[Cabin] = Witte interieurlampen
[Roof] = Ledbalk boven de voorruit
[Running] = Rijverlichting in Ledbalk boven de voorruit
[Side Marker] = Oranje verlichting in de hoeken
[Stealth] = Rode interieurverlichting
Ik heb nog 4 knoppen/functies over. Die komen vanzelf.
Wat wel leuk is om te vermelden, is dus dat je zelf combinaties kunt instellen met deze knoppendoos.
Je kunt dus functies koppelen.
Als ik op [High Beam] druk, gaat enkel het groot-licht in de koplampen aan. De Ledbalk niet.
Als ik op [Roof] druk, gaat zowel de ledbak, als het groot licht in de koplampen aan.
Ik kan ze dus los van elkaar bedienen, maar ook gecombineerd.
Zaken die je verder kunt instellen:
- Achtergrond kleur knoppenpaneel (Wit, Rood, Groen, Blauw)
- Vast / Momentary / 3 verschillende flits-intervallen
- Aan/uit schakelen met knop, of met contact. (op dit moment gaat als ik de auto op contact zet, alle functies die aan waren weer branden). Als ik hem uit zet, gaat dus ook alle verlichting etc uit.
- LVCO (Low Voltage Cut Off beveiliging).
Inmiddels staat de Cherokee thuis en moeten er nog een aantal, minder dringende zaken gebeuren.
- Neutral Safety Switch schoonmaken (dit is dus de reden dat hij soms niet wil starten, kwam ik gister achter)
- 12v & Radio weer werkend maken.
- Extra 12v aansluiting aansluiten
verder staat het spuiten van de auto nog op de planning, maar dat hoeft van mij dit jaar niet meer. Ik wil nu gewoon weer beetje rijden met het ding.
DOEG!
- Philipoo
- Berichten: 5007
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!
Fix er een ejection seat bij.
- Sabberjoch
- Berichten: 663
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!
Ejection motorkap is wellicht handiger

- Arthur
- Berichten: 43505
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!
Wat een werk, respect!
- Estoque
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!
De laatste dag van m'n zomervakantie. Een belachelijk trage zondag met enkel de MotoGP en Formule 1 op de planning.
De werklaptop voor het eerst in 3 weken weer aangeslingerd, (hij doet het helaas :S, dus morgen echt weer werken :sadleef:) en de mijzelf weer een beetje bekend maken met alle bullshit die ik normaliter online bezoek.
Zo ook het rondje DF! Dus tijd voor een update op de doos der dozen, de Cherokee.
Ik heb niet helemaal stil gezeten de laatste tijd. Maar qua Cherokee was het aardig rustig.
Toen de Cherokee het weer deed, heb ik eerst mijn Supermotard onder handen genomen. Even een nieuwe look, omdat ik dat elk seizoen doe. Dit keer zijn we lekker Retro gegaan met de Honda.

Vervolgens kocht ik eindelijk m'n eerste huis. Dus ben ik de avonden daar vast begonnen met personaliseren/opknappen/etc.
En de afgelopen 3 weken "vakantie" ook daar doorgebracht. Mijn CV kan ik dus nu uitbreiden met de vaardigheden:
- Stucadoor
- Electriciën
- Ikea Monteur
- Keukeninstallateur
- Schilder
- Witgoedspecialist
- Verwarmingsmonteur
- Installateur
- Behanger
- Interieurverzorger
Zoals het nu lijkt, haal ik midden oktober om er in te gaan.
en tussendoor veel gewerkt. Mijn vader en broer waren de 3 weken voor mijn vakantie op hun vakanties. Dus was ik een mannetje-van-alles op 3 locaties.
Maar Anyway, Cherokee!
Zoals in m'n vorige post te lezen is, deed/doet de elektra het.
Echter, enkel de radio en de kachelventilator deden het niet. Opzich geen probleem met de zomer in het vooruitzicht, dus dat zien we later wel.
Toen eenmaal de Cherokee weer thuis stond, ging deze weer in de roulering mee van auto's waarmee m'n zus naar het werk ging.
M'n zus heeft namelijk voor een vrouw belachelijk veel "mechanische sympathie" , maar in vergelijking met mij is dat nogal wat minder. Dus dat is de beste persoon om de Cherokee te testen/gebruiken. Want dan komt alles aan het licht wat er wel en niet deugd, maar ook wat "vervelend" en "Raar" is.
Het duurde een aantal dagen, maar toen kwam toch de eerste klacht van de ontbrekende kachelventilator en de niet werkende radio.
Opzich niet echt een probleem voor mij, want ik had m'n M3 als backup als de Amarok ergens anders was dan ik. Maar toen die uitviel (zie dat topic, voor meer info) moest ook ik soms de cherokee meenemen.
Ja en dan is een probleem, natuurlijk wel een probleem dat gefixt moet worden.
Dus met de M3 weg, werd de cherokee op de plek gezet. (met een kartonnetje onder de carterpan, want hij lekt weer eens) en onderworpen aan een grote doormeetactie.

Dus zekeringbox open, zekeringen controleren en de zekering voor de ventilator & radio was inderdaad kapot.
Nou die zoekactie was natuurlijk snel verholpen, dus *plop* nieuwe 5a zakering erin en *pats* gelijk weer kapot.
Auto van het contact, zekering eruit. Nieuwe zekering erin; Heel!
Auto op contact; *Pats*! zekering kapot.
Hmmm......
(dit tafereel herhaalde zich +- 5x, toen ik echt doorhad dat er iets niet klopte :p)
Wat hierna volgde, waren 3 avonden van demonteren, doormeten, uitsluiten, schoonmaken (de zekeringdoos-stekker was sinds 1993 niet uit elkaar geweest, en daar zat ongelovelijk veel zooi en corrosie in). Heel het dashboard is eruit geweest, alle tellers etc nagelopen. Nieuwe radio erin (want de oude was toch niet zo fijn) etc.
Tot uiteindelijk alles weer in elkaar zat en de zekering heel bleef. Maar toen deed de gehele relaisbox het niet meer.
Een snelle zoektocht onder het dashboard verder, en toen bleek de aanvoerdraad van de relaisbox nog niet aan gesloten te zijn. En zodra ik die aansluitte, knalde de oorspronkelijk foutieve zekering er weer doorheen.
Allereerst voelde ik mij natuurlijk een sukkel, 3 avonden werk en 0 progressie.
van andere kant, ik had de dader nu wel te pakken. En wat bleek?
Ik heb tijdens het inbundelen van de gehele kabelboom, 2 kabels met elkaar verward. En dus kwam er bij het opstarten van de relaisdoos, ruim 30A op een 5A zekering te staan. 2 kabels verwisseld; klaar!
Sinds dat moment deed hij het weer fantastisch! Door het uitvallen van m'n M3, de Cherokee maar meegenomen naar de Track-avond-bbq waar wel meer DF'ers waren;

Zie hier 2 verhoogde auto's en 1 witte BMW.
Verder vooral met de cherokee gespeeld en gebruikt als "Bouwauto". Zo heerlijk om gewoon alle zooi van de bouwmarkt in de auto te gooien zonder dat het uitmaakt of de auto smerig wordt van binnen. <3
Verder vooral veel gespeeld met de auto.
Hond achterin, grens over, zandgat in. Hond eruit en spelen met de cherokee.



Video van hoe hij nu klinkt:
https://imgur.com/K9LA9FQ
(Bult op kun je hem goed horen)
Nou, was dat een hele update waard? Nee.
Wat wel update-waardig is, is dat de Cherokee begin februari 2025 weer met ons meegaat naar Noorwegen. Voor een 3e Carbagerun-avondtuur.
Hoewel ik de inschrijving al had, was het een vraagteken of we zouden gaan. Met Wintersport 2 weken ervoor, en m'n zus die een eigen winkel heeft. is plannen wat lastiger. Maar we gaan het dus gewoon weer doen!
Tijd voor upgrades dus! *HEUJ!*
- Allereerst nieuwe stoelen. Mijn god wat zit die "recaro" kut. Daar kan ik geen 4000km in zitten. Ik heb een volledig Golf GTE interieur (verwarmd, handmatig verstelbaar) gekocht. Dus dat gaat pas gemaakt worden.
- Extra verlichting aan de voorkant. Ivm sneeuwval en een lichtbalk boven de ruit. als je die aan zet, zie je niks.
En daarnaast een takenlijst:
Dingen die gedaan moeten worden voor Februari:
- Alles goed schoonmaken onder de kap
- Olielekkages verhelpen (Krukas-keering + Carterpan-pakking + klepdekselpakking).
- Onderstel doorsmeren
- Stuur rechtzetten
- Benzinemeter fixen (deze zakt niet alleen snel, maar de lamp gaan niet meer aan
)
- Temperatuursensor vooraan vervangen.
- Voorruit-trim opvullen. Bij 140km/h klappert deze als een gek door de wind die onder de ledbalk doorgaat en daar achter "grijpt"
Dan dingen die gedaan mogen worden voor Februari:
- Nieuwe kleur erop.
- Ander dakrek erop
Aaaanyway, ik voorzie in Oktober & November de volgende updates wel weer. Want huis afmaken is nu even Prio 1.
Daarna zal het wel een kerstvakantie vol stress worden, om de Cherokee af te krijgen
De werklaptop voor het eerst in 3 weken weer aangeslingerd, (hij doet het helaas :S, dus morgen echt weer werken :sadleef:) en de mijzelf weer een beetje bekend maken met alle bullshit die ik normaliter online bezoek.
Zo ook het rondje DF! Dus tijd voor een update op de doos der dozen, de Cherokee.
Ik heb niet helemaal stil gezeten de laatste tijd. Maar qua Cherokee was het aardig rustig.
Toen de Cherokee het weer deed, heb ik eerst mijn Supermotard onder handen genomen. Even een nieuwe look, omdat ik dat elk seizoen doe. Dit keer zijn we lekker Retro gegaan met de Honda.

Vervolgens kocht ik eindelijk m'n eerste huis. Dus ben ik de avonden daar vast begonnen met personaliseren/opknappen/etc.
En de afgelopen 3 weken "vakantie" ook daar doorgebracht. Mijn CV kan ik dus nu uitbreiden met de vaardigheden:
- Stucadoor
- Electriciën
- Ikea Monteur
- Keukeninstallateur
- Schilder
- Witgoedspecialist
- Verwarmingsmonteur
- Installateur
- Behanger
- Interieurverzorger
Zoals het nu lijkt, haal ik midden oktober om er in te gaan.
en tussendoor veel gewerkt. Mijn vader en broer waren de 3 weken voor mijn vakantie op hun vakanties. Dus was ik een mannetje-van-alles op 3 locaties.

Maar Anyway, Cherokee!
Zoals in m'n vorige post te lezen is, deed/doet de elektra het.
Echter, enkel de radio en de kachelventilator deden het niet. Opzich geen probleem met de zomer in het vooruitzicht, dus dat zien we later wel.
Toen eenmaal de Cherokee weer thuis stond, ging deze weer in de roulering mee van auto's waarmee m'n zus naar het werk ging.
M'n zus heeft namelijk voor een vrouw belachelijk veel "mechanische sympathie" , maar in vergelijking met mij is dat nogal wat minder. Dus dat is de beste persoon om de Cherokee te testen/gebruiken. Want dan komt alles aan het licht wat er wel en niet deugd, maar ook wat "vervelend" en "Raar" is.
Het duurde een aantal dagen, maar toen kwam toch de eerste klacht van de ontbrekende kachelventilator en de niet werkende radio.
Opzich niet echt een probleem voor mij, want ik had m'n M3 als backup als de Amarok ergens anders was dan ik. Maar toen die uitviel (zie dat topic, voor meer info) moest ook ik soms de cherokee meenemen.
Ja en dan is een probleem, natuurlijk wel een probleem dat gefixt moet worden.
Dus met de M3 weg, werd de cherokee op de plek gezet. (met een kartonnetje onder de carterpan, want hij lekt weer eens) en onderworpen aan een grote doormeetactie.

Dus zekeringbox open, zekeringen controleren en de zekering voor de ventilator & radio was inderdaad kapot.
Nou die zoekactie was natuurlijk snel verholpen, dus *plop* nieuwe 5a zakering erin en *pats* gelijk weer kapot.
Auto van het contact, zekering eruit. Nieuwe zekering erin; Heel!
Auto op contact; *Pats*! zekering kapot.
Hmmm......
(dit tafereel herhaalde zich +- 5x, toen ik echt doorhad dat er iets niet klopte :p)
Wat hierna volgde, waren 3 avonden van demonteren, doormeten, uitsluiten, schoonmaken (de zekeringdoos-stekker was sinds 1993 niet uit elkaar geweest, en daar zat ongelovelijk veel zooi en corrosie in). Heel het dashboard is eruit geweest, alle tellers etc nagelopen. Nieuwe radio erin (want de oude was toch niet zo fijn) etc.
Tot uiteindelijk alles weer in elkaar zat en de zekering heel bleef. Maar toen deed de gehele relaisbox het niet meer.
Een snelle zoektocht onder het dashboard verder, en toen bleek de aanvoerdraad van de relaisbox nog niet aan gesloten te zijn. En zodra ik die aansluitte, knalde de oorspronkelijk foutieve zekering er weer doorheen.
Allereerst voelde ik mij natuurlijk een sukkel, 3 avonden werk en 0 progressie.
van andere kant, ik had de dader nu wel te pakken. En wat bleek?
Ik heb tijdens het inbundelen van de gehele kabelboom, 2 kabels met elkaar verward. En dus kwam er bij het opstarten van de relaisdoos, ruim 30A op een 5A zekering te staan. 2 kabels verwisseld; klaar!
Sinds dat moment deed hij het weer fantastisch! Door het uitvallen van m'n M3, de Cherokee maar meegenomen naar de Track-avond-bbq waar wel meer DF'ers waren;

Zie hier 2 verhoogde auto's en 1 witte BMW.
Verder vooral met de cherokee gespeeld en gebruikt als "Bouwauto". Zo heerlijk om gewoon alle zooi van de bouwmarkt in de auto te gooien zonder dat het uitmaakt of de auto smerig wordt van binnen. <3
Verder vooral veel gespeeld met de auto.
Hond achterin, grens over, zandgat in. Hond eruit en spelen met de cherokee.



Video van hoe hij nu klinkt:
https://imgur.com/K9LA9FQ
(Bult op kun je hem goed horen)
Nou, was dat een hele update waard? Nee.
Wat wel update-waardig is, is dat de Cherokee begin februari 2025 weer met ons meegaat naar Noorwegen. Voor een 3e Carbagerun-avondtuur.
Hoewel ik de inschrijving al had, was het een vraagteken of we zouden gaan. Met Wintersport 2 weken ervoor, en m'n zus die een eigen winkel heeft. is plannen wat lastiger. Maar we gaan het dus gewoon weer doen!
Tijd voor upgrades dus! *HEUJ!*
- Allereerst nieuwe stoelen. Mijn god wat zit die "recaro" kut. Daar kan ik geen 4000km in zitten. Ik heb een volledig Golf GTE interieur (verwarmd, handmatig verstelbaar) gekocht. Dus dat gaat pas gemaakt worden.
- Extra verlichting aan de voorkant. Ivm sneeuwval en een lichtbalk boven de ruit. als je die aan zet, zie je niks.
En daarnaast een takenlijst:
Dingen die gedaan moeten worden voor Februari:
- Alles goed schoonmaken onder de kap
- Olielekkages verhelpen (Krukas-keering + Carterpan-pakking + klepdekselpakking).
- Onderstel doorsmeren
- Stuur rechtzetten
- Benzinemeter fixen (deze zakt niet alleen snel, maar de lamp gaan niet meer aan

- Temperatuursensor vooraan vervangen.
- Voorruit-trim opvullen. Bij 140km/h klappert deze als een gek door de wind die onder de ledbalk doorgaat en daar achter "grijpt"
Dan dingen die gedaan mogen worden voor Februari:
- Nieuwe kleur erop.
- Ander dakrek erop
Aaaanyway, ik voorzie in Oktober & November de volgende updates wel weer. Want huis afmaken is nu even Prio 1.
Daarna zal het wel een kerstvakantie vol stress worden, om de Cherokee af te krijgen

- Philipoo
- Berichten: 5007
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
- Arthur
- Berichten: 43505
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!
Leuk verhaal weer, lekker leesbaar met een al herkende hint



- Martijn_bmw
- Berichten: 28839
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
- EvdP
- Berichten: 6788
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!
Gefeliciteerd met je woning!
- Dimitri
- Berichten: 716
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Elektra bijna klaar!
Leuke update, gefeliciteerd met de woning! Heb je auto wel zien staan in Meppen maar niet echt aan toegekomen om even van dichtbij te bekijken.
Al een update over de M3?
Al een update over de M3?
- Estoque
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Met het takenlijstje van vorige post opgeslagen in m'n telefoon, een vertrekdatum van 9 februari in de agenda en een OTR-seizoen dat bijna ten einde is, was het tijd om zand en modder op 2 wielen, te verruilen voor zand en modder op 4 wielen.
Dus van dit:


Naar dit:

Maar voor we zover waren, even terug naar het todolijstje.
Met goed fatsoen kon je de auto nergens neerzetten zonder zoveel olie te lekken dat elke omwonende tukker zichzelf mogelijk Sheik waande. Het was echt vrij droevig.
Dus de auto stond veel stil, met 3 lagen karton er onder. Dus dat was hekelpunt nr. 1.
Dus op een willekeurige zaterdagochtend, el sjeep meegenomen naar de werkplaats en daar gestart met sleutelen.

Plan was; carterpan-pakking, klepdeksel-pakking en krukas-keering.
Echter werd dat plan vakkundig om zeep geholpen doordat ik de oorzaak binnen 3 tel na het verwijderen van de carterpan zag.
Zo kwam de pakking eruit.

Het siliconen was volledig kapot en ook de pakking was in 2 stukken. Niet zo gek dat het er met bakken uit komt dus.
Krukaskeering zag er keurig uit, maar gezien ik de nieuwe al had liggen, heb ik die er even ingedrukt. (Bestaat uit 2 halve manen, dus de bak hoeft er niet af).

Vloeibare pakking erop en gaan!
Nieuwe olie erin, en klaar was deze taak.
Vervolgens even met de elektrische vetspuit onder de auto doorgelopen, alle vetnippels in het onderstel doorgesmeerd en ook die mocht van de lijst!
Terwijl ik mijzelf aan het klaarmaken was om eens een grondige schoonmaak onder de kap te doen, wilde ik het lier-touw even opnieuw oprollen. Maar terwijl ik de lier bediende, bleeft het contact hangen en was er geen andere mogelijkheid om de lier te stoppen, dan door de stroomverbinding tussen accu en lier te onderbreken (die noodsleutel van paar posts terug).
Inrollen deed hij niet meer, dus het lijstje groeide weer met een actiepunt.
Tot een uur of 10 's avonds bezig geweest met doormeten, schoonmaken en het wat delen vervangen. Om vervolgens weer perfect te doen <3.
De volgende dag was het namelijk tijd voor een rondje Achterhoek. Een bolletje-pijl route die we als test beschouwden om te kijken of de XJ betrouwbaar was voor Noorwegen.
We vertrokken redelijk schoon:

Eindigden met halve hectare Achterhoek OP de auto.

op één mechanisch onderdeeltje van het reservewiel, was er geen enkel pijnpuntje. Cherokee deed het foutloos.
Ruim 130km aan zand die dag gezien, op vrij hoge snelheid voor een 32 oud jeepje.

Grondig schoonmaken onder de kap was meer dan nodig, maar eigenlijk ook niet. Want omdat het rondje achterhoek goed bevallen was, schreven m'n zus en ik ons in voor een dagje Loon op Zand.
De zaterdag van de voren alvast opgeladen, zodat we 's zondags mooi op tijd konden beginnen.

Plan was om even naar Lochem te rijden voor wat laatste dingetjes aan de jeep (opruimen, uitzuigen, banden aflaten, etc) om vervolgens via het tuincentrum naar huis te rijden (kerstboom, lampjes etc kopen, want eigen huis is ook eigen kerstboom).
In Lochem nog keurig de jeep- en aanhangerbanden op druk gezet. Om vervolgens bij het tuincentrum (nadat ik dus al in de werkplaats was geweest) dat 1 van de aanhangerbanden plat was. (zal hooguit een 20min tussen hebben gezeten).
Bij het dichtstbijzijnde tankstation de band opgeblazen en rustig via de snelweg terug naar Lochem gereden om de band te wisselen voor ééntje van onze andere aanhanger die daar stond. Je raad het al, 3 minuten onderweg op de A1 en *BAM!!!!*. M'n eerste klapband in 15 jaar autorijden.
En alsof het niet handiger kon, stond er op dat moment politie langs de A1. Dus toen ik met een gangetje van 40kmh op de vluchtstrook reed met gevaarslichten aan, reed er een diender achter mij die de begeleiding verzorgde naar de eerste de beste afrit. Daar aangekomen even snel overleg gehad wat ik van plan was, hen bedankt en aan het werk gegaan.
Cherokee van de kar af, aanhanger geparkeerd. Met de amarok naar Lochem gesjeesd, krik gepakt, 2 wielen van de andere aanhanger afgedraaid, terug naar de andere aanhanger, wiel gewisseld, jeep erop gereden en huiswaarts gegaan.
Tussen beide foto's, de eerste genomen bij aankomst met gereedschap etc bij de aanhanger, de tweede toen ik alles gereed had, zit 14 minuten. Was ik oprecht wel beetje trots op, want zo'n schijtsituatie met regen en natte sneeuw was het.


's avonds nog even snel de kerstboom de woonkamer ingegooid en klaar was die dag.
Volgende ochtend met de zus vroeg richting Loon op Zand vertrokken, waar we een ontzettend nat en vies terrein aantroffen.

Tijdens de tweede ronde, besloten we een stuk zwarte (zwaarste) route te pakken. Een route die er opzich, best begaanbaar uit zag.

Bewegende beelden:
https://imgur.com/LTvJvGL
Als je goed kijkt, zie je het liertouw hangen. Echt wat een ongelooflijke modderbende.
Was geen doorkomen aan met de XJ. En tot overmaat van ramp was het een academy-dag. Is leuk hoor, begrijp mij niet verkeerd; dat weet je wanneer je je opgeeft al. Maar het is bedoeld voor starters, iets wat gepaard gaat met veel blauwe route-rijders (de makkelijkste routes) in vrij standaard jeeps. Dus als je niet in een rijtje wilt rijden, moet je de wat zwaardere routes kiezen. Wat weer veel lieren is.
Resultaat;
100x vastgestaan.
Auto volledig smerig van binnen/buiten
Zand tussen de bilnaad, kiezen en tenen.
Maar, wel echt een leuke dag!







En een jeep die het de hele dag foutloos gedaan heeft. Ook fijn!
Lier werkt zoals het hoort en geen olielekkages.
Klaar voor Noorwegen dus?: nee.
Allereerst, de lightbar bovenop moest een makeover hebben. Het witte licht kaatst heel erg op de voorruit, gele folie helpt daarin iets. Dus:

Terwijl de folie aan het drogen was (nat geplakt) gelijk even van de situatie gebruik gemaakt om de raamrand af te werken met kit.
Het geklapper bij 130km+ is om gek van te worden. Dus dat is nu verholpen door die ruimte op te vullen met kit. En omdat het achter de lightbar zit, zie je het niet.
Hoewel de gele folie aanmerkelijk beter is, is het nog steeds een hoop reflectie in de voorruit. Dus we moeten ons nog even buigen over de mogelijkheden om de lightbar-reflectie in de ruit te verminderen.
Verder is het gemis van moderne techniek & comfort in dit hoopje 4x4-ellende een goede raadgever. Dus toen de "recaro" definitief als "niet fijn" bestempeld was, hebben we een Golf 7 GTE interieurtje opgescharreld. Manueel verstelbaar (harde eis) en stoelverwarming (harde eis).
Dus over de afgelopen 2 zaterdagen samen met m'n copiloot het interieur omgetoverd naar een fijne plek om te vertoeven.
De hoogte van de stoel is een groot probleem. zowel ik als m'n zus zijn vrij lang. (1.90 en 1.85), dus laag zitten is een vereiste.
Maar omdat de cherokee een tussenbak heeft, is de versnellingsbaktunnen bijzonder breed.
De oorspronkelijke stoelframes + rails moesten dus opnieuw gebruikt worden om de stoelen in zo'n laag mogelijke stand te kunnen plaatsen.

Heel wat slijpen en lassen is eraan te pas gekomen, want elke cm die we konden zakken telde.
Maar uiteindelijk zat de bestuurdersstoel erin.

De zaterdag erop, alles gedupliceerd naar de andere kant.

En terwijl ik het lassen/monteren voor mijn rekening nam, deed mijn zus de elektra.

Met 2 simpele stekkers zitten de stoelen nu aangesloten op de eerder geinstalleerde VOSwitch-relaisbox. En kunnen we tijdens de rit, in aangename temperaturen nagelbijten of dit eigenwijze hoopje metaal de finish in februari gaat halen.
Aantal kleine dingetjes gaan we nog fixen voor vertrek, maar vooralsnog lijkt hij klaar voor de strijd.
Knipperlichten & Claxon doen het niet. En ook de Startknop moet nog aangesloten wordne, zodat ik komende winter niet meer constant onder de jeep hoef te liggen bij het starten. Hij doet het nu gewoon op de sleutel hoor, maar ik denk door de kou dat de NSS (Neutral Safety Switch) opspeelt en de auto niet laat starten.
Verder vooral veel zin in februari.
Dus van dit:


Naar dit:

Maar voor we zover waren, even terug naar het todolijstje.
Ergernis nr.1 aan de Cherokee was de overmatige lekkage van Olie.
Dingen die gedaan moeten worden voor februari:
- Alles goed schoonmaken onder de kap
- Olielekkages verhelpen (Krukas-keering + Carterpan-pakking + klepdekselpakking).
- Onderstel doorsmeren
- Stuur rechtzetten
- Benzinemeter fixen (deze zakt niet alleen snel, maar de lamp gaan niet meer aan)
- Temperatuursensor vooraan vervangen.
- Voorruit-trim opvullen. Bij 140km/h klappert deze als een gek door de wind die onder de ledbalk doorgaat en daar achter "grijpt"
Met goed fatsoen kon je de auto nergens neerzetten zonder zoveel olie te lekken dat elke omwonende tukker zichzelf mogelijk Sheik waande. Het was echt vrij droevig.
Dus de auto stond veel stil, met 3 lagen karton er onder. Dus dat was hekelpunt nr. 1.
Dus op een willekeurige zaterdagochtend, el sjeep meegenomen naar de werkplaats en daar gestart met sleutelen.

Plan was; carterpan-pakking, klepdeksel-pakking en krukas-keering.
Echter werd dat plan vakkundig om zeep geholpen doordat ik de oorzaak binnen 3 tel na het verwijderen van de carterpan zag.
Zo kwam de pakking eruit.

Het siliconen was volledig kapot en ook de pakking was in 2 stukken. Niet zo gek dat het er met bakken uit komt dus.
Krukaskeering zag er keurig uit, maar gezien ik de nieuwe al had liggen, heb ik die er even ingedrukt. (Bestaat uit 2 halve manen, dus de bak hoeft er niet af).

Vloeibare pakking erop en gaan!
Nieuwe olie erin, en klaar was deze taak.
Vervolgens even met de elektrische vetspuit onder de auto doorgelopen, alle vetnippels in het onderstel doorgesmeerd en ook die mocht van de lijst!
Terwijl ik mijzelf aan het klaarmaken was om eens een grondige schoonmaak onder de kap te doen, wilde ik het lier-touw even opnieuw oprollen. Maar terwijl ik de lier bediende, bleeft het contact hangen en was er geen andere mogelijkheid om de lier te stoppen, dan door de stroomverbinding tussen accu en lier te onderbreken (die noodsleutel van paar posts terug).
Inrollen deed hij niet meer, dus het lijstje groeide weer met een actiepunt.
Tot een uur of 10 's avonds bezig geweest met doormeten, schoonmaken en het wat delen vervangen. Om vervolgens weer perfect te doen <3.
De volgende dag was het namelijk tijd voor een rondje Achterhoek. Een bolletje-pijl route die we als test beschouwden om te kijken of de XJ betrouwbaar was voor Noorwegen.
We vertrokken redelijk schoon:

Eindigden met halve hectare Achterhoek OP de auto.

op één mechanisch onderdeeltje van het reservewiel, was er geen enkel pijnpuntje. Cherokee deed het foutloos.
Ruim 130km aan zand die dag gezien, op vrij hoge snelheid voor een 32 oud jeepje.

Grondig schoonmaken onder de kap was meer dan nodig, maar eigenlijk ook niet. Want omdat het rondje achterhoek goed bevallen was, schreven m'n zus en ik ons in voor een dagje Loon op Zand.
De zaterdag van de voren alvast opgeladen, zodat we 's zondags mooi op tijd konden beginnen.

Plan was om even naar Lochem te rijden voor wat laatste dingetjes aan de jeep (opruimen, uitzuigen, banden aflaten, etc) om vervolgens via het tuincentrum naar huis te rijden (kerstboom, lampjes etc kopen, want eigen huis is ook eigen kerstboom).
In Lochem nog keurig de jeep- en aanhangerbanden op druk gezet. Om vervolgens bij het tuincentrum (nadat ik dus al in de werkplaats was geweest) dat 1 van de aanhangerbanden plat was. (zal hooguit een 20min tussen hebben gezeten).
Bij het dichtstbijzijnde tankstation de band opgeblazen en rustig via de snelweg terug naar Lochem gereden om de band te wisselen voor ééntje van onze andere aanhanger die daar stond. Je raad het al, 3 minuten onderweg op de A1 en *BAM!!!!*. M'n eerste klapband in 15 jaar autorijden.
En alsof het niet handiger kon, stond er op dat moment politie langs de A1. Dus toen ik met een gangetje van 40kmh op de vluchtstrook reed met gevaarslichten aan, reed er een diender achter mij die de begeleiding verzorgde naar de eerste de beste afrit. Daar aangekomen even snel overleg gehad wat ik van plan was, hen bedankt en aan het werk gegaan.
Cherokee van de kar af, aanhanger geparkeerd. Met de amarok naar Lochem gesjeesd, krik gepakt, 2 wielen van de andere aanhanger afgedraaid, terug naar de andere aanhanger, wiel gewisseld, jeep erop gereden en huiswaarts gegaan.
Tussen beide foto's, de eerste genomen bij aankomst met gereedschap etc bij de aanhanger, de tweede toen ik alles gereed had, zit 14 minuten. Was ik oprecht wel beetje trots op, want zo'n schijtsituatie met regen en natte sneeuw was het.



's avonds nog even snel de kerstboom de woonkamer ingegooid en klaar was die dag.
Volgende ochtend met de zus vroeg richting Loon op Zand vertrokken, waar we een ontzettend nat en vies terrein aantroffen.

Tijdens de tweede ronde, besloten we een stuk zwarte (zwaarste) route te pakken. Een route die er opzich, best begaanbaar uit zag.

Bewegende beelden:
https://imgur.com/LTvJvGL
Als je goed kijkt, zie je het liertouw hangen. Echt wat een ongelooflijke modderbende.
Was geen doorkomen aan met de XJ. En tot overmaat van ramp was het een academy-dag. Is leuk hoor, begrijp mij niet verkeerd; dat weet je wanneer je je opgeeft al. Maar het is bedoeld voor starters, iets wat gepaard gaat met veel blauwe route-rijders (de makkelijkste routes) in vrij standaard jeeps. Dus als je niet in een rijtje wilt rijden, moet je de wat zwaardere routes kiezen. Wat weer veel lieren is.
Resultaat;
100x vastgestaan.
Auto volledig smerig van binnen/buiten
Zand tussen de bilnaad, kiezen en tenen.
Maar, wel echt een leuke dag!







En een jeep die het de hele dag foutloos gedaan heeft. Ook fijn!
Lier werkt zoals het hoort en geen olielekkages.
Klaar voor Noorwegen dus?: nee.
Allereerst, de lightbar bovenop moest een makeover hebben. Het witte licht kaatst heel erg op de voorruit, gele folie helpt daarin iets. Dus:

Terwijl de folie aan het drogen was (nat geplakt) gelijk even van de situatie gebruik gemaakt om de raamrand af te werken met kit.
Het geklapper bij 130km+ is om gek van te worden. Dus dat is nu verholpen door die ruimte op te vullen met kit. En omdat het achter de lightbar zit, zie je het niet.
Hoewel de gele folie aanmerkelijk beter is, is het nog steeds een hoop reflectie in de voorruit. Dus we moeten ons nog even buigen over de mogelijkheden om de lightbar-reflectie in de ruit te verminderen.
Verder is het gemis van moderne techniek & comfort in dit hoopje 4x4-ellende een goede raadgever. Dus toen de "recaro" definitief als "niet fijn" bestempeld was, hebben we een Golf 7 GTE interieurtje opgescharreld. Manueel verstelbaar (harde eis) en stoelverwarming (harde eis).
Dus over de afgelopen 2 zaterdagen samen met m'n copiloot het interieur omgetoverd naar een fijne plek om te vertoeven.
De hoogte van de stoel is een groot probleem. zowel ik als m'n zus zijn vrij lang. (1.90 en 1.85), dus laag zitten is een vereiste.
Maar omdat de cherokee een tussenbak heeft, is de versnellingsbaktunnen bijzonder breed.
De oorspronkelijke stoelframes + rails moesten dus opnieuw gebruikt worden om de stoelen in zo'n laag mogelijke stand te kunnen plaatsen.

Heel wat slijpen en lassen is eraan te pas gekomen, want elke cm die we konden zakken telde.
Maar uiteindelijk zat de bestuurdersstoel erin.

De zaterdag erop, alles gedupliceerd naar de andere kant.

En terwijl ik het lassen/monteren voor mijn rekening nam, deed mijn zus de elektra.

Met 2 simpele stekkers zitten de stoelen nu aangesloten op de eerder geinstalleerde VOSwitch-relaisbox. En kunnen we tijdens de rit, in aangename temperaturen nagelbijten of dit eigenwijze hoopje metaal de finish in februari gaat halen.
Aantal kleine dingetjes gaan we nog fixen voor vertrek, maar vooralsnog lijkt hij klaar voor de strijd.
Knipperlichten & Claxon doen het niet. En ook de Startknop moet nog aangesloten wordne, zodat ik komende winter niet meer constant onder de jeep hoef te liggen bij het starten. Hij doet het nu gewoon op de sleutel hoor, maar ik denk door de kou dat de NSS (Neutral Safety Switch) opspeelt en de auto niet laat starten.
Verder vooral veel zin in februari.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28839
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: [XJ] Ruttie's bodemloze put met 4x4 aandrijving | Pg.10 - Klaar maken voor Noorwegen
Leuke update weer! mooie avonturen zo met de XJ al gemaakt en weer in het vooruitzicht 
